In 6 stappen je eigen webwinkel maken

Gepubliceerd op 25-9-2019 door Quirine Storm van Leeuwen

Je zit er al jaren over na te denken en nu heb je besloten om het écht te gaan doen. Je gaat je eigen webwinkel maken, met dat topproduct waar jij een passie voor hebt. Duizenden zijn je al voorgegaan, dus waarom zou jij het niet ook kunnen. Het wordt mooi!

Je hebt je product, je niche en je productie- of inkoopsysteem al bepaald en het liefst ga je meteen aan de slag met het bouwen van je website, maar wacht even! Een webshop beginnen betekent niet alleen de ontwikkeling van een website, er zijn een aantal stappen die je moet doorlopen. Het is niet moeilijk, lees dit stappenplan maar eens en je hebt je shop binnen mum van tijd up and running.webwinkel maken

1. Registreer de domeinnaam van je webshop

Een domeinnaam is het internetadres van jouw webwinkel. Het is raadzaam om je bedrijfsnaam te gebruiken als domeinnaam. Dat is goed voor de herkenbaarheid en uitstraling van je shop.

Het is belangrijk dat je domeinnaam aansluit bij je product en doelgroep. Nodig je vrienden uit voor een avondje brainstormen. Schrijf alle ideeën op, slaap er een nachtje over en Eureka! Je hebt de perfecte naam gevonden.

Controleer nu eerst bij de Stichting Internet Domeinnaamregistratie (SIDN) of deze naam nog vrij is (alleen voor .nl). Controleer ook of er op social media niet al een account bestaat met dezelfde naam. Google de naam ook even om je ervan te vergewissen dat er geen negatieve connotaties aan verbonden zijn.

Is alles in orde, registreer je domein dan via een zogenaamde registrar, bijvoorbeeld bij Mijndomein, Transip, Hostnet, Google Domains, Namecheap of Go Daddy. Sommige registrars bieden verschillende add-ons aan, zoals hosting, het bouwen van websites en e-maildiensten. De kosten van een domein liggen gemiddeld rond de €10 euro per jaar.

Voordat jij je creativiteit laat stromen en je aan de branding overgeeft, denk even na over het gedeelte na de punt. Welk TLD (Top Level Domain) kies je voor je domein? Concentreer jij je enkel op de Nederlandse markt en heb je aan .nl genoeg of heb je internationale plannen? Registreer dan misschien gelijk een generieke extensie (gTLD) zoals .com of .org. Houd er rekening mee dat je ranking door geotargeting wordt beïnvloed.

Tip: Registreer eerst je domeinnaam en schrijf je dan pas in bij KVK. Na registratie bij KVK wordt je naam namelijk openbaar en kan iemand anders hem nog snel even registreren.

2. Schrijf je in bij de Kamer van Koophandel

Nu ben je klaar om je in te schrijven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel. Op de site van KVK kan je een digitaal inschrijvingsformulier invullen en een afspraak maken om je definitief in te schrijven. Na inschrijving krijg je direct je unieke 8-cijferige KVK-nummer. Je bent wettelijk verplicht om dit nummer te vermelden op je zakelijke brieven, orders, facturen, offertes en op je website. Bovendien heb je dit nummer nodig om een zakelijke bankrekening te openen, verzekeringen en abonnementen af te sluiten of een auto van de zaak te kopen.

Inschrijving kost eenmalig €50 en voor €15 extra kan je meteen een uittreksel van de inschrijving meenemen. Daar wordt soms naar gevraagd door banken of groothandels. Je krijgt ook meteen een btw-nummer en je wordt automatisch bij de Belastingdienst aangemeld.

3. Houd je aan de wetten en regels voor online verkoop

Er bestaan regels waar je webshop aan moet voldoen. Enerzijds heb je te maken met de AVG, de Algemene Verordening Gegevensbescherming. Deze Europese privacywet verplicht alle ondernemers, bedrijven en organisaties die persoonsgegevens verwerken om dat volgens bepaalde regels te doen. Als webwinkelier heb je bijvoorbeeld iemands naam en adresgegevens nodig om een product te kunnen bezorgen. Dus moet de klant worden ingelicht over zijn rechten op het gebied van zijn privacy.

Dat doe je door een privacyverklaring op je site te zetten. Zo heeft een klant bijvoorbeeld het recht om de gegevens die je van hem of haar bewaard in te zien, te laten verwijderen of te wijzigen. In je privacyverklaring informeer je de klant over deze en andere rechten en geef je aan op welke manier van deze rechten gebruik kan worden gemaakt. Op de site Veilig Internetten kan je een basistekst samentellen met een handige privacy generator.

Tip: Heb je twijfels of jouw site voldoet aan de AVG, er bestaat software die de status van AVG-naleving controleert en een roadmap kan maken om te voldoen aan regelgeving.

Anderzijds gelden er ook regels op het gebied van online verkoop. Zo moeten klanten makkelijk kunnen vinden welk bedrijf achter de website zit. Bovendien dient de informatie over je bedrijf volledig te zijn, d.w.z. e-mailadres, telefoonnummer, NAW-, KVK- en btw-nummer. Het is daarom raadzaam om het kopje ‘contact’ of ‘over ons’, waarin deze informatie vermeld wordt, bovenaan iedere pagina te laten staan.

Verder bestaan er regels over prijsinformatie, retourvoorwaarden (wettelijke bedenktijd van 14 dagen) en betaalmogelijkheden (alleen iDEAL is niet voldoende). Vermijd ook geoblocking en behandel buitenlandse klanten uit andere Europese lidstaten op dezelfde manier als Nederlandse klanten. De Autoriteit Consument en Markt (AMC) controleert of webshops zich aan de regels houden en kunnen ook een boete opleggen. In deze video kom je meer te weten over webshopregels:

Bron: You Tube

4. Kies de juiste webshop software

Nu alle administratieve zaken zijn afgehandeld, ben je eindelijk klaar om met het echte werk te beginnen: jouw webwinkel maken! Voordat je allerlei aanbieders begint te vergelijken is het belangrijk om eerst te bepalen met wat voor soort platform je aan de slag gaat, neem je een kant-en-klare gehoste oplossing, open source webshop software of ga je de site helemaal zelf bouwen vanaf nul. Je keuze zal in grote mate afhangen van je computerkennis. Dit zijn de drie mogelijkheden:

welk soort webwinkel maken

Enkele voorbeelden van kant-en-klare webwinkelsoftware zijn: LightspeedShopify, JouwWeb, Prestashop, MyShop, Mijnwebwinkel, CCV Shop, Shoptrader, Theshopbuilders.

Veel gebruikte open source webwinkelsoftwaretools zijn: Magento, WooCommerce of OpenCart.

Laten we ervan uitgaan dat je voor optie C kiest. Hoe kies je nu de juiste webshop software voor jouw organisatie? Afhankelijk van je product zal je moeten letten op zaken als:

  • Gebruiksgemak
  • Koppelingen — zoek van tevoren uit of de benodigde koppelingen bestaan met andere software die je van plan bent om te gaan gebruiken zoals verzendplatformen en betaalsystemen of marketplaces.
  • Designs — zit het soort design erbij dat je in gedachten had?
  • Abonnementskosten per maand of jaar — past dit bedrag binnen je budget?
  • Beschikbare talen — ben je van plan om internationaal uit te breiden?
  • SEO-vriendelijkheid — zijn er voldoende mogelijkheden om de webshop SEO vriendelijk te maken?
  • Optimalisering van de mobiele versie van je webwinkel — consumenten doen hun aankopen steeds vaker op hun mobiel of tablet dus de mobiele versie moet in orde zijn.

5. Bepaal je branding

Ja, nu mag het eindelijk! Je gaat je branding bepalen, de esthetiek van je merk. Het is belangrijk om eerst je buyer persona te bepalen en wat voor soort sfeer je shop moet uitstralen. Is jouw merk chic? Of is het cool en edgy? Kies een paar bijvoeglijke naamwoorden die jouw merk duidelijk beschrijven. Kies een lettertype dat bij je uitstraling past. Kies twee à drie merkkleuren die terugkomen in je logo en je webwinkeldesign.

6. Maak je eerste winkelpagina’s

Nu ben je klaar om te beginnen met het maken van je eerste winkelpagina’s! Kies de template die bij de esthetiek van je webwinkel past. Om het modern te maken staat een witte achtergrond met kleuraccenten het beste. Gebruik één enkel lettertype op de hele site.

Je kan beginnen met een startpagina, en productpagina, met koppelingen naar alle individuele productpagina’s, een contactpagina, de privacyverklaring en de algemene voorwaarden. Vervolgens kan je koppelingen opzetten met de betaalsystemen die je hebt gekozen en met eventuele verzendplatformen en marketplaces.

Tip: Gebruik de webshop softwarelijst op Capterra om de verschillende mogelijkheden naast elkaar te zetten en te vergelijken. Lees de geverifieerde reviews om te horen hoe andere zakelijke gebruikers de software hebben ervaren.

 

Volg ons