Helpt Nederlandse bedrijven al 15 jaar
bij het vinden van de juiste software

VAA-kosten (Verkoop-, algemene en administratieve)

VAA- (Verkoop-, algemene en administratieve) kosten zijn de kosten voor de bedrijfsvoering van een onderneming, anders dan de productie- en verkoopkosten. VAA-kosten omvatten: - huur; - salarissen; - administratieve kosten; - marketingkosten. Bij het opstellen van begrotingen en het financiële beheer berekenen organisaties de VAA-kosten vaak afzonderlijk van de productie- en verkoopkosten. Veel van deze kosten zijn namelijk vast en een onderneming moet ze altijd betalen, ongeacht het aantal geproduceerde of verkochte producten of services. Een organisatie moet bijvoorbeeld salarissen betalen aan werknemers om sluiting te voorkomen.

Wat mkb-bedrijven moeten weten over de VAA-kosten (Verkoop-, algemene en administratieve)

Mkb-bedrijven kunnen de VAA-methode gebruiken om manieren te vinden om geld te besparen. Dat komt omdat het een gemakkelijke manier is om de operationele kosten te verlagen zonder de verkoop- en productieprocessen te beïnvloeden.

Gerelateerde termen