IT-diensten
IT-diensten is een overkoepelende term voor elke toepassing van de technologische en computerexpertise van een bedrijf om de dagelijkse bedrijfsvoering mogelijk te maken. In tegenstelling tot IT-producten (denk aan concrete, tastbare activa zoals softwaretoepassingen of hardware) zijn IT-diensten gericht op resultaten die kunnen worden gemeten met bepaalde metrieken. Deze KPI's (Key Performance Indicators) kunnen betrekking hebben op een hogere omzet of verbeterde klantenwervingspercentages. Bedrijven die IT-diensten aanbieden, werken samen met klanten om hun bedrijfsprocessen te creëren, te beheren en te verbeteren door het gebruik van informatietechnologie. IT-diensten lopen sterk uiteen, van de installatie van hardware en software tot cloud computing en cyberbeveiliging. ITSM (IT service management) is het vakgebied dat zich bezighoudt met de uitvoering, de levering en het beheer van IT-diensten.
Wat mkb-bedrijven moeten weten over de IT-diensten
De opkomst van IT-diensten heeft moderne digitale transformatie mogelijk gemaakt, waardoor bedrijven van elke grootte en uit alle sectoren toegang hebben gekregen tot de modernste tools en technologieën. In het voortdurend veranderende zakelijk landschap van vandaag is het van essentieel belang dat de capaciteiten voor IT-diensten te ontwikkelen, of je die nu intern uitvoert of uitbesteedt.
Gerelateerde termen
- Haptische technologie
- WAN (Wide-Area Network)
- Intranet
- SLO (Service-Level Objective)
- Beveiligingsindeling, -automatisering en -respons
- Schaalbaarheid
- SLA (Service Level Agreement)
- Software as a Service (SaaS)
- Identiteits- en toegangsbeheer (IAM)
- Datacenter
- AR (Augmented Reality)
- Synchroon
- Multitenancy
- CIO (Chief Information Officer)
- IT-diensten
- Autorisatie
- SOA (Service-oriented Architecture)
- PaaS (Platform as a Service)
- MSP (Managed Services Provider)
- SIEM (Security Information and Event Management)