6 onthullingen over mobile marketing die je omzet vergroten

Gepubliceerd op 3-10-2019 door Adam Rosenthal en Quirine Storm van Leeuwen

Je klanten zijn mobiel en onafscheidelijk van hun telefoon: als je niet aan mobile marketing denkt en geen content levert die voor mobiel gebruik geschikt is, loop je heel wat klanten mis.

mobile marketing

Mobieltjes. Je kunt ze niet eten. Je kunt ze niet vouwen (niet meer). Je kunt ze mixen, maar afgezien daarvan, waar zijn ze eigenlijk wel goed voor?

Voor B2B-marketing, daar zijn ze goed voor.

Volgens Blue Corona zal in 2020 70% van alle B2B-zoekopdrachten in de VS op een mobiel apparaat worden uitgevoerd.

Je moet je leads bereiken op de plek waar ze zich op dat moment bevinden. Nu veel zakelijke beslissingen op smartphones worden genomen – of in ieder geval worden besproken – is het maken van content voor mobiele leads van cruciaal belang.

Maar hoe kun je daar het beste op inspelen? En hoe kun je concurrerend blijven in een markt waar door iedereen veel wordt ingezet op klantbehoud? Want volgens datzelfde stuk van Blue Corona is de kans groot dat 90% van B2B-klanten die goed met mobiel kunnen omgaan, opnieuw bij dezelfde leverancier zal kopen.

Door mobiele content te beschouwen als een extra, zelfstandig kanaal en niet als een manier om content uit andere bestaande kanalen te bekijken, kunnen bedrijven kopers een pakkende en alomvattende ervaring bieden die beter aansluit bij hun behoeften en koopgewoonten.

6 nieuwe manieren om te kijken naar mobiele marketing om meer leads te bereiken

1. Gebruik mobiele content om de klant tijdens het aankooptraject te begeleiden

De smartphone wordt veel gebruikt voor zowel social media als e-mail. Deze twee kanalen om met klanten te communiceren zijn het beste inzetbaar op verschillende momenten van de funnel.

Social media zijn ideaal voor het vergroten van merkbekendheid. E-mailmarketing sluit goed aan bij degenen die in de fase van belangstelling voor het product zitten of nog geen keuze hebben gemaakt.

Gebruik je mobiele content voor elk van deze kanalen en in elk van deze fases zodat de beide kanalen op een handige en natuurlijke manier elkaar aanvullen. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je marketingcampagne op social media mensen stimuleert zich aan te melden voor e-mailaankondigingen. Gebruik e-mailaankondigingen om een code te verstrekken voor een gratis demo van je mobiele app.

Dat brengt ons bij de volgende onthulling.

2. Vergeet je content niet te koppelen aan verschillende kanalen

In een ideale wereld zou jouw content meteen bij iedereen terecht moeten komen, maar in de werkelijkheid moet je zelf je leads opzoeken. Zorg er daarom voor dat je apps en mobiele content ook op andere plekken van je multi-experience marketingcampagne terechtkomen, in zowel thematische als letterlijke zin.

Dit kan via:

  • Mobiele apps
  • Web-apps
  • Chatbots
  • Augmented reality
  • Virtual reality
  • Wearables

3. Mobiele apps zijn niet de alfa en omega

Mobiele apps zijn om tal van redenen handig: ze laten je leads kennismaken met je product, ze laten alle verschillende aspecten zien van wat je te bieden hebt en ze dragen bij aan klantbehoud doordat ze gelezen worden op het werk.

Maar laat je niet ontmoedigen als je geen mobiele app aan het ontwikkelen bent.

Ook al wordt er steeds meer gebruik gemaakt van mobiele apps, uit onderzoek van Gartner blijkt dat de webbrowser nog steeds het populairste touchpoint voor applicaties blijft.

Een mobiele app is een programma dat specifiek onder een bepaald mobiel besturingssysteem draait (bijvoorbeeld iOS of Android). Een web-app wordt uitgevoerd in een internetbrowser en is daarom niet afhankelijk van een specifiek besturingssysteem.

Web-apps kunnen net zo werken als mobiele apps, maar ze hebben minder resources nodig. Bovendien zijn ze handiger voor marketingdoeleinden omdat je leads geen app hoeven te downloaden, wat het kooptraject van de klant alleen maar soepeler maakt.

Zorg er daarom voor dat je resources zoveel mogelijk gericht zijn op het uitbouwen en promoten van je web-app.

4. Film het zoals je er zelf naar kijkt

Denk even mee: Hoe bekijk jij video’s op je telefoon? Draai je het scherm liever horizontaal of vind je dat vervelend? Gebruik je altijd een koptelefoon of oortjes als je naar audio luistert?

Film je video’s om verticaal te worden bekeken of zorg dat ze gemakkelijk naar verticaal kunnen worden omgezet. Gebruik ondertiteling voor degenen die je content bekijken zonder koptelefoon of oortjes.

Hetzelfde geldt uiteraard voor je geschreven content. Niemand scrollt graag door ellenlange artikelen, houd je geschreven artikelen kort.

5. Het zijn niet alleen je gebruikers die blij zijn met optimalisering, Google is dat ook

Het is van belang dat je site ook voor mobiel geoptimaliseerd is. En meer dan ooit: Google zet sites die voor mobiel zijn geoptimaliseerd hoger in de zoekresultaten.

Hetzelfde geldt voor je e-mailcontent. Deze moet goed leesbaar zijn op mobiel en door je leads interactief kunnen worden gebruikt op hun telefoon.

6. Mobiel moet geen eenrichtingsverkeer zijn

De telefoon is niet uitgevonden om een monoloog te houden, het gaat juist om de interactie. Jij wilt dat je leads contact met je hebben via mobiele content. Dat kan via uitwisselingen op social media, maar het kan ook door speciale content te maken met een call to action.

Maak bijvoorbeeld een quiz voor mobiele apparaten. Daarmee kan je doelgroep rechtstreeks contact met je leggen en heb je de mogelijkheid om meer demografische gegevens te verzamelen over wie je leads precies zijn.

Daardoor kun je je marketingcampagne nog beter op de persoon afstemmen om de gebruiker door het aankooptraject te leiden.

Hoe nu verder

We hebben zes geheimen prijsgegeven voor het maken van mobiele content. Ze hebben echter meer te maken met de manier waarop het proces moet worden benaderd – de content zelf laten we uiteraard aan jou over. Laat ons eens weten hoe jij je mobiele content hebt geoptimaliseerd om je omzet te vergroten en leads te begeleiden tijdens hun klanttraject – of dat nu via een mobiele app, een web-app of iets anders gaat!