Data Monetization
Data Monetization verwijst naar de manier waarop gegevens worden omgezet in kwantificeerbare financiële winst. Dit proces kan op twee manieren plaatsvinden. Ten eerste kan het verwijzen naar hoe een bedrijf via data-analyse meer inzicht krijgt in zijn klantgegevens. Een bedrijf kan bijvoorbeeld zijn gegevens analyseren om zijn klanten aanvullende producten en diensten aan te bieden. Data Monetization verwijst ook naar het verkopen van gegevens, zoals e-mailadressen aan marketingbedrijven.
Wat mkb-bedrijven moeten weten over de Data Monetization
Het eerste voorbeeld is gebruikelijk en wordt aangemoedigd. Het verkopen van gegevens is echter iets waar bedrijven uiterst voorzichtig mee moeten omgaan. Klanten kunnen de verkoop van hun persoonlijke informatie beschouwen als een belangrijke vertrouwensbreuk door een kleine onderneming Dit kan resulteren in beschadigde klantrelaties.
Gerelateerde termen
- Business intelligence (BI) services
- Metadata
- Autonome voertuigen
- Geavanceerde technologie
- Big data
- Bedrijfsanalyse
- Digitale ontwrichting
- Software voor bedrijfstoepassingen
- Clickstreamanalyse
- Kunstmatige intelligentie (AI)
- BCI (Brain-computer interface)
- Datamining
- MDM (Master Data Management)
- Analyse en bedrijfsinformatie
- Realtime analyse
- Voorspellende analyse
- Gegevens en analyse
- BI (Business Intelligence)-platforms
- Gegevensmakelaar
- Informatieverstrekking