KAM (Key Account Management)

KAM (Key Account Management) is het proces van planning, beheer en onderhoud van een zakelijk partnerschap tussen een bedrijf en zijn belangrijkste klanten. Omdat deze "key account" klanten bijzonder waardevol zijn, beschouwen bedrijven KAM als een belangrijk instrument om VIP-klanttevredenheid, -loyaliteit en -retentie te behouden.

Wat mkb-bedrijven moeten weten over de KAM (Key Account Management)

KAM houdt in dat deze langetermijnrelatie wordt bevorderd door middel van loyaliteitspremies, zoals kortingen en op maat gemaakte producten of diensten. Deskundigen zijn het erover eens dat de eerste stap in een effectieve KAM erin bestaat deze kernklanten te identificeren en vervolgens manieren te vinden om hun klantervaring te verbeteren en te maximaliseren. Dit kan zoiets eenvoudigs zijn als een promotiecode of een volledige VIP-behandeling met loyaliteitsgeschenken, een betere klantenondersteuning en gratis merchandise. Voor kleinere bedrijven kan KAM worden gedelegeerd aan teamleden die direct betrokken zijn bij deze belangrijke klantenaccounts of teamleden die sterk zijn in klantenrelaties.

Gerelateerde termen