Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd op 27-5-2020

Steeds meer restaurants investeren in een hybride model, waarbij ze zowel gasten ontvangen als een afhaal- en bezorgservice hebben. Maar hoe zet je een bezorg- en ophaaldienst op als restaurant? In dit artikel leggen we het stap voor stap uit. 

stap voor stap een afhaalrestaurant beginnen

Tot niet zo heel lang geleden was er een duidelijke scheiding tussen een afhaalrestaurant en gewone restaurants. De typische afhaalmaaltijden waren chinees en pizza’s. Dat is allang niet meer zo. De Covid-crisis van een aantal jaar geleden zorgde ervoor dat bezorgen en afhalen bij alle horecagelegenheden een hoge vlucht nam. Inmiddels is dit hybride model de standaard geworden. 

Bovendien blijkt uit een recente studie dat klanten hun bestellingen liefst direct afhalen bij het restaurant, in plaats van gebruik te maken van derde partijen die de maaltijd aan huis bezorgen. Dat betekent uiteraard niet dat je als restauranthouder niet de mogelijkheid moet bieden om ook thuis te laten bezorgen.  

Met dat in gedachten heeft Capterra een speciale gids gemaakt om je te helpen starten met het opzetten van een afhaal- en bezorgdienst voor je restaurant. Bekijk de tips hieronder!

Begin je eigen afhaalrestaurant en bezorgservice in vijf stappen

Bij het opzetten van een bezorgdienst moet alle informatie kloppen, anders heeft het geen zin om online bestellen bij jouw restaurant mogelijk te maken. Probeer dus met de klant mee te denken en lever wat de klant zoekt. Niet alleen het product, maar ook de service.

1. Actief communiceren met de klant

Zorg er in de eerste plaats voor dat de informatie over je bedrijf op alle bestaande kanalen actueel is. Dit is erg belangrijk voor ieder restaurant dat wil gaan thuisbezorgen. Zorg ervoor dat de volgende informatie altijd up-to-date is:

  • Openingstijden;
  • Telefoonnummer, zodat klanten altijd contact kunnen opnemen;
  • Hoe gaat alles in zijn werk (is het mogelijk om op locatie te eten, bezorgen of af te halen)?;
  • Betaalmogelijkheden;
  • Bezorgingsmodel;
  • Bezorggebied.

Restaurants kunnen een profiel aanmaken op Google Mijn Bedrijf. Een Google search is voor veel klanten het eerste contact dat ze hebben met jouw restaurant. Als je pas sinds kort online actief bent en je bedrijf nog niet zichtbaar is op Google, is het belangrijk de focus vooral op social media te leggen. Daarover wordt hieronder meer uitgelegd.

Voorbeeld bedrijfsprofiel op Google (bron)

Besteed aandacht aan de vragen van de klant over eten aan huis bezorgen

Als je eten aan huis wilt gaan bezorgen, moet je duidelijk en proactief uitleg geven over hoe de bestelling het beste geconsumeerd kan worden. Bied je bijvoorbeeld een maaltijd aan die direct moet worden geconsumeerd, of moet hij eerst worden opgewarmd? Als de maaltijd moet worden opgewarmd, mag dat dan terwijl hij nog in de verpakking zit? Adviseer de klant van tevoren en bied een optimale service.

2. Gebruik social media in je voordeel

Op social media kun je snel acties promoten, je zichtbaarheid vergroten en je online bestellingen laten groeien. Ongeacht of je bedrijf fysiek of online actief is, één ding is zeker: zet vol in op social media als je goed zichtbaar wil zijn.

Platformen als Facebook, TikTok en Instagram zijn erg visueel. Maak hier gebruik van door foto’s en video’s van je gerechten op deze platformen te plaatsen. Maak ze zo aantrekkelijk mogelijk, zodat de klant overgaat tot bestellen.

Als je alles uit deze hulpmiddelen wilt halen, gebruik dan social media marketing software om online campagnes te automatiseren en je volgers beter te leren kennen. Met de automatisch gegenereerde rapporten van de verschillende platformen krijg je informatie die weer nieuwe inzichten geven voor toekomstige acties.

Gebruik #Hastags op social media

Een andere belangrijke tip is het gebruik van hashtags in je online publicaties. Hashtags geven meer zichtbaarheid aan je posts waardoor de naamsbekendheid van je restaurant toeneemt.

Restaurant Oud-Zuid bijvoorbeeld zet een reeks relevante hashtags in hun berichten. Naast woorden met betrekking tot de stad (#amsterdam), gebruikt het bedrijf hashtags met hun buurt #oudzuid en een hastag over een van hun specialiteiten #wijn.

Voorbeeld social media post op Facebook van een restaurant [bron]

Als je eenmaal actief bent op social media, zorg er dan voor dat je de naam van je restaurant goed promoot. Reageer altijd op reacties en beoordelingen – ook al zijn deze negatief – om betrokkenheid met de klant te behouden.

De beoordelingen die mensen op sociale platformen plaatsen zijn over het algemeen een goede graadmeter voor de service en producten die je levert. Neem deze meningen altijd serieus en kijk waar eventueel verbeterpunten zijn.

3. Pas de menukaart aan 

Realiseer je dat niet alles wat op de menukaart staat ook daadwerkelijk geschikt is voor bezorging. Veel gerechten lenen zich niet voor bezorging, omdat ze koud en niet meer presentabel zouden zijn als ze bij de klant zijn bezorgd. Dit komt de kwaliteit van het gerecht natuurlijk niet ten goede.

Denk na over gerechten die wel geschikt zijn voor bezorging of eventueel gerechten die panklaar worden aangeleverd bij de klant.

Als je een menukaart maakt voor de online verkoop, houd dan rekening met de volgende punten:

  • Zoek uit wat je concurrenten verkopen;
  • Bedenk producten waardoor je restaurant opvalt;
  • Houd bij welke gerechten het meest verkocht worden;
  • Ga na of deze gerechten zich lenen voor bezorging;
  • Analyseer je productiecapaciteit, zodat er geen vertragingen in de bezorgtijden optreden;
  • Een andere manier om ideeën te krijgen voor je menukaart is om de informatie van het systeem van je restaurant te gebruiken. Controleer welke ingrediënten je op voorraad hebt en baseer hier de nieuwe recepten op.

Als je nog geen geautomatiseerd inventarisatiesysteem hebt, is het verstandig om dit alsnog zo snel mogelijk te installeren. Als je regelmatig je inventaris controleert, heb je goed zicht op wanneer producten binnenkomen en wanneer ze over de datum gaan. Verder geeft het een goed zicht op wanneer je weer nieuwe inkopen moet doen. Zo ga je ook verspilling tegen.

Om de juiste prijzen van de gerechten te bepalen, kun je een programma voor voedingsuitgaven gebruiken waarmee je eenvoudig de voedingskosten voor je recepten kunt berekenen om een winstgevende menuprijs te garanderen.

Voorbeeld promotie afhaalmenu op Facebook (bron)

Houd altijd in gedachte dat een uitgebreid menu ook een grote voorraad vereist. Als je deze kosten niet wil dragen, zorg er dan voor dat je menu compact blijft.

4. Onderzoek welke betaalmethoden je het best kunt gebruiken

Des te meer betaalopties des te kleiner de kans dat een potentiële klant afhaakt omdat zijn voorkeursbetaalmethode er niet bij zit. Er zijn veel betaalmethoden mogelijk. Houd deze verschillende methoden goed in de gaten en maak gebruik van de meest innovatieve technologieën zoals QR-code betalen.

Alhoewel het ideaal zou zijn als je alle mogelijke beschikbare opties zou kunnen aanbieden, is dit door de hoge transactiekosten praktisch onmogelijk. Onderzoek daarom welke methoden jouw klanten het meeste gebruiken en welke van deze het beste passen bij je bedrijf. Merk je dat een bepaalde methode niet interessant is voor jouw doelgroep, streep deze dan weg.

Sinds de enorme stijging in thuisbezorgen vanwege corona is het gebleken dat er een voorkeur is voor online betaalmethoden, omdat er op deze manier zo min mogelijk contact is tussen de bezorger en de klant.

Hieronder een lijst met gangbare betaalmethodes bij restaurants die aan huis bezorgen:

  • Contant aan de deur (gepast of niet gepast)
  • iDEAL
  • Via creditcard (American Express/Master Card/ VISA)
  • Via PayPal
  • Pin aan huis (via een mobiel PIN-apparaat)
  • QR-code betalen
  • Bitcoin
  • Vouchers of giftcards

5. Kies de meeste geschikte vorm om eten te bezorgen

Er zijn twee manieren om een bezorgrestaurant op te zetten: via een eten bestelplatorm of via je eigen bestel website en/of mobiele app.

Bezorgrestaurant via een eten bestelsite

De bekendste eten bestelsites zijn Deliveroo, Thuisbezorgd.nl, UberEats, Takeaway, Foodnu en Hungry. Er bestaan ook verschillende lokale eten bestelsites die een bepaald bezorggebied bedienen.

Het voordeel van een bestelplatform is dat je meteen een groot bereik hebt. Bovendien nemen zij de marketing, betalingen en bezorgingen voor hun rekening wat veel werk uit handen neemt. Het grootste probleem is dat ze kosten in rekening brengen voor het bezorgen. Deze kosten kunnen voor jouw bedrijf misschien te hoog zijn en je winstmarge verkleinen.

Wanneer je voor een eten bestelsite kiest, controleer dan het volgende:

  • In rekening gebrachte kosten
  • Leveringsdekking
  • De voorwaarden

Zelf een bezorgservice opzeten via een eigen eten bestelwebsite of app

Als je een eigen online bestelwebsite opzet of een mobiele app, kun je flink besparen op commissiekosten en een meer op maat gemaakte service leveren. Je hebt dan restaurant bezorgsoftware nodig waarmee alle bestellingen eenvoudig kunnen worden verwerkt. Deze bezorgsystemen zijn gekoppeld aan je kassasysteem en zorgen bijvoorbeeld voor automatische routeplanning, urenregistratie, klantherkenning, sms-marketing en rapportage.

Meer weten? Bekijk dan ons online overzicht met social media marketing software.