Zo maak je een eersteklas content marketing plan – 6 stappenplan

Gepubliceerd op 22-2-2021 door Chiara Casse en Quirine Storm van Leeuwen

content marketing plan opzetten

In dit blogbericht lees je hoe je een content marketing plan opzet. Ook als contentmarketing niet nieuw voor je is, maar je al een tijdje dezelfde aanpak gebruikt, kan het nooit kwaad om je contentplan te herzien om er zeker van te zijn dat deze up-to-date, innovatief en boeiend is voor huidige of potentiële klanten.

Hoe maak je een eersteklas content marketing plan?

Je begint met het definiëren van de belangrijkste bedrijfsdoelstellingen en gebruikt vervolgens content als het belangrijkste middel om de gewenste resultaten te bereiken.

Jouw bedrijfsdoelstellingen kunnen bijvoorbeeld gaan over het verhogen van de merkbekendheid. Om dit doel te bereiken, zou je een SEO-vriendelijke contentstrategie kunnen toepassen om de zichtbaarheid van je website in de resultatenpagina te vergroten en om verkeer naar bepaalde producten of diensten te leiden.

Soms denken ondernemers dat content niet echt nodig is, vooral in de beginfase van hun activiteiten. De productie van hoogwaardige content kan ondernemingen echter helpen om een goed merkimago op te bouwen, het vertrouwen van het publiek te krijgen en uiteindelijk om succesvol te zijn op de lange termijn: een goede contentmarketing strategie is vaak fundamenteel in verschillende stappen van de customer journey.

Stappenplan voor contentstrategie

Laten we nu ingaan op de details en punt voor punt de stappen analyseren die nodig zijn om het contentmarketing plan in de praktijk te brengen.

contentstrategie stappenplan

  1. Bepaal je doelen

Het is zo makkelijk om verstrikt te raken in aspecten zoals ‘wat, hoe en waar’ als het gaat om contentmarketing, dat we vaak het fundamentele aspect vergeten: ‘waarom’.

Dus vraag jezelf af: waarom doe je aan contentmarketing? Wat zijn je doelen? Wil je leads genereren? De merkbekendheid vergroten? De beleving van je klanten verbeteren?

Wat je doelen ook zijn, zorg ervoor dat ze duurzaam zijn op de lange termijn en daadwerkelijk verbonden zijn met de algemene doelstellingen, missie en visie van je organisatie. Om je strategie gericht en helder te houden, beperk je het aantal bedrijfsdoelstellingen zoveel mogelijk en concentreer je je op enkele punten.

  1. Bepaal je doelgroep

Om een succesvol plan te ontwikkelen, moet je de doelgroep van de content duidelijk bepalen: voor wie is de content bestemd die je gaat creëren?

Dit is een bijzonder belangrijke stap voor degenen die voor het eerst een contentmarketingplan gaan toepassen. Als je je doelgroep kent, kun je relevantere en waardevollere content produceren die je klanten willen lezen of bekijken.

Ook als je een ervaren marketeer bent, kan je doelgroep veranderd zijn sinds je met je bedrijf begonnen bent. Wil je je nog steeds richten op een specifieke niche of wil je liever je huidige doelmarkt uitbreiden? Wil je dezelfde doelgroep behouden? Het controleren van je doelgroepstatistieken door marktonderzoek kan je helpen om nieuwe doelen te bepalen en is van cruciaal belang om je publiek te vergroten.

  1. Bepaal welke soorten content je gaat creëren

Er zijn verschillende soorten content die onderdeel kunnen vormen van je contentmarketingplan. Hieronder staan een aantal voorbeelden:

  • Blog

Een effectief soort content is een blogposts, oftewel een online artikel, zoals deze die je op dit moment aan het lezen bent! Om nieuwe klanten aan te trekken en bestaande klanten interessante content te bieden, is het belangrijk dat de blog periodiek wordt bijgewerkt met nieuwe berichten.

Blogartikelen moeten waardevolle content bieden aan je doelgroep, zodat deze geneigd is om de berichten te delen op sociale media en andere websites. Een basisaanbeveling is dat blogposts tussen de 1.000 en 2.000 woorden zouden moeten tellen. Maar ik raad je altijd aan om te experimenteren, zodat je ziet of je publiek de voorkeur geeft aan langere of kortere teksten, ook op basis van je strategie voor SEO-positionering.

  • E-books

E-books kun je gebruiken als tool voor het genereren van leads, omdat potentiële klanten e-books kunnen downloaden na het invullen van een speciaal formulier met hun contactgegevens. Ze zijn meestal langer, diepgaander en uitgebreider dan blogposts.

Idealiter vertegenwoordigen E-books de volgende stap in het inbound marketingproces: na het lezen van een blogbericht willen bezoekers misschien meer informatie. Dit is waar de Call To Actions (CTA’s) in het spel komen, die mensen naar een landingpagina leiden waar ze hun contactgegevens kunnen achterlaten en een e-book kunnen downloaden, om meer waardevolle informatie voor hun bedrijf te verzamelen. Op zijn beurt heeft het bedrijf dat het e-book produceert een nieuwe lead om door te geven aan het verkoopteam.

  • Templates

Templates zijn een handige contentvorm om uit te proberen, omdat ze leads voor je genereren en tegelijkertijd een enorme waarde bieden aan je publiek. Wanneer je je publiek sjabloontools geeft om ze tijd te laten besparen en te helpen om te slagen, is de kans groter dat ze in de toekomst met je content bezig blijven. Enkele voorbeelden? Je kan je lezers voorzien van templates van redactionele kalenders, bullet journals, budgetplanning, enz.

  • Infographics

Infographics kunnen gegevens op een directe en overtuigende manier organiseren en visualiseren. Dit zijn geweldige contentvormen die je kan gebruiken als je veel gegevens wil delen op een manier die duidelijk en gemakkelijk te begrijpen is.

  • Video’s

In een wereld die rijk is aan verschillende soorten content, zijn video’s een zeer boeiend medium en – wat je niet moet onderschatten – ze worden gemakkelijk gedeeld op zowel sociale media als websites. Uit een Hubspot-onderzoek uit 2018 bleek dat 54% van de consumenten graag meer video’s zou willen zien van de merken of bedrijven die ze volgen. Met name de verklarende video’s zijn heel handig voor klanten die op internet zoeken naar oplossingen voor concrete problemen die zij tegenkomen in hun dagelijks leven.

Het is belangrijk om op te merken dat video’s meer tijd en middelen vergen dan geschreven content, maar het is een medium dat zeker de moeite waard is om mee te experimenteren.

  • Podcast

Volgens de halfjaarse Podcast Monitor van onderzoekzoeksbureau Markteffect  luistert bijna de helft van alle Nederlanders (47%) wel eens naar een podcast.

Podcasts zijn een waardevol alternatief voor het aantrekken van doelgroepen die geen tijd of interesse hebben om elke dag content te lezen. Om deze reden zou je podcasting moeten gaan overwegen als een andere contentvorm om mee te experimenteren. Je zou kunnen beginnen met het interviewen van interessante mensen of het voorstellen van stof tot nadenken, waarbij je steeds rekening houdt met de behoeften en wensen van de luisteraars die je wil bereiken.

  • Content op sociale media

Posten op sociale media is van cruciaal belang om het bereik van je merk te vergroten en je content bij je klanten onder de aandacht te brengen, op platforms die normaal gesproken vaak hun aandacht trekken.

Het is belangrijk om het contenttype aan te passen aan de kenmerken van het platform dat je gebruikt. Doe wat fundamenteel marktonderzoek om erachter te komen op welke platforms je klanten zich bevinden, en breng de content in overeenstemming met hun verwachtingen.

  1. Kies een content management software

Een CMS (Content Management System) is een contentbeheersysteem, ofwel software waarmee je websites kunt maken en digitale content mee kunt beheren.  Je hoeft geen expert te zijn in code of webtaal om deze systemen te gebruiken.

Een CMS biedt de mogelijkheid om veel opties te integreren – zoals formulieren, afbeeldingen, betalingssystemen, downloads etc. – op een eenvoudige en efficiënte manier, die ook geschikt is voor mensen zonder programmeer- en webontwikkelingsvaardigheden.

CMS’en helpen je bij het uitvoeren van een aantal fundamentele aspecten van je contentstrategie, zoals het maken, publiceren en analyseren van de content.

  1. Maak een contentkalender

Met behulp van een redactionele kalender ben je op de goede weg om een evenwichtig en divers contentplan op je website te plaatsen. Ik raad je aan om ook een specifieke contentkalender voor sociale media te maken, zodat je je berichten snel en efficiënt kunt promoten en beheren.

Voor wat betreft de te behandelen onderwerpen, moet de meeste content over onderwerpen gaan die over drie maanden nog net zo relevant zullen zijn als nu. Daarnaast is het ook belangrijk om actuele onderwerpen (zoals nationale of lokale feestdagen en andere belangrijke data, speciale evenementen, aankondigingen, nieuws, enz.) niet te verwaarlozen. Hoewel ze misschien niet het grootste deel van je redactionele kalender vormen, kunnen deze onderwerpen je nog steeds helpen bij het genereren van pieken in het verkeer.

Ik raad je aan om een verzameling aan te leggen van ideeën voor content die je waardevol acht, maar waarvoor momenteel geen ruimte is in je plan. Ze zullen in de toekomst van pas komen en tot grote hulp zijn wanneer je geen inspiratie hebt.

  1. Meet en monitor je performance

Om te begrijpen of je contentmarketing strategie echt werkt, is het belangrijk om de juiste statistieken te kiezen om je prestaties bij te houden. Dit zijn de belangrijkste categorieën van contentmarketing-statistieken die een rol spelen:

  • Gebruiksstatistieken: het gaat hier om het bijhouden van wat de doelgroep deed met de content en dus of deze interessant werd gevonden of niet. Dus wordt een analyse gemaakt van onderwerpen als weergaven, downloads, luisteren, bezoeken, bounce rates, doorgebrachte tijd op de pagina, aantal bezochte pagina’s, enz.
  • Statistieken over het delen van content: het uiteindelijke doel van content is om je publiek te boeien en te stimuleren om de content te delen. Hoe overtuigend is je content en hoe vaak wordt deze gedeeld met anderen?
  • Leadgeneratie statistieken: het genereren van leads is het uiteindelijke doel van de contentmarketing strategie voor de meeste organisaties; hoeveel leads heb je gekregen door bepaalde content? Gaat het om gekwalificeerde contacten?
  • Verkoopstatistieken: Het is belangrijk om de werkelijke impact van een strategie op je bedrijf te analyseren. Hebben we de verkoop – zowel in aantal als kwalitatief – met deze content bevorderd?

Er bestaan effectieve content marketing tools voor het volgen van het rendement van contentgerelateerde marketingcampagnes.

Onderschat nooit het belang van rapportage als het gaat om contentmarketing strategieën. Het helpt je om gefocust te blijven op je oorspronkelijke doelen en je prestaties van dag tot dag te verbeteren.

Meer weten? Bezoek onze volledige catalogus met contentmarketing tools

In dit artikel wordt er mogelijk naar producten, programma’s of diensten verwezen die niet in uw land beschikbaar zijn, of die misschien niet voldoen aan de wet- of regelgeving van uw land. Wij raden u aan om de softwareleverancier rechtstreeks te benaderen voor informatie over de beschikbaarheid van de producten en overeenstemming met lokale wetgeving.