VRM (Vendor Risk Management)
Leveranciers zijn een cruciaal onderdeel van de dagelijkse bedrijfsvoering, maar kunnen problemen opleveren als het gaat om IT-aangelegenheden en wetten of regelgeving voor de sector. Bij het vinden van een nieuwe leverancier moeten bedrijven het risico inschatten dat aan elke leverancier is verbonden om mogelijke negatieve gevolgen voor hun bedrijf te beperken. Om dit met succes te doen, wordt gebruikgemaakt van strategieën voor VRM (Vendor Risk Management). VRM is een diepgaand proces, maar omvat doorgaans processen zoals het onderzoeken van de cyberbeveiligingsmaatregelen van de leverancier, zeker stellen dat ze kunnen blijven voldoen aan de eisen van de sector (zoals HIPPA voor bedrijven in de gezondheidszorg) en het beoordelen van hun beleid inzake melding van gegevensinbreuken.
Wat mkb-bedrijven moeten weten over de VRM (Vendor Risk Management)
VRM kan een waardevol hulpmiddel zijn voor alle mkb’s, maar het is van cruciaal belang voor bedrijven die moeten blijven voldoen aan vertrouwelijkheidswetten zoals HIPAA. Degenen die niet over de hulpbronnen beschikken om intern een VRM uit te voeren, kunnen het proces uitbesteden om ervoor te zorgen dat ze samenwerken met leveranciers met het laagste risiconiveau.
Gerelateerde termen
- Inkoop
- Stuklijst
- ADAS (Advanced Driver Assistance Systems)
- Slimme fabriek
- Strategic sourcing
- VAR (Value-Added Reseller)
- Telematica
- Toeleveringsketen
- Leverancier
- ERP (Enterprise resource planning)
- SCP (Supply Chain Planning)
- Scanner
- SCADA (Supervisory Control and Data Acquisition)
- IKZ (Integrale kwaliteitszorg)
- Leveranciersbeheer
- Senpai
- RFID (Radio-frequency Identification)
- Loopback
- TCO (Total Cost of Ownership)
- Elektromobiliteit (e-mobiliteit)