QoS (Quality of Service)
QoS (Quality of Service) is een maat voor de prestaties van een informatie- of communicatiesysteem, vooral in termen van hoe goed het aan de behoeften van zijn gebruikers voldoet. QoS heeft in het algemeen te maken met factoren als doorvoer, latentie, betrouwbaarheid en jitter. Het wordt vaak gebruikt om het netwerkverkeer te beheren en ervoor te zorgen dat toepassingen met hoge prioriteit de bandbreedte krijgen die ze nodig hebben om goed te functioneren.
Wat mkb-bedrijven moeten weten over de QoS (Quality of Service)
Voor bedrijven kan QoS belangrijk zijn om ervoor te zorgen dat kritieke toepassingen voorrang krijgen op andere soorten verkeer op het netwerk. Een voorbeeld hiervan is een bedrijf dat er zeker van moet zijn dat zijn telefoonsysteem altijd spraakdiensten van hoge kwaliteit heeft, ook in tijden van piekverkeer op het netwerk. Bovendien kan QoS helpen beschermen tegen opstoppingen en pakketverlies op overbelaste netwerken, en het is een essentiële tool voor bedrijven die kritieke toepassingen optimaal willen laten presteren.
Gerelateerde termen
- Haptische technologie
- WAN (Wide-Area Network)
- Intranet
- SLO (Service-Level Objective)
- Beveiligingsindeling, -automatisering en -respons
- Schaalbaarheid
- SLA (Service Level Agreement)
- Software as a Service (SaaS)
- Identiteits- en toegangsbeheer (IAM)
- Datacenter
- AR (Augmented Reality)
- Synchroon
- Multitenancy
- CIO (Chief Information Officer)
- IT-diensten
- Autorisatie
- SOA (Service-oriented Architecture)
- PaaS (Platform as a Service)
- MSP (Managed Services Provider)
- SIEM (Security Information and Event Management)