Met deze 4 innovatieve HR-praktijken kunnen bedrijven hun medewerkers motiveren

Gepubliceerd op 26-7-2019 door Halden Ingwersen en Quirine Storm van Leeuwen

In HR en talent management zijn veranderingen troef. Vooral de kleine bedrijven en start-ups hebben het zwaar met al die nieuwe trends. Elk nieuw idee wordt gelijk als de beste “innovatie” in HR bestempeld, of het nu gaat om nieuwe manieren om talent aan te trekken, medewerkers te motiveren, nieuwe software voor talentmanagement of manieren om de arbeidsvoorwaarden van het bedrijf optimaal in te zetten.

Hoe weet je nu welke ideeën ook écht de beste zijn, welke überhaupt innovatief zijn en wat gewoon nieuwe wijn in oude zakken is?

medewerkers motiveren

 

De goeie herken je aan de werkelijke impact die ze hebben in de praktijk.

Kunnen bedrijven die nieuwe HR-praktijken implementeren concrete resultaten laten zien? En worden deze resultaten ondersteund door wetenschappelijk bewijs?

Hieronder bekijken we vier vernieuwende HR-praktijken die écht wat opleveren en die makkelijk toepasbaar zijn voor kleine bedrijven.

Ook kleine bedrijven kunnen hun medewerkers motiveren met deze 4 innovatieve HR-praktijken

1. Geef medewerkers dezelfde status als klanten

Hoe werkt deze HR-trend: Het begon allemaal met merkambassadeurs en met het idee dat medewerkers zó tevreden zijn om bij jouw bedrijf te werken dat hun enthousiasme de promotie wordt die andere bedrijven aanspoort om zaken met jou te doen. Dat idee is verder uitgegroeid tot de opvatting dat medewerkerstevredenheid net zo essentieel is als de aandacht die aan klanten wordt besteed.

Wie doet het: Airbnb boekte indrukwekkende resultaten door in 2015 een “Global Head of Employee Experience” aan te stellen om de tevredenheid van zijn medewerkers te vergroten. Het bedrijf schoot door naar de top van de Glassdoor-lijst met de 50 beste bedrijven om voor te werken. Een bedrijf dat medewerkers motiveert en stimuleert en waardering voor zijn medewerkers toont, krijgt hier niet alleen tevreden medewerkers voor terug die beter presteren, maar trekt ook veel nieuw gekwalificeerd personeel.

Waarom werkt het: Als werknemers betrokken zijn bij je bedrijf, is de kans groot dat ze blijven. Medewerkers die zich niet gesteund voelen of vinden dat ze niet genoeg vertrouwen krijgen kijken al gauw verder.

Medewerkers motiveren is belangrijk voor het succes van je bedrijf. Een medewerker die je net de huid hebt vol gescholden, gaat niet twee minuten later zijn beste beentje voorzetten bij een klant om je bedrijf vooruit te helpen. Als jij je mensen laat weten hoe waardevol ze zijn, gaan ze jou en je bedrijf waarderen, waardoor ze jouw bedrijf oprecht aan de buitenwereld kunnen verkopen.

2. Hackathons

Hoe werkt deze HR-trend: Hackathons werden oorspronkelijk gebruikt door computerprogrammeurs die complexe problemen moesten oplossen. Het zijn samenwerkingssessies van meerdere dagen waarin een groep medewerkers bijeenkomt om een vraagstuk op te lossen, iets nieuws te leren of iets nuttigs te maken.

Wie doet het: De rijksoverheid organiseerde afgelopen maart een hackathon om oplossingen te bedenken en uit te werken voor de datachallenges van de Tweede Kamer. De KNVB en Engie gingen in februari 24 uur ‘hacken’ om de 65 kiloton CO2-uitstoot die het Nederlandse voetbal per jaar veroorzaakt omlaag te krijgen.

Deze manier van werken biedt veel voordelen. Hackathons bevorderen de loyaliteit binnen het team, zorgen ervoor dat mensen meer risico’s durven te nemen en leiden tot belangrijke werkplek- en productontwikkelingen.

Waarom werkt het: Je wilt dat je medewerkers goed met elkaar samenwerken. Je wilt een creatief team dat buiten de bestaande kaders denkt. Je wilt een team dat gemotiveerd is om je bedrijf van binnenuit te verbeteren. Maar wie heeft de tijd of de knowhow om dat allemaal voor elkaar te krijgen?

Met hackathons geef je mensen de tijd hiervoor. Het bevordert de creativiteit en helpt om problemen op te lossen én het kost je niet veel meer dan wat catering. Als het bevalt, maak je er een integraal deel van je bedrijfscultuur van.

3. Verplicht betaald verlof

Hoe werkt deze HR-trend: Bij technologiebedrijven en start-ups is het tegenwoordig al best normaal om onbeperkt betaald verlof te kunnen nemen. Verplicht betaald verlof zorgt ervoor dat het personeel van bedrijven beter uitgerust is en minder risico loopt op een burn-out.

Wie doet het: Trainings- en adviesbureau UPD geeft zijn werknemers sinds vorig jaar ongelimiteerd vakantiedagen, met een verplicht minimum van twintig dagen.

“Het vrije gevoel als ondernemer baas te zijn over je eigen planning, wilden we ook onze medewerkers meegeven”, vertelt HR-manager Chantal van der Lelie.

Het techbedrijf Bynder voerde in 2016 al onbeperkte vakantiedagen in en daar steeg het opgenomen verlof met 27 procent tot gemiddeld 25 dagen per jaar.

Waarom werkt het: Wanneer je mensen verplicht om hun betaalde verlof ook op te nemen zijn werknemers tevredener, zitten ze beter in hun vel, worden ze creatiever en de productiviteit gaat omhoog. De mensen zijn beter uitgerust, ze voelen zich niet schuldig als ze vakantiedagen opnemen en hun werk wordt er beter van.

4. High fives als het nieuwe schouderklopje

Hoe werkt deze HR-trend: High fives? Jawel, we hebben het hier echt over de handenklap! Even een snelle blijk van waardering tijdens het werk kan de band tussen teamleden versterken en dat komt jouw bedrijf dan weer ten goede.

Wij zijn in Nederland niet zo van het aanraken. Dat kan de impact van deze praktijk juist versterken. Het is heel eenvoudig en kosteloos te implementeren. Je kunt bijvoorbeeld in je maandelijkse bedrijfsbijeenkomst een “Vandaag gaat de high five naar…!” invoeren. Roep de verkoper van de maand naar voren en laat hem een rondje high fives met alle collega’s doen terwijl hij naar voren loopt. Je zal zien hoeveel er wordt gelachen en de sfeer ervan opleeft.

Wie doet het: Het Amerikaanse bedrijf WP Engine gebruikt deze high five praktijk. Aan het einde van de inwerkperiode van nieuw personeel gaat iedereen in een rij staan om nieuwe collega’s een high five te geven.

Deze eenvoudige traditie zorgt ervoor dat nieuwe personeelsleden zich welkom voelen. Bovendien kunnen ze op die manier even kort persoonlijk contact maken met de anderen op kantoor.

Waarom werkt het: Fysieke aanraking is essentieel om een band te scheppen tussen mensen. In Nederland hebben we daar echter moeite mee. In zuidelijke landen is het de gewoonste zaak van de wereld om zelfs collega’s op de wang te zoenen bij een eerste kennismaking. Dat gaat misschien een beetje te ver, dus dan zijn high fives een goed alternatief. High fives kunnen de band met collega’s net even extra versterken zonder dat je collega’s te dichtbij komen. Zie het als de verbeterde versie van het schouderklopje, minder intiem nog, want je raakt alleen elkaars handpalm.

Onderzoek laat zien dat high fives ertoe bijdragen dat teams beter functioneren en teamleden zich onbaatzuchtiger gedragen. Kijk maar eens naar deze video over high fives en de National Basketball Association (NBA):

Je zult verrast zijn met wat je kan bereiken met een simpel klapje op de hand!

Welke HR-praktijken gebruik jij om medewerkersbetrokkenheid te vergroten?

Heb je wel eens een hackathon gehouden of overwogen mensen verplicht met betaald verlof te sturen? Heb je misschien je eigen innovatieve HR-truc ontwikkeld? Laat het ons weten in de opmerkingen hieronder.

Op zoek naar software voor talentmanagement? Bekijk de lijst van Capterra met de beste Talent Management-softwareoplossingen.