Nederland is goed vertegenwoordigd in softwareland. Naast veel grote Forbes-2000 bedrijven zoals Cisco, Oracle, Google, Microsoft en Huawei die in ons land gevestigd zijn, zijn er ook veel softwarebedrijven met Nederlandse roots. Van deze bedrijven, made in NL, die op Capterra staan, belichten we er hier tien die eruit springen volgens de beoordeling van gebruikers. 

top 10 Nederlandse softwarebedrijven 2020

Nederlandse softwaresector is goed vertegenwoordigd

De Nederlandse softwaresector is een drijvende kracht voor de economie van ons land en draagt voor ongeveer 3% bij aan het BNP. Het aantal softwarebedrijven in ons land is groot en ligt rond de 27.000 volgens onderzoek van ABNAMRO. 

Nederlandse softwareleveranciers zijn ook goed vertegenwoordigd op onze site. Daarom heeft Capterra besloten om eens te onderzoeken welke Nederlandse softwareproducten op onze site het best beoordeeld worden door zakelijke gebruikers. Om in aanmerking te komen voor deze lijst moest het product aan de volgende eisen voldoen:

  • De software is in Nederland ontwikkeld;
  • Het hoofdkantoor bevindt zich in Nederland;
  • Het softwareproduct heeft minimaal twintig reviews die niet ouder zijn dan twee jaar;
  • Het product heeft een minimum score van vier sterren op vijf. 

Van alle kandidaten die aan bovenstaande criteria voldoen, hebben we de tien softwareproducten uitgelicht die de beste totaalscore hebben (volledige methodologie staat onderaan het artikel). De totaalscore is de algehele beoordeling van het product.

10 Nederlandse softwaretoppers volgens gebruikers (in alfabetische volgorde)

  1. Channable
  2. Easygenerator
  3. Easy LMS
  4. Momoyoga
  5. Signrequest
  6. Textmetrics
  7. Topdesk
  8. WebinarGeek
  9. Wetransfer
  10. Your Porter App

In bovenstaande tabel kun je de totaalscore zien per product en daaronder ook de score voor meer specifieke aspecten, zoals het gebruiksgemak, de klantenservice, de features en in welke mate de tool waar voor je geld is. 

1.

  • Software: data feed management en SEA automatisering
  • Oprichters: Rob van Nuenen, Robert Kreuzer, Stefan Hospes
  • Sinds: 2014
  • Hoofdkantoor: Utrecht
  • Voor wie: Marketeers, webshopeigenaren en digitale wervingsbureaus.
top 10 softwarebedrijven
Sjabloon toevoegen in Channable (bron)

Channable is een alles-in-één online marketingtool voor bedrijven die producten of diensten online verkopen. De tool dient enerzijds om producten beter zichtbaar en vindbaar te maken door te adverteren op vergelijkingssites en affiliate netwerken en anderzijds om producten te verkopen op marktplaatsen zoals Bol.com, Google Shopping, Marktplaats, Amazon of Ebay.  

Alle advertenties worden beheerd vanuit één centrale plek, de datafeed manager. Productinformatie wordt via een datafeed, plug-in of Api ingeladen en is vervolgens te optimaliseren met behulp van regels. De tool zorgt ervoor dat het formaat van elke export die je verstuurt naar een verkoopkanaal aan alle feedspecificaties van dat kanaal voldoet en alle wijzigingen die je in Channable maakt worden automatisch doorgevoerd. Daarnaast kun je met Channable ook adverteren op search engines zoals Google of Bing en dynamische ads genereren gebaseerd op de items in jouw datafeed. 

Channable telt inmiddels meer dan 3000 klanten wereldwijd waaronder grote namen zoals  Samsung, Ikea, Vodafone, Otto, Tui en Lidl. Sinds januari is het bedrijf ook actief in de VS waar het ook met een pay-per-click (PPC) prijs extensie is begonnen.

De tool is cloudgebaseerd en wordt geleverd als een service (SaaS). Er is een gratis proefversie beschikbaar. De abonnementsprijs begint bij €29 per maand voor 500 items en 3 kanalen.   

Meer informatie en alternatieven voor product data management software

2.

  • Software: cloudgebaseerde software voor het maken van cursussen en e-learnings
  • Oprichters: Easygenerator is onder deel van ISM eGroup opgericht door Karel van der Woude en Jan Kees de Jager
  • Sinds: 2013
  • Hoofdkantoor: Rotterdam , in de Van Nelle Fabriek
  • Voor wie: Bedrijven, onderwijsinstellingen, overheden, non-profitorganisaties
auteurstool esaygenerator
Resultaten bijhouden in Easygenerator (bron)

Easygenerator is een e-learning auteurstool, dat wil zeggen, een tool waarmee organisaties leerstof kunnen maken in de vorm van digitale interactieve cursussen. Het is een hulpmiddel om een cursus op te zetten door gebruik te maken van beschikbare contentblokken, interactieve vraagtypes en templates die aan de huisstijl van je organisatie aangepast kunnen worden. 

Alle content kan rechtstreeks uit de tool naar het learning management systeem (LMS) (dat met SCORM werkt) worden gezonden. Maar ook zonder LMS kan de content gepubliceerd en gedeeld worden en kunnen de resultaten van deelnemers worden gevolgd.  

Easygenerator heeft ruim 1000 klanten waaronder T-mobile, Kellogg’s, Siemens, Walmart en Drake University. Er is een gratis proefperiode van 14 dagen met toegang tot alle functionaliteiten. Prijzen voor een Pro abonnement beginnen bij €99 per maand voor 1 auteur, 15 cursussen, 250 cursisten.

Meer informatie en alternatieven voor software voor het maken van cursussen

3.

  • Software: online learning management systeem (LMS)
  • Oprichters: Job Kelderman, Jeroen Guldemond en Jan Thij Bakker
  • Sinds: 2013
  • Hoofdkantoor: Delft
  • Voor wie: organisaties van elke omvang
Top 10 software bedrijven LMS tool
Vraagsoorten in Easy LMS (bron)

Ook Easy LMS is een tool om trainingen mee te maken voor studenten of werknemers, bijvoorbeeld voor de onboarding of educatie van teams. Deze tool biedt zowel oplossingen voor het bouwen van cursussen als voor het examineren en certificeren van de cursisten. Dit kan allemaal in de stijl van de organisatie, met eigen lettertypes, logo’s en kleuren, ook voor de uit het systeem verzonden e-mails. 

De tool biedt de mogelijkheid om grote hoeveelheden lesmateriaal te beheren en aan groepen toe te wijzen. Werkgevers kunnen er leerpaden mee opzetten met content die in een bepaald volgorde moet worden doorlopen. Een persoonlijk dashboard geeft iedere werknemer toegang tot zijn eigen lesmateriaal, leerpad, examens en resultaten. De interface is beschikbaar in 24 talen. 

Easy LMS heeft meer dan een miljoen gebruikers in meer dan 130 landen. Het bedrijf mag onder andere Heineken, Unilever, Toyota en Allianz onder zijn klanten rekenen. Er is een gratis proefversie voor 7 dagen, de prijzen beginnen bij €45 per maand voor 25.000 deelnemersessies. 

Meer informatie over LMS-systemen

4.

  • Software: Yogastudio software
  • Oprichters:  Joost Gielen, Ingo Oszkinat
  • Sinds: 2014
  • Hoofdkantoor: Tilburg
  • Voor wie: yogastudio’s en yoga-instructeurs
opmaken profiel momoyoga
Profiel opzetten in Momoyoga (bron)

Momoyoga is managementsoftware die specifiek is ontwikkeld voor yogastudio’s en yogadocenten. Dit nicheproduct heeft als doel administratieve processen van een yogastudio weg te nemen bij ondernemers en yoga-instructeurs zodat er meer tijd overblijft voor het voorbereiden en geven van yogalessen. 

Momoyoga biedt de mogelijkheid een online lesrooster te maken, betaalvormen in te stellen en te factureren via één online omgeving. Yogaleerlingen kunnen zelf online hun lessen boeken en betalen vanaf een computer, tablet of smartphone (ook via een app). De tool kan gekoppeld worden aan de website van de studio zodat het lesrooster (beschikbaar in acht talen) op de site zichtbaar is.

Meer dan 600 Nederlandse yogastudio’s en 3200 yogadocenten maakten al gebruik van de software die nu ook al in Australië, Japan en het Verenigd Koninkrijk wordt gebruikt. Er is een gratis proefperiode van 30 dagen, daarna kost het €20 per maand per zelfstandige yogadocent en €25 per maand per yogastudio. 

Meer informatie over yogastudiosoftware

5.

Nederlands software bedrijf signrequest
Weergave van hoe Signrequest werkt (bron)

Signrequest is software voor het online onderteken van contracten en (juridisch bindende) documenten, iets wat tijdens de coronacrisis voor veel organisaties opeens zeer relevant werd. Met SignRequest is het mogelijk om documenten te delen en vervolgens elektronisch te (laten) ondertekenen, zonder te hoeven printen, handmatig te ondertekenen en weer opnieuw in te scannen. Het doel van Signrequest is e-signing net zo gemakkelijk te maken als het verzenden van een e-mail en bij te dragen aan een digitale en papierloze samenleving. Signrequest plant dan ook een boom voor iedere betaalde licentie. 

De software wordt door meer dan 3,5 miljoen gebruikers ingezet en is beschikbaar in 17 talen. Klanten zijn bijvoorbeeld Dance4Live, Oaky, Teamleader, TNW en Meetin. Signrequest beschikt over Servers in Europa. Er is een gratis versie beschikbaar voor 10 documenten per maand voor onbeperkte periode. De abonnementsprijzen beginnen bij €7 per maand per gebruiker. 

Meer informatie en alternatieven voor digitale handtekening software

6.

  • Software: SEO-software
  • Oprichter:  Marcel Leeman en Kyrill Poelmans
  • Sinds: 2014
  • Hoofdkantoor: Arnhem
  • Voor wie: Voor bedrijven van elke omvang die zich bezighouden met marketing, human resource management, klantenservice…
tekstverrijking met AI
Tekstverrijking met kunstmatige intelligentie in Textmetrics (bron)

Textmetrics bedacht een softwareprogramma dat met behulp van kunstmatige intelligentie tekst kan verrijken. Een AI gedreven algoritme analyseert eerst de tekst en het lexicon, vervolgens berekent de ‘augmented writing environment’ welke verbeteringen op de tekst toegepast kunnen worden. Hierbij wordt de stijl en identiteit van de organisatie in aanmerking genomen en kunnen ook bijvoorbeeld diversiteits- en inclusiviteitsdoelen worden gerealiseerd. De tool biedt ook hulp bij het schrijven van SEO-vriendelijke teksten. Betere vindbaarheid en een hogere conversie zijn het beoogde resultaat. De software is dan ook bij uitstek geschikt voor de recruitment- en marketingsector. 

Grote klanten van textmetrics zijn onder andere ING, Accenture, Allianz, Randstad en Independer. De tool kan als stand-alone online app worden gebruikt maar werkt ook met plug-ins voor onder andere WordPress, Word, Drupal, Joomla, Microsoft Outlook, zodat de content direct in het gebruikte programma geoptimaliseerd kan worden.

De user interface is beschikbaar in het Nederlands, Engels en Duits. Prijs is op aanvraag afhankelijk van de grote van de organisatie en mate van gebruik.

Meer informatie en alternatieven voor SEO-software

7.

Asst beheer in topdesk
De interface van Topdesk (bron)

T opdesk is een cloudgebaseerde oplossing voor servicedesks of helpdesks die dienstverlenende afdelingen, zoals de IT-, HR- en facilitaire afdeling, ondersteunt. De tool kan verschillende dienstverlenende teams samenbrengen op één platform voor een betere samenwerking en klantondersteuning. Het gaat om een modulair systeem, met speciale features voor zowel IT-service management als facility management. De tool is zowel voor klanten als behandelaars bedoeld. Zo helpt het IT-teams met het afhandelen van klachten, het delen van kennis en het oplossen van problemen. En zijn er functies voor het plannen en beheren van klachten, en het toewijzen van incidenten binnen het IT-team via kanban- en planborden waarop de beschikbaarheid en werkdruk van het IT-team te volgen is.

Voor klanten biedt Topdesk één enkel servicepunt, ook al hebben ze te maken met verschillende afdelingen. Er is een Self-Service Portal waarop ze hun eigen aanvragen kunnen indienen en antwoorden kunnen vinden op veelgestelde vragen – zonder tussenkomst van een behandelaar. 

Het bedrijf telt ruim 800 medewerkers en heeft 16 kantoren in 11 landen. Onder de 4500 organisaties die de software gebruiken zitten de Rijksoverheid, de TU delft, the University of Edinburgh en Royal Flora Holland. Prijzen zijn op aanvraag en afhankelijk van de benodigde features.

Meer informatie en alternatieven voor IT-service software

8.

  • Software: Webinar software
  • Oprichter: Remco Treuren
  • Sinds: 2015
  • Hoofdkantoor: Zoetermeer
  • Voor wie: Voor bedrijven van elke omvang 
Webinar maken
Een webinar hosten in Webinargeek (bron)

Webinars, een andere winnaar van het afgelopen jaar. Wat hadden we zonder moeten doen! Het Nederlandse WebinarGeek is een tool om (betaalde) webinars te organiseren en hosten tot 4000 deelnemers voor marketingstrategieën, productdemo’s en educatieve doeleinden. De tool kan worden gebruikt voor realtime interactieve online presentaties in HD+ kwaliteit, vooraf opgenomen uitzendingen, on demand webinars, hybride en opgenomen webinars.

WebinarGeek bewerkstelligt interactiviteit door de mogelijkheid te bieden om polls te organiseren, quizzes of tests te lanceren, calls-to-action erin te verwerken, allerlei mogelijkheden om de aandacht van de deelnemers erbij te houden en het evenement tot leven te brengen. 

De tool kan zonder downloads en vanuit elke browser worden gebruikt en biedt de mogelijkheid om analyses te maken over kijkgedrag van deelnemers om de doelgroep te leren kennen. WebinarGeek is AVG-proof en kan aan de eigen huisstijl worden aangepast. 

Bekende klanten zijn onder andere Roc van Amsterdam-Flevoland, Afas, Houtsma en Autorespond. WebinarGeek heeft een gratis proefversie van 14 dagen met alle premium features. Het abonnement begint bij €12 per maand voor 25 live kijkers en 50 GB bandbreedte.

Meer informatie en alternatieven voor webinar software

9.

  • Software: Bestandsdeling software
  • Oprichter: Bas Beerens, Rinke Visser, Nalden
  • Sinds: 2009
  • Hoofdkantoor: Amsterdam
  • Voor wie: Voor bedrijven van elke omvang 
Bestanden delen met WeTransfer
Bestanden delen met WeTransfer (bron)

WeTransfer is een cloudgebaseerd platform voor het delen van grote bestanden, of zoals WeTransfer het liever zegt, voor het delen van grote ideeën voor meer impact. Naast bestandsdeling ligt het accent van WeTransfer dan ook op creativiteit en de tools Paste, Collect en Paper maken de set compleet met oplossingen voor het presenteren, verzamelen en designen van creatieve ideeën. 

Wetransfer werkt eenvoudig met drag-and-drop en er komt geen zipbestand aan te pas. Documenten kunnen extra beschermd worden met een wachtwoord en als je het verkeerde file hebt gestuurd bestaat de mogelijkheid om het na zending nog te verwijderen. De betaalde versie biedt 1TB opslagruimte zodat je zelf kunt bepalen hoe lang de te delen documenten beschikbaar blijven. Deze Pro versie kost €12 per maand en je kunt er bestanden tot 20GB mee versturen aan maximaal 50 personen. Je krijgt er ook een eigen website bij met een op maat gemaakte WeTransfer URL. Er is ook een gratis versie beschikbaar zonder opslagruimte waarmee je bestanden kunt verzenden tot 2GB aan maximaal 10 personen die maximaal 7 dagen beschikbaar blijven. 

Meer informatie en alternatieven voor bestandsdeling software

10.

  • Software: Reserveringssysteem vakantiehuizen
  • Oprichters: Erinc Arik
  • Sinds: 2016
  • Hoofdkantoor: Den Haag
  • Voor wie: beheerders van meerdere woningen en accounts op verschillende platforms 
Assigning task in Your Porter App
Taken aan schoonmaakploeg toekennen in Your Porter App (bron)

Your Porter app is een mobiele app voor professionele hosts op platformen zoals Airbnb, HomeAway/VRBO, Expedia, TripAdvisor en Wimdu. Je kunt er meerdere woningen en accounts op verschillende platforms mee beheren via de iOS-, Android- en web-apps. Andere features zijn de gecombineerde inbox van waaruit alle berichten van gasten vanuit elk kanaal op één enkele plek kunnen worden beheerd. De communicatie met klanten kan gebeuren via geautomatiseerde berichten en auto-replies.

De multi-calendar toont alle reserveringen op één kalender en deze kan gedeeld worden met de schoonmaakploeg of andere derde partijen. Tarieven en beschikbaarheid op meerdere platformen zijn aanpasbaar vanuit de app en je kunt er ook je commissie mee berekenen en reports over boekingen mee inzien.

Your Porter App biedt een gratis proefperiode van 21 dagen. Het abonnement begint bij ca. €7,40 per maand. 

Meer informatie en alternatieven voor reserveringssystemen voor vakantiehuizen

Dat waren ze dan, de tien Nederlandse softwaretoppers volgens zakelijke gebruikers. Reviews over software en apps spelen een steeds belangrijkere rol bij de aankoopbeslissing van consumenten. Dit jaar is het aantal reviews dat over software en apps wordt geschreven flink toegenomen, blijkt uit ons onderzoek. Vorig jaar zei 7% van de Nederlandse ondervraagde consumenten dat ze wel eens een softwareproduct of app hadden beoordeeld. Dit jaar is dat aantal toegenomen tot 15%. Door de versnelde digitalisering zal de behoefte aan het lezen van de ervaringen van andere zakelijke gebruikers een nuttig hulpmiddel blijven om de juiste softwarekeuze te maken.  


Methodologie

Deze top 10 is gemaakt op basis van de beoordelingen van zakelijke gebruikers, zowel Nederlandse als buitenlandse, over de Nederlandse softwareproducten op onze site. Om in aanmerking te komen voor de lijst moet de software:

  • in Nederland ontwikkeld zijn;
  • het hoofdkantoor in Nederland hebben.

Vervolgens moesten de kandidaten:

– minimaal 20 reviews hebben;

– de reviews mochten niet ouder zijn dan 2 jaar om ervoor te zorgen dat de score ook daadwerkelijk representatief is. 

Van alle overgebleven kandidaten hebben we vervolgens de 10 best beoordeelde uitgekozen. Met best beoordeelden bedoelen we:

  • de softwareproducten die de hoogste totaalscore hebben tot op twee decimalen. De totaalscore is de algehele beoordeling van het product. 
  • In het geval van een gelijke totaalscore hebben we als tweede criterium geselecteerd op de gemiddelde score van gebruiksgemak, klantenservice, features en waar voor je geld.