Helpt Nederlandse bedrijven al 15 jaar
bij het vinden van de juiste software

Collaboration software

Collaboration software (of samenwerkingssoftware) maakt het delen van informatie mogelijk door een online of op intranet gebaseerde omgeving voor virtueel teamwerk te bieden. Deze toepassingen zorgen voor een grotere efficiëntie bij het beheer van documentbibliotheken en -versies, lopende projecten, rapportbewerking, discussies op onderwerp, het delen van agenda's, zoeken in de kennisbank, workflow en taakbeheer. Collaboration software zijn vaak voorzien van integratiemogelijkheden voor verschillende realtime communicatietools toe, waaronder video- of spraakconferenties, e-mail en instant messaging. Zie ook: project management tools en webconferentie software.

Uitgelichte software

Software met meeste reviews

Bekijk de producten in de categorie Collaboration software met de meeste reviews van onze gebruikers

Lokale producten voor Nederland

Nederland Lokale producten weergeven

412 resultaten

Confluence helpt je team op één lijn te blijven door het over je hele organisatie gemakkelijker te maken om samen te werken. Meer informatie over Confluence
Confluence is de ideale samenwerkingstool. Met Confluence kun je in realtime met je teams samenwerken, belanghebbenden taggen waar en wanneer hun aandacht nodig is, informatie delen met teams en nog veel meer. Confluence helpt je team op één lijn te blijven door alle informatie op één plek te bewaren. Meer informatie over Confluence

Functies

  • Toegangsopties/machtigingen
  • Kalenderbeheer
  • Samenwerkingstools
  • Scherm delen
  • Waarschuwingen/Meldingen
  • Videovergaderen
  • Beveiligde gegevensopslag
  • Documentbeheer
  • Taakbeheer
  • @mentions
  • Discussies/forums
Asana voor samenwerking. Werk samen aan alles, van routinetaken tot de hoofddoelen van je team, allemaal in Asana. Meer informatie over Asana
Asana is een samenwerkingstool die teams helpt bij het in goede banen leiden van hun werk, van dagelijkse taken tot strategische initiatieven. Met Asana kun je al je werk op één plek verbinden en teams samenbrengen, waar dan ook. Van lijsten tot borden, tot agenda's en Gantt-diagrammen, organiseer het werk op jouw manier. Sluit je aan bij meer dan 75.000 betalende organisaties en miljoenen teams in 195 landen die Asana gebruiken om meer gedaan te krijgen. Ga binnen enkele minuten aan de slag en probeer Asana. Meer informatie over Asana

Functies

  • Toegangsopties/machtigingen
  • Kalenderbeheer
  • Samenwerkingstools
  • Scherm delen
  • Waarschuwingen/Meldingen
  • Videovergaderen
  • Beveiligde gegevensopslag
  • Documentbeheer
  • Taakbeheer
  • @mentions
  • Discussies/forums
Project- en taakbeheerfuncties ontworpen voor marketeers. Meer informatie over MARMIND
Het samenwerken aan creatieve briefings, mediaplannen en campagnes met marketingbureaus en meerdere teamleden kan zeer tijdrovend zijn. Met MARMIND als een centraal communicatie- en samenwerkingsplatform kun je moeiteloos taken, opmerkingen en goedkeuringen bijhouden. Meer informatie over MARMIND

Functies

  • Toegangsopties/machtigingen
  • Kalenderbeheer
  • Samenwerkingstools
  • Scherm delen
  • Waarschuwingen/Meldingen
  • Videovergaderen
  • Beveiligde gegevensopslag
  • Documentbeheer
  • Taakbeheer
  • @mentions
  • Discussies/forums
Breid de Teams-samenwerking uit met een Enterprise Leadership System en krijg dingen samen gedaan. Meer informatie over Fingertip
Organisaties verspillen het grootste deel van hun dag aan communiceren en samenwerken in Teams. Met Fingertip kunnen ze eenvoudig hun werk, teams en organisaties op een collaboratieve, verantwoordelijke en productieve manier leiden als onderdeel van de dagelijkse Teams-ervaring. Dit maakt vergaderingen efficiënter, verbetert de besluitvorming en follow-up van actiepunten en verhoogt de transparantie en samenwerking. Het platform is de ideale tool voor zowel leiders als teams in kleine en grote organisaties. Fingertip verwijdert de knelpunten van leiderschap en samenwerking. De oplossing stroomlijnt je essentiële werk in één enkele ervaring, waardoor je minder vaak van toepassing hoeft te wisselen en je taken minder vaak hoeft te herhalen. Het platform combineert op unieke wijze je Teams-content en -discussie, met de juiste context en zakelijke richting om dingen samen gedaan te krijgen. Meer informatie over Fingertip

Functies

  • Toegangsopties/machtigingen
  • Kalenderbeheer
  • Samenwerkingstools
  • Scherm delen
  • Waarschuwingen/Meldingen
  • Videovergaderen
  • Beveiligde gegevensopslag
  • Documentbeheer
  • Taakbeheer
  • @mentions
  • Discussies/forums
Jira is de populairste software-ontwikkelingstool die wordt gebruikt door flexibele teams. Miljoenen kiezen Jira om geweldige producten te plannen en te bouwen. Probeer het gratis! Meer informatie over Jira
Jira is de populairste software-ontwikkelingstool die wordt gebruikt door flexibele teams. Miljoenen kiezen Jira om geweldige producten te plannen en te bouwen. Jira helpt teams waarde te leveren aan klanten door producten eerder, vaker en meer iteratief vrij te geven. Teams gebruiken Jira om feedback om te zetten in nieuwe functies en een hogere klanttevredenheid. Met Jira krijgen teams inzicht in langetermijndoelen, werkstatus en realtime informatie over releases. Terwijl teams zich aanpassen aan veranderingen in de markt, helpt Jira ervoor te zorgen dat processen evolueren met dezelfde snelheid. Meer informatie over Jira

Functies

  • Toegangsopties/machtigingen
  • Kalenderbeheer
  • Samenwerkingstools
  • Scherm delen
  • Waarschuwingen/Meldingen
  • Videovergaderen
  • Beveiligde gegevensopslag
  • Documentbeheer
  • Taakbeheer
  • @mentions
  • Discussies/forums
Quire is een samenwerkingsprogramma voor projectmanagement waarmee je taken en subtaken in een unieke boomachtige structuur kunt organiseren. Meer informatie over Quire
Quire is een samenwerkingsprogramma voor projectmanagement waarmee gebruikers gemakkelijk taken kunnen plannen en organiseren in een boomachtige structuur, waarbij doelen worden bereikt door ideeën op te splitsen in uitvoerbare taken die zijn genesteld in een hiërarchische lijst. Meer informatie over Quire

Functies

  • Toegangsopties/machtigingen
  • Kalenderbeheer
  • Samenwerkingstools
  • Scherm delen
  • Waarschuwingen/Meldingen
  • Videovergaderen
  • Beveiligde gegevensopslag
  • Documentbeheer
  • Taakbeheer
  • @mentions
  • Discussies/forums
Messagenius is de lokale berichten-app die de communicatie tussen medewerkers beveiligt. Zelfgehost, aanpasbaar, geïntegreerd en whitelabel. Meer informatie over Messagenius
Messagenius is het veilige Slack-alternatief: zelf gehost (lokaal), aanpasbaar en geïntegreerd. De voordelen voor bedrijven die Messagenius (in whitelabel) voor interne communicatie inzetten zijn: - beveiliging, naleving en gegevenseigendom - installatie op locatie/in een privécloud; - productiviteit - speciaal gebouwde functies en workflows in whitelabel branding; - integratie - in en met alle gebruikte software. Beschikbaar op iOS, Android, Windows en web. Meer informatie over Messagenius

Functies

  • Toegangsopties/machtigingen
  • Kalenderbeheer
  • Samenwerkingstools
  • Scherm delen
  • Waarschuwingen/Meldingen
  • Videovergaderen
  • Beveiligde gegevensopslag
  • Documentbeheer
  • Taakbeheer
  • @mentions
  • Discussies/forums
Tool voor het bijhouden van problemen en agile projectmanagement van JetBrains. Ondersteunt Scrum en Kanban. Cloudgebaseerd of lokaal geïmplementeerd. Gratis voor 10 gebruikers. Meer informatie over YouTrack
Agile projectmanagementtool van JetBrains. YouTrack fungeert als één plek om je projecten te beheren, werk te plannen voor toekomstige releases, sprints en iteraties, en je dagelijkse taken, fouten en verzoeken van klanten bij te houden. Het spreekt jouw taal en is flexibel genoeg om jouw proces precies te volgen. Ondersteunt Scrum en Kanban. Cloudgebaseerd of lokaal geïmplementeerd. Gratis voor 10 gebruikers. Meer informatie over YouTrack

Functies

  • Toegangsopties/machtigingen
  • Kalenderbeheer
  • Samenwerkingstools
  • Scherm delen
  • Waarschuwingen/Meldingen
  • Videovergaderen
  • Beveiligde gegevensopslag
  • Documentbeheer
  • Taakbeheer
  • @mentions
  • Discussies/forums
Zoho Projects is de ultieme samenwerkingstool voor teams die naadloze communicatie, taakbeheer en het bijhouden van de voortgang mogelijk maakt. Meer informatie over Zoho Projects
Zoho Projects is een krachtige tool voor projectmanagement die is ontworpen met het oog op samenwerking. Met realtime chat, discussieforums, audio-/videoconferenties en documentbeheer kunnen teamleden moeiteloos met elkaar communiceren en naadloos samenwerken. Dankzij de intuïtieve interface en uitgebreide functies kunnen teams hun workflows stroomlijnen, de communicatie verbeteren en projecten op tijd en binnen het budget leveren, waardoor het een ideale oplossing is voor bedrijven van elke omvang. Meer informatie over Zoho Projects

Functies

  • Toegangsopties/machtigingen
  • Kalenderbeheer
  • Samenwerkingstools
  • Scherm delen
  • Waarschuwingen/Meldingen
  • Videovergaderen
  • Beveiligde gegevensopslag
  • Documentbeheer
  • Taakbeheer
  • @mentions
  • Discussies/forums
Upwave is een visueel productiviteitsplatform dat moderne bedrijven helpt presteren. Organiseren, plannen, volgen, samenwerken en dingen gedaan krijgen. Meer informatie over Upwave
Upwave is een productiviteitsplatform voor samenwerking aan projecten, innovatieprocessen en dagelijkse taken. Beheer je teams, projecten en taken op een visuele manier – allemaal op één plek. Werk met vooraf gedefinieerde taakborden en strategy canvases, zoals Business Model Canvas en SWOT. Tijd bijhouden, schatten en voortgang rapporteren. Maak externe medewerkers eenvoudig en veilig betrokken. De intuïtieve en gebruiksvriendelijke interface maakt het gemakkelijk om iedereen mee te laten werken – geen extra training nodig. Meer informatie over Upwave

Functies

  • Toegangsopties/machtigingen
  • Kalenderbeheer
  • Samenwerkingstools
  • Scherm delen
  • Waarschuwingen/Meldingen
  • Videovergaderen
  • Beveiligde gegevensopslag
  • Documentbeheer
  • Taakbeheer
  • @mentions
  • Discussies/forums
Een geïntegreerd ALM-systeem dat teams helpt de vereisten, releases, tests en problemen te beheren. Meer informatie over SpiraTeam
SpiraTeam is een ALM-platform met een geïntegreerd webgebaseerd documentbeheersysteem met maporganisatie, documentatietaxonomieën en metatagging, evenals ingebouwd versiebeheer. De krachtige e-mailintegratiemogelijkheden van SpiraTeam informeren gebruikers over veranderingen in het systeem en stellen gebruikers in staat om incidenten rechtstreeks vanuit hun e-mail te melden. SpiraTeam wordt geleverd met een ingebouwde mogelijkheid voor instant messaging. Meer informatie over SpiraTeam

Functies

  • Toegangsopties/machtigingen
  • Kalenderbeheer
  • Samenwerkingstools
  • Scherm delen
  • Waarschuwingen/Meldingen
  • Videovergaderen
  • Beveiligde gegevensopslag
  • Documentbeheer
  • Taakbeheer
  • @mentions
  • Discussies/forums
Gebruik Aha! Notebooks om documenten te maken, whiteboards te ontwerpen en samen te werken met het team, zodat de beste productconcepten tot leven worden gebracht. Meer informatie over Aha!
Aha! Notebooks is de nieuwe manier om aantrekkelijke notities en whiteboards te maken. De oplossing is ideaal om over concepten na te denken en met het team samen te werken om productwerk in een vroeg stadium te plannen. Kies uit bijna 50 sjablonen met deskundige begeleiding om je beste werk te presenteren. Alle functionaliteit in Aha! Notebooks is inbegrepen in Aha! Stappenplannen zonder extra kosten, zodat je een strak geïntegreerde workflow kunt creëren terwijl je van brainstormen naar gestructureerde planning gaat. Meer informatie over Aha!

Functies

  • Toegangsopties/machtigingen
  • Kalenderbeheer
  • Samenwerkingstools
  • Scherm delen
  • Waarschuwingen/Meldingen
  • Videovergaderen
  • Beveiligde gegevensopslag
  • Documentbeheer
  • Taakbeheer
  • @mentions
  • Discussies/forums
Cloudgebaseerde PLM/PDM voor naadloos onderdelen- en documentbeheer. Verhoog de efficiëntie en breng je product sneller op de markt. Meer informatie over Dokuly
Dokuly is een cloudgebaseerde PLM/PDM-tool die het product lifecycle management stroomlijnt. Beheer moeiteloos onderdelen, assemblages en documenten. Profiteer van realtime samenwerking en hoogwaardige beveiliging. Dokuly versnelt de time-to-market en beperkt fouten tot een minimum, waardoor het perfect is voor fabrikanten, productmanagers en ingenieurs. Ga voor meer informatie naar de website van dokuly. Meer informatie over Dokuly

Functies

  • Toegangsopties/machtigingen
  • Kalenderbeheer
  • Samenwerkingstools
  • Scherm delen
  • Waarschuwingen/Meldingen
  • Videovergaderen
  • Beveiligde gegevensopslag
  • Documentbeheer
  • Taakbeheer
  • @mentions
  • Discussies/forums
Slack brengt al je communicatie samen op één plek. Het is realtime berichten verzenden, archiveren en doorzoeken voor moderne teams.
Slack is de plek waar samenwerking plaatsvindt. Wanneer je team een van de volgende dingen moet doen: een project opstarten, een nieuwe werknemer inhuren, code implementeren, een verkoopcontract nakijken, het budget voor volgend jaar afronden, een A/B-test uitvoeren, je volgende kantooropening plannen, en nog veel meer, dan kan Slack je helpen. Meer informatie over Slack

Functies

  • Toegangsopties/machtigingen
  • Kalenderbeheer
  • Samenwerkingstools
  • Scherm delen
  • Waarschuwingen/Meldingen
  • Videovergaderen
  • Beveiligde gegevensopslag
  • Documentbeheer
  • Taakbeheer
  • @mentions
  • Discussies/forums
een visuele samenwerkingstool waarmee je op een leuke, flexibele en lonende manier een gedeeld perspectief kunt creëren voor je team.
Teams van verkoop en marketing tot HR en operations kunnen Trello ontwerpen en aanpassen aan hun unieke behoeften en werkstijlen. En met meer dan 100 integraties met andere belangrijke tools zoals Google Drive, Slack en Jira is Trello een levendige projecthub van samenwerking tussen teams, waar het werk ook moet gebeuren. Trello geeft plezier aan teamwork door het transparant te maken en te zorgen dat gemakkelijk kan worden gedeeld met verschillende groepen en teams. Meer informatie over Trello

Functies

  • Toegangsopties/machtigingen
  • Kalenderbeheer
  • Samenwerkingstools
  • Scherm delen
  • Waarschuwingen/Meldingen
  • Videovergaderen
  • Beveiligde gegevensopslag
  • Documentbeheer
  • Taakbeheer
  • @mentions
  • Discussies/forums
Dropbox Business is de veilige oplossing voor het delen en opslaan van bestanden – geliefd bij werknemers en vertrouwd door IT-beheerders. Ga vandaag nog gratis aan de slag!
Dropbox Business is een centrale werkruimte die teams helpt georganiseerd te blijven en hun werk soepel te laten verlopen. Alle content van je team bevindt zich op één plek, waardoor je gemakkelijk kunt samenwerken en je kunt concentreren op het werk dat ertoe doet. Dropbox Business wordt wereldwijd vertrouwd door meer dan 300.000 zakelijke teams en meer dan 50% van de Fortune 500 om zijn toonaangevende bestandssynchronisatie, samenwerking en uitgebreide beheer- en beveiligingsfuncties die worden opgeschaald naarmate teams groeien. Meer informatie over Dropbox Business

Functies

  • Toegangsopties/machtigingen
  • Kalenderbeheer
  • Samenwerkingstools
  • Scherm delen
  • Waarschuwingen/Meldingen
  • Videovergaderen
  • Beveiligde gegevensopslag
  • Documentbeheer
  • Taakbeheer
  • @mentions
  • Discussies/forums
Een reeks samenwerkingsproducten voor teams en kleine bedrijven. Webconferenties, bestandsdeling en planning in de cloud.
Een reeks samenwerkingsproducten voor teams en kleine bedrijven. Webconferenties, bestandsdeling en planning in de cloud. Meer informatie over Google Workspace

Functies

  • Toegangsopties/machtigingen
  • Kalenderbeheer
  • Samenwerkingstools
  • Scherm delen
  • Waarschuwingen/Meldingen
  • Videovergaderen
  • Beveiligde gegevensopslag
  • Documentbeheer
  • Taakbeheer
  • @mentions
  • Discussies/forums
Basecamp wordt door miljoenen mensen vertrouwd en plaatst alles wat je nodig hebt om werk te voltooien, op één plek.
Groepschat alleen is niet voldoende. Basecamp combineert *alle* tools die teams nodig hebben op één plek: berichtenborden, planningen, takenlijsten, groepschat, documenten en bestandsopslag en meer. In plaats van dat alles overal is verspreid, bevindt alles waar je aan werkt zich op één gestroomlijnde, georganiseerde plek. Iedereen zal weten wat te doen. Niets zal er nog door de mazen van het net glippen. Je weet altijd precies wat er aan de hand is. Meer informatie over Basecamp

Functies

  • Toegangsopties/machtigingen
  • Kalenderbeheer
  • Samenwerkingstools
  • Scherm delen
  • Waarschuwingen/Meldingen
  • Videovergaderen
  • Beveiligde gegevensopslag
  • Documentbeheer
  • Taakbeheer
  • @mentions
  • Discussies/forums
Zoom combineert videoconferenties in de cloud, eenvoudige online vergaderingen en groepsberichten in één gebruiksvriendelijk platform.
Zoom combineert videoconferenties in de cloud, eenvoudige online vergaderingen en groepsberichten in één gebruiksvriendelijk platform. Deze oplossing biedt de beste ervaring voor video, audio, en scherm delen op Windows, Mac, iOS, Android, Blackberry, Zoom Rooms en H.323/SIP-roomsystemen. Zoom is in 2011 opgericht door ervaren leiders en technici van Cisco en WebEx. Meer informatie over Zoom Workplace

Functies

  • Toegangsopties/machtigingen
  • Kalenderbeheer
  • Samenwerkingstools
  • Scherm delen
  • Waarschuwingen/Meldingen
  • Videovergaderen
  • Beveiligde gegevensopslag
  • Documentbeheer
  • Taakbeheer
  • @mentions
  • Discussies/forums
Een geïntegreerd pakket met toepassingen omvat e-mail, agenda en adresboek die 24/7 toegankelijk zijn via internet.
Microsoft 365 is meer dan alleen Word, Excel, PowerPoint en Outlook. Het biedt krachtige services zoals zakelijke e-mail, online opslag en teamworkoplossingen waar je vanaf overal toegang toe hebt. Breng teams en middelen samen met oplossingen zoals Microsoft Teams en Skype voor Bedrijven, waardoor het samenwerken productiever en aangenamer wordt, ongeacht waar deelnemers zich bevinden. Meer informatie over Microsoft 365

Functies

  • Toegangsopties/machtigingen
  • Kalenderbeheer
  • Samenwerkingstools
  • Scherm delen
  • Waarschuwingen/Meldingen
  • Videovergaderen
  • Beveiligde gegevensopslag
  • Documentbeheer
  • Taakbeheer
  • @mentions
  • Discussies/forums
Webgebaseerde software waarmee je bestanden en foto's kunt openen en delen op pc, Mac, Android en iOS.
Webgebaseerde software waarmee je bestanden en foto's kunt openen en delen op pc, Mac, Android en iOS. Meer informatie over OneDrive

Functies

  • Toegangsopties/machtigingen
  • Kalenderbeheer
  • Samenwerkingstools
  • Scherm delen
  • Waarschuwingen/Meldingen
  • Videovergaderen
  • Beveiligde gegevensopslag
  • Documentbeheer
  • Taakbeheer
  • @mentions
  • Discussies/forums
Online vergaderingen, videovergaderingen, online trainingen of presentaties organiseren en bijwonen.
GoToMeeting is een marktleider in software voor samenwerking en wordt elke dag door miljoenen mensen vertrouwd voor professionele virtuele communicatie in realtime. GoToMeeting biedt een snelle, gemakkelijke en betrouwbare professionele online vergaderoplossing waarmee klanten elkaar persoonlijk kunnen ontmoeten, presentaties kunnen delen en met collega's kunnen chatten, allemaal met één druk op de knop. GoToMeeting combineert productiviteit met flexibiliteit, waardoor werknemers altijd en overal effectief kunnen werken op elk apparaat. Meer informatie over GoTo Meeting

Functies

  • Toegangsopties/machtigingen
  • Kalenderbeheer
  • Samenwerkingstools
  • Scherm delen
  • Waarschuwingen/Meldingen
  • Videovergaderen
  • Beveiligde gegevensopslag
  • Documentbeheer
  • Taakbeheer
  • @mentions
  • Discussies/forums
Dankzij de alles-in-één-aanpak van TeamViewer heb je alles wat je nodig hebt voor effectieve communicatie en samenwerking.
De veelzijdige functionaliteit van TeamViewer maakt het de ideale alles-in-één-oplossing voor zakelijke samenwerking waarmee je op afstand aan gezamenlijke projecten kunt werken, of je nu vanuit huis werkt of samenwerkt met collega's op een andere locatie. Naast de functies voor online vergaderen, waarmee je gemakkelijk videogesprekken kunt voeren, kun je TeamViewer Chat gebruiken om direct belangrijke onderwerpen te bespreken, zonder complexe e-mail-threads te hoeven doorzoeken. Meer informatie over TeamViewer Remote

Functies

  • Toegangsopties/machtigingen
  • Kalenderbeheer
  • Samenwerkingstools
  • Scherm delen
  • Waarschuwingen/Meldingen
  • Videovergaderen
  • Beveiligde gegevensopslag
  • Documentbeheer
  • Taakbeheer
  • @mentions
  • Discussies/forums
Cloudgebaseerde toepassing die is ontwikkeld voor zakelijke communicatie om te helpen bij het beheren van chat, vergaderingen, bestanden delen en meer.
Cloudgebaseerde toepassing die is ontwikkeld voor zakelijke communicatie om te helpen bij het beheren van chat, vergaderingen, bestanden delen en meer. Meer informatie over Microsoft Teams

Functies

  • Toegangsopties/machtigingen
  • Kalenderbeheer
  • Samenwerkingstools
  • Scherm delen
  • Waarschuwingen/Meldingen
  • Videovergaderen
  • Beveiligde gegevensopslag
  • Documentbeheer
  • Taakbeheer
  • @mentions
  • Discussies/forums
Breng je teams samen en verenig je workflow. Creëer, werk samen en sla informatie op, allemaal op één plek.
Evernote Business brengt je teams samen. Creëer documenten, werk samen aan projecten en sla informatie op, allemaal op één plek. Teamleden kunnen notities en bestanden openen, bewerken, uploaden en delen vanaf elk apparaat – zelfs als ze offline zijn. Vind snel de informatie die je nodig hebt met krachtige zoekmogelijkheden en integraties met tools die je al gebruikt. Verenig je workflow met Evernote Business. Meer informatie over Evernote Teams

Functies

  • Toegangsopties/machtigingen
  • Kalenderbeheer
  • Samenwerkingstools
  • Scherm delen
  • Waarschuwingen/Meldingen
  • Videovergaderen
  • Beveiligde gegevensopslag
  • Documentbeheer
  • Taakbeheer
  • @mentions
  • Discussies/forums

Kopersgids voor Collaboration software

Wat is samenwerkingssoftware?

Samenwerkingssoftware is een tool voor agile teams die zich in verschillende regio's bevinden of op afstand werken. Het wordt gebruikt in de reclame, het bankwezen, de overheid, de gezondheidszorg, de marketing en de IT. De primaire functies omvatten het delen van documenten, versiebeheer, rolgebaseerde toegangs- en toestemmingscontrole, voortgangsbewaking, multi-channel communicatietools en een documentenopslagplaats.

De software helpt medewerkers om gemakkelijk samen te werken, snel te communiceren en middelen te delen. Door te werken in een collaboratieve omgeving kunnen meerdere gebruikers tegelijkertijd taken, projecten en updates in real time beheren en delen.

De voordelen van samenwerkingssoftware

Samenwerkingssoftware biedt veel voordelen voor een organisatie die resulteert in een gestroomlijnde workflow en effectieve voltooiing van taken en doelen. Het helpt bedrijven het volgende te doen:

  • Verbeteren van productiviteit: het op tijd uitvoeren van projecten vereist live communicatie en samenwerking. De software stelt medewerkers in staat om ideeën, middelen en taakupdates te delen met iedereen, waar dan ook in realtime. In tegenstelling tot e-mails, begraaft deze software de kritische informatie niet in een warboel van ongerelateerde berichten. Gebruikers kunnen voor elke workflow kanalen aanmaken, evenals waarschuwingen om hun opdrachten en projectvoortgang bij te houden.
  • Efficiënt beheren van projecten: met het enkele, gecombineerde dashboard kunnen meerdere gebruikers projecten en taken organiseren, deze toewijzen aan verschillende medewerkers, workflows bijhouden en op de hoogte worden gehouden van de voortgang. Gebruikers kunnen hun collega's informeren over de toegewezen taken, hun workflows bijhouden en in realtime communiceren met collega's.
  • Efficiënt samenwerken met medewerkers op afstand: de software stelt bedrijven in staat om hun workflows uit te breiden en om werknemers op afstand of collega's uit verschillende regio's te betrekken. Op deze manier kunnen bedrijven lokaal talent in dienst nemen in plaats van te betalen voor het overplaatsen van medewerkers. De medewerkers op afstand hebben toegang tot de nodige projectdossiers, wat zorgt voor een blijvende productiviteit tegen lage kosten.

Algemene functies van samenwerkingssoftware

  • Communicatietools: het gebruiken van de instrumenten en middelen om de communicatie met de belanghebbenden over verschillende taken en projecten te vereenvoudigen.
  • Bestanden delen: het delen van bestanden met andere gebruikers en het verlenen van het recht om de bestanden te openen, bewerken of wijzigen.
  • Documentbeheer: het op een georganiseerde manier aanmaken, opslaan, volgen en beheren van alle documenten.
  • Taakbeheer: het aanmaken en toewijzen van taken aan individuen. Het bijhouden van de workflow en het bewaken van de algehele voortgang totdat de taak is voltooid.
  • Contentbeheer: het vereenvoudigen van realtime samenwerking tussen meerdere belanghebbenden om documenten in realtime aan te maken en te bewerken. Het verzamelen, delen, opvragen en beheren van content in verschillende formaten die zijn opgeslagen in meerdere databases.
  • Brainstormen: het faciliteren van digitale groepsdiscussies om nieuwe ideeën te produceren en op te slaan.

Overwegingen bij de aankoop van samenwerkingssoftware

Met honderden samenwerkingstools op de markt kan het moeilijk zijn om er één te kiezen. In het kader van de beraadslaging adviseren wij de volgende overwegingen in acht te nemen:

  • Begrijp de werkstijl: verkrijg voorafgaand aan het stellen van de verwachtingen van de software eerst inzicht in de workflows en hoe de teams aan projecten werken. Bekijk vervolgens de functies en functionaliteiten grondig en stem deze af op de verwachtingen. Startups geven bijvoorbeeld de voorkeur aan het delen van documenten en gelijktijdige toegang voor meerdere gebruikers, terwijl middelgrote bedrijven een op de boodschap gerichte samenwerkingsoplossing willen.
  • Opties voor implementatie: de keuze tussen cloud of on-premise implementatie hangt af van vele factoren, zoals het initiële investeringsbudget, de implementatie- en onboardingtijd, de controle en beveiliging van de gegevens en de interne IT-capaciteiten. Over het algemeen hebben cloudgebaseerde oplossingen lage initiële kosten en kunnen ze in een paar dagen worden geïmplementeerd. Kies voor on-premise oplossingen om de toegang tot gegevens te beperken en deze op eigen servers op te slaan.
  • Gratis proefversies voor een betere evaluatie: de meeste leveranciers bieden gratis proefversies aan voor een beperkte periode, wat een beeld geeft van de software, de interface en de functies. Als er eenmaal een paar producten op de shortlist staan die passen binnen prijsklasse, kies dan een paar medewerkers om deze oplossingen te evalueren. Verzamel de feedback van iedereen, en ga dan over tot de uiteindelijke aankoop.
  • UCC-oplossingen om in de mainstream te zijn: aangezien samenwerkingssoftware een aantal functies van communicatietools biedt, zijn de diensten geïntegreerd in een nieuw aanbod, de oplossing voor Unified Communication and Collaboration (Geïntegreerde communicatie en samenwerking). Leveranciers die stand-alone samenwerkingssoftware aanbieden, zullen API's (Application Programming Interface, interface voor toepassingsprogrammering) aanbieden, of bieden deze nu al aan, om hun software te integreren met bedrijfstoepassingen zoals klantenservice, communicatie en projectmanagement.
  • Samenwerking met AI-bots: chatbots en AI (Artificial Intelligence, kunstmatige intelligentie) maken snellere interne communicatie en betere klantinteracties mogelijk. Gartner heeft voorspeld dat in 2020 de gemiddelde persoon meer gesprekken met bots zal voeren dan zijn eigen echtgenoten. AI-geschikte chatbots verwerken front-end activiteiten, zoals het beantwoorden van vragen van klanten. De bots kunnen gegevens efficiënter beheren, alledaagse taken stroomlijnen en de teamcommunicatie verbeteren. De volgende keer dat er een PTO (Paid Time Off, betaald verlof) wordt gepland, kan het simpelweg aan de bot worden gezegd, zodat deze automatisch de manager en het team op de hoogte brengt.