Wat is inbound marketing? Een uitgebreide handleiding

Gepubliceerd op 29-12-2020 door Ines Bahr en Quirine Storm van Leeuwen

Veel mensen die zich bezighouden met SEO en marketing zijn wel bekend met het begrip inbound marketing. Slechts weinig mensen kennen echter de exacte definitie van inbound marketing. Zeker als je een onderneming start, is het belangrijk om je in dit concept te verdiepen, aangezien inbound marketing een doorbraak teweegbracht in de wereld van de marketing. Als je het goed begrijpt en toepast, kan de strategie een ware boost voor je succes betekenen en veel nieuwe klanten opleveren – in het ideale geval zelfs op eigen kracht. Hoe dat in detail werkt en wat inbound marketing precies is, daar lees je hier alles over.

Wat is inbound marketing? Een uitgebreide handleiding

wat is inbound marketing

1. De definitie van inbound marketing

Inbound marketing omvat drie onderdelen:

Marketing volgens de inbound methode

Het doel van inbound marketing is om klanten zelf naar het bedrijf te laten komen, in plaats van ze actief (en soms zelfs opdringerig) te benaderen en te werven. Om dit te bereiken dien je de buyer journey van potentieel geïnteresseerde klanten (prospects) te verrijken. Hierdoor wek je vertrouwen en stimuleer je hen uiteindelijk om producten te kopen.

De bedoeling van deze methode is om een connectie te maken met geïnteresseerden en ze op die manier tot een langdurig enthousiaste klant te maken. Met dat doel voor ogen worden steeds oplossingen voor hun problemen of andere relevante informatie aangeleverd, zodat vanuit een behoefte een concreet voornemen ontstaat. Preciezer gezegd, betekent dit dat de klant door de inbound methode vanzelf het bedrijf of de persoon als de ideale partner voor zijn doel of behoeften gaat zien, aangezien daar precies die antwoorden vandaan komen die hij zoekt.

Klantenservice volgens de inbound methode

Heeft de klant behoefte aan advies of zijn er vragen over een product, dan is inbound klantenservice een bijpassende optie. Vervelende reclamecalls behoren met deze methode tot het verleden. De klant krijgt bijvoorbeeld op de website een chatvenster, een telefoonnummer of een e-mailadres aangeboden om contact op te nemen met een medewerker. Zo blijft het initiatief bij de klant en kan het vertrouwen en de bereidheid tot een aanschaf vanzelf groeien.

Dat laatste heeft ermee te maken dat ondernemingen die niet werken met klassieke reclametelefoontjes, maar de klant aantrekkelijke opties bieden om zelf contact op te nemen simpelweg serieuzer en klantgerichter overkomen. Niemand wil het gevoel hebben gepusht te worden tot een aankoop of slechts als geldkraan te worden gezien. Klantenservice volgens de inbound methode brengt waardering voor de klant en zelfbeschikking over, hetgeen essentieel is voor een goede band.

Verkoop volgens de inbound methode

De overgang van inbound marketing naar inbound verkoop verloopt vloeiend. We kunnen dat het beste als volgt uitleggen. Stel, een lezer vindt in de blog van een bedrijf interessante informatie over SEO en contentmarketing. Hij is onder de indruk van de meerwaarde en de onderbouwde kennis. Als het bedrijf nu in de blog een passend product aanbiedt dat de klant verder helpt en aansluit bij de gewaardeerde content, dan is de kans op een aankoop groot. Niet omdat het product dominant werd aangeprezen, maar omdat de klant al overtuigd was door de kwalitatief hoogwaardige bijdragen die het bedrijf leverde.

2. Wat is inbound marketing en wat is het verschil met outbound marketing?

Inboud marketing

Inbound marketing volgt het principe dat de klant door aantrekkelijke content vanzelf de weg vindt naar de onderneming. De methode laat directe reclame en actief werven achterwege. In plaats daarvan komt content aan de orde die de potentiële klant vooruithelpt, hem of haar bijstaat bij het oplossen van problemen, relevante informatie verstrekt of simpelweg veel entertainment biedt.

Outbound marketing

Advertenties, e-mails met aanbiedingen, reclamecalls, posters: outbound marketing is erop gericht de klant te benaderen en om zijn gunsten te strijden. Deze methode probeert klanten voor zich te winnen door het aanbod aantrekkelijk te presenteren. De lijn tussen tevreden klanten en geïrriteerde klanten die zich overrompeld of lastiggevallen voelen, kan dun zijn. Bedrijven moeten er daarom goed op letten dat hun outbound marketing niet te agressief overkomt, aangezien dit potentiële klanten juist zal afschrikken.

Wat is het verschil tussen inbound en outbound marketing

Inbound marketing en content marketing lijken op elkaar, maar zijn niet hetzelfde

Inbound marketing en content marketing streven vergelijkbare doelen na en worden daarom weleens door elkaar gehaald. Een nadere beschouwing laat echter zien dat er kleine, doch belangrijke verschillen bestaan. Beide methoden dienen meerwaarde te leveren aan de klant en hem of haar op die manier naar de onderneming toe te halen. Echter staat bij content marketing eerder het aantrekken van geïnteresseerden naar het bedrijf centraal, terwijl bij inbound marketing het hoofddoel is om een duurzame relatie op te bouwen met klanten en ze te begeleiden bij hun customer journey.

De content is binnen beide strategieën relevant en interessant, maar inbound marketing kijkt meer naar het grote geheel. Dat houdt in dat de methode zich richt op een langdurige relatie van klanten met het bedrijf. Bij content marketing draait het meer om de vlotte implementatie en het snelle effect van een campagne.

3. Inbound marketing in detail – Hoe werkt de methode?

Inzicht in de definitie van inbound marketing is een mooie start om de strategie te begrijpen. Maar om echt de diepte in te duiken voldoet enkel een definitie niet. Exact weten hoe de methodiek werkt, laat pas goed de uitwerking en relevantie voor ondernemingen en de marketingwereld zien.

De vier fases van inbound marketing

Inbound marketing kun je indelen in vier fases. Elk daarvan verdient de volle aandacht, want het concept werkt alleen, als alle fases als vanzelf in elkaar grijpen. Het is net als de versnellingen die een machine laten draaien, blijft er een steken, dan komen alle andere ook tot stilstand.

  1. Attract (aantrekken)

In deze eerste stap moet je de klant aan zien te trekken. Krachtige en aantrekkelijke content werkt als een magneet en wekt interesse. Een mooie mix uit duidelijke meerwaarde en goed ingezette SEO-strategieën zorgen ervoor dat de klant zijn of haar weg naar het bedrijf vindt en het aanbod kan bekijken. De zoekmachineoptimalisatie speelt hierbij een centrale rol, aangezien de meeste mensen te maken hebben met zoekmachines, sociale media, fora en andere platforms. De aangeboden content kan nog zo goed zijn, als niemand hem vindt, blijft hij nutteloos. Kort gezegd gaat het er in deze fase om, om via hoogwaardige content én SEO (Search Egine Optimization) verkeer naar het aanbod te genereren.

  1. Convert (converteren)

De tweede stap is converteren, dat betekent traffic veranderen in leads. De klant wordt dus niet alleen aangetrokken, maar zet al een voet tussen de deur van het bedrijf en houdt zich ermee bezig. Doorgaans gebeurt dit via een formulier waarop hij of zij zich registreert. Belangrijk hierbij is dat de klant zijn vertrouwen en contactdata geeft. Een bedrijf moet deze wel zien te verdienen. Het beste doe je dat via het implementeren van downloads met een praktisch nut (checklists, e-books, whitepapers), e-mail cursussen, CTA-buttons, webinars en landing pages. Als de klant een goede reden ziet om zijn of haar gegevens op te geven, dan is een lead niet ver weg meer.

  1. Close (afsluiten)

Dat een persoon gegevens achterlaat en zich bijvoorbeeld heeft geregistreerd voor een e-mail nieuwsbrief, betekent nog niet dat hij of zij een klant of koper wordt. In deze fase draait alles om ‘lead nurturing’. Deze derde fase wordt daarmee ook wel de ‘hot fase’ genoemd, waarin je klanten via de aangeboden content steeds weer moet zien te overtuigen. ’Lead nurturing’ wordt niet voor niets zo genoemd: de klant wordt gevoed, en wel met content die hem aanspreekt en datgene biedt waarnaar hij of zij op zoek is. In plaats van de potentiële klant te overrompelen met aanbiedingen, ontvangt hij of zij als dank voor het vertrouwen kwalitatief hoogwaardige content die hem stap voor stap richting een aankoop leidt.

  1. Delight (inspireren en enthousiasmeren)

Zijn zowel de content als het eindproduct top en een inspiratie voor de klant, dan kan er iets gebeuren waar alle bedrijven naar streven: dat de klant zelf ambassadeur wordt voor de onderneming, doordat hij of zij de producten aanbeveelt aan anderen.

Reclame van klant naar klant komt zeer onafhankelijk en serieus over en overtuigt andere geïnteresseerden nog sneller van het aanbod. De vierde fase is er dus voor bedoeld om ook na de aanschaf zo goed voor de klant te zorgen dat hij of zij zich optimaal bediend voelt. Deze fase bepaalt of de klant een vaste klant wordt die zelfs als wandelend reclamebord voor de onderneming functioneert.

Voor wie is inbound marketing geschikt?

In principe is inbound marketing geschikt voor iedereen die op sympathieke en niet-opdringerige wijze een groot aantal nieuwe klanten wil binnenhalen. Wie op zoek is naar een methode die volop traffic en leads kan genereren, zit bij inbound marketing precies goed. Extra aantrekkelijk is de methode echter voor bedrijven uit het B2B segment. Dat komt, doordat deze klanten doorgaans op zoek zijn naar wat duurdere producten, waar ze zich van tevoren graag goed over willen informeren.

Wat zijn de voordelen en nadelen van inbound marketing?

De voordelen van inbound marketing zijn:

  • Moderne marketing met meerwaarde;
  • Komt serieus en klantgericht over;
  • Inbound marketing is effectief en duurzaam (mits goed ingezet);
  • Goedkoper dan veel andere reclame-uitingen;
  • In het ideale geval werft de enthousiaste klant nieuwe klanten;
  • Geven en nemen (interactie) in plaats van vervelende reclame (zenden);
  • Risicoarm;
  • Individueel, authentiek en schaalbaar;
  • Bevordert een goede reputatie en de rol van Thought Leadership.

De nadelen van inbound marketing zijn:

  • Inbound marketing is geen wondermiddel dat vanzelf werkt. Het vereist veel vakkennis, werk en toewijding;
  • De inbound methodiek is zeer uitgebreid en heeft daarom tijd nodig om vruchten af te werpen;
  • Er zijn veel tools voor nodig.

Welke meetbare kernbegrippen zijn belangrijk bij inbound marketing?

Of het concept van inbound marketing succesvol is, kun je goed meten. De volgende kernbegrippen vormen de belangrijkste factoren om informatie over het succes van de strategie te verstrekken:

  • Bezoekers
  • Leads
  • Conversion-rate, ofwel hoeveel procent van de traffic leads wordt
  • Klanten
  • Omzet
  • Kosten
  • Bereidheid van klanten om de content te delen en te verspreiden
  • Aanbevelingen aan anderen

Welke tools zijn nodig voor succesvolle inbound marketing?

Om inbound marketing goed en efficiënt in te kunnen zetten, heb je een aantal tools nodig:

  1. Succesvolle inbound marketing: voorbeelden van geniale implementatie van de methode

Als kers op de taart stellen we hier drie bedrijven voor, van wie de inbound marketing concepten ongekende hoogten bereikten. Want succesverhalen laten zien dat de methode echt werkt!

1. Chip.de

Chip.de is een van de meest succesvolle en meest bezochte websites binnen het Duitstalige internet. Het platform biedt zijn bezoekers en klanten hoogwaardige informatie aan in de vorm van artikelen, video’s en meer. Dit zorgde voor een ongekende reikwijdte voor het techniek- en consumentenportal binnen het vakgebied. Door de gefundeerde vakkennis en begrijpelijke presentatie vertrouwen bezoekers het platform en downloaden programma’s het liefst via deze website.

2.Airbnb

Airbnb heeft zich ontwikkeld tot een echte hoogvlieger. Via de website kunnen mensen uit de hele wereld hun huis aan reizigers verhuren of zelf een geschikt verblijf vinden. De digitale nomaden in het bijzonder hebben eraan bijgedragen dat Airbnb wereldwijd zo succesvol werd. Vandaag de dag kennen extreem veel mensen de naam en het logo van het bedrijf, aangezien steeds meer enthousiaste klanten reclame maken voor de website. Aanbevelings-marketing door vaste klanten – beter kan inbound marketing niet lopen.

3.Shopify

De meest uiteenlopende dingen kopen voor een gunstige prijs of zelf een drop-shipping-bedrijf openen – het is mogelijk met Shopify. Deze e-commerce software heeft bekendheid gekregen onder kopers en verkopers en heeft zich sinds de oprichting in 2006 tot het paradepaardje van succesvolle inbound marketing ontwikkeld. In 2019 behaalde het Canadese bedrijf 1,58 miljard dollar omzet.

Wil je meer weten? Bekijk dan onze SEO software gids om meer producten te ontdekken.

In dit artikel wordt er mogelijk naar producten, programma’s of diensten verwezen die niet in uw land beschikbaar zijn, of die misschien niet voldoen aan de wet- of regelgeving van uw land. Wij raden u aan om de softwareleverancier rechtstreeks te benaderen voor informatie over de beschikbaarheid van de producten en overeenstemming met lokale wetgeving.