Hoe bouw je een effectieve online marketing strategie?

Gepubliceerd op 8-9-2021 door Quirine Storm van Leeuwen

Een checklist voor het maken van een online marketing strategie

Als je een manager bent of een bedrijf runt, zul je je ongetwijfeld hebben gerealiseerd hoe fundamenteel digitale aanwezigheid is. Tegenwoordig is het niet alleen belangrijk om “op het internet te zijn”, maar gaat het ook om de kwaliteit van je online positionering.

Door online marketing is het mogelijk om doelen te bereiken die tot enkele decennia geleden ondenkbaar waren. Het web biedt ons talloze tools om ervoor te zorgen dat onze online communicatie waarde heeft en het brengt ons ertoe onze meest ambitieuze doelen te bereiken.

Om dit te doen, moet je de marketing analyse tools kennen en een langetermijnstrategie op maat opzetten.

Wat verstaan we onder webmarketing en waarom is een online marketing strategie belangrijk?

Laten we, voordat we de basisstappen begrijpen om een effectieve online marketing strategie te bouwen, eens kijken wat wordt bedoeld met webmarketing en waarom het zo belangrijk is voor je bedrijf.

Met online marketing bedoelen we het geheel van digitale tools dat wordt gebruikt om merken, producten of diensten via internet te promoten, met als doel bekendheid te verwerven, nieuwe klanten aan te trekken en inkomsten te genereren.

De tools waar we het over hebben, variëren van het zorgvuldige gebruik van sociale media tot een responsieve website met een bedrijfsblog, van direct e-mailmarketing tot het maken van branchepodcasts, etc. De kanalen die je in je voordeel kunt gebruiken zijn vrijwel eindeloos, maar dat betekent niet dat ze allemaal even goed zijn voor je bedrijf. We zullen later zien waarom.

Het belang van online marketing vertaalt zich daarom in het kunnen onderscheppen van potentiële klanten, weten hoe je je bedrijfswaarden moet communiceren en erin slagen om de beslissingen van klanten positief te beïnvloeden, waardoor ze richting conversie kunnen worden geleid.

Door het gebruik van verschillende soorten marketing analyse software is het mogelijk om onze potentiële klanten nauwkeurig te identificeren. Targeting is een van de meest effectieve en krachtige tools van digital marketing. Het zorgt ervoor dat je communicatie uitsluitend gericht is op een doelgroep die is geprofileerd door interesses en gedrag, en die dus mogelijk al geïnteresseerd is in je bedrijf.

Het voordeel van webmarketingacties is dat ze meetbaar zijn. Het is namelijk mogelijk om de resultaten van je strategie te volgen, acties te optimaliseren en winst te maximaliseren.

Wat is een online marketing strategie en waar dient deze voor?

Laten we beginnen met de definitie:

Een online marketing strategie is het geheel van online acties gericht op het bereiken van bepaalde doelstellingen die stroomopwaarts door het bedrijf worden geschetst. Een goede strategie wordt in fasen georganiseerd en maakt gebruik van verschillende kanalen, afhankelijk van het doel.

Om te begrijpen waar je moet beginnen, is het raadzaam om de bedrijfsdoelstellingen te verdelen in kortetermijndoelstellingen en middellangetermijndoelstellingen.

Wat kunnen deze doelen zijn? Hier zijn enkele voorbeelden:

  • je merk bekend maken of de bekendheid van je merk vergroten;
  • stimuleren van aankoopoverweging;
  • nieuwe contacten verwerven;
  • een product of dienst verkopen;
  • een kanaal aanbieden om hulp of informatie te ontvangen.

En nog veel meer.

Het is duidelijk dat wanneer je bedrijf nog aan het begin staat, je je merkbewustzijn prioriteit moet geven boven de verkoop van je producten.

Als niemand je kent, hoe kunnen ze dan je product kopen?

Hoe creëer je een winnende online marketing strategie? Een 10-stappenplan

Hieronder laten we je alle stappen zien die je moet volgen om een succesvolle strategie op te bouwen.

1. SWOT-analyse

Het uitvoeren van de SWOT-analyse (acroniem voor Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats) is de eerste stap om een online marketing strategie te creëren.

Het is een strategisch planningsinstrument dat is ontworpen om de kenmerken van ons bedrijf te benadrukken, gerelateerd aan de operationele context waarin het zich bevindt. De SWOT-analyse biedt een zeer nuttig referentieoverzicht om inzicht te krijgen in de stappen van de uit te voeren strategie.

Om een SWOT-analyse te maken, is het noodzakelijk om de kansen, bedreigingen en sterke en zwakke punten van ons bedrijf in overweging te nemen.

Om de gestelde doelen te bereiken, is het essentieel om op de hoogte te zijn van zowel de interne als de externe bronnen. De eerste zijn controleerbaar, omdat ze deel uitmaken van de bedrijfsstructuur en zijn onderverdeeld in sterke en zwakke punten. De tweede zijn daarentegen niet controleerbaar en zijn onderverdeeld in kansen en bedreigingen.

SWOT-analyse stelt je in staat om je sterke punten te gebruiken, zwakke punten te corrigeren, te profiteren van kansen die zich kunnen voordoen en je voor te bereiden op eventuele bedreigingen. Het succes van de analyse hangt af van het vermogen om alle betrokken factoren te identificeren door middel van cross-reading.

Na dit onderzoek heb je een volledig overzicht van de context waarin je bedrijf opereert en begrijp je hoe je de bedrijfsdoelen kunt bereiken die je voor jezelf hebt gesteld.

2. Vaststellen van S.M.A.R.T. doelstellingen

S.M.A.R.T doelen zijn een waardevolle leidraad voor je merk. De Amerikaanse ondernemer Paul J. Meyer beschreef het voor het eerst in zijn boek “Attitude Is Everything: If You Want to Succeed Above and Beyond”. 

S.M.A.R.T. staat voor de vijf fundamentele kwaliteiten die een doel moet bezitten, namelijk:

  • S = Specific (Specifiek);
  • M = Measurable (Meetbaar);
  • A = Achievable (Haalbaar);
  • R = Relevant (Relevant);
  • T = Time-based (Op tijd gebaseerd).

Laten we eens beter kijken naar wat dit betekent:

  • Een doel is Specifiek wanneer het tot in de details is omschreven en absoluut duidelijk is, zelfs van buitenaf.
  • Een doel is Meetbaar wanneer de verwezenlijking ervan een objectief feit is. Om het doel meetbaar te maken, moet het vragen beantwoorden als: “Hoeveel moet ik bereiken?” en “Hoe weet ik wanneer het is bereikt?”.
  • Een doel is Haalbaar wanneer het realistisch is. Het is realistisch om te zeggen “Ik wil het B1-niveau van Spaans tegen het einde van het jaar bereiken”, terwijl “Ik wil de Spaanse taal beheersen tegen het einde van de week” dat niet is.
  • Een doel is Relevant wanneer het belangrijk voor je is. Een doel is de moeite waard wanneer je bereid bent om de kosten en baten ervoor te analyseren en om er tijd, middelen en geld aan te besteden.
  • Een doel is Op tijd gebaseerd wanneer er een deadline is gesteld om het te bereiken.

Door deze richtlijnen te volgen, heb je een stappenplan om je online marketing strategie te volgen.

3. Identificeer de doelgroep: Buyer Persona

Bij online marketing is het identificeren van je doelgroep een belangrijke stap. Voordat je een marketing strategie  opzet, is het belangrijk om te begrijpen wie je potentiële klanten zijn en iets te weten van hun gedrag, cultuur en demografische data.

Je moet jezelf afvragen: wie is mijn ideale klant? Wat zijn zijn interesses? Hoe gedraagt hij zich online?

Deze denkbeeldige voorstellingen worden buyer persona’s genoemd.

Als je kunt begrijpen wie je buyer persona’s zijn, kun je anticiperen op hun gedrag, hun behoeften en aankoopkeuzes.

Hoe definieer je buyer persona’s?

Er zijn veel methoden om buyer persona’s op te bouwen. Tot de meest voorkomende behoren klantinterviews, focusgroepen en etnografisch onderzoek.

Van groot belang zijn de gegevens die je zelf uit je website kunt halen, dus alle objectieve gegevens die bijvoorbeeld te vinden zijn in de analyses van je website en sociale media, in de gepersonaliseerde enquêtes en in de analyse van je marketing automatiseringsplatform.  

Van cruciaal belang is ook je CRM-software, waar klantgegevens en -gedrag al zijn geclassificeerd.

Na het definiëren van je doelgroep zal het veel gemakkelijker zijn om een succesvolle marketingstrategie op te zetten. Het helpt vooral bij het maken van een contentmarketing plan, het vergroten van de resultaten van je e-mailmarketing activiteiten, het ontwerpen van je social media strategy en nog veel meer.

4. Analyseer concurrenten

Een integraal onderdeel van een goede online marketing strategie is concurrentieanalyse, ook wel benchmarking genoemd.  

De concurrentieanalyse is een daadwerkelijk plan om te bestuderen welke producten of diensten de concurrentie biedt, wat hun ideale doelgroep is, wat voor soort communicatie ze uitvoeren en welke tools ze gebruiken.

Als je concurrenten al een online marketing strategie hebben, hebben ze hoogstwaarschijnlijk ook al een contentmarketingplan. In dat geval kun je gebruik maken van software voor SEO-monitoring en -analyse van hun online content, om te begrijpen of hun digitale positionering goed is.

Daarnaast is het nuttig om te begrijpen wat voor soort sociale communicatie ze doen, of ze bijvoorbeeld actieve reclamecampagnes hebben en of ze een redactioneel plan voor nieuwsbrieven en e-mailmarketing.

Hoe gedetailleerder je analyse is, hoe beter je zult begrijpen welke weg je moet volgen om jezelf te onderscheiden.

5. Creëer een solide contentbasis: de contentstrategie

Als je de vorige stappen hebt doorlopen, kun je met zekerheid een contentstrategie maken. Nu is het tijd om alle content te plannen die via je kanalen moet worden verspreid.

In dit stadium beslis je niet alleen wat je wilt publiceren, maar ook waar, wanneer en vooral waarom.

In dit verband nodigen we je uit om ons artikel ’Zo maak je een eersteklas content marketing plan – 6 stappenplan’ te lezen, waar je nuttige tips vindt om in de praktijk te brengen.

6. Ga zo snel mogelijk aan de slag met SEO

Een van de meest voorkomende fouten die we kunnen maken bij het bouwen van een online marketing strategie is om ons uitsluitend te concentreren op sociale media en geen aandacht te besteden aan onze website.

Stel je jouw website voor als je eigen huis en sociale media als een gratis ruimte in een openbare bibliotheek. Die ruimte is natuurlijk handig voor je, maar hij is niet van jou. De gemeente die je de ruimte geeft, kan de bibliotheek op elk moment sluiten. Je website daarentegen is je eigen ruimte, en juist hier moet je alle gebruikers bij elkaar brengen die in contact komen met jouw bedrijf.

Hoe trek je dan gebruikers naar je website?

Hier komt SEO-optimalisatie (acroniem voor Search Engine Optimization) om de hoek kijken, dat wil zeggen alle technieken die erop gericht zijn de zichtbaarheid van een website te vergroten door de positie ervan in de organische resultaten van een zoekmachine te verbeteren.

Een voorbeeld kan ons helpen. Stel, je wilt op vakantie en je bestemming is Rotterdam. Het is je eerste keer en je hebt geen idee wat de belangrijkste musea van de stad zijn. Open Google en klik op “Beroemdste musea van Rotterdam”.

Artikelen in de topposities van Google zijn relevant voor je zoekopdracht, hebben kwaliteit en zijn nuttig. Deze artikelen hebben een uitstekende SEO, omdat ze je vraag kunnen beantwoorden.

Als we gebruikers naar onze website willen trekken, moeten we ze de antwoorden geven die ze online zoeken door middel van kwaliteitsteksten.

Verkoop je bergschoenen? Waarom schrijf je dan geen artikel met 10 tips voor het kiezen van wandelschoenen? Mensen die zoeken naar dit onderwerp op zoekmachines zullen zeker op jacht zijn naar bergschoenen. Een geweldige manier om je naam bekend te maken, vind je niet?

Het schrijven van een voor zoekmachines geoptimaliseerd artikel is niet eenvoudig. De tekst moet aan bepaalde eisen voldoen en het gebruik van speciale tools is essentieel. De belangrijkste stappen om een SEO-vriendelijk artikel te schrijven, zijn in feite het bestuderen van concurrenten, het bepalen van je doelstellingen en het zoeken naar sleutelwoorden en hun zoekvolume.

7. Social Media Marketing

Veel bedrijven denken nog steeds dat, om hun doelen te bereiken, het volstaat om hun sociale pagina’s af en toe bij te werken en misschien dezelfde inhoud opnieuw te plaatsen. Ze hebben het helemaal mis!

Als je dit artikel aandachtig hebt gelezen, zul je zeker hebben begrepen dat analyse en planning ook voor deze tak van online marketing essentieel zijn.

Waar is social media marketing voor?

Social media marketing is een marketingstrategie die de kenmerken van sociale media gebruikt om waarde te creëren, de online reputatie van een merk te versterken en relaties met huidige en potentiële klanten te beheren.

Om social media in je voordeel te gebruiken, is het essentieel om te zorgen voor een dagelijkse relatie met je gebruikers en om voortdurend te werken aan je merkreputatie, door middel van een gepaste taal die de waarden van het bedrijf kan weergeven.

In een digitale wereld waarin we voortdurend duizenden berichten en inputs per dag ontvangen, is het moeilijk om op te vallen. Daarom is het ook in dit geval belangrijk om enkele belangrijke stappen te volgen en zo je eigen SMM-strategie op te stellen:

  1. Studie van de markt en de referentiesector
  2. Concurrentieanalyse
  3. Het bepalen van je doelen
  4. Analyse van de meest geschikte sociale kanalen om onze boodschap het best over te brengen
  5. Identificatie van de tone of voice
  6. Het opstellen van een strategie en een redactioneel plan
  7. Contentproductie
  8. Monitoren van resultaten en klantenservice

8. Verken betaalde advertentiekanalen: online advertenties

Een doeltreffende online marketing strategie moet ook reclame op digitale kanalen omvatten.

In tegenstelling tot de traditionele reclame biedt dit type advertentie het grote voordeel dat het kan worden gevolgd en gemeten, zodat je de ROI ervan kunt berekenen.

Er zijn meerdere kanalen waarmee je online kunt adverteren. Laten we kort de belangrijkste bekijken:

  • Display Advertising: het meest voorkomende model is de display advertentie, die op websites of blogs verschijnt via een banner waaraan de link van de adverteerder is gekoppeld. Het doel van deze advertentie is om verkeer naar de website/landingspagina te leiden.
  • Search Engine Marketing (SEM = SEA + SEO): Ook in dit geval is het het doel om verkeer naar je website te leiden, maar het medium is anders. In plaats van een banner gebruik je zoekmachines. De website van de adverteerder wordt weergegeven als een van de eerste resultaten in zoekmachines, wanneer de gebruiker op bepaalde trefwoorden zoekt.
  • Social Media Advertising: Dit zijn advertenties binnen sociale media met uiteenlopende doelstellingen: van merkzichtbaarheid tot het verkeer naar je website leiden en e-commerce. De kracht van dit type reclame is enorm, omdat reclameboodschappen kunnen worden getoond aan een zeer geprofileerd publiek op basis van bepaalde parameters (leeftijd, geslacht, interesses, geografische locatie, gedrag, etc.).
  • E-mail Marketing: de reclameboodschap wordt overgebracht via nieuwsbrieven en e-mails die zijn verzameld in een database van gebruikers. Het wordt gebruikt om directe commerciële voorstellen te sturen, klantenbinding op te bouwen of nieuwe klanten te verwerven. Het is een zeer krachtig hulpmiddel dat de moeite waard is om in het volgende punt nader te onderzoeken.

9. Gebruik e-mailmarketing segmentatie en automatisering

E-mailmarketing is een essentieel onderdeel van een online marketing strategie. Het verzenden van e-mails naar je contacten is een zeer doeltreffende manier om je boodschap aan hen over te brengen.

Tegenwoordig hebben mensen het echter steeds drukker. Ze hebben geen tijd meer om algemene en anonieme e-mails te openen. Iemand die zich opgeeft voor e-mails en nieuwsbrieven wil waardevolle content ontvangen die speciaal voor hem is bedacht. Hij wil zich speciaal voelen.

Dit is waar de gebruikerssegmentatie van je database in het spel komt.

Met segmentatie bedoelen we het geheel van activiteiten waarmee je je database met contactpersonen in verschillende groepen met gemeenschappelijke kenmerken verdeelt.

Door je contacten te segmenteren, kun je gepersonaliseerde en op maat gemaakte berichten verzenden. Maar hoe segmenteer je een mailinglijst?

Om te beginnen verdeel je je contacten gewoon in vier macrogroepen: naar gebruikerstype, naar interesses, naar geografische locatie en naar online gedrag. Hoe specifieker je bent, hoe waardevoller je e-mails zullen zijn.

Om tijd te besparen, kun je specifieke software gebruiken die nuttig is voor zowel de segmentatie van je contacten als voor de automatisering van e-mails.  

Met het gebruik van deze tools kun je ook waardevolle informatie analyseren, zoals het aantal mensen dat de e-mail heeft geopend, hoeveel kliks erop zijn gekomen, etc.

10. Analyseer en herzie je strategie

Als je erin geslaagd bent om S.M.A.R.T.-doelen te stellen, heb je zeker een deadline om ze te bereiken. Laat je niet ontmoedigen als je ze niet meteen hebt kunnen realiseren, dat is volkomen normaal! De fasen waarover we in dit artikel hebben gesproken vereisen volharding en inzet.

Het is belangrijk om de resultaten van je strategie te monitoren en nodige wijzigingen aan te brengen, zelfs tijdens het proces. Een van de laatste fasen van een online marketing strategie is dan ook een die gekoppeld is aan rapportages.

Het is niet alleen nodig om een aanvalsplan te hebben, maar ook om de prestaties ervan te analyseren. Het is soms een moeilijke stap voor beginners, die kan worden vergemakkelijkt door specifieke tools die de verzamelde gegevens kunnen analyseren.

3 tips voor het kiezen van de juiste online marketing software

Of je nu een digital of online marketingprofessional of een beginner bent, er zijn veel softwarepakketten die je kunnen helpen bij je werk. Hoe weet je welke je moet kiezen? Hier zijn drie tips:

1. Beoordeel de fase van je strategie

Neem eerst de tijd om te analyseren waar je marketingstrategie staat. Als je net begint, is het aan te raden om een software te kiezen die je in de beginfase van je werk kan helpen, dat wil zeggen een tool die je kan helpen bij de analyse van marketinggegevens.

Aan de andere kant, als je strategie geconsolideerd is en gericht is op contentmarketing, richt je dan op soorten software met analyse-, monitoring- en zoekwoord audit tools die je kunnen helpen om je webcontent te optimaliseren voor zoekmachines.

2. Houd rekening met het type strategie dat je hebt gekozen

Als je al hebt vastgesteld welk type content je moet produceren om je doelen te bereiken en welk type kanalen je gaat gebruiken, dan raden we je aan om software te gebruiken die je werk snel kan vergemakkelijken.

Als je strategie bijvoorbeeld gebaseerd is op e-mail marketing, investeer dan in software die je tijd bespaart bij de gebruikerssegmentatie en e-mailplanning.

Als je daarentegen wilt investeren in reclamecampagnes op sociale media, gebruik dan tools waarmee je de resultaten kunt monitoren.

3. Houd rekening met het vaardigheidsniveau van je personeel

Vaak hebben kleine en middelgrote ondernemingen niet de mogelijkheid om personeel in te zetten dat zich toelegt op online marketing. In feite is het heel gebruikelijk om één enkele persoon in te zetten voor het hele marketinggebied.

Tenzij je een allround professional hebt gevonden, zal het voor één persoon erg moeilijk zijn om alle digitale marketingactiviteiten in korte tijd te beheren.

Als dit het geval is, raden we je aan om je medewerker te faciliteren met de beste online marketing software. Vraag hem wat voor hem het moeilijkste marketinggebied is en kies samen de beste oplossing.

Je bedrijf zal je dankbaar zijn!

Kun je niet wachten om te beginnen? Bezoek dan onze volledige catalogus met online marketing tools.  

In dit artikel wordt er mogelijk naar producten, programma’s of diensten verwezen die niet in uw land beschikbaar zijn, of die misschien niet voldoen aan de wet- of regelgeving van uw land. Wij raden u aan om de softwareleverancier rechtstreeks te benaderen voor informatie over de beschikbaarheid van de producten en overeenstemming met lokale wetgeving.

Over de auteur

As a Content Analyst at Capterra, Quirine highlights the technological possibilities for improvement in SMEs. She focuses on digitization, software and technological trends.

As a Content Analyst at Capterra, Quirine highlights the technological possibilities for improvement in SMEs. She focuses on digitization, software and technological trends.