Billijkheidstheorie
De billijkheidstheorie is een term die wordt gebruikt om de vraag naar een billijk evenwicht tussen de input en de output van een werknemer te beschrijven. Met andere woorden, het harde werk, het vaardigheidsniveau en de algemene bijdrage van een werknemer aan bedrijf moeten worden weerspiegeld in salaris, arbeidsvoorwaarden en waardering binnen het bedrijf. Volgens de billijkheidstheorie garandeert het bereiken van dit evenwicht een sterke en doeltreffende relatie tussen werknemer en werkgever en helpt het het moreel van de werknemers hoog te houden.
Wat mkb-bedrijven moeten weten over de Billijkheidstheorie
Als medewerkers van een mkb-bedrijf denken dat hun input niet overeenkomt met hun output – met andere woorden, als ze meer inbrengen dan eruit halen – kunnen ze ongemotiveerd raken en ontevreden worden over hun baan. Dit kan met name het geval zijn als een medewerker van een mkb-bedrijf het gevoel heeft dat zijn of haar collega's meer gelijke kansen krijgen dan hij of zij.
Gerelateerde termen
- Verzuimbeheer
- Onbetaald verlof
- Onboarding
- Verloop
- Right-to-work
- ESS (Employee Self-Service)
- Antecedentenonderzoek
- Billijkheidstheorie
- Prestatiebeheer
- Diversiteit en inclusie
- Gamification
- COE (Center of Excellence)
- Opvolgingsplanning en -beheer
- Personeelsanalyse
- PIP (Performance Improvement Plan)
- Resourcegroep voor werknemers
- CHRO (Chief Human Resources Officer)
- 9-Box-model
- Bedrijfstoepassingen
- Analyse van mensen