Wij helpen bedrijven al 17 jaar
betere software te kiezen
EPD-software
EPD-software (elektronisch patiëntendossier software) automatiseert de documentatie, de opslag en het ophalen van patiëntendossiers. Deze oplossingen bieden uiteenlopende tools om de invoer van gegevens te stroomlijnen en de diagnose en selectie van CPT-codes te automatiseren. Met de software wordt het gebruik van papieren dossiers teruggedrongen en worden de transcriptiekosten verlaagd. Daarnaast houdt de software de patiëntenhistorie up-to-date, verkort deze de doorlooptijd voor patiëntbezoeken en kunnen hiermee labresultaten sneller worden opgehaald. Meer informatie Minder informatie
111 resultaten
Functies
- Interoperabiliteit tussen klinieken
- Elektronische recepten
- Beslissingsondersteuning
- Medische facturering
- Beheer van claims
- Portal voor patiënten
Functies
- Interoperabiliteit tussen klinieken
- Elektronische recepten
- Beslissingsondersteuning
- Medische facturering
- Beheer van claims
- Portal voor patiënten
Functies
- Interoperabiliteit tussen klinieken
- Elektronische recepten
- Beslissingsondersteuning
- Medische facturering
- Beheer van claims
- Portal voor patiënten
Functies
- Interoperabiliteit tussen klinieken
- Elektronische recepten
- Beslissingsondersteuning
- Medische facturering
- Beheer van claims
- Portal voor patiënten
Functies
- Interoperabiliteit tussen klinieken
- Elektronische recepten
- Beslissingsondersteuning
- Medische facturering
- Beheer van claims
- Portal voor patiënten
Functies
- Interoperabiliteit tussen klinieken
- Elektronische recepten
- Beslissingsondersteuning
- Medische facturering
- Beheer van claims
- Portal voor patiënten
Functies
- Interoperabiliteit tussen klinieken
- Elektronische recepten
- Beslissingsondersteuning
- Medische facturering
- Beheer van claims
- Portal voor patiënten
Functies
- Interoperabiliteit tussen klinieken
- Elektronische recepten
- Beslissingsondersteuning
- Medische facturering
- Beheer van claims
- Portal voor patiënten
Functies
- Interoperabiliteit tussen klinieken
- Elektronische recepten
- Beslissingsondersteuning
- Medische facturering
- Beheer van claims
- Portal voor patiënten
Functies
- Interoperabiliteit tussen klinieken
- Elektronische recepten
- Beslissingsondersteuning
- Medische facturering
- Beheer van claims
- Portal voor patiënten
Functies
- Interoperabiliteit tussen klinieken
- Elektronische recepten
- Beslissingsondersteuning
- Medische facturering
- Beheer van claims
- Portal voor patiënten
Functies
- Interoperabiliteit tussen klinieken
- Elektronische recepten
- Beslissingsondersteuning
- Medische facturering
- Beheer van claims
- Portal voor patiënten
Functies
- Interoperabiliteit tussen klinieken
- Elektronische recepten
- Beslissingsondersteuning
- Medische facturering
- Beheer van claims
- Portal voor patiënten
Functies
- Interoperabiliteit tussen klinieken
- Elektronische recepten
- Beslissingsondersteuning
- Medische facturering
- Beheer van claims
- Portal voor patiënten
Functies
- Interoperabiliteit tussen klinieken
- Elektronische recepten
- Beslissingsondersteuning
- Medische facturering
- Beheer van claims
- Portal voor patiënten
Functies
- Interoperabiliteit tussen klinieken
- Elektronische recepten
- Beslissingsondersteuning
- Medische facturering
- Beheer van claims
- Portal voor patiënten
Functies
- Interoperabiliteit tussen klinieken
- Elektronische recepten
- Beslissingsondersteuning
- Medische facturering
- Beheer van claims
- Portal voor patiënten
Functies
- Interoperabiliteit tussen klinieken
- Elektronische recepten
- Beslissingsondersteuning
- Medische facturering
- Beheer van claims
- Portal voor patiënten
Functies
- Interoperabiliteit tussen klinieken
- Elektronische recepten
- Beslissingsondersteuning
- Medische facturering
- Beheer van claims
- Portal voor patiënten
Functies
- Interoperabiliteit tussen klinieken
- Elektronische recepten
- Beslissingsondersteuning
- Medische facturering
- Beheer van claims
- Portal voor patiënten
Functies
- Interoperabiliteit tussen klinieken
- Elektronische recepten
- Beslissingsondersteuning
- Medische facturering
- Beheer van claims
- Portal voor patiënten
Functies
- Interoperabiliteit tussen klinieken
- Elektronische recepten
- Beslissingsondersteuning
- Medische facturering
- Beheer van claims
- Portal voor patiënten
Functies
- Interoperabiliteit tussen klinieken
- Elektronische recepten
- Beslissingsondersteuning
- Medische facturering
- Beheer van claims
- Portal voor patiënten
Functies
- Interoperabiliteit tussen klinieken
- Elektronische recepten
- Beslissingsondersteuning
- Medische facturering
- Beheer van claims
- Portal voor patiënten
Functies
- Interoperabiliteit tussen klinieken
- Elektronische recepten
- Beslissingsondersteuning
- Medische facturering
- Beheer van claims
- Portal voor patiënten
Kopersgids voor EPD-software
Inhoudsopgave
EPD-software stelt artsenpraktijken en zorginstellingen in staat om medische dossiers van patiënten vast te leggen, te organiseren en te beheren. EPD's (Elektronisch patientendossier) zijn de digitale afdrukken van recepten, grafieken en de volledige behandelingsdetails van patiënten. Deze software maakt gebruik van door de industrie goedgekeurde CPT-codes (Current Procedural Terminology) voor het registreren en stroomlijnen van gegevensinvoer.
EPD-software helpt artsen bij het upgraden van de traditionele pen-en-papieraanpak naar een elektronisch registratiesysteem. Het helpt ze zelfs om zich in te schrijven voor MU (Meaningful Use) incentives die door de Amerikaanse overheid worden aangeboden.
EPD-software is nauw verwant aan software voor elektronische medische dossiers (EDP) en wordt vaak verkocht als een integraal onderdeel van de suite voor praktijksoftware.
De voordelen van EPD-software
EPD-software helpt artsen en artsenpraktijken tijd en moeite te besparen door de patiëntgegevens digitaal vast te leggen en de handmatige invoer van gegevens te verminderen. Enkele van de belangrijkste voordelen van het gebruik van EPD-software volgen hieronder:
- Beter dossierbeheer, minder medische fouten: medische dossiers zijn de volledige medische geschiedenis van een patiënt, met inbegrip van hun persoonlijke informatie, allergieën en symptomen, behandelingsdetails, voorschriften, grafieken en medicijngeschiedenis. Deze gegevens stapelen zich op naarmate de behandeling vordert. Het wordt moeilijk om al deze informatie voor honderden en duizenden patiënten te beheren, vooral wanneer de dossiers op papier worden bewaard. EPD-software helpt patiënten en artsen om informatie elektronisch vast te leggen, waardoor het geen fysieke ruimte in beslag neemt. Hierdoor raken gegevens niet beschadigd, misplaatst of verloren. Aangezien de gegevens in een vast formaat worden ingevoerd met behulp van standaard CPT-codes, kunnen fouten in de hand-transcriptie van artsen worden voorkomen.
- Eenvoudiger overdracht van gegevens: gewoonlijk worden medische dossiers gedeeld tussen afdelingen om te worden besproken of voor verdere tests of eindafrekening. Maar papieren dossiers hebben het risico dat ze tijdens het transport misplaatst raken of dat er onjuiste testresultaten aan het dossier worden toegevoegd. Met digitale bestanden kunnen medische dossiers eenvoudig worden gedeeld zonder angst voor slijtage. Ook wordt de kans op misplaatste pagina's geëlimineerd. Dossiers kunnen zelfs op afstand worden geraadpleegd voor het geval dat de arts of de patiënt op reis is.
- Verhogen van productiviteit: EPD-software helpt praktijken om patiënten nauwkeurig te factureren voor de aangeboden behandelingen en diensten. Het automatiseert ook de taak van het invullen van formulieren, waardoor artsen meer tijd hebben om voor patiënten te zorgen in plaats van te verzinken in het papierwerk.
Algemene functies van EPD-software
- In kaart brengen: het opstellen van een uitgebreid overzicht van de klinische gegevens en de medische geschiedenis van de patiënt, zoals demografie, vitale functies, medicijnen, behandelingen en laboratoriumnotities.
- Code- en kostenaanduiding: het toewijzen van een passende kostenpost aan behandelingscodes, zodat patiënten gefactureerd kunnen worden volgens de codes die op hun recepten of kassabonnen staan vermeld.
- Ondersteuning van de beslissing: het bieden van de relevante informatie aan artsen om hun beslissingen over de zorg voor de patiënt op te baseren. Deze informatie is de analyse van historische gegevens en archieven.
- Orderinvoer: het elektronisch invoeren en versturen van bestellingen voor medicatie en behandelingsinstructies vanuit de toepassing.
- Afsprakenbeheer: het maken van afspraken met patiënten, het weergeven van afspraken in een agenda, het beheren van no-shows en wachtlijsten en het opnieuw inplannen van en aanvragen.
- Compliance tracking: het volgen van kernactiviteiten van de praktijk om ervoor te zorgen dat deze worden uitgevoerd in overeenstemming met de normen en voorschriften van de medische sector.
- Self-serviceportal: het bieden van een speciaal portaal voor patiënten waar ze afspraken kunnen maken, met hun arts kunnen communiceren, testresultaten en recepten kunnen ontvangen en betalingen kunnen doen.
Overwegingen bij de aankoop van EPD-software
Met zoveel opties op de markt is het voor artsenpraktijken niet eenvoudig om de juiste EPD-software te vinden en te selecteren. Kopers moeten de volgende punten in overweging nemen bij de aankoop van EPD-software voor hun praktijken.
- Integratie met andere medische systemen: als er reeds gebruikgemaakt wordt van medische software, zoals voor het beheer van de praktijk, EDP (elektronisch medisch dossier) of facturering, wordt aangeraden een EPD-systeem te kiezen dat kan integreren met de toepassingen. Dit zal een vlotte synchronisatie van de gegevens tussen de toepassingen vereenvoudigen en repetitieve gegevensinvoer voorkomen. Als het plan bestaat een nieuwe oplossing voor praktijkmanagement voor de kliniek aan te schaffen, geef dan de voorkeur aan oplossingen met een ingebouwde EPD-module.
- Relevante functies: het is belangrijk om een lijst te maken van alle softwarefuncties die de praktijk nodig heeft. Vaak kopen praktijken software zonder de kernfuncties, sterke punten en beperkingen te evalueren. Een Capterra-onderzoek schat dat bijna 75% van de softwarefuncties nooit wordt gebruikt. Het is aan te raden om een lijst te maken van de cruciale processen en om de belangrijkste functievereisten te identificeren om zo de leveranciers en oplossingen die aan de behoeften voldoen te verfijnen.
- Huisartsenpraktijk versus specialisme: veel aanbieders bieden EPD-oplossingen die specifiek gericht zijn op een praktijk met een specialisme. Deze oplossingen hebben gedetailleerde schema's of interfaces, wat een algemene praktijkoplossing niet hoeft te hebben. Kies in het geval van een kernspecialisme, zoals kindergeneeskunde of orthopedie, voor specialistische EPD-producten. Hierdoor zijn er geen irrelevante velden en kunnen medewerkers eenvoudig de details in de specifieke sjablonen vastleggen.
Belangrijke trends op het gebied van EPD-software
- AI om betere beslissingsondersteuning te bieden: bij EPD-software draait het om het op een georganiseerde manier vastleggen van de medische gegevens van patiënten. Maar wat heeft het voor zin als deze uitgebreide medische database niet kan worden gebruikt? Sommige leveranciers van EPD-software voegen AI toe om grote hoeveelheden medische gegevens te analyseren en belangrijke klinische en behandelingsgerelateerde beslissingen te nemen. AI helpt ook bij het ontwikkelen van nieuwe geneesmiddelen en het stellen van diagnoses aan patiënten met behulp van collectieve gegevens uit de oudere dossiers.
- Internet van medische dingen zal blijven stijgen: het aantal medische IoT zal naar verwachting blijven groeien vanwege de vele mogelijkheden in de medische sector. Artsen bevestigen meerdere zintuiglijke apparaten aan patiënten tijdens de behandeling voor het live monitoren van belangrijke indicatoren, zoals de hartslag, de lichaamstemperatuur en de bloeddruk.
Andere trends die van invloed zullen zijn op de markt voor EPD-software zijn onder meer de grotere adoptie van cloudgebaseerde EPD-software en tal van speciale mobiele apps voor zowel artsen als patiënten.