Helpt Nederlandse bedrijven al 15 jaar
bij het vinden van de juiste software

CMS-systemen

CMS-systemen (ook wel content management systemen genoemd) worden gebruikt voor het beheer van digitale content binnen een organisatie. Ze verwijzen vaak specifiek naar het beheer van websites en het bewerken van webcontent. Er zijn verschillende soorten content management systemen op de markt, waaronder zowel opensource als propriëtaire oplossingen. Met de meeste CMS-software is het mogelijk om website content te maken, wijzigen en verwijderen. Daarbij is er geen uitgebreide kennis van HTML of de expertise van een webmaster nodig. Gebruik Capterra om het juiste CMS-systeem voor jouw bedrijf in Nederland te vinden. Zie ook: catalogus software en portal software.

Uitgelichte software

Software met meeste reviews

Bekijk de producten in de categorie CMS-systemen met de meeste reviews van onze gebruikers

Lokale producten voor Nederland

Nederland Lokale producten weergeven

233 resultaten

Paperflite stelt marketing- en verkoopteams in staat om inhoud te ontdekken, te delen en te volgen en realtime betrokkenheidsanalyses te krijgen. Meer informatie over Paperflite
Paperflite is verkozen tot het eenvoudigst te gebruiken managementplatform voor verkoop (content) en is geliefd bij gebruikers van zowel grote als kleine bedrijven. Paperflite stelt marketingteams in staat om hun content te beheren, te organiseren, er samen aan te werken en onmiddellijk te distribueren naar verkoopteams, teams van klantensucces en kanaalpartners. Met realtime betrokkenheidsanalyse en een ongeëvenaarde contentervaring voor inkopers kunnen verkoopvertegenwoordigers zich richten op de juiste prospects en zich onderscheiden van de rest. Meer informatie over Paperflite

Functies

  • Versiebeheer
  • Bewerken van afbeeldingen
  • Beheer van audiobestanden
  • Video-ondersteuning
  • Tekstbewerking
  • Toegangsopties/machtigingen
  • SEO-beheer
  • Aanpasbare sjablonen
  • Contentbibliotheek
  • Zoeken/filteren
Creëer, pas aan en lever digitale ervaringen en inhoud, snel. Meer informatie over Salesforce Marketing Cloud
Maak kennis met Salesforce CMS, het digitale ervaringsplatform dat is gebouwd op een populaire CRM, zodat je het marketingtraject moeiteloos kunt uitbreiden naar verschillende kanalen. Met inhoudsjablonen en visualisatie is het eenvoudiger dan ooit om inhoud te ontwikkelen en te beheren voor verschillende merken, regio's en meer. Gebruikers kunnen binnen enkele seconden promotionele e-mails, social media, banners en blogberichten opstellen, publiceren en bijwerken. Bouw inhoud op één plek. Lever het overal. Meer informatie over Salesforce Marketing Cloud

Functies

  • Versiebeheer
  • Bewerken van afbeeldingen
  • Beheer van audiobestanden
  • Video-ondersteuning
  • Tekstbewerking
  • Toegangsopties/machtigingen
  • SEO-beheer
  • Aanpasbare sjablonen
  • Contentbibliotheek
  • Zoeken/filteren
HubSpot CMS maakt websitebeheer moeiteloos en maakt het eenvoudig om een krachtige website te creëren waar jij en je klanten dol op zullen zijn. Meer informatie over HubSpot CMS Hub
HubSpot CMS bevat alle tools die je nodig hebt voor het moeiteloos creëren en beheren van aantrekkelijke, geoptimaliseerde websitepagina's die zijn gepersonaliseerd voor verschillende bezoekers. HubSpot CMS stelt ontwikkelaars in staat om een website te creëren met de tools die zij verkiezen, met bronnen en ondersteuning van een levendige ontwikkelaarsgemeenschap. Omdat HubSpot CMS in de cloud wordt gehost, hoeft je IT-team zich nooit zorgen te maken over het onderhoud van plug-ins of over uitvaltijd. Ontdek waarom HubSpot CMS het CMS bij uitstek is voor het opschalen van bedrijven. Meer informatie over HubSpot CMS Hub

Functies

  • Versiebeheer
  • Bewerken van afbeeldingen
  • Beheer van audiobestanden
  • Video-ondersteuning
  • Tekstbewerking
  • Toegangsopties/machtigingen
  • SEO-beheer
  • Aanpasbare sjablonen
  • Contentbibliotheek
  • Zoeken/filteren
Nederland Lokaal product
Online XML-editor, ontworpen voor mensen zonder kennis van XML of enige andere technologie die bij gestructureerde inhoudsontwikkeling komt kijken. Meer informatie over Fonto
Online XML-editor, ontworpen voor mensen zonder kennis van XML of enige andere technologie die bij gestructureerde inhoudsontwikkeling komt kijken. De toekomst van documenten. Met Fonto wordt gestructureerde inhoudbewerking eenvoudig gemaakt: hiermee kunnen materiedeskundigen missiekritieke documenten creëren, bewerken en beoordelen. Onberispelijk, snel en efficiënt. Meer informatie over Fonto

Functies

  • Versiebeheer
  • Bewerken van afbeeldingen
  • Beheer van audiobestanden
  • Video-ondersteuning
  • Tekstbewerking
  • Toegangsopties/machtigingen
  • SEO-beheer
  • Aanpasbare sjablonen
  • Contentbibliotheek
  • Zoeken/filteren
Tailpage is software voor machine learning die honderden, zelfs duizenden, rijke en unieke lokale SEO- en SEA-bestemmingspagina's creëert. Meer informatie over Tailpage
Tailpage is machine learning software die honderden, zelfs duizenden, rijke en hoogwaardige lokale SEO- en SEA-bestemmingspagina's creëert en publiceert met 100% unieke teksten. De teksten zijn gericht op relevante, maar meestal lokale zoekopdrachten, zodat je een unieke bestemmingspagina kunt creëren voor elke stad en elk dorp waarop je je richt. Zo verbeter je: - merkbekendheid, rangschikking en websiteverkeer; - kosten en resultaten van SEA; - conversiepercentages van websites. En het is allemaal volledig automatisch. Meer informatie over Tailpage

Functies

  • Versiebeheer
  • Bewerken van afbeeldingen
  • Beheer van audiobestanden
  • Video-ondersteuning
  • Tekstbewerking
  • Toegangsopties/machtigingen
  • SEO-beheer
  • Aanpasbare sjablonen
  • Contentbibliotheek
  • Zoeken/filteren
Bewaar en classificeer e-mails rechtstreeks vanuit Outlook 365 naar SharePoint en Teams. Meer informatie over Email Manager for Microsoft 365
E-mailregistratie en samenwerking vereenvoudigd. Een nieuwe kijk op het vastleggen en delen van kennisdossiers in het nieuwe tijdperk van Microsoft 365 mobility (voorheen Office 365). Sla vanaf elk apparaat Outlook-e-mails en -bijlagen op in de Microsoft 365-versie van SharePoint en Microsoft Teams. Deel links naar bestanden met collega's en archiveer meerdere e-mails en bijlagen tegelijk op deze samenwerkingsplatforms. Maak gebruik van de kracht van de geavanceerde functies van Microsoft voor gegevensbeheer door je content te taggen met labels. Meer informatie over Email Manager for Microsoft 365

Functies

  • Versiebeheer
  • Bewerken van afbeeldingen
  • Beheer van audiobestanden
  • Video-ondersteuning
  • Tekstbewerking
  • Toegangsopties/machtigingen
  • SEO-beheer
  • Aanpasbare sjablonen
  • Contentbibliotheek
  • Zoeken/filteren
M-Files overwint de contentchaos. Vind snel informatie, beveilig deze met toegangscontroles en stroomlijn nalevingsaudits. Meer informatie over M-Files
In het huidige digitale tijdperk kan het beheren van enorme hoeveelheden content in verschillende opslagplaatsen overweldigend zijn. M-Files biedt een slimmere benadering van contentbeheer. De intelligente metagegevens van de oplossing classificeren en organiseren automatisch je informatie, waardoor het gemakkelijker is om te vinden wat je nodig hebt. M-Files gaat verder dan basisopslag door nalevingsworkflows te automatiseren. Dankzij de gedetailleerde toegangscontrole zorg je ervoor dat alleen geautoriseerde gebruikers toegang hebben tot gevoelige informatie. Bovendien vereenvoudigen de uitgebreide auditsporen nalevingsaudits. Met M-Files kan je personeel sneller content vinden, naadloos samenwerken en productiever werken, dit alles met behoud van de beveiliging en controle die je organisatie nodig heeft. Meer informatie over M-Files

Functies

  • Versiebeheer
  • Bewerken van afbeeldingen
  • Beheer van audiobestanden
  • Video-ondersteuning
  • Tekstbewerking
  • Toegangsopties/machtigingen
  • SEO-beheer
  • Aanpasbare sjablonen
  • Contentbibliotheek
  • Zoeken/filteren
Platform voor het delen van bestanden waarmee gebruikers contacten, foto's, video's, presentaties, opnames en meer kunnen opslaan en delen.
Platform voor het delen van bestanden waarmee gebruikers contacten, foto's, video's, presentaties, opnames en meer kunnen opslaan en delen. Meer informatie over Google Drive

Functies

  • Versiebeheer
  • Bewerken van afbeeldingen
  • Beheer van audiobestanden
  • Video-ondersteuning
  • Tekstbewerking
  • Toegangsopties/machtigingen
  • SEO-beheer
  • Aanpasbare sjablonen
  • Contentbibliotheek
  • Zoeken/filteren
's Werelds meest populaire software voor het creëren van blogs en websites. Het is open source-software die gratis te gebruiken is.
Open source-software die gratis kan worden gebruikt voor het creëren van blogs en websites. Meer informatie over WordPress

Functies

  • Versiebeheer
  • Bewerken van afbeeldingen
  • Beheer van audiobestanden
  • Video-ondersteuning
  • Tekstbewerking
  • Toegangsopties/machtigingen
  • SEO-beheer
  • Aanpasbare sjablonen
  • Contentbibliotheek
  • Zoeken/filteren
Krijg de vrijheid om je eigen verbluffende website voor e-commerce te maken, precies zoals jij het wilt – en helemaal gratis.
Maak gratis een aantrekkelijke, professionele website met de website-ontwerpfunctie van Wix. Er zijn een aantal verschillende manieren waarop je je site kunt bouwen: Wix Artificial Design Intelligence, Wix Editor en Wix Code. Deze oplossing is geschikt voor iedereen, of je nu voor het eerst een site bouwt of al een echte pro bent. Met Wix ADI bouw je een unieke site met professionele tekst, afbeeldingen en meer. Wix Editor geeft je ontwerpvrijheid met geavanceerde functionaliteit en eenvoudig slepen en neerzetten. En met Wix Code kun je een ultramoderne website en apps creëren. Meer informatie over Wix

Functies

  • Versiebeheer
  • Bewerken van afbeeldingen
  • Beheer van audiobestanden
  • Video-ondersteuning
  • Tekstbewerking
  • Toegangsopties/machtigingen
  • SEO-beheer
  • Aanpasbare sjablonen
  • Contentbibliotheek
  • Zoeken/filteren
Box is een modern platform voor contentbeheer dat transformeert hoe organisaties werken en samenwerken om sneller resultaten te bereiken.
Box werkt in elke browser en stelt je in staat om al je content moeiteloos online op te slaan en te beheren. Hiermee kun je ook bestanden direct delen en overal toegang krijgen tot documenten. Ongeacht welk apparaat je kiest, je krijgt snelle, gemakkelijke toegang tot documenten, projectplannen, presentaties en video's. Altijd de nieuwste pitch voor je klanten, zowel online als offline. Box maakt het gemakkelijk voor beheerders om een centraal overzicht van alle content en gebruikers in hun account te behouden via een krachtige beheerdersconsole. Meer informatie over Box

Functies

  • Versiebeheer
  • Bewerken van afbeeldingen
  • Beheer van audiobestanden
  • Video-ondersteuning
  • Tekstbewerking
  • Toegangsopties/machtigingen
  • SEO-beheer
  • Aanpasbare sjablonen
  • Contentbibliotheek
  • Zoeken/filteren
Toepassingen en bureaublad delen en bekijken, annotatietools, chatberichten, webdia's en whiteboards.
Toepassingen en bureaublad delen en bekijken, annotatietools, chatberichten, webdia's en whiteboards. Meer informatie over Microsoft SharePoint

Functies

  • Versiebeheer
  • Bewerken van afbeeldingen
  • Beheer van audiobestanden
  • Video-ondersteuning
  • Tekstbewerking
  • Toegangsopties/machtigingen
  • SEO-beheer
  • Aanpasbare sjablonen
  • Contentbibliotheek
  • Zoeken/filteren
Gebruik Confluence om digitale inhoud met je hele organisatie te delen, van startup tot onderneming.
Confluence gaat verder dan kennisbanksoftware. Confluence is de ultieme softwaretool voor teaminhoudsbeheer van je bedrijf. Deel digitale inhoud, bedrijfsupdates en meer met je hele onderneming. Blijf transparant met de planning en voer met vertrouwen je meest complexe initiatieven uit. Meer informatie over Confluence

Functies

  • Versiebeheer
  • Bewerken van afbeeldingen
  • Beheer van audiobestanden
  • Video-ondersteuning
  • Tekstbewerking
  • Toegangsopties/machtigingen
  • SEO-beheer
  • Aanpasbare sjablonen
  • Contentbibliotheek
  • Zoeken/filteren
Squarespace is het alles-in-één platform om een aantrekkelijke website, online store of portfolio te creëren.
Squarespace is het alles-in-één platform waarmee je een aantrekkelijke online aanwezigheid kunt opbouwen. Kom vanaf het begin over als een expert, met bekroonde sjablonen voor je website, online store of portfolio. Pas het ontwerp aan op je persoonlijke stijl en professionele behoeften. Word in zoekopdrachten door meer mensen gevonden met krachtige SEO-tools. Ontdek waar je websiteverkeer vandaan komt, waar je bezoekers naar op zoek zijn en hoe ze omgaan met je content of producten met diepgaande analysetools. Meer informatie over Squarespace

Functies

  • Versiebeheer
  • Bewerken van afbeeldingen
  • Beheer van audiobestanden
  • Video-ondersteuning
  • Tekstbewerking
  • Toegangsopties/machtigingen
  • SEO-beheer
  • Aanpasbare sjablonen
  • Contentbibliotheek
  • Zoeken/filteren
Wrike is software voor het beheer van marketingwerk voor bedrijfsbrede teams met proefdrukken, urenregistratie, Gantt-diagrammen, Kanbanborden en meer.
Wrike is software voor het beheer van inhoudswerk voor teams in grote ondernemingen. Het biedt geavanceerde beveiliging en volledige aanpassing voor marketingteams. Ontwerp- en inhoudsteams kunnen allemaal profiteren van de Gantt-diagrammen, aangepaste workflows, deelbare dashboards, ingebouwde controles, gedeelde agenda's, aanvraagformulieren, proefdrukken en geautomatiseerde goedkeuringen. Integreert met Adobe Creative Cloud voor een kortere beoordelingscyclus. Nieuw: Krijg realtime inzicht in de digitale prestaties van je inhoud met de tools van Wrike voor marketeers. Meer informatie over Wrike

Functies

  • Versiebeheer
  • Bewerken van afbeeldingen
  • Beheer van audiobestanden
  • Video-ondersteuning
  • Tekstbewerking
  • Toegangsopties/machtigingen
  • SEO-beheer
  • Aanpasbare sjablonen
  • Contentbibliotheek
  • Zoeken/filteren
De app waarmee je elk Microsoft Word-document, Excel-spreadsheet en Powerpoint-bestand kunt maken, bewerken en bekijken.
De app waarmee je elk Microsoft Word-document, Excel-spreadsheet en Powerpoint-bestand kunt maken, bewerken en bekijken. Meer informatie over LibreOffice

Functies

  • Versiebeheer
  • Bewerken van afbeeldingen
  • Beheer van audiobestanden
  • Video-ondersteuning
  • Tekstbewerking
  • Toegangsopties/machtigingen
  • SEO-beheer
  • Aanpasbare sjablonen
  • Contentbibliotheek
  • Zoeken/filteren
Airtable is de database die iedereen kan gebruiken met een aantrekkelijke spreadsheetinterface.
Airtable is de relationele database voor iedereen. Met een spreadsheetachtige interface die iedereen kan gebruiken, realtime samenwerking en uitgebreide functies zoals bestandsbijlagen en rapportage, is Airtable de vriendelijkste moderne database. Meer informatie over Airtable

Functies

  • Versiebeheer
  • Bewerken van afbeeldingen
  • Beheer van audiobestanden
  • Video-ondersteuning
  • Tekstbewerking
  • Toegangsopties/machtigingen
  • SEO-beheer
  • Aanpasbare sjablonen
  • Contentbibliotheek
  • Zoeken/filteren
Ideaal voor bedrijven van elke omvang. Het is een tool voor het maken van formulieren waarmee gebruikers enquêteformulieren kunnen maken en tegelijkertijd inzendingen kunnen beoordelen.
Ideaal voor bedrijven van elke omvang. Het is een tool voor het maken van formulieren waarmee gebruikers enquêteformulieren kunnen maken en tegelijkertijd inzendingen kunnen beoordelen. Meer informatie over Jotform

Functies

  • Versiebeheer
  • Bewerken van afbeeldingen
  • Beheer van audiobestanden
  • Video-ondersteuning
  • Tekstbewerking
  • Toegangsopties/machtigingen
  • SEO-beheer
  • Aanpasbare sjablonen
  • Contentbibliotheek
  • Zoeken/filteren
Weebly helpt je je online store te starten en te laten groeien met stapsgewijze begeleiding, volledige SEO-optimalisatie, marketingtools en meer.
Weebly stelt iedereen in staat om zijn eigen online store te beginnen met samengestelde sjablonen, krachtige functies en geïntegreerde marketing. Meer dan 50 miljoen ondernemers over de hele wereld gebruiken Weebly om hun klantenbestand te vergroten, een wereldwijd publiek te bereiken en een website van hoge kwaliteit te creëren die goed werkt op elk apparaat. Weebly biedt een reeks prijsopties en is doorlopend de best beoordeelde mobiele app voor het ontwerpen van websites in de App Store en Google Play. Meer informatie over Weebly

Functies

  • Versiebeheer
  • Bewerken van afbeeldingen
  • Beheer van audiobestanden
  • Video-ondersteuning
  • Tekstbewerking
  • Toegangsopties/machtigingen
  • SEO-beheer
  • Aanpasbare sjablonen
  • Contentbibliotheek
  • Zoeken/filteren
Webgebaseerde werkbeheeroplossing voor ondernemingen die totale zichtbaarheid, zinvolle samenwerking en betere productiviteit biedt.
Workfront is het eerste moderne platform voor werkmanagement dat op één plek zowel de obstakels om werk gedaan te krijgen weghaalt als het werk organiseert en versnelt. Workfront beheert projecten en integreert tools, teams en hele ondernemingen zodat teams kunnen samenwerken, bedrijfsmiddelen beheren en zicht krijgen op elk aspect van hun workflow. Workfront is ontworpen met mensen in het achterhoofd en helpt hen hun beste werk te leveren, zodat ondernemingen kunnen gedijen. Meer informatie over Adobe Workfront

Functies

  • Versiebeheer
  • Bewerken van afbeeldingen
  • Beheer van audiobestanden
  • Video-ondersteuning
  • Tekstbewerking
  • Toegangsopties/machtigingen
  • SEO-beheer
  • Aanpasbare sjablonen
  • Contentbibliotheek
  • Zoeken/filteren
Populairste marketingplatform voor het MKB.
Marketing 360 heeft een volledig geïntegreerd platform voor contentbeheer: Natural Listing Ads. Het Natural Listing Ads-programma richt zich niet alleen op het verhogen van je rangschikking en zichtbaarheid, maar ook op het vergroten van de klikbaarheid van je vermeldingen en vervolgens de convertibiliteit van je organische verkeer. Meer informatie over Marketing 360

Functies

  • Versiebeheer
  • Bewerken van afbeeldingen
  • Beheer van audiobestanden
  • Video-ondersteuning
  • Tekstbewerking
  • Toegangsopties/machtigingen
  • SEO-beheer
  • Aanpasbare sjablonen
  • Contentbibliotheek
  • Zoeken/filteren
Deze oplossing voor documentbeheer transformeert je kantoor met geavanceerde automatisering en tools voor het delen van bestanden.
eFileCabinet kan ervoor zorgen dat letterlijk al je documenten zichzelf archiveren. Het is een oplossing voor documentbeheer die geavanceerde OCR, veilige bestandsuitwisseling en krachtige workflowautomatiseringstools combineert om de manier waarop je bedrijf met papierwerk omgaat te transformeren. Het systeem van eFileCabinet gebruikt OCR-sjablonen om elk type document dat je gebruikt te herkennen. Wanneer je iets scant of uploadt, weet het systeem dus hoe het genoemd en waar het gearchiveerd moet worden. Haal documenten onmiddellijk op met behulp van trefwoorden in het document. Raak nooit meer een document kwijt. Meer informatie over Revver

Functies

  • Versiebeheer
  • Bewerken van afbeeldingen
  • Beheer van audiobestanden
  • Video-ondersteuning
  • Tekstbewerking
  • Toegangsopties/machtigingen
  • SEO-beheer
  • Aanpasbare sjablonen
  • Contentbibliotheek
  • Zoeken/filteren
Bitrix24 is een 100% gratis CMS met onbeperkte pagina's, bandbreedte en je eigen domeinnaam.
Bitrix24 is een 100% gratis content management system (CMS) met onbeperkte pagina's, bandbreedte en je eigen domeinnaam. De software wordt gebruikt door meer dan 12 miljoen bedrijven en wordt geleverd met vastleggingsformulieren, CRM, e-mailmarketing en verkoopautomatisering. Meer informatie over Bitrix24

Functies

  • Versiebeheer
  • Bewerken van afbeeldingen
  • Beheer van audiobestanden
  • Video-ondersteuning
  • Tekstbewerking
  • Toegangsopties/machtigingen
  • SEO-beheer
  • Aanpasbare sjablonen
  • Contentbibliotheek
  • Zoeken/filteren
Je kunt met Webnode binnen enkele minuten een website creëren. Sluit je aan bij de 40 miljoen gebruikers en bouw er zelf een.
Als je in korte tijd een goed uitziende website wilt, is Webnode de oplossing. Het werd gelanceerd in 2008 en heeft meer dan 40 miljoen gebruikers geholpen hun eigen websites te creëren. Het maakt niet uit of je een professionele website, een mooie portfolio of een gebruiksvriendelijke e-shop voor je bedrijf nodig hebt, je hebt de juiste tool om de website te bouwen zoals jij dat wilt. Iedereen kan een website bouwen met Webnode. Je hoeft geen programmeurs of ontwerpers in te huren of te betalen voor hosting. Meer informatie over Webnode

Functies

  • Versiebeheer
  • Bewerken van afbeeldingen
  • Beheer van audiobestanden
  • Video-ondersteuning
  • Tekstbewerking
  • Toegangsopties/machtigingen
  • SEO-beheer
  • Aanpasbare sjablonen
  • Contentbibliotheek
  • Zoeken/filteren
Stroomlijn je contentmiddelen, verhoog de productiviteit van je team en ontdek onmiddellijk creatieve content met AI Visual Search.
Als leider op het gebied van digitaal middelbeheer is Canto het eenvoudigste en toch krachtigste DAM-systeem op de markt. Marketingteams in alle sectoren vertrouwen op Canto om eenvoudig visuele merkmiddelen te organiseren, beveiligen en delen. Met meer dan 25 jaar ervaring in de sector van digitaal middelenbeheer vertrouwen duizenden merken over de hele wereld op deze oplossing om hun rijke mediabibliotheek te centraliseren. Meer informatie over Canto

Functies

  • Versiebeheer
  • Bewerken van afbeeldingen
  • Beheer van audiobestanden
  • Video-ondersteuning
  • Tekstbewerking
  • Toegangsopties/machtigingen
  • SEO-beheer
  • Aanpasbare sjablonen
  • Contentbibliotheek
  • Zoeken/filteren

Kopersgids voor CMS-systemen

Wat is een CMS-systeem?

Met een CMS-systeem (content management system, CMS) kunnen bedrijven digitale content op websites beheren zonder dat er uitgebreide HTML-ervaring is vereist. De software helpt bij het opzetten van een gecategoriseerde opslagplaats voor content en maakt het mogelijk om allerlei soorten digitale middelen zoals documenten, afbeeldingen en video's te creëren, te wijzigen, op te slaan en te verwijderen.

Wat zijn de voordelen van CMS-systemen?

  • Gestroomlijnde processen door middel van workflowbeheer: contentbeheerders moeten toezicht houden op een aantal verschillende processen zoals ideevorming, het creëren van content, goedkeuring, bewerking, publicatie en promotie, waarbij steeds een andere groep mensen is betrokken. Een CMS-systeem biedt een collaboratief platform waar managers contentprocessen kunnen implementeren en de status van alle content in een dashboard kunnen bijhouden. Het platform stimuleert ook samenwerking door gebruikers de mogelijkheid te bieden om opmerkingen toe te voegen aan documenten en documenten moeiteloos door te sturen.
  • Website CMS-systeem: traditioneel gezien vereist het wijzigen van content op een webpagina verstand van HTML-codering en web-design. Met een modern CMS-systeem, dat meestal een grafische interface heeft, kunnen gebruikers de content op hun website vanaf één enkel dashboard beheren zonder dat ze enige codering hoeven te gebruiken. Gebruikers kunnen de content op webpagina's moeiteloos wijzigen, wijzigingen naar alle pagina's kopiëren, nieuwe content publiceren of oude content verwijderen.

Welke algemene functies hebben CMS-systemen?

  • Tools voor samenwerking: het delen van bestanden, communiceren en samenwerken met teamleden aan content.
  • Documentbeheer: het creëren, uploaden, opslaan en delen van documenten in een doorzoekbare, centrale locatie.
  • Publiceren van web content: het publiceren van content voor openbare distributie via meerdere kanalen, zoals websites en sociale mediasites.
  • Zoeken in volledige tekst: het zoeken naar documenten en mediabestanden in een online archief.
  • Tekstbewerking: het creëren en bewerken van content in een online tekstverwerker.
  • Toegangsbeheer en machtigingen: het definiëren van machtigingsniveaus voor gebruikers om toegang te krijgen tot specifieke bestanden of mappen met de bevoegdheid om te lezen, te schrijven of te bewerken.

Welke overwegingen zijn er bij de aankoop van CMS-systemen?

  • Integraties en plug-ins van derden: integraties en plug-ins van derden breiden de functionaliteit van een CMS-systeem verder uit dan het systeemeigen aanbod in de software. Gebruikers kunnen hun CMS-systeem integreren met andere bedrijfsoplossingen om de invoer/uitvoer van gegevens tot een minimum te beperken en de productiviteit te verbeteren. Zo biedt de integratie van Google Analytics met een CMS-systeem gebruikers bijvoorbeeld de mogelijkheid om de belangrijkste prestatiecijfers bij te houden binnen het dashboard van CMS-tools. Hierdoor kunnen contentmarketeers beter reageren op veranderingen in het webverkeer en de strategieën voor zoekmachineoptimalisatie dienovereenkomstig aanpassen. Kopers moeten hun behoeften op het gebied van samenwerking tussen toepassingen evalueren en vervolgens producten op de shortlist plaatsen die de integratie met hun bedrijfstoepassingen ondersteunen.
  • Opties voor implementatie: er zijn verschillende manieren om een CMS-systeem te implementeren: cloudgebaseerd, op de pc geïnstalleerd of een hybride implementatie. Een cloudgebaseerd content management system is gemakkelijk online toegankelijk en heeft meestal een lage herhalende abonnementsprijs. Een op de pc geïnstalleerde versie heeft hogere aanschafkosten en vereist een grote IT-investering voor de gebruiker, maar biedt een betere controle over de software door de gebruiker. Gebruikers moeten hun mogelijkheden voor IT-middelen en -investering analyseren voordat ze een CMS-systeem voor hun bedrijf kiezen.
  • AI zal de automatisering van CMS-systemen bevorderen: omdat AI (artificial intelligence, kunstmatige intelligentie) door steeds meer bedrijven wordt ingezet, is het niet verwonderlijk dat leveranciers van CMS-tools zijn begonnen met het verkennen van gebruiksscenario's van AI-technologie. AI helpt bedrijven momenteel om content te personaliseren en de betrokkenheid van bezoekers te optimaliseren door het uitvoeren van analyse van het bezoekersgedrag. Ook helpt AI gebruikers met het organiseren van content door betere content tags aan te bieden met behulp van algoritmes voor "tekstclustering". In de komende drie tot vijf jaar zullen er naar verwachting meer van dit soort gebruiksscenario's voor AI verschijnen.
  • Beeldherkenning zal de zoekfunctionaliteit in CMS-systemen aandrijven: de vraag naar visuele content en beelden groeit sneller dan ooit. Content met afbeeldingen levert zelfs een 650% hogere betrokkenheid op, vergeleken met content zonder afbeeldingen. Beeldherkenning en meta-tagging, aangedreven door machine learning en deep learning, maken een vollediger zoeken naar beelden mogelijk. Met behulp van deze technologie kunnen bedrijven hun archief doorzoeken naar afbeeldingen zonder het exacte trefwoord in te hoeven voeren. Omdat de vraag naar visuele content blijft toenemen, wordt de komende drie tot vijf jaar een toename van de toepassing van deze technologie verwacht.