Wij helpen bedrijven al 17 jaar
betere software te kiezen

Johari Window

De Johari Window is een techniek die gewoonlijk op de werkplek gebruikt wordt en die mensen helpt hun relatie met zichzelf en anderen te begrijpen. Het kan bewuste en onbewuste vooroordelen binnen een organisatie aan het licht brengen en het zelfbewustzijn van de werknemers vergroten. De Amerikaanse psychologen Joseph Luft en Harrington Ingham creëerden het Johari Window in 1955. Het bestaat uit vier kwadranten die het persoonlijkheidsbewustzijn in kaart brengen, wat resulteert in vier gebieden van inzicht:  1. Open persoonlijkheid (wanneer een persoon bereid is informatie over zichzelf met anderen te delen). 2. Blinde persoonlijkheid (wanneer iemand iets over zichzelf niet weet dat anderen wel weten). 3. Verborgen persoonlijkheid (wanneer een persoon iets over zichzelf weet, maar niet bereid is die informatie met anderen te delen). 4. Onbekende persoonlijkheid (iets wat een persoon niet van zichzelf weet en waar anderen ook geen weet van hebben).

Wat mkb-bedrijven moeten weten over de Johari Window

Mkb-bedrijven kunnen het Johari Window-model gebruiken om de werkrelaties tussen werknemers te verbeteren en een begripvoller en productiever personeelsbestand op te bouwen. Dit model kan de communicatie, het inlevingsvermogen en de teambuilding binnen het bedrijf of de organisatie verbeteren.

Gerelateerde termen