Vergroot je omzet met social commerce

Gepubliceerd op 19-11-2019 door Quirine Storm van Leeuwen

Is social commerce iets voor jouw bedrijf?

Verkoop via social media-kanalen. Je kunt er niet meer omheen als ondernemer. De kruisbestuiving tussen e-commerce en sociale platformen als Instagram, Snapchat, Facebook en YouTube noemen we social commerce. Zet sociale media in als verkoopplatform en vergroot je omzet.

Content delen, naamsbekendheid verhogen en verkeer naar je webshop of website krijgen. Dat is waar jij nu nog misschien social media het meest voor inzet. Maar wist je dat je Instagram, Facebook, Pinterest en YouTube ook kunt gebruiken als verkoopplatform? Dat heet social commerce en is een slimme manier om je omzet te vergroten.

social commerce

Wat is social commerce?

Het grote verschil tussen social media marketing en social commerce is dat klanten direct de aankoop doen in of vanuit het social media platform dat ze op dat moment gebruiken. De koper gaat dus niet eerst langs de webwinkel.

Overal ter wereld, zeker ook in Nederland, brengen mensen steeds meer tijd door op social media. Daarom zoeken platforms continu naar geïntegreerde oplossingen. Halverwege 2019 lanceerde Instagram de checkout-optie en kwam Facebook met een buy button. Zo blijven klanten op het social media platform en doen ze daar direct de aankoop. Op Pinterest kun je ook direct producten verkopen en Snapchat heeft al shoppable ads. Snapchat is ook bezig met een nieuwe tool waarbij met behulp van webwinkelsoftware Shopify een shop in een Snapchat-account komt. Het is nu alleen nog beschikbaar voor een aantal influencers, maar het zal niet lang meer duren voordat ook jij daar gebruik van kan maken.

Minder stappen naar aankoop

Hoe minder stappen naar de aankoop, des te beter. De customer journey moet zo kort mogelijk zijn. Elke stap extra, vergroot namelijk de kans dat een potentiële klant zijn winkelmandje achterlaat. Denk bijvoorbeeld aan het verplicht aanmaken van een account, voordat de klant over kan gaan tot de daadwerkelijke aankoop. Social commerce verkleint de klantreis en de tijd tussen inspiratie opdoen en het voltooien van de aankoop.

Online marketplace wordt zoekmachine

De Nederlandse consument doet veel inspiratie op voor online aankopen op marketplaces. Dat blijkt uit het onderzoek “De klant van de toekomst 2019”. Het onderzoek laat zien dat Nederlandse online shoppers zelfs een voorkeur hebben voor online marketplaces om te zoeken naar producten en er ook het meeste geld uitgeven. Zoekmachines verliezen dus terrein, zeker bij de jongere generaties. Social media platforms die een koopoptie aanbieden spelen echter goed in op deze ontwikkeling. Naast social worden ze nu ook een soort market, met een breed aanbod aan producten gevoed door de interesses van hun gebruikers.

Stappenplan social commerce voor mkb

Om van deze social marketplaces te profiteren, moet je als ondernemer eerst een strategie bepalen. Wie is je doelgroep, op welke social media platforms hangen jouw klanten uit. Welke content ga je maken? Het stappenplan dat volgt zal je helpen om de juiste social commerce strategie te bepalen.

1: Doelgroep bepalen voor social commerce

Zorg voor een duidelijk beeld van je bedrijf op social media en pas jouw imago aan je doelgroep aan. Zoek vervolgens uit op welke social media platforms jouw potentiële klanten actief zijn. Uit onderzoek van Capterra blijkt bijvoorbeeld dat de generatie Z, of klanten tussen de 18-20 jaar, vooral inspiratie opdoet op YouTube. Wis Facebook niet uit; dit platform is het populairst is bij dertigers en veertigers en vooral vijftigers. Pinterest is vooral inspiratiebron voor vrouwen en YouTube meer voor mannen. Weet dus waar je klant is op social media en pas je strategie daarop aan. Je hoeft echt niet op alle social media kanalen te gaan verkopen. Wees daar waar je klant is.

social media marketing

2: Creatieve en shoppable content maken

Alleen met interessante blogs, creatieve video’s en mooie foto’s gericht op je doelgroep ga jij opvallen in de enorme hoeveelheid content die dagelijks online komt. Moet je voor creatieve content een groot marketingbudget hebben? Dat kan, maar hoeft niet. Grote retailers zoals bijvoorbeeld Coolblue zijn erg goed in het maken van creatieve content. Belangrijk is dat wat je vertelt waar is, en vooral niet te promotioneel. Maak zelf een creatieve video waarbij je laat zien dat jouw product of dienst een probleem van de klant oplost. Bekijk een paar voorbeelden en bedenk hoe jij dit ook kunt realiseren met een beperkter budget.

Een stap verder? Maak (interactieve) content waar een bezoeker op kan klikken. Zodat hij direct naar de productpagina gaat en dit specifieke item in het winkelwagentje kan stoppen. Dat heet shoppable content en kan je doen met behulp van een content managementsysteem (CMS).

3: Zorg voor User Generated Content (UGC)

Onderzoek wijst ook uit dat 20% van de online shoppers wel eens iets heeft gekocht op aanbeveling van een influencer of beroemdheid. Strik die influencer dus! Of vraag de gebruiker van je product of dienst om een eerlijke review. Dat heet User Generated Content (UGC). Dit is content waarvan de inhoud niet wordt geproduceerd door een bedrijf of merk zelf. Je komt het overal tegen. Denk aan reviews op websites, foto’s op Instagram of Pinterest, video’s of blogs op Facebook en YouTube. Uit een ander onderzoek van Capterra blijkt dat klantbeoordelingen geloofwaardiger zijn dan de indruk van het product, de mening van deskundigen of die van familie of vrienden. Online mond-tot-mond reclame werkt dus!

influencer marketing

4: Richt interne processen voor social commerce goed in

Nederlandse klanten willen snelheid, same day delivery. Beloof je dat? Doe het ook echt! Dat kan alleen als je alle processen intern goed voor elkaar hebt. Shops op Facebook en Instagram zet je snel en eenvoudig zonder kosten op. Maar social commerce raakt verschillende onderdelen van je bedrijf. Van product of dienstverlening tot marketing. Van logistiek en voorraadbeheer tot klantenservice. Koopt een klant via social commerce bij jou dan moet een product op voorraad zijn. Zorg dat interne data op orde zijn. Zo is de extra ‘kassa’ een extra verkoopkanaal en moet je ook hiervoor voorraad en administratie bijhouden.

Tip: Koppel je nieuwe verkoopkanaal aan je CRM of webshop software zodat dit automatisch gebeurt. Bovendien kan social mediasoftware je bedrijf ondersteunen in de interactie met de klant op social media. Maak alles meetbaar en leer je klanten beter kennen en begrijpen. Zo verhoog je de klanttevredenheid, loyaliteit én omzet.

5. Blijf bij!

De ontwikkelingen op het gebied van social commerce gaan razendsnel. Zorg dat je kennis up-to-date is en dat je bij blijft sturen.