Helpt Nederlandse bedrijven al 15 jaar
bij het vinden van de juiste software

Verkoopkanalen

Een verkoopkanaal verwijst naar elk medium waarmee bedrijven producten en diensten verkopen aan klanten of andere bedrijven (B2B). B2B-verkoopkanalen omvatten telefoongesprekken, e-mails en persoonlijke netwerken, terwijl B2C-verkoopkanalen bestaan uit e-commerce, fysieke detailhandel en productcatalogi. Verkoopkanalen kunnen direct zijn (bijvoorbeeld een showroom van het bedrijf) of indirect (bijvoorbeeld producten aanbieden op een online marktplaats, zoals Amazon). Het begrip verkoopkanaal staat in contrast met marketingkanalen en de manier waarop bedrijven hun producten op de markt brengen, zoals contentmarketing of tv-advertenties.

Wat mkb-bedrijven moeten weten over de Verkoopkanalen

Kleine en middelgrote bedrijven moeten goed nadenken over de optimale verkoopkanalen voor de verkoop van hun producten. Een CRM-systeem kan bijvoorbeeld mkb’s helpen bij het volgen van hun verkoopcampagnes en het ontwikkelen van betere strategieën voor het aantrekken van nieuwe klanten.

Gerelateerde termen