Maak je je zorgen over COVID-19? Bezoek onze infohub met advies over hoe je je thuiswerkend team het beste kunt ondersteunen om productief te blijven op afstand.

De marketingwaarde van je LinkedIn profiel | met LinkedIn profiel tips

Gepubliceerd op 23-12-2019 door Quirine Storm van Leeuwen

Rond de 8 miljoen Nederlanders hebben een LinkedIn-account. Dat is ongeveer 85% van de beroepsbevolking en ongeveer 45% van de totale bevolking. De professionele netwerksite telt wereldwijd rond de 660 miljoen leden. Het is daarmee het grootste zakelijke social media platform ter wereld. Misschien toch wel de moeite waard om even stil te staan bij de mogelijkheden van LinkedIn.

Als jij een van die 8 miljoen Nederlanders bent met een profiel, vraag jezelf dan eens af wat je eigenlijk met je profiel doet. Misschien heb je ooit een profiel aangemaakt om met oude vrienden in contact te komen of een nieuwe baan te zoeken en meer niet.

Zonde! Er zit veel meer in je persoonlijke LinkedIn profiel dan je denkt. Als je het netwerk op de juiste manier weet te gebruiken kun je er zowel persoonlijk als zakelijk profijt van hebben.

LinkedIn profiel tips

Zakelijke marketingwaarde van je persoonlijke LinkedIn profiel

LinkedIn mag dan wel een zakelijk platform zijn, het blijft social media. En bij social media gaat het vooral om menselijke interactie. Dat geldt dus ook voor LinkedIn. Bedrijven kunnen er nieuws en artikelen delen, maar deze updates bereiken over het algemeen niet dezelfde mate van succes als persoonlijke berichten. Kijk maar eens op je tijdlijn, je zal zien dat de meeste updates afkomstig zijn van personen. Mensen reageren namelijk liever op updates van mensen dan van bedrijven. Je persoonlijke profiel heeft daarom de potentie om leads te generen voor je bedrijf.

Genereer leads met persoonlijk profiel

Je kan natuurlijk actief op zoek gaan naar leads. Dit kan door je eigen netwerk te gebruiken, of door zelf een connectieverzoek te sturen naar potentiële klanten of door software te gebruiken die automatisch verzoeken verstuurt naar je doelgroep.

Maar leads kunnen ook van mensen buiten jouw netwerk komen die organisch, of zonder dat jij ze hebt benaderd, bij jou terecht komen. Jouw activiteit en interactie op LinkedIn kunnen ervoor zorgen dat mensen naar jou toe komen en niet andersom. Dit lukt echter alleen als je actief op LinkedIn bent. Wat moet je dan precies doen? Hieronder staan een aantal LinkedIn-profiel tips die je op weg helpen:

LinkedIn Profiel Tips

Deel kennis en artikelen uit je vakgebied. Dit kan in de vorm van nieuws, artikels of videocontent. Mensen moeten je gaan zien als iemand die zijn vak verstaat. Door kennis te delen bouw je ‘thought leadership’ op. Het is niet de bedoeling dat je reclame maakt voor je bedrijf. Geef elke boodschap dus een ‘personal touch’. Deel bijvoorbeeld jouw indrukken van het bedrijfsevenement of jouw key learnings uit een artikel.

Creëer zelf content. Op LinkedIn kun je ook zelf een artikel schrijven en posten. Het is een goede manier om je kennis aan je netwerk en potentiële klanten te tonen. Je kunt artikels schrijven over zakelijke onderwerpen die jou aanspreken zodat mensen die op jouw profiel komen kunnen zien waar jij deskundig in bent. Vergeet ook hier het persoonlijke tintje niet. Maak je content authentiek door te belichten wat jij interessant vindt.

Deze artikels verschijnen niet alleen op de tijdlijn, maar blijven op je profiel staan. Goed voor je personal branding en je bedrijf dus.

Zorg voor een professionele uitstraling van je LinkedIn profiel. Als je je persoonlijke linkedIn profiel wilt gaan inzetten voor je personal branding en voor je bedrijf, bekijk je profiel dan eerst eens kritisch. Ook online speelt uiterlijk een rol. Dus voor een professionele uitstraling volg je deze LinkedIn-profiel tips:

Pas je URL aan

Pas je URL aan en haal de nummers eruit, dat staat een stuk professioneler. Standaard bevat de URL van je profiel een cijfercode. Je kan dit vervangen voor je eigen naam zonder cijfers. Zo ben je bovendien beter vindbaar in Google en kun je de link gebruiken in je e-mailhandtekening. In dit artikel van LinkedIn kan je lezen hoe je dit doet.

Profielfoto en achtergrond

Het eerste waar je naar kijkt op een LinkedIn profiel, en dus ook een potentiële klant, is de profielfoto. Kies daarom een profielfoto die je ook op je CV zou zetten. Dus geen vakantiekiekjes, selfies, foto’s met vrienden of huisdieren.

Pas ook meteen de achtergrondfoto aan. Deze verschijnt achter je profielfoto. In plaats van de standaard blauwe banner, kies je een afbeelding die je profiel mooi complimenteert.

Dus niet zo:

tips voor linked in

Maar zo:

goed linkedin profiel

De foto’s mogen niet groter dan 8MB zijn met een maximale afmeting van b1284 x h396 pixels. Check ook altijd of de afbeelding goed te zien is op mobiel.

Houd rekening met het feit dat de profielfoto/bedrijfslogo op mobiel in het midden staat en op desktop aan de linkerkant. Dus als je tekst in je achtergrond foto plaatst, zet deze dan aan de rechterkant

Kopregel

Je LinkedIn headline of kopregel is de tekst die onder je profielfoto staat. Als je je eigen kop niet maakt, dan gebruikt LinkedIn je huidige functietitel.

kopregel linkedin profiel

Om je kopregel aantrekkelijk te maken kan je deze formule gebruiken:

Functie + organisatie + zoekwoord(en) + iets dat jou interessant maakt
  • Je functie en organisatie is relevante informatie voor je leads en tonen betrokkenheid bij je huidige werkgever.
  • Zoekwoorden zijn belangrijk om gevonden te worden op LinkedIn door de juiste doelgroep. De woorden zijn van invloed op de zoekresultaten. Je kan dus een woord uit jouw branche gebruiken of een vakterm. Het mote in ieder geval iets zijn waar jij deskundig in bent. Zo word je sneller gevonden door potentiële klanten en andere professionals met gedeelde interesses.
  • Het laatste gedeelte van je kopregel is een echte eyecatcher. In dit gedeelte kan je iets zetten waardoor je opvalt. Het kan iets te maken hebben met hoe jij je werk doet of wat jouw toegevoegde waarde is.

Voorbeelden van goede headlines kan je vinden op de profielen van Aaron Orendorff, Melitta Campbell of Whitney Johnson of Dwayne Conrod.

Gebruik maximaal 120 letters en vermijd buzzwords, die voegen maar weinig echte waarde toe.

‘About’ – samenvatting

De samenvatting is een korte maar krachtige beschrijving van jezelf en van wat je kunt. Zie het als een pitch, een eerlijk en oprechte boodschap die best commercieel mag zijn en waarmee je de interesse van je publiek wekt.

Denk bij het schrijven van je samenvatting aan de volgende zaken:

  • Gebruik zoekwoorden. Gebruik de woorden die jouw potentiële klanten zoeken.
  • Wend je kennis aan en vermeld een feit of een statistiek om je kennispositie op te bouwen.
  • Probeer in de eerste paar regels van je samenvatting gedreven te klinken en met passie over iets te praten. Dit kan een belangrijk moment in je carrière zijn of een pakkende uitspraak.
  • Schrijf in de ik-vorm.
  • Gebruik minimaal 40 woorden om in de zoekresultaten te verschijnen.

Op desktop toont LinkedIn de eerste 300 tekens van de samenvatting en op mobiel de eerste 165. Het is dus aan jou om je doelgroep te verleiden om op ‘toon meer’ te klikken.

Als je bovenstaande LinkedIn-profiel tips in de praktijk brengt genereer je niet alleen leads, maar werk je ook aan je personal branding. Je profiel toont dan namelijk niet alleen meer waar je werkt of wie je kent, maar ook wát je weet en waar jij je sterk voor maakt. Zo ontstaat er een mooie mix van persoonlijk en zakelijk waar jij je voordeel uit kunt halen, zij het om leads te genereren, opdrachten binnen te halen, een nieuwe baan te vinden of je netwerk uit te breiden.

CTA: Om actief leads te genereren met LinkedIn kun je leadgeneratie software gebruiken. Deze software helpt bedrijven met het maken van berichten, het verfijnen van de doelgroep en het versturen van connectieverzoeken vanuit je LinkedIn met opvolgingsberichten. Op Capterra staat een uitgebreide lijst met leadgeneratie software oplossingen met productspecificaties en klantbeoordelingen

Andere nuttige links:

Om een volledig beeld te krijgen van hoe consumenten online omgaan met je bedrijf kan je marketingsoftware gebruiken. Op Capterra vind je een volledige lijst met marketing softwareoplossingen die klantinteracties in beeld brengen ongeacht van waar ze zich voordoen.

 

In dit artikel wordt er mogelijk naar producten, programma’s of diensten verwezen die niet in uw land beschikbaar zijn, of die misschien niet voldoen aan de wet- of regelgeving van uw land. Wij raden u aan om de softwareleverancier rechtstreeks te benaderen voor informatie over de beschikbaarheid van de producten en overeenstemming met lokale wetgeving.