CIRP (Cyber Incident Response Plan)
Een CIRP (Cyber Incident Response Plan) reageert op mogelijke computerincidenten, zoals hacking, datalekken, virussen, ransomware of netwerkstoringen. Voorbereiding op een incident, gegevensherstel, melding aan betrokken partijen en back-upplannen zijn standaard voor een CIRP. Deze plannen komen vaak tot stand in overleg met cyberprofessionals.
Wat mkb-bedrijven moeten weten over de CIRP (Cyber Incident Response Plan)
Het plannen van een cyberramp is niet iets wat elke kleine onderneming wil doen, maar het is wel vereist. Het niet voorbereiden op een cyberincident kan een kleine onderneming blootstellen aan hackers. Voor veel bedrijven kan een cyberaanval fataal zijn. Met een CIRP kunnen kleine bedrijven dergelijke rampen voorkomen.
Gerelateerde termen
- Haptische technologie
- WAN (Wide-Area Network)
- Intranet
- SLO (Service-Level Objective)
- Beveiligingsindeling, -automatisering en -respons
- Schaalbaarheid
- SLA (Service Level Agreement)
- Software as a Service (SaaS)
- Identiteits- en toegangsbeheer (IAM)
- Datacenter
- AR (Augmented Reality)
- Synchroon
- Multitenancy
- CIO (Chief Information Officer)
- IT-diensten
- Autorisatie
- SOA (Service-oriented Architecture)
- PaaS (Platform as a Service)
- MSP (Managed Services Provider)
- SIEM (Security Information and Event Management)