Wij helpen bedrijven al 17 jaar
betere software te kiezen
Retail software
Retail software hanteert financiële rapportage, boekhouding en activiteiten van winkels door belangrijke bedrijfsprocessen te integreren. Daaronder vallen verkooppunten (POS), klantrelatiebeheer (CRM), voorraadbeheer, boekhouding, human resources, marketing en e-commerce. Door retail management software te implementeren, kunnen organisaties de omzet verhogen, de kosten verlagen en het concurrentievoordeel maximaliseren. Deze systemen vergemakkelijken de distributie van belangrijke gegevens binnen een onderneming. Ook bieden ze de infrastructuur voor nauwkeurige verkooprapportage en omzetvoorspelling. Gebruik Capterra om de juiste retail software voor jouw bedrijf in Nederland te vinden. Meer informatie Minder informatie
Uitgelichte software
Software met meeste reviews
Bekijk de producten in de categorie Retail software met de meeste reviews van onze gebruikers
Lokale producten voor Nederland
Functies
- Personeelsbeheer
- Inkooporderbeheer
- Beheer van retailvoorraad
- Orderbeheer
- Voorraadbeheersysteem
- eCommerce-beheer
- Multilocatie
- CRM
- Retourbeheer
- Integratie in de administratie
- Rapportage en analyse
- Loyaliteitsprogramma
Functies
- Personeelsbeheer
- Inkooporderbeheer
- Beheer van retailvoorraad
- Orderbeheer
- Voorraadbeheersysteem
- eCommerce-beheer
- Multilocatie
- CRM
- Retourbeheer
- Integratie in de administratie
- Rapportage en analyse
- Loyaliteitsprogramma
iLost for Business
Functies
- Personeelsbeheer
- Inkooporderbeheer
- Beheer van retailvoorraad
- Orderbeheer
- Voorraadbeheersysteem
- eCommerce-beheer
- Multilocatie
- CRM
- Retourbeheer
- Integratie in de administratie
- Rapportage en analyse
- Loyaliteitsprogramma
Functies
- Personeelsbeheer
- Inkooporderbeheer
- Beheer van retailvoorraad
- Orderbeheer
- Voorraadbeheersysteem
- eCommerce-beheer
- Multilocatie
- CRM
- Retourbeheer
- Integratie in de administratie
- Rapportage en analyse
- Loyaliteitsprogramma
Functies
- Personeelsbeheer
- Inkooporderbeheer
- Beheer van retailvoorraad
- Orderbeheer
- Voorraadbeheersysteem
- eCommerce-beheer
- Multilocatie
- CRM
- Retourbeheer
- Integratie in de administratie
- Rapportage en analyse
- Loyaliteitsprogramma
Functies
- Personeelsbeheer
- Inkooporderbeheer
- Beheer van retailvoorraad
- Orderbeheer
- Voorraadbeheersysteem
- eCommerce-beheer
- Multilocatie
- CRM
- Retourbeheer
- Integratie in de administratie
- Rapportage en analyse
- Loyaliteitsprogramma
Functies
- Personeelsbeheer
- Inkooporderbeheer
- Beheer van retailvoorraad
- Orderbeheer
- Voorraadbeheersysteem
- eCommerce-beheer
- Multilocatie
- CRM
- Retourbeheer
- Integratie in de administratie
- Rapportage en analyse
- Loyaliteitsprogramma
Functies
- Personeelsbeheer
- Inkooporderbeheer
- Beheer van retailvoorraad
- Orderbeheer
- Voorraadbeheersysteem
- eCommerce-beheer
- Multilocatie
- CRM
- Retourbeheer
- Integratie in de administratie
- Rapportage en analyse
- Loyaliteitsprogramma
Functies
- Personeelsbeheer
- Inkooporderbeheer
- Beheer van retailvoorraad
- Orderbeheer
- Voorraadbeheersysteem
- eCommerce-beheer
- Multilocatie
- CRM
- Retourbeheer
- Integratie in de administratie
- Rapportage en analyse
- Loyaliteitsprogramma
Functies
- Personeelsbeheer
- Inkooporderbeheer
- Beheer van retailvoorraad
- Orderbeheer
- Voorraadbeheersysteem
- eCommerce-beheer
- Multilocatie
- CRM
- Retourbeheer
- Integratie in de administratie
- Rapportage en analyse
- Loyaliteitsprogramma
Functies
- Personeelsbeheer
- Inkooporderbeheer
- Beheer van retailvoorraad
- Orderbeheer
- Voorraadbeheersysteem
- eCommerce-beheer
- Multilocatie
- CRM
- Retourbeheer
- Integratie in de administratie
- Rapportage en analyse
- Loyaliteitsprogramma
Functies
- Personeelsbeheer
- Inkooporderbeheer
- Beheer van retailvoorraad
- Orderbeheer
- Voorraadbeheersysteem
- eCommerce-beheer
- Multilocatie
- CRM
- Retourbeheer
- Integratie in de administratie
- Rapportage en analyse
- Loyaliteitsprogramma
Functies
- Personeelsbeheer
- Inkooporderbeheer
- Beheer van retailvoorraad
- Orderbeheer
- Voorraadbeheersysteem
- eCommerce-beheer
- Multilocatie
- CRM
- Retourbeheer
- Integratie in de administratie
- Rapportage en analyse
- Loyaliteitsprogramma
Functies
- Personeelsbeheer
- Inkooporderbeheer
- Beheer van retailvoorraad
- Orderbeheer
- Voorraadbeheersysteem
- eCommerce-beheer
- Multilocatie
- CRM
- Retourbeheer
- Integratie in de administratie
- Rapportage en analyse
- Loyaliteitsprogramma
Functies
- Personeelsbeheer
- Inkooporderbeheer
- Beheer van retailvoorraad
- Orderbeheer
- Voorraadbeheersysteem
- eCommerce-beheer
- Multilocatie
- CRM
- Retourbeheer
- Integratie in de administratie
- Rapportage en analyse
- Loyaliteitsprogramma
Functies
- Personeelsbeheer
- Inkooporderbeheer
- Beheer van retailvoorraad
- Orderbeheer
- Voorraadbeheersysteem
- eCommerce-beheer
- Multilocatie
- CRM
- Retourbeheer
- Integratie in de administratie
- Rapportage en analyse
- Loyaliteitsprogramma
Functies
- Personeelsbeheer
- Inkooporderbeheer
- Beheer van retailvoorraad
- Orderbeheer
- Voorraadbeheersysteem
- eCommerce-beheer
- Multilocatie
- CRM
- Retourbeheer
- Integratie in de administratie
- Rapportage en analyse
- Loyaliteitsprogramma
Functies
- Personeelsbeheer
- Inkooporderbeheer
- Beheer van retailvoorraad
- Orderbeheer
- Voorraadbeheersysteem
- eCommerce-beheer
- Multilocatie
- CRM
- Retourbeheer
- Integratie in de administratie
- Rapportage en analyse
- Loyaliteitsprogramma
Functies
- Personeelsbeheer
- Inkooporderbeheer
- Beheer van retailvoorraad
- Orderbeheer
- Voorraadbeheersysteem
- eCommerce-beheer
- Multilocatie
- CRM
- Retourbeheer
- Integratie in de administratie
- Rapportage en analyse
- Loyaliteitsprogramma
Functies
- Personeelsbeheer
- Inkooporderbeheer
- Beheer van retailvoorraad
- Orderbeheer
- Voorraadbeheersysteem
- eCommerce-beheer
- Multilocatie
- CRM
- Retourbeheer
- Integratie in de administratie
- Rapportage en analyse
- Loyaliteitsprogramma
Functies
- Personeelsbeheer
- Inkooporderbeheer
- Beheer van retailvoorraad
- Orderbeheer
- Voorraadbeheersysteem
- eCommerce-beheer
- Multilocatie
- CRM
- Retourbeheer
- Integratie in de administratie
- Rapportage en analyse
- Loyaliteitsprogramma
Functies
- Personeelsbeheer
- Inkooporderbeheer
- Beheer van retailvoorraad
- Orderbeheer
- Voorraadbeheersysteem
- eCommerce-beheer
- Multilocatie
- CRM
- Retourbeheer
- Integratie in de administratie
- Rapportage en analyse
- Loyaliteitsprogramma
Functies
- Personeelsbeheer
- Inkooporderbeheer
- Beheer van retailvoorraad
- Orderbeheer
- Voorraadbeheersysteem
- eCommerce-beheer
- Multilocatie
- CRM
- Retourbeheer
- Integratie in de administratie
- Rapportage en analyse
- Loyaliteitsprogramma
Functies
- Personeelsbeheer
- Inkooporderbeheer
- Beheer van retailvoorraad
- Orderbeheer
- Voorraadbeheersysteem
- eCommerce-beheer
- Multilocatie
- CRM
- Retourbeheer
- Integratie in de administratie
- Rapportage en analyse
- Loyaliteitsprogramma
Functies
- Personeelsbeheer
- Inkooporderbeheer
- Beheer van retailvoorraad
- Orderbeheer
- Voorraadbeheersysteem
- eCommerce-beheer
- Multilocatie
- CRM
- Retourbeheer
- Integratie in de administratie
- Rapportage en analyse
- Loyaliteitsprogramma
Kopersgids voor Retail software
Inhoudsopgave
Wat is retail software?
Met retail software kunnen detailhandelaars van alle soorten en maten de financiële rapportage, boekhouding en activiteiten van hun winkels beheren. Moderne retail tools helpen organisaties het koopgedrag van hun consumenten te begrijpen en daardoor de verkoop en de klanttevredenheid te verbeteren. Deze systemen bevatten doorgaans functionaliteiten zoals voorraadbeheer, personeelsbeheer, rapportage en analyse. Retail software integreert de kernprocessen in de detailhandel met andere systemen, zoals POS (Point of Sale), human resources, marketing, e-commerce, en customer relationship management (CRM).
Wat zijn de voordelen van retail software?
- Stroomlijnen van de verwerking van transacties: het handmatig instellen van prijzen en het bijhouden van transacties kan leiden tot dure fouten. Retail software automatiseert taken zoals het scannen van streepjescodes, het verbeteren van de nauwkeurigheid en snelheid tijdens het betaalproces en het verminderen van fouten in de transactieverwerking. Geautomatiseerde retail software biedt ook functies als suggestieve verkoop, wat het gemakkelijker maakt om klanten tijdens het afrekenen aanvullende of duurdere producten te verkopen.
- Minimaliseren van fouten en verbeteren van de nauwkeurigheid: retail software biedt automatisering die de menselijke tussenkomst in de dagelijkse winkelactiviteiten vermindert en de gevolgen van menselijke fouten in processen zoals voorraadbeheer, personeelsbeheer en de verkoop vermindert.
- Verhogen van de verkoop: retail management software helpt de verkoop te verbeteren door bij te houden welke artikelen snel verkopen, evenals de voorraad die onverkocht in het magazijn ligt. Hierdoor kunnen detailhandelaars beter inspelen op de vraag, of juist het gebrek daaraan. Daarnaast kunnen detailhandelaars met deze systemen online contact leggen met klanten en leren over hun gedrag in winkels en op sociale media. Detailhandelaars kunnen retail software gebruiken die compatibel is met meerdere apparaten om te helpen bij de gegevensverzameling en om te weten te komen wat klanten al dan niet waarderen, en ze kunnen die informatie vervolgens gebruiken om de verkoop te stimuleren.
Welke algemene functies heeft retail software?
- Voorraadbeheer: het bijhouden en beheren van de hoeveelheid opgeslagen artikelen om de juiste voorraadniveaus te handhaven. Verstrek realtime rapportages over de voorraadniveaus aan winkelmanagers.
- POS (Point of Sale): het verwerken van POS-activiteiten zoals facturering, betalingen, kassatransacties en meer.
- CRM: het bijhouden van gegevens van klanten en het beheren van een gecentraliseerde klantendatabase.
- Beheer van inkooporders: het bijhouden en beheren van inkooporders.
- E-commerce: het beheren van online winkels.
- E-mailmarketing: het creëren van e-mailcampagnes en het verzenden van marketing-e-mails om producten te presenteren en klanten te bereiken en met hen te communiceren.
Welke overwegingen zijn er bij de aankoop van retail software?
- Schaalbaarheid: bij de aankoop van een retail management tool is het belangrijk om rekening te houden met de hoeveelheid artikelen en transacties die het systeem voor het bedrijf zal moeten verwerken. Een andere factor op het gebied van schaalbaarheid is het vermogen van de software om werkprocessen uit te voeren met een hoge mate van arbeidsefficiëntie. Kopers doen er goed aan te investeren in een oplossing die niet alleen nu aan hun behoeften voldoet, maar ook in de toekomst zal voldoen terwijl het bedrijf groeit.
- Integratie: omdat het beheer van retail als geheel veel verschillende processen en functies vereist, dient een bedrijf vóór een aankoopbeslissing de integratiecapaciteiten van retail software te evalueren. Neem de integratie met subsystemen in beschouwing, zoals prijsbeheer, de aanvulling en planning van artikelen, of externe oplossingen met betrekking tot boekhouding, e-commerce en human resources.
- Kosten: retail software kan worden aangeboden tegen eenmalige licentiekosten of op basis van een abonnement. Deze systemen kunnen ook extra kosten met zich meebrengen met betrekking tot hardware, databaselicenties en technische ondersteuning. Daarnaast hebben bepaalde bedrijven mogelijk slechts een deel van de functionaliteiten van de retail oplossing nodig in plaats van het volledige systeem. Het is belangrijk dat een bedrijf uitgebreid onderzoek doet en met leveranciers overlegt om inzicht te krijgen in de prijsstructuur van een oplossing, om zo te voorkomen dat er te veel wordt betaald voor functies die niet nodig zijn of dat er na investering in een systeem onverwachte kosten opduiken.
- Geschiktheid: niet alle retail bedrijven zijn gelijk, en sommige retail management software richten zich op een specifieke niche in vergelijking met algemene retail systemen (bijv. retail software voor kleding, spadiensten, of fitness). Dergelijke software wordt geleverd met vooraf ontworpen sectorspecifieke sjablonen en gemakkelijk te begrijpen interfaces die zijn ontworpen voor gebruikers binnen die specifieke markt. Waar beschikbaar doet een bedrijf er verstandig aan de aankoop van een categoriespecifieke retail management tool te overwegen, om daardoor toekomstige dure toevoegingen te vermijden en te profiteren van technologie die is bedoeld voor de specifieke bedrijfsbehoeften.
Wat zijn belangrijke trends op het gebied van retail software?
- AI (Artificial intelligence, kunstmatige intelligentie) helpt om klanten producten aan te bevelen: inzicht in de voorkeuren en het koopgedrag van klanten is altijd al belangrijk geweest voor bedrijven die hun klanten willen behouden en hun inkomsten willen verhogen. Retail software die wordt aangedreven door AI automatiseert dit proces door het koopgedrag en -patronen van klanten aan te leren en hen gerelateerde producten aan te bevelen die de verkoop stimuleren. Deze verbeterde systemen kunnen ook de relaties tussen een detailhandelaar en de klanten verbeteren door middel van gebruikersaccounts die het gedrag, voorkeuren, aankoopactiviteiten en meer van klanten bijhouden.
- Het IoT (Internet of Things, internet der dingen) verbetert de retail activiteiten: naarmate de technologie zich blijft ontwikkelen, helpt het IoT detailhandelaars om enorme hoeveelheden klantgegevens te verzamelen met behulp van sensoren en RFID-tags. Producten met geïntegreerde IoT-tags en -sensoren kunnen de aankoopdatum, vervaldatum en het gebruikspatroon registreren. Hier volgt een voorbeeld: Tommy Hilfiger is van plan om geïntegreerde chips in kleding te introduceren waardoor klanten punten kunnen verdienen telkens wanneer ze die kleding op specifieke locaties dragen. Hierdoor kan het merk op zijn beurt bijhouden en inzicht ontwikkelen in hoe klanten het product gebruiken. Het is te verwachten dat gezichtsherkenning, contactloze betalingen en andere geavanceerde technologieën de komende jaren zowel IoT-gestuurde retail activiteiten als de winkelervaring zullen verbeteren.
- Omnichannel stimuleert detailhandelaars om de klantervaring te verbeteren: naarmate de technologie klanten steeds meer met online en fysieke winkels blijft verbinden via sociale media, e-commerce websites en andere platforms, profiteren detailhandelaars van elk mogelijk contactpunt om de klantervaring te verbeteren, van productonderzoek tot aankopen en retourzendingen. Detailhandelaars verbeteren zowel de ervaringen in de winkel als online aankopen door het proces te vereenvoudigen op alle kanalen.