Hoe je met je software-ROI toekomstige aankopen van technologie kunt rechtvaardigen

Gepubliceerd op 11-8-2021 door Taylor Short en Quirine Storm van Leeuwen

Meld tijdsbesparing en omzetgroei met software of laat nieuwe mogelijkheden zien.

Software ROI- return on investment

Na een succesvolle implementatie is het belangrijk om precies de invloed van nieuwe software op je bedrijfsactiviteiten te bepalen om te zien welke aspecten het effectiefst zijn in het aanpakken van zakelijke uitdagingen. Als die waarde duidelijk kan worden aangetoond, is het makkelijker om instemming te krijgen voor de aanschaf van technologie in de toekomst.

Hieronder zie je tips waarmee je kunt bepalen wat de software-ROI van je nieuwe systeem is.

Laat zien hoe software tijd kan besparen

Het is gemakkelijk om meteen te denken aan omzet en meer winst als het eindresultaat van de aanschaf van nieuwe software, maar het heeft meer zin om inzicht te krijgen in de keten aan voordelen die daartoe leidt. Tijd is geld, dus ga op zoek naar manieren waarop de nieuwe technologie jou en je medewerkers meer tijd geeft om aan kerntaken te werken.

Hoe meet je deze software-ROI?

 Automatisering door software is het door bedrijven meest gemelde voordeel. Zo kun je aantonen dat dagelijkse werkzaamheden minder tijd kosten dankzij software:

  • Verzamel gemiddelde doorlooptijden voor drie tot vijf tijdrovende taken.
  • Volg na implementatie van de nieuwe software diezelfde taken een maand lang.
  • Bekijk het verschil in gemiddelde doorlooptijd voor elke taak tussen beide methoden en vermenigvuldig de uitkomst met 100 om een percentage te krijgen: (gemiddelde tijd) – (gemiddelde tijd met nieuwe software) / (100) = (% tijdsbesparing)

Laat zien hoe software voor nieuwe omzetkansen zorgt

Zoals we eerder al meldden, schaffen bedrijven vaak nieuwe software aan om standaardtaken sneller uit te voeren. Waar ze dan dikwijls achter komen bij het beoordelen van de verschillende opties is het bestaan van volstrekt nieuwe functionaliteit waar ze geen enkele weet van hadden.

Het is bijvoorbeeld wel snel uit te rekenen hoeveel tijd gebruikers is bespaard, maar het is wellicht moeilijker om de positieve gevolgen te duiden van een nieuw proces dat je zojuist hebt ontdekt. Stel dat je geautomatiseerde e-mailmarketing hebt geïntroduceerd, welke factoren kun je dan gebruiken om de waarde ervan voor het bedrijf aan te tonen?

Dit kan bijvoorbeeld een toename van het aantal e-maillezers en de daaruit voortvloeiende inkomsten zijn.

Hoe meet je deze software-ROI?

Benadruk het voordeel van nieuwe functionaliteit die de nieuwe software het bedrijf heeft gebracht. Kun je bijvoorbeeld in het systeem een nieuwe omzetstroom opnemen?

Bijvoorbeeld met een nieuw projectmanagementsysteem kunnen bedrijven:

  • meerdere projecten tegelijk beheren;
  • werk van medewerkers nauwkeuriger volgen;
  • statistische gegevens genereren om trends in het voltooien van projecten vast te stellen.

Vervolgens kun je voor elke nieuwe functie melden welke meetwaarden successen aantonen, zoals een toename in het aantal e-mails of omzet afkomstig van klanten die opnieuw getarget zijn.

Toon hoe software de waarde van gegevens kan ontsluiten

Een van de grote voordelen van het gebruik van software is de mogelijkheid gegevens te extraheren voor reguliere taken, trends te vinden en daarop te reageren. Zonder software en de daarmee verkregen gegevens ben je eigenlijk aan het blind vliegen.

De bezorgdheid rondom “big data” is verdwenen met de toename van betaalbare, gebruiksvriendelijke systemen waarmee je je bedrijfsgegevens snel kunt ontleden en die vaak zijn uitgebreid met machine learning of kunstmatige intelligentie (AI).

Gartner voorspelt dat in 2021 bedrijven die werken met analytics voor augmented data een ROI zullen zien die driemaal sneller wordt gerealiseerd dan bedrijven die nog steeds aan het klungelen zijn met dataspreadsheets. Wat de grootte van je bedrijf ook is, het gebruik van analytics is tegenwoordig vereist om de concurrentie de baas te blijven.

John Nicholson, hoofdconsultant bij UX-onderzoeksbureau Marketade.com, meldt dat zijn team Google Ads gebruikt om te zoeken naar leads en verkoopkansen, maar in het verleden moeite had om conversies nauwkeurig bij te houden om nieuwe reclamecampagnes te optimaliseren. Dus integreerde zijn bedrijf het Google Ads-account met het marketingautomatiseringssysteem Salesforce voor het koppelen van de specifieke advertentie en het specifieke trefwoord waarmee elke lead- of verkoopkans begint.

Nicholson: “Daardoor kunnen we veel efficiënter omgaan met ons advertentiebudget en meer uitgeven aan de trefwoorden en advertenties die voor de best presterende klikken en leads zorgen.”

Hoe meet je deze software-ROI?

 Moderne systemen werken meestal met standaardrapportsjablonen, maar je krijgt betere inzichten met gegevens door rapporten zodanig op te stellen dat de belangrijkste meetwaarden eruit springen. Je zou bijvoorbeeld eruit kunnen laten springen dat een integratie geleid heeft tot een ROI van bijna 800% en een omzetverhoging van 85%.

Omzet is de voor de hand liggende meetwaarde, maar om het genereren van de ROI voor gegevensanalyses nog verder te versterken kun je gebruikmaken van de nieuw geboden mogelijkheden. Een van de voornaamste redenen waarom bijvoorbeeld het analyseren van gegevens zo cruciaal is, is dat je hiermee de ROI kunt meten van al het andere dat in je bedrijf wordt gebruikt.

Hanteer verschillende manier om de return on investment te bewijzen

De beste manier om de return on investment van software aan te tonen hangt af van je bedrijfsdoelen en de uitdaging die je met technologie aangaat. Een duidelijke stijging van de meetwaarden is altijd een krachtige indicatie, maar het is ook belangrijk de nieuwe mogelijkheden van de software te laten zien, zoals het genereren en gebruiken van gegevens.

Als je van plan bent nieuwe technologie in gebruik te nemen, kun je deze factoren gebruiken om die investering te rechtvaardigen door:

  • Precies te laten zien hoe de technologie geld en tijd bespaart of zorgt voor nieuwe omzetkansen.
  • Te laten zien dat de software-ROI en de waarde kan worden gemeten voor bestaande en nieuwe technologie.

Door de voordelen van nieuwe technologie op dergelijke overtuigende manieren aan te tonen, wordt het makkelijker om je team mee te krijgen voor toekomstige investeringen in software. Houd in gedachten dat de ROI van nieuwe software wel afhankelijk is van het feit of medewerkers deze op de juiste manier gebruiken.

Meer weten? Bekijk dan ons online overzicht met software voor bedrijfscontinuïteit.

In dit artikel wordt er mogelijk naar producten, programma’s of diensten verwezen die niet in uw land beschikbaar zijn, of die misschien niet voldoen aan de wet- of regelgeving van uw land. Wij raden u aan om de softwareleverancier rechtstreeks te benaderen voor informatie over de beschikbaarheid van de producten en overeenstemming met lokale wetgeving.

Over de auteur

As a Content Analyst at Capterra, Quirine highlights the technological possibilities for improvement in SMEs. She focuses on digitization, software and technological trends.

As a Content Analyst at Capterra, Quirine highlights the technological possibilities for improvement in SMEs. She focuses on digitization, software and technological trends.