BPO (Business Process Outsourcing)
Er is sprake van BPO (Business Process Outsourcing) wanneer organisaties IT-gerelateerde functies uitbesteden aan een extern bedrijf. Deze functies zijn onder andere: - Outsourcing van klantenservicetaken aan een callcenter. - Cyberbeveiligingsverantwoordelijkheden uitbesteden aan een ander bedrijf. - Het delegeren van serverbeheertaken aan een MSP (Managed Services Provider). Een externe serviceprovider beheert gedelegeerde taken voor een bedrijf, waardoor resources en werk in die organisatie vrijkomen. Er zijn twee categorieën BPO-diensten: - Horizontale diensten die externe leveranciers in alle bedrijfstakken gebruiken. Bijvoorbeeld serverbeheerdiensten voor bedrijven in alle sectoren. - Verticaalspecifieke diensten die specifieke branchekennis vereisen. Bijvoorbeeld uitbestede services voor management binnen social media voor marketingbedrijven.
Wat mkb-bedrijven moeten weten over de BPO (Business Process Outsourcing)
Een mkb-bedrijf zou in BPO kunnen investeren als het bedrijf, in tegenstelling tot grotere ondernemingen, niet over het personeel of de resources beschikt om bedrijfsfuncties intern uit te voeren. Mkb-bedrijven kunnen geld besparen op arbeidskosten, zich concentreren op hun kerntaken en profiteren van de nieuwste servers, datacenters en andere IT-infrastructuur zonder voor deze technologieën te betalen.
Gerelateerde termen
- PDM (Product Data Management)
- Projectmanagement
- Winstdeling
- Midden- en kleinbedrijf (MKB)
- BPA (Business Process Automation)
- HCM (Human Capital Management)
- Best practice
- BPM (Bedrijfsprocesbeheer)
- BIA (Bedrijfsimpactanalyse)
- Track & trace
- Digitale bedrijfstransformatie
- Bimodaal
- Span of control
- Oplossing
- BPR (Business Process Re-engineering)
- Enterprise-oplossingen
- Groeistrategie
- Projectmanagementbureau
- BPO (Business Process Outsourcing)
- Branche