Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd op 29/12/2020
Inbound marketing is een manier om klanten zélf naar je bedrijf toe te laten komen, in plaats van ze actief te werven. Hoe pak je dat als bedrijf aan? Lees hier welke inbound-marketing-methoden je kunt toepassen.
In dit artikel
Veel mensen die zich bezighouden met SEO en marketing zijn wel bekend met het begrip inbound marketing. Slechts weinig mensen kennen echter de exacte definitie van inbound marketing.
Zeker als je een onderneming start, is het belangrijk om je in dit concept te verdiepen, aangezien inbound marketing een doorbraak teweegbracht in de wereld van de marketing.
Als je het goed begrijpt en toepast, kan de strategie een ware boost voor je succes betekenen en veel nieuwe klanten opleveren – in het ideale geval zelfs op eigen kracht. Hoe dat in detail werkt en wat inbound marketing precies is, daar lees je hier alles over.
Wat is inbound marketing? Een definitie
Het doel van inbound marketing is om klanten zelf naar het bedrijf te laten komen, in plaats van ze actief te benaderen en te werven. Het idee is dat je als bedrijf in iedere stap van het aankoopproces oplossingen voor potentiële problemen van klanten aanbiedt of ze van andere relevante informatie voorziet.
Hiermee vergroot je de kans dat een potentiële klant uiteindelijk de producten of diensten van je bedrijf afneemt, omdat je precies antwoorden geeft of oplossingen biedt waar hij of zij naar op zoek is. Omdat je je meer richt op helpen en informeren en minder op directe verkoop, vergroot je bovendien de kans op een langetermijnrelatie.
Inbound methode in marketing
Bij inbound marketing maak je gebruik van gebruik van content die de potentiële klant vooruit helpt, hem of haar bijstaat bij het oplossen van problemen, relevante informatie verstrekt of simpelweg veel entertainment biedt.
Denk daarbij aan het creëren van SEO geoptimaliseerde blogposts, aan social-media-berichten,video-content, nieuwsbrieven, infographics en iedere andere vorm van content die je maar kunt verzinnen.
Er is een overlap met content marketing, maar het doel is breder. Waar content marketing zich vooral richt op de eerste fase - namelijk het aantrekken van klanten - is het uiteindelijke doel van inbound marketing om een duurzame relatie op te bouwen met klanten.
1. Aantrekken
Een mooie mix van content met een duidelijke meerwaarde en goed ingezette SEO-strategieën zorgt ervoor dat de klant zijn of haar weg naar het bedrijf vindt en het aanbod kan bekijken. De zoekmachineoptimalisatie speelt hierbij een centrale rol.
2. Converteren
Nadat de klant op je website is beland moet zijn of haar gegevens zien te verkrijgen, zodat je contact kunt opnemen. Je kunt bijvoorbeeld e-books, webinars of whitepapers aanbieden waar je alleen toegang toe krijgt als je je gegevens achterlaat. Als de klant een goede reden ziet om zijn of haar gegevens op te geven, dan is een lead niet ver weg meer.
3. Afsluiten
Deze fase wordt ook wel de ‘hot fase’ genoemd, waarin je klanten via de aangeboden content steeds weer moet zien te overtuigen In plaats van de potentiële klant te overrompelen met aanbiedingen, ontvangt hij of zij als dank voor het vertrouwen kwalitatief hoogwaardige content die hem aanspreekt en antwoorden en oplossingen biedt op potentiële die hij of zij mogelijk heeft. Op die manier wordt hij of zij overtuigd om uiteindelijk een aankoop te doen.
4. Inspireren en enthousiasmeren
Zijn zowel de content als het eindproduct top en een inspiratie voor de klant, dan kan er iets gebeuren waar alle bedrijven naar streven: dat de klant zelf ambassadeur wordt voor de onderneming, doordat hij of zij de producten aanbeveelt aan anderen.
De vierde fase is er dus voor bedoeld om ook na de aanschaf zo goed voor de klant te zorgen dat hij of zij zich optimaal bediend voelt. Deze fase bepaalt of de klant een vaste klant wordt die zelfs als wandelend reclamebord voor de onderneming functioneert.
Wat zijn de voordelen en nadelen van inbound marketing?
De voordelen van inbound marketing zijn:
- Moderne marketing met meerwaarde;
- Komt serieus en klantgericht over;
- Inbound marketing is effectief en duurzaam (mits goed ingezet);
- Goedkoper dan veel andere reclame-uitingen;
- In het ideale geval werft de enthousiaste klant nieuwe klanten;
- Geven en nemen (interactie) in plaats van vervelende reclame (zenden);
- Risicoarm;
- Individueel, authentiek en schaalbaar;
- Bevordert een goede reputatie en de rol van Thought Leadership.
De nadelen van inbound marketing zijn:
- Inbound marketing is geen wondermiddel dat vanzelf werkt. Het vereist veel vakkennis, werk en toewijding;
- De inbound methodiek is zeer uitgebreid en heeft daarom tijd nodig om vruchten af te werpen;
- Er zijn veel tools voor nodig.
Inbound methode in de klantenservice
Heeft de klant behoefte aan advies of zijn er vragen over een product, dan is inbound klantenservice een passende optie. De klant krijgt bijvoorbeeld op de website een chatvenster, een telefoonnummer of een e-mailadres aangeboden om contact op te nemen met een medewerker.
Zo blijft het initiatief bij de klant en kan het vertrouwen en de bereidheid tot een aanschaf vanzelf groeien. Dat laatste heeft ermee te maken dat ondernemingen die niet werken met klassieke reclametelefoontjes, maar de klant aantrekkelijke opties bieden om zelf contact op te nemen simpelweg serieuzer en klantgerichter overkomen.
Niemand wil het gevoel hebben gepusht te worden tot een aankoop of slechts als geldkraan te worden gezien. Klantenservice volgens de inboundmethode brengt waardering voor de klant en zelfbeschikking over, hetgeen essentieel is voor een goede band.
Om inbound marketing goed en efficiënt in te kunnen zetten, heb je een aantal tools nodig:
- SEO-software (bijvoorbeeld Google Analytics of Yoast SEO)
- Tools voor Social-Media-Management (HubSpot, Hootsuite, Sprout Social)
- Tools voor E-Mail-Marketing (MailChimp, Sendinblue, Clever Elements)
- CRM-Systemen (HubSpot CRM, monday.com, Freshworks CRM)
- Content-Management-Systemen (WordPress, Drupal, Plone)
De inbound methode in sales
De overgang van inbound marketing naar inbound verkoop verloopt vloeiend. We kunnen dat het beste als volgt uitleggen. Stel, een lezer vindt in de blog van een bedrijf interessante informatie over SEO en contentmarketing. Hij is onder de indruk van de meerwaarde en de onderbouwde kennis. Als het bedrijf nu in de blog een passend product aanbiedt dat de klant verder helpt en aansluit bij de gewaardeerde content, dan is de kans op een aankoop groot. Niet omdat het product dominant werd aangeprezen, maar omdat de klant al overtuigd was door de kwalitatief hoogwaardige bijdragen die het bedrijf leverde.
Wat is zijn de verschillen tussen inbound en outbound marketing?
Inbound marketing
Inbound marketing volgt het principe dat de klant door aantrekkelijke content vanzelf de weg vindt naar de onderneming. De methode laat directe reclame en actief werven achterwege. In plaats daarvan komt content aan de orde die de potentiële klant helpt of bijstaat bij het oplossen van problemen, relevante informatie of vermaakt.
Outbound marketing
Advertenties, e-mails met aanbiedingen, reclamecalls, posters: outbound marketing is erop gericht de klant te benaderen en om zijn gunsten te strijden. Deze methode probeert klanten voor zich te winnen door het aanbod aantrekkelijk te presenteren. De lijn tussen tevreden klanten en geïrriteerde klanten die zich overrompeld of lastiggevallen voelen, kan dun zijn. Bedrijven moeten er daarom goed op letten dat hun outbound marketing niet te agressief overkomt, aangezien dit potentiële klanten juist zal afschrikken.
Voor wie is inbound marketing geschikt?
In principe is inbound marketing geschikt voor iedereen die op sympathieke en niet-opdringerige wijze een groot aantal nieuwe klanten wil binnenhalen. Wie op zoek is naar een methode die volop traffic en leads kan genereren, zit bij inbound marketing precies goed. Extra aantrekkelijk is de methode echter voor bedrijven uit het B2B segment. Dat komt doordat deze klanten doorgaans op zoek zijn naar wat duurdere producten, waar ze zich van tevoren graag goed over willen informeren.