8 Social media trends voor 2020

Gepubliceerd op 15-1-2020 door Maaike Gulden

De toekomst voorspellen op social media is altijd lastig want de veranderingen gaan snel. Bijna dagelijks komen er wel nieuwe features uit. Dat maakt het voor bedrijven moeilijk om de laatste trends bij te houden. Er bestaan genoeg hulpmiddelen voor het automatiseren van online campagnes op sociale netwerken, maar deze tools kunnen je niet vertellen hoe jouw social media strategie er in 2020 uit moet zien. Om het je gemakkelijk te maken heb ik de trends voor je op een rijtje gezet die goed zijn om dit jaar in de gaten te houden. Dit zijn de social media trends voor 2020.

social media strategie

1. Mensen gebruiken social media bewuster

We zijn minder social media gaan gebruiken, maar wel bewuster. Het gemiddelde gebruik per dag is gedaald blijkt uit de Smart Media Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope. Mensen gaan steeds bewuster om met hun online tijd. Ze hoeven niet meer continu online te zijn, alles met de hele wereld te delen en maken zich zorgen over hun gegevens privacy.

Gebruikers besteden dus minder tijd aan social media en als ze dat wel doen willen ze zinvolle interacties en content die ook echt relevant is. We hebben liever interactie met onze inner circle of met mensen met een gemeenschappelijk belang, dan met alles en iedereen. Interacties vinden vaker plaats in besloten communities of via privé-berichten.

2. Groepen terug van weggeweest

Er vindt dus een verschuiving plaats van alles openbaar delen, naar berichten delen in community’s. Platformen spelen daarop in. Ze willen graag de gebruikers tevreden houden want deze gebruikers zorgen voor advertentie-inkomsten. Daarom maken groepen een comeback.

Onder andere Linkedin doet een poging om de groepen weer nieuw leven in te blazen. Instagram biedt de optie om Stories te delen met een selectieve groep mensen. En ook op Facebook krijgen Groepen een steeds prominentere plek. In 2019 gaf Zuckenberg al aan dat Facebook in de toekomst meer gesloten en privé zal zijn. Facebook heeft zelfs ook kort getest met de mogelijkheid om te adverteren binnen groepen. Als bedrijf is het goed om groepen te onderhouden of om te kijken of je je kunt mengen in bestaande relevante groepen.

3. Opkomst van nicheplatformen

Facebook en Instagram hebben social media lang gedomineerd als de grootste en populairste platformen. Maar niche platformen doen het steeds beter. TikTok is zo’n platform dat pas in 2016 verscheen en meteen razend populair was bij jongeren. Ze delen hier grappige video’s van maximaal 15 seconden met hun vrienden. Inmiddels zijn er in Nederland al 3,5 miljoen gebruikers, en daarmee is TikTok geen kleine speler meer. Het is goed om dit platform in de gaten te houden, zeker als jij je op jongeren richt!

Maar ook Pinterest wint aan populariteit. Pinterest bestaat natuurlijk al langer maar heeft sinds kort een e-commerce functie toegevoegd in het platform. Hierdoor is het mogelijk om producten die je ziet op Pinterest ook meteen te kopen. Daarnaast is het nu ook in Nederland mogelijk om te adverteren op Pinterest.

4. Social commerce breidt uit

Social media kanalen worden nieuwe retailkanalen. Platformen zoals Facebook, Instagram en Pinterest werden al lang gebruikt door bedrijven om hun producten te verkopen. Maar het afgelopen jaar is het mogelijk geworden om direct te betalen op Instagram en er komen steeds meer functies bij waardoor het steeds makkelijker wordt om via social media een product aan te schaffen. Je hoeft het platform niet meer te verlaten om een aankoop te doen. Je kunt nu in een paar klikken rechtstreeks iets kopen. Deze ontwikkeling is perfect voor bedrijven in e-commerce.

Zeker in combinatie met technologische ontwikkelingen die steeds beter en toegankelijker worden. Social media platformen spelen hierop in met nieuwe features, vaak gekoppeld aan e-commerce in de vorm van ‘shop the look’. Zo lanceerde Instagram een nieuwe functie uit gebaseerd op augmented reality software waarmee je kunt kijken hoe een bepaalde kleur lippenstift of zonnebril je staat. Ook Facebook breidde zijn AR-advertenties uit naar meer adverteerders.

5. Stories zijn de nieuwe maatstaf

Stories zijn ooit door Snapchat geïntroduceerd, maar worden door steeds meer platformen overgenomen. Na Instagram en Facebook introduceerde ook YouTube vorig jaar een Storiefunctie. Gebruikers zijn al vol op de Stories gedoken en ook de platformen zelf zetten deze steeds meer centraal in de gebruikerservaring. Bedrijven bleven nog wat achter, maar dat gaat dit jaar waarschijnlijk veranderen nu deze Stories steeds nieuwe functies krijgen en op steeds meer platformen beschikbaar zijn.

Waarom zijn Stories zo populair? De aandacht spanne van mensen is tegenwoordig kort en de manier waarop ze content consumeren verandert. Mensen willen oprechte, authentieke content in plaats van perfecte gepolijste content. Stories zijn kort, laagdrempelig en interactief. Ze worden vaak ter plekke met een smartphone gemaakt. En omdat de inhoud vrij snel weer verdwijnt, is dit een kans om in te spelen op de angst om iets te missen (FOMO). Om flash sales te houden en exclusieve deals aan te bieden aan trouwe volgers. Bovendien hoef je hier geen perfecte content te delen en te investeren in dure videoproducties. Juist niet.

6. Video content domineert

Maar je kunt niet meer om video content heen. Het is namelijk geen geheim meer dat de populariteit van video’s toeneemt. Of dit nu korte video’s zijn zoals op TikTok, Insta Stories of lange video’s zoals op YouTube. Video content is de toekomst op social media. Volgens een studie van Cisco zal in 2022 maar liefst 83% van alle online content uit video bestaan. Dus als je relevant wilt blijven op social media, kun je niet meer zonder video content!

Mensen besteden ook meer tijd aan het kijken van live video’s dan vooraf opgenomen video’s omdat dit transparanter en persoonlijker is. Platformen als Twitter, Facebook, Instagram en YouTube hadden al de mogelijkheid voor Live video’s en sinds september is Linkedin dit ook aan het uitrollen onder de gebruikers.

7. Instagram verwijdert likes

Social media en likes zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Toch gaat Instagram de likes waarschijnlijk verwijderen. Instagram heeft dit al getest in een bètatest en ze willen dit wereldwijd doorvoeren. Het argument hiervoor is dat ze willen focussen op betrokkenheid in plaats van op likes. Deze likes zouden de sociale waarde bepalen wat een enorme mentale druk op kan leveren voor mensen.

Velen vermoeden echter dat Instagram deze wijziging doorvoert om meer te verdienen. Merken betalen nu enorme bedragen aan influencers om hun producten te promoten. Dat is big business op Instagram en het platform zelf verdient daar geen cent aan.

Als Instagram deze functie verwijdert, kunnen bedrijven de directe impact van hun influencercampagnes niet zo gemakkelijker meer meten. Terwijl ze de ROI van advertenties wel kunnen meten en analyseren. Dit kan dus leiden tot een verschuiving van influencermarketing op Instagram naar Instagram adverteren. Maar dit kan ook impact hebben op het hele socialmedialandschap als andere platformen dit voorbeeld volgen om likes te verwijderen.

8. Niche influencer

Bereik op social media wordt steeds lastiger en het fenomeen om influencers in te zetten is niet nieuw. Mensen zijn achterdochtig voor advertenties en ze zoeken steeds vaker naar aanbevelingen van mensen die ze vertrouwen bij het nemen van aankoopbeslissingen. Social media wordt tegenwoordig gedomineerd door influencers die dik betaald krijgen om merken te promoten. Dit is meestal goedkoper dan betaalde add campagnes en levert goede resultaten op. En deze trend zet zich voort. Uit onderzoek blijkt dat 59% van de marketeers in 2020 meer wil investeren in influencer marketing.

Maar net zoals het voor merken steeds lastiger word om te connecten met de kieskeurige consument, geldt dat ook voor de bekende influencers met miljoenen volgers die voor tientallen merken werken en vrij weinig binding hebben met het merk. Steeds vaker wordt er gekozen voor niche influencers die ‘slechts’ duizenden mensen bereiken omdat ze authentieker en eerlijker zijn, en die wel een band hebben met het thema of merk. Deze zijn goedkoper en hebben bovendien meer impact

Zoek micro influencers die overeenkomsten hebben met jouw filosofie en beschouw hen meer als partner in plaats van als marketingkanaal. Dus geen eenmalige actie, maar langdurige samenwerkingen waardoor je samen meer bereikt op de lange termijn.

Kortom, social media wordt weer sociaal

Mensen willen authentieke en relevante content waar ze echt wat aan hebben. Social media bedrijven weten dat we niet op zo’n platform blijven hangen als we ons niet betrokken voelen. En die betrokkenheid heeft dus te maken met content die echt relevant is en betekenisvolle interacties. Als bedrijf is het dus goed om daar ook op in te spelen met je content zodat deze vaker getoond wordt. Daarmee speel je in op het algoritme en de wensen van je doelgroep.

Om op de hoogte te blijven van wat er online over je bedrijf wordt gezegd kan je social media monitoring software gebruiken. Social media monitoring tools automatiseren het volgen van activiteiten die interessant zijn voor het bedrijf via blogs en sociale netwerken. Het helpt om belangrijke influencers te vinden, crises op sociale media te voorkomen, klantinzichten te krijgen, online prospecten te vinden en de effectiviteit van campagnes te volgen.

Over de auteur:

Maaike GuldenMaaike Gulden is online marketing adviseur vanuit haar bedrijf The Marketing Factory. Daarnaast is ze gepassioneerd blogger, spreker en trainer. De afgelopen jaren heeft ze duizenden mensen socialmediawijs gemaakt en werkte o.a. voor organisaties zoals Mee, Zorginstituut Nederland, Rabobank en Kamer van Koophandel. Ze is auteur van de boeken ‘Social Media in Zorg en Welzijn: dat zorgt beter’ en ‘Zakelijk twitteren voor gevorderden in 60 minuten’, medeoprichter van Social Media Club Breda en blogger voor Frankwatching. Volg Maaike op Instagram @maaikegulden of kijk voor meer tips op haar website.