CIRT (Cyber Incident Response Team)
CIRT (Cyber Incident Response Team) is een groep deskundigen die inbreuken op de cyberbeveiliging binnen een bedrijf onderzoekt en oplost. Een CIRT, ook wel computer incident response team genoemd, volgt een reeks stappen om ervoor te zorgen dat bedrijven en hun klanten onmiddellijk worden beschermd zodra een inbreuk wordt ontdekt.
Wat mkb-bedrijven moeten weten over de CIRT (Cyber Incident Response Team)
Zodra een inbreuk is gemeld, begint een CIRT met het identificeren en isoleren van het gecompromitteerde netwerk, slaat vervolgens het bewijsmateriaal op en stelt een incident-behandelingsteam samen om de inbreuk te onderzoeken. Afhankelijk van de inbreuk kan zelfs de politie bij dit onderzoek worden betrokken. Het CIRT ruimt vervolgens het systeem op, verwijdert eventuele schadelijke componenten en biedt oplossingen om inbreuken in de toekomst te voorkomen. Zelfs kleine bedrijven kunnen een betaalbaar CIRT opzetten door personeel op te leiden en gespecialiseerde webdiensten en software te gebruiken.
Gerelateerde termen
- Haptische technologie
- WAN (Wide-Area Network)
- Intranet
- SLO (Service-Level Objective)
- Beveiligingsindeling, -automatisering en -respons
- Schaalbaarheid
- SLA (Service Level Agreement)
- Software as a Service (SaaS)
- Identiteits- en toegangsbeheer (IAM)
- Datacenter
- AR (Augmented Reality)
- Synchroon
- Multitenancy
- CIO (Chief Information Officer)
- IT-diensten
- Autorisatie
- SOA (Service-oriented Architecture)
- PaaS (Platform as a Service)
- MSP (Managed Services Provider)
- SIEM (Security Information and Event Management)