Helpt Nederlandse bedrijven al 15 jaar
bij het vinden van de juiste software
Chatbot
Een chatbot is een AI-programma dat menselijke gesprekken kan simuleren via een chatinterface. Chatbots verschijnen meestal op klantgerichte portals, meestal op websites en mobiele apps. Ze simuleren de ervaring van klanten die met verkopers praten. Chatbots reageren echter gewoon op een script. Ze gebruiken het script om te bepalen hoe ze een klantvraag het beste kunnen beantwoorden. Nog maar tien jaar geleden werden chatbots als een relatief geavanceerde functie beschouwd, maar tegenwoordig is het gebruik ervan wijd verbreid.
Wat mkb-bedrijven moeten weten over de Chatbot
Chatbots zijn betaalbaar geworden, zelfs voor kleinere bedrijven, en zijn inzetbaar en aan te passen aan de behoeften kleine ondernemingen. Chatbots beantwoorden klantvragen en informeren potentiële klanten over het productaanbod of de service. Een AI-chatbot kan veelvoorkomende vragen automatisch beantwoorden, zodat je je tijd kunt besteden aan andere zaken i.p.v live te chatten met klanten.
Gerelateerde termen
- RM (Relationship Manager)
- Beste in zijn klasse
- CRM (Klantrelatiebeheer)
- Shared services of shared services center
- Contactcentrum
- CIF (Customer Information File)
- BDR (Business Development Representative)
- CRM (Customer Relationship Management)
- CX (Klantervaring)
- Best-of-breed
- CXM (Customer Experience Management)
- GTM (Go-to-Market)-strategie
- Chatbot
- Kanaalbeheer
- Bedrijfscommunicatie
- CEC (Customer Engagement Center)
- Klantanalyse
- Klantenservice en -ondersteuning
- E-CRM (Elektronisch klantrelatiebeheer)
- VoC (Voice of the Customer)