Touchpoint

Een touchpoint (of contactpunt) is een interactie tussen een klant en een bedrijf. Touchpoints kunnen op elk punt plaatsvinden. De interactie is bijvoorbeeld een: - telefoongesprek; - bericht op sociale media; - online advertentie; - tv-advertentie; - e-mail; - blogpost; - handelsbeurs; - persoonlijk gesprek met een verkoopmedewerker. Bij touchpoints gaat het bijna altijd om de informatie-uitwisseling tussen een klant en een bedrijf. Een touchpoint doet zich bijvoorbeeld voor wanneer een klant contact opneemt met een organisatie over een productdemo of een gratis proefversie. Veel organisaties creëren touchpoint-strategieën om klanten door hun verkoop- en marketingpijplijn te leiden. Deze strategieën kunnen bijvoorbeeld bestaan uit het benaderen van klanten nadat ze een specifieke actie hebben voltooid, zoals de online aankoop van een product.

Wat mkb-bedrijven moeten weten over de Touchpoint

Touchpoints zijn essentieel voor mkb-bedrijven in alle sectoren. Een klantgesprek met een verkoopmedewerker biedt een klein bedrijf bijvoorbeeld de mogelijkheid om producten te up- of cross-sellen of om meer te weten te komen over de interesses of koopgewoonten van een klant.