Kunnen de klanten van jouw webshop al betalen met een QR-code?

Gepubliceerd op 20-9-2019 door Quirine Storm van Leeuwen

De moderne samenleving is digitaal. Van millennial tot baby-boomer, iedereen is online. Er wordt ook heel wat online geshopt. En ook de smartphone is niet meer weg te denken uit het straatbeeld. De mogelijkheden van de mobiele telefoon lijken geen grenzen te kennen. Zo kan je in winkels bijvoorbeeld al betalen met je telefoon in plaats van met je pinpas. Deze betaalvorm maakt gebruik van de NFC-technologie, dezelfde technologie die contactloos pinnen mogelijk maakt. Om de concurrentie het hoofd te bieden kunnen ook webshops niet achterblijven met het aanbieden van digitale betaalmethoden. Een betaalmogelijkheid die nu erg in opkomst is, is het betalen met een QR-code.

QR-code betalen webshop

Wat is een QR-code?

QR-code staat voor quick response code. Het is een tweedimensionale barcode in een vierkant blokje. Met een speciale app op je smartphone kan je de code scannen en wordt de informatie die in de code is opgeslagen vrijgegeven. De informatie kan bijvoorbeeld bestaan uit contactinformatie om op te slaan, een tekst, een adres om direct in Google Maps te openen, of een link naar een website of een app. En nu kan er dus ook mee betaald worden. Wat is daar nou het voordeel van?

Voordelen van QR-code betalen voor jouw webshop

Stel je voor: Kees is op zoek naar een nieuwe laptop. Hij heeft al weken research gedaan en wil nu overgaan tot kopen. Omdat hij op zijn werk zit, heeft hij geen identifier bij zich om te kunnen betalen. Maar zijn telefoon heeft hij altijd bij zich en gelukkig kan je in de webshop die hij heeft gevonden betalen via een QR-code. Hij kiest de betaalmethode ‘betalen met QR-code’. Op het computerscherm verschijnt de quick response code. Hij pakt zijn telefoon en opent zijn bank app. Even de code scannen, pincode invoeren en klaar is Kees. De betaling is veilig en gratis afgerond.

QR-codes verbeteren de online shopervaring van klanten

Dat is het grote voordeel voor klanten. Het gebruiksgemak van online shoppen is vaak toch wat beter op de desktop dan op een mobiele telefoon. Maar betalen via de mobiele telefoon is weer makkelijker dan via een computer. Door je klanten de mogelijkheid te geven om met een QR-code te betalen, verenig je het beste van beide en verbeter je de online shopervaring van je klanten.

QR-code als optie voor achteraf betalen

Zoals je weet ben je wettelijk verplicht om de mogelijkheid van achteraf betalen aan te bieden en ook wanneer klanten hier voor kiezen werkt een QR-code erg makkelijk. De webshop stuurt het pakket met een factuur en op de factuur staat een QR-code. Klanten hoeven de QR-code alleen maar te scannen met hun bankapp of een andere betaalapp en er wordt automatisch een betaling aangemaakt die na goedkeuring direct wordt overgemaakt. Klanten hoeven dus geen gegevens in te voeren. Dit werkt overigens op dezelfde manier wanneer je via email een factuur stuurt.

iDEAL QR-code betalen

Als de klant bijvoorbeeld via de app van iDEAL wil betalen, kan hij of zij de app in de App Store of op Google Play downloaden. Via de app kan de QR-code worden gescand. Vervolgens vraagt de app of de klant wil betalen. Na bevestiging kan voor de eigen bank worden gekozen en via de mobiele bankapp kan de betaling op gebruikelijke wijze worden afgerond. Er zijn dus twee apps nodig om te betalen. Mocht de klant de mobiele bank app niet hebben gedownload dan wordt de betaling via de website van de bank afgerond. Daarvoor is in de meeste gevallen wel weer een identifier nodig.

Bron: IDEAL

Snelle en makkelijke extra betaalmogelijkheid voor de klant

Wanneer je klanten te veel moeite moeten doen om iets te kunnen kopen, haken ze gauw af.  Hoe makkelijker je het de klant maakt om te betalen in je webshop, hoe hoger je conversie. 23% van de resondenten in een enquête van Baymard gaf aan te hebben afgezien van een koop doordat het checkout proces te ingewikkeld was of te lang duurde. 6% haakte af omdat er niet genoeg betaalmogelijkheden werden aangeboden.

Betalen met een QR-code is niet alleen handig voor de klant omdat hij zijn mobiel altijd bij zich heeft, het werkt ook gewoon heel simpel en snel. Bovendien is het weer een extra betaalmogelijkheid voor de klant. En dat betekent dat jij meer verkoopt.

Wat zijn de nadelen van klanten met een QR-code laten betalen?

Er zijn geen echte nadelen aan het betalen met een QR-code. Wanneer de klant kiest voor achteraf betalen dan kan er een QR-code op de factuur worden geplaatst. Het zou dan kunnen voorkomen dat er klanten zijn die niet weten wat ze met de QR-code moeten doen. Dit probleem kan gemakkelijk worden omzeild door de betaalinformatie op de factuur te zetten zodat klanten hun betaling zoals vanouds zelf over kunnen maken.

Wie zijn de aanbieders van online betalen met een QR-code?

Betalen met QR-code kan de klant direct via zijn mobiele bank app doen of via een betaalapp. De banken werken in ieder geval samen met iDEAL en alleen ABN AMRO, KNAB, ING en Rabobank hebben een QR-scanner in hun mobiele bankapp ingebouwd. Betaalapps die betalen met een QR-code aanbieden zijn bijvoorbeeld iDEAL, Payconiq, Tikkie, PayPal, WeChat Pay, AliPay, OK App  en Klarna. Deze apps kunnen gratis via de App Store of Google Play worden gedownload. De kosten voor jou als webshophouder zijn afhankelijk van de bank of betaalinitiatiedienst waarmee je je betalingen regelt. Maar reken erop dat je bovenop je transactiekosten ook een bedrag betaalt voor elke gescande QR-code. Als je bijvoorbeeld iDEAL via ABN AMRO gebruikt kost het €0,10 per gescande QR-code.

Bijna alle webshophouders werken wel met een betaaldienst, jij ook? Zo niet, dan is dat wel sterk aan te raden. Betaaldiensten nemen je namelijk veel werk uit handen. Ook wat betreft de QR-code betaalmogelijkheid blijven ze niet achter. Adyen, Buckaroo, Mollie, MultiSafePay, allemaal maken ze het mogelijk om via bovenstaande betaalmethoden met een QR-code te laten betalen.