Maak je je zorgen over COVID-19? Bezoek onze infohub met advies over hoe je je thuiswerkend team het beste kunt ondersteunen om productief te blijven op afstand.

Pinterest marketing: het geheime wapen voor meer website verkeer

Gepubliceerd op 17-12-2019 door Maaike Gulden

Van alle social media kanalen wordt Pinterest vaak nog onderschat. Veel mensen zien dit als een leuk kanaal om inspiratie te verzamelen voor de herinrichting van hun huis of voor leuke vakantie ideeën, maar Pinterest marketing is een krachtige manier om je bedrijf of merk online op de kaart te zetten. Het is je geheime wapen als je meer website bezoekers wilt!

Hieronder leg ik uit wat de kracht van Pinterest marketing is en waarom het goed is om dit kanaal eens te testen. Tegenwoordig levert het mij in ieder geval veel website bezoekers op. Vervolgens is het natuurlijk aan jou om van die bezoekers ook klanten te maken. Maar dat lukt alleen maar als die mensen eerst op je website komen. Dus lees vooral verder als je meer website verkeer nodig hebt.

Pinterest marketing

Waarom Pinterest marketing inzetten

Pinterest is vooral een visuele zoekmachine. En het is veel makkelijker om op Pinterest hoog te ranken op bepaalde zoekwoorden dan op Google. Mensen zoeken op Pinterest vooral naar tips en inspiratie door het zoekveld te gebruiken. Dus als jij de juiste zoekwoorden gebruikt (woorden waarop jouw ideale klanten zoeken) dan kan je dat veel website bezoekers opleveren.

Een ander voordeel van Pinterest is dat iedere pin direct linkt naar je website. De meeste social media kanalen willen je juist zo lang mogelijk op hun eigen platform houden, en vinden die linkjes naar jouw website niet prettig. Maar op Pinterest moet je juist wel een link naar je website toevoegen.

Op Pinterest blijven je afbeeldingen ook lang zichtbaar. Het is niet net zoals op Instagram bijvoorbeeld dat een post je na een paar dagen of zelf een paar uur niks meer oplevert omdat niemand deze meer ziet. Mensen bewaren deze plaatjes (de zogenaamde pins) op hun borden, maar ze zijn ook vindbaar door middel van zoekwoorden. Daardoor kan een pin je een jaar later, of twee jaar later, nog steeds veel bezoekers opleveren.

Ben je al overtuigd van de kracht van Pinterest marketing? Hieronder volgen nog een aantal tips hoe je het slim inzet.

Wat is Pinterest in een notendop

Ook al kun je anderen volgen en reageren, toch is Pinterest geen social media platform zoals Facebook of Instagram. Eigenlijk is Pinterest helemaal niet zo sociaal. En dat is ook wel lekker want social media kunnen stiekem een hoop tijd kosten ;). Het maakt ook niet uit hoeveel volgers je hebt om succes te boeken met Pinterest marketing want het draait allemaal om zoekwoorden!

Wat is Pinterest dan wel? Het is vooral een visuele zoekmachine waar dagelijks miljoenen mensen gebruik van maken. Mensen gebruiken Pinterest (in plaats van bijvoorbeeld Google) als ze op zoek zijn naar inspiratie en nieuwe ideeën om een nieuwe aankoop te plannen. Ze zijn op zoek naar de perfecte trouwjurk, inspiratie voor de nieuwe inrichting van hun kantoor, maar ook bijvoorbeeld naar handige social media tools of blog tips.

Vergroot je online zichtbaarheid

Mensen zitten niet op Pinterest om te zien wat je doet, om jouw vakantiefoto’s te zien of de foto’s van je nieuwe puppy leuk te vinden. Bewaar je selfies dus liever voor Facebook of Instagram. Mensen zoeken inspiratie en verzamelen de plaatjes op hun eigen borden. Natuurlijk kun je op Pinterest ook zelf je eigen beeldmateriaal delen. Dat is een mooie manier om je blogs of diensten onder de aandacht te brengen. 

Pinterest is namelijk veel meer dan alleen maar leuke plaatjes kijken en bewaren. Het gaat juist om de informatie achter zo’n afbeelding. Ieder plaatje linkt naar een pagina op internet, een pagina waar je tips vindt over Pinterest marketing of een website waar je die leuke lamp kunt kopen bijvoorbeeld. En gebruikers zoeken die plaatjes op basis van zoekwoorden die ze ingeven.

Zoekwoorden, zoekwoorden, zoekwoorden

Dit is misschien wel de allerbelangrijkste tip als je meer website bezoekers wilt via Pinterest (en ik kan dit ook niet genoeg benadrukken). Als je succes wilt hebben met Pinterest marketing onthoud dan dat het allemaal draait om keywords. Op welke woorden zoeken jouw ideale klanten? Voeg die zoekwoorden toe op zoveel mogelijk plaatsen. Dus niet alleen in je pinomschrijving, maar ook in je profielomschrijving, je bord namen en bordomschrijving. Hierdoor kunnen mensen jouw content vinden als ze deze keywords intypen in het zoekveld.

Zakelijk profiel aanmaken

Allereerst heb je een zakelijk profiel nodig. Heb je al een Pinterest account? Zet je Pinterest profiel dan om in een zakelijk Pinterest account. Dan krijg je namelijk niet alleen handige statistieken, maar kun je ook jouw website claimen. Daardoor weet Pinterest dat je van een betrouwbare bron pint en worden je pins vaker getoond aan anderen. Een ander voordeel is dat je dan gebruik kunt maken van zogenaamde rich pins of uitgebreide pins. Deze rich pins bevatten meer informatie waardoor ze beter opvallen. En je kunt eventueel gebruik maken van promoted pins.

Verticale afbeeldingen

Op Pinterest gebruik je verticale afbeeldingen want die vallen beter op. Alle afbeeldingen worden in dezelfde breedte getoond. Mijn absoluut favoriete platform om verticale afbeeldingen te maken is Canva. Ze hebben een standaard formaat voor een pin van 735px x 1102px (Pinterest raad aan een 2:3 verhouding te gebruiken) en een heleboel templates waar je uit kunt kiezen. Die templates kun je aanpassen met je eigen afbeeldingen, kleuren en teksten.

Tip: Vergeet ook niet om een tekst op je afbeelding te plaatsen want hiermee trek je de aandacht. De pin-omschrijving zie je pas als je op een pin klikt.

Borden slim organiseren

 Vervolgens orden je jouw pins op Pinterestborden die over een specifiek onderwerp gaan. Denk aan je Pinterest account alsof het je blog is. Op je blog gebruik je waarschijnlijk bepaalde categorieën, dingen waar je regelmatig over blogt, die allemaal passen binnen je overkoepelende niche. Als je blog over gezond eten gaat, heb je ook geen categorie over nagellak? Dat geldt dus ook voor je Pinterest account. Je wilt geen openbare borden hebben die niet relevant zijn voor je niche of je ideale klanten! Vind je het toch leuk om andere dingen te pinnen? Plaats dat dan op geheime (verborgen) borden die alleen jij kunt zien.

Tip: Gebruik geen creatieve bord namen zoals ‘Aan tafel’ maar noem het gewoon ‘Snelle en gezonde recepten’. Mensen zoeken namelijk op ‘recepten’ en niet op allerlei creatieve verzinsels 😉

Maak gebruik van Groepsborden

Het is slim om ook lid te worden van relevante groepsborden. Dit zijn borden waar je met meer mensen op pint. Het voordeel is dat je op die manier een groter bereik hebt dan als je alleen op je eigen borden pint. Vaak heeft zo’n bord veel volgers en ook delen de deelnemers van zo’n groepsbord elkaars pins. Er zijn honderden groepsborden, maar zoek Pinterest borden die passen bij jouw niche. Je kunt PinGroupie gebruiken, het zoekveld van Pinterest of gewoon kijken op profielen van anderen om te zien van welke groepsborden zij lid zijn.

Pinterest marketing op de automatische piloot met Tailwind

Wil je echt serieus aan de slag met Pinterest dan is Tailwind een echte aanrader. Dit is een handige tool om je pins automatisch in te plannen op de tijdstippen die voor jou het beste zijn (lees: de tijdstippen waarop je de meeste mensen bereikt). Zelf plan ik met deze tool al mijn pins voor een maand vooruit in en dan heb ik er vier weken geen omkijken meer naar.

Serieus aan de slag met social media marketing?

Wil je serieus aan de slag met Pinterest marketing of andere social media marketing? Bekijk dan de lijst met social media marketing tools of marketing automation tools op Capterra en vergelijk verschillende aanbieders op functionaliteiten en lees de reviews van echte gebruikers.

Maaike Gulden is online marketing adviseur vanuit haar bedrijf The Marketing Factory. Daarnaast is ze gepassioneerd blogger, spreker en trainer. De afgelopen jaren heeft ze duizenden mensen socialmediawijs gemaakt en werkte o.a. voor organisaties zoals Mee, Zorginstituut Nederland, Rabobank en Kamer van Koophandel. Ze is auteur van de boeken ‘Social Media in Zorg en Welzijn: dat zorgt beter’ en ‘Zakelijk twitteren voor gevorderden in 60 minuten’, medeoprichter van Social Media Club Breda en blogger voor Frankwatching. Volg Maaike op Instagram @maaikegulden of kijk voor meer tips op haar website.

 

In dit artikel wordt er mogelijk naar producten, programma’s of diensten verwezen die niet in uw land beschikbaar zijn, of die misschien niet voldoen aan de wet- of regelgeving van uw land. Wij raden u aan om de softwareleverancier rechtstreeks te benaderen voor informatie over de beschikbaarheid van de producten en overeenstemming met lokale wetgeving.