B2B-verkoop (Business to Business)
B2B-verkoop (Business to Business) gebeurt wanneer een bedrijf zijn producten en diensten aan een ander bedrijf verkoopt. B2B-verkoop is anders dan B2C-verkoop (Business to Consumer), waarbij een bedrijf producten en diensten aan consumenten verkoopt. B2B-verkoop genereert gewoonlijk meer inkomsten dan B2C-verkoop en vereist langere verkoopcycli. Er is hiervoor misschien ook goedkeuring nodig van verschillende managers of van meerdere belanghebbenden.
Wat mkb-bedrijven moeten weten over de B2B-verkoop (Business to Business)
B2B-verkoop kan voordelig zijn voor een mkb-bedrijf dat zijn inkomsten wil verhogen, omdat het model gewoonlijk meer marktstabiliteit heeft dan B2C-verkoop. Dat komt omdat bedrijven, vooral grotere, gewoonlijk meer geld te besteden hebben en vaker bulkaankopen doen dan gewone consumenten.
Gerelateerde termen
- MQL (Marketing-Qualified Lead)
- Accountplanning
- Marketingkanaal
- Kanaalpartner
- CSO (Chief Sales Officer)
- Digitale handel
- Kostenoptimalisatie
- SQL (Sales-Qualified Lead)
- E-business
- S&OP (Sales and Operations Planning) SOD (System Of Differentiation)
- AE (Account Executive)
- Verkoopanalyse
- Verkoopautomatisering
- Direct kanaal
- Commerce platform server
- CPGA (Cost Per Gross Add)
- ASP (Average Selling Price)
- Categoriebeheer
- Account-based marketing
- BRE (Business Rule Engines)