Wat is augmented reality (AR)?

Gepubliceerd op 15-11-2022 door Niels Juist

Augmented reality (AR) wordt in steeds meer sectoren toegepast. Dankzij de technologische ontwikkelingen is AR nu ook binnen het bereik van het mkb gekomen. Wat is augmented reality precies en hoe wordt het ingezet in het bedrijfsleven?

Wat is augmented reality?

Wie zou niet graag van te voren willen zien of hetgeen je wilt kopen ook werkelijk is wat je ervan verwacht? Welk bedrijf zou niet graag de klant deze service willen bieden? Augmented reality  biedt je de mogelijkheid om de klant, via de smartphone, een product interactief in de eigen omgeving te laten ervaren. Gewoon online, thuis op de bank. Een uitstekende wijze om de online customer experience te verbeteren. Er zijn nog meer mogelijkheden te bedenken voor het inzetten van AR, bijvoorbeeld in de techniek of zorgsector.

Wat is augmented reality (AR)? Betekenis en uitleg

Augmented reality, in het Nederlands ook wel toegevoegde realiteit genoemd, is een vorm van virtual reality. Bij AR kijk je naar een beeld van de werkelijkheid, waarover een virtueel beeld, animatie of data wordt geprojecteerd. Augmented reality voldoet aan onderstaande drie kenmerken:

  • Het is een combinatie van een reëel beeld met een virtueel beeld.
  • Het virtueel beeld is in realtime interactief.
  • Het virtueel beeld is driedimensionaal.

Voor de AR-projectie van een digitaal beeld over de werkelijkheid kan gebruik gemaakt worden van een speciale AR-bril met een speciale prismalens, zoals de Hololens van Microsoft, maar ook gewoon met een mobiel apparaat als smartphone of tablet. De AR-software wordt tegenwoordig automatisch geïnstalleerd op iOS en Android apparaten, waarmee AR binnen ieders bereik is gekomen.

Met AR laat je de klant het product of de dienst werkelijk beleven, terwijl het nog niet is aangeschaft. Door het projecteren met de smartphone van bijvoorbeeld een zitbank of gordijnen in het eigen interieur, ziet de klant direct of de producten passen, waardoor het aantal retourzendingen vermindert. 

5 voorbeelden augmented reality (AR)

De eerste AR-beelden zagen we begin jaren 80, toen we op tv de radarbeelden van wolkenvelden en luchtstromingen over de weerkaart van Nederland zagen trekken. Een meer recente toepassing van AR is het spel Pokémon GO; het meest populaire AR-spel ooit.

Bedrijven zetten AR meestal in door middel van een applicatie die op de smartphone of tablet geïnstalleerd kan worden. De apps maken gebruik van positiebepaling, gps-localisatie, beeldherkenning, dieptebepaling en andere AR-trucjes om de objecten op een realistische wijze driedimensionaal in de ruimte te projecteren.

Augmented reality applicaties kunnen in alle sectoren worden ingezet. Hieronder staan vijf voorbeelden van de toepassingen van AR:

1. AR in de onroerend goed branche

Augmented reality kan bouwplannen van bouwobjecten tot leven brengen door deze te combineren met interactieve 3D-modellen van het bouwobject. Op deze interactieve AR-modellen kunnen (aspirant) kopers bijvoorbeeld de meerwerkopties bekijken of kiezen.

2. AR in de autobranche

Ook voor de autobranche biedt AR vele mogelijkheden. Laat je klanten bijvoorbeeld zien hoe de nieuwe modellen er thuis voor de deur uitzien. Zo heeft Porsche een AR Visualizer app ontwikkeld waarmee je op je iPhone of iPad een Porsche-model en al zijn technische details in 3D te bekijken.

3. AR en online retail

Met AR bekijk je op de tablet of smartphone hoe de items die je wilt aankopen ‘live’ in jouw interieur passen. Zo bekijk je bijvoorbeeld waar een meubelstuk het beste in het interieur past, of welke kleur het beste uitkomt. Zo bieden Pinterest en Ikea AR-apps waarmee potentiële kopers meubels virtueel in hun huis kunnen plaatsen

4. AR in service en onderhoud

Met behulp van AR kan veel onderhoud en reparatie op afstand worden gedaan. In de scheepvaart wordt dit al toegepast. Het maritieme technische bedrijf Bakker Sliedrecht heeft een systeem ontwikkeld, waarbij een monteur op het vaste land, aan boord kan meekijken door middel van een augmented reality bril.

5. AR in de medische- en zorgsector

Augmented reality biedt vele toepassingen in de medische sector en de zorg. Zo kunnen zorgprofessionals op afstand worden ondersteund met de de MedAssist Live app. Daarmee kan een arts, bijvoorbeeld, virtueel aan de hulpverlener te plaatse laten zien hoe een infuusnaald moet worden ingebracht.

De toekomst van augmented reality (AR)

Ontwikkelingen gaan snel. Voor elke sector zijn er AR-toepassingen te bedenken: retail, techniek, zorg et cetera. De technische ontwikkelingen hebben het mogelijk gemaakt dat augmented reality op de smartphone kan worden toegepast. Hierdoor heeft een groot publiek toegang tot de toepassingen van AR gekregen en als bedrijf kun je hiervan profiteren.

Maak AR een onderdeel van je marketingstrategie, ondersteun je technici met AR, gebruik het bij onboarding van nieuw personeel, gebruik het in plaats van saaie prijslijsten, laat de klant het product ervaren voordat het wordt aangeschaft, de mogelijkheden zijn bijna eindeloos.

De ontwikkelingen van augmented reality gaat in een sneltreinvaart door en er zijn vele nieuwe AR-applicaties beschikbaar voor grote en kleine ondernemingen. 

Meer weten? Bekijk ons online overzicht met AR-software om de juiste keuze te maken .

Opmerking: de bedrijven die in dit artikel worden genoemd, zijn voorbeelden om het gebruik van augmented reality in verschillende contexten te tonen en zijn niet bedoeld als aanbeveling of impliciete goedkeuring.

In dit artikel wordt er mogelijk naar producten, programma’s of diensten verwezen die niet in uw land beschikbaar zijn, of die misschien niet voldoen aan de wet- of regelgeving van uw land. Wij raden u aan om de softwareleverancier rechtstreeks te benaderen voor informatie over de beschikbaarheid van de producten en overeenstemming met lokale wetgeving.

Over de auteur

Senior Content Analist voor Capterra Nederland. Schrijft over IT, software en zakelijke trends in het Mkb. Afgestudeerd in Journalistiek en woont en werk in Barcelona.

Senior Content Analist voor Capterra Nederland. Schrijft over IT, software en zakelijke trends in het Mkb. Afgestudeerd in Journalistiek en woont en werk in Barcelona.