Top 6 gratis en open source voorraadbeheer software voor MKB

Gepubliceerd op 1-8-2019 door Quirine Storm van Leeuwen en Dan Taylor

Een effectief beheer van je voorraad kan het verschil betekenen tussen een geslaagde verkoop en een verkoop kwijtraken aan de concurrent. Als je niet weet wat je allemaal in voorraad hebt of waar het zich bevindt, zal het knap lastig zijn iets te verkopen.

Goed voorraadbeheer is bepalend voor een efficiënte bedrijfsvoering en voorkomt dat je in een rap tempo geld verliest aan een slecht georganiseerde voorraad of magazijn.

gratis voorraadbeheer software

Een voorraadbeheer programma kan dat verhelpen door de hoeveelheid voorraad te optimaliseren en je te informeren over wat er moet worden besteld om de voorraad op peil te houden. Dus waar wacht je nog op! Begin meteen met het uitkiezen van een softwareoplossing die bij jouw bedrijfsvoering past en voorkomt dat je duizenden euro’s aan omzet verliest.

Gelukkig betekent het niet dat je half failliet moet gaan om je voorraad beter te kunnen controleren. Er zijn namelijk gratis voorraadbeheer software oplossingen die je bedrijf geen cent kosten.

De 6 beste gratis en open source voorraadbeheer software oplossingen

Het was niet zo eenvoudig om gratis en open source software voor voorraadbeheer te vinden, omdat er gewoon niet zo veel van is. Maar we hebben er toch een aantal gevonden die geschikt zijn voor kleine bedrijven. Deze lijst is tot stand gekomen door voorraadbeheer software te zoeken met een gratis versie of open source versie en staat in alfabetische volgorde.

1. ABC Inventory

ABC Inventory is het geesteskind van Almyta Control System. Het is een gratis product voor één gebruiker, waarmee je meerdere magazijnen, serienummers, garanties en tal van andere voorraadgegevens kunt beheren.

Deze gratis versie is specifiek bedoeld voor gebruik op één computer, omdat bij gebruik van meerdere werkstations de gegevens niet kunnen worden gesynchroniseerd.

gratis voorraadbeheer software ABC Inventory
Het dashboard voor voorraadbeheer van ABC Inventory (Bron)

Zoals bij bijna alle gratis opties, ben je op jezelf aangewezen voor technische ondersteuning, maar er zijn wel enkele forums die kunnen bijspringen als je er niet uitkomt.

ABC richt zich specifiek op kleinere bedrijven die geen behoefte hebben aan de toeters en bellen van een groter systeem.

2. Canvus

Canvus is een voorraadbeheersysteem dat specifiek bestemd is voor het kleinbedrijf. Het programma heet Stockpile en biedt gebruikers de mogelijkheid om retourzendingen in ontvangst te nemen, verkopen en beschadigde goederen vast te leggen en de omloopsnelheid van de voorraad bij te houden.

gratis voorraadbeheersysteem stockpile
Het dashboard voor het beheren van fabrikanten van Stockpile (Bron)

Stockpile is volledig gratis en je kunt een onbeperkt aantal gebruikers, locaties en artikelen instellen.

Het bedrijf zegt dat er functies zijn gepland zoals modules voor relatiebeheer, scannen van streepjescodes en andere mogelijkheden. Voor die functies moet dan wellicht wel worden betaald. Stockpile kan op een gegeven moment ook met advertenties komen, zo meldt het bedrijf.

3. Delivrd

Delivrd is een cloudoplossing voor voorraadbeheer en orderverwerking waarvan de eerste officiële release eind 2016 plaatsvond.

Het bedrijf biedt twee opties: gratis en ca. €45 per maand. De gratis optie dekt één locatie en 25 SKU’s (stock keeping units) en is een prima optie voor bedrijven met een specifiek assortiment, zoals online retailers en leveranciers van specialiteiten.

openstaande bestellingen in het voorraadbeheersysteem van Delivrd
De lijst met openstaande bestellingen van Delivrd (Bron)

Als je werkt met WooCommerce of Shopify, kan Delivrd rechtstreeks daarmee worden geïntegreerd, wat het leven aan de back-end een stuk gemakkelijker maakt. Als je een ander e-commerce platform gebruikt, zul je gegevens handmatig moeten doorsturen om alles te laten werken.

Delivrd ondersteunt het gebruik van streepjescodes, het verzamelen en verpakken van orders en enige mate van financiële verslaglegging. In het betaalde abonnement heb je toegang tot meer locaties en producten en zijn er enkele tools voor inkooporders en verkoopbeheer beschikbaar.

4. inFlow

InFlow is voorraadbeheersoftware bestemd voor het mkb. Het bedrijf groeit gestaag sinds 2007 en meldt dat het product momenteel meer dan 750.000 gebruikers heeft.

InFlow heeft een gratis versie voor maximaal 100 producten en klanten en een dertiental rapporten. Er ontbreken wel enkele geavanceerde gebruikersfuncties en opties voor voorraadbeheer.

eenvoudig voorraadbeheer met Inflow
Dashboard voor voorraadbeheer van inFlow (Bron)

De gratis versie heeft echter geen tijdslimiet en voor kleine bedrijven is deze beperkte reeks opties zeker voldoende. Tot de standaardfuncties behoren onder andere het gebruik van streepjescodes, verschillende boekhoudmethoden en automatische back-up van gegevens.

Als de gratis versie niet meer toereikend is, kan een upgrade worden uitgevoerd naar de betaalde versie waarvoor je eenmalig ca. €360 betaalt. In die versie kun je met een onbeperkt aantal producten en klanten werken, beschik je over meer rapporten en geavanceerde functies zoals aangepaste facturen en bestelformulieren. Betalende klanten krijgen bovendien een jaar ondersteuning.

5. Odoo

De online versie van Odoo is gratis voor twee personen. Als je de open source versie downloadt om die zelf te hosten, is Odoo gratis voor een onbeperkt aantal gebruikers, maar voor ondersteuning zul je dan wel zelf moeten zorgen.

Odoo dashboard voor magazijnbeheer
Het dashboard van Odoo voor verkopen (Bron)

Odoo is ontworpen als ERP, maar dankzij de lay-out van de bijgeleverde add-on app kun je de oplossing net zo groot of klein maken als nodig is. Voor voorraadbeheer kun je op zijn minst gebruikmaken van het systeem voor magazijnbeheer en wellicht ook van het inkoop- of POS-systeem.

Omdat dit een ERP is, worden al je gegevens in de back-end gecombineerd, zodat aankopen toegevoegd kunnen worden aan de voorraad en boekhouding.

Odoo online is een prima oplossing voor het kleinbedrijf, terwijl grotere bedrijven veel kunnen hebben aan de software met het volledige arsenaal aan functies.

6. RightControl Lite

RightControl Lite biedt voorraadbeheer voor tien productlijnen. De software bevat ook tools voor het genereren van facturen en ontvangstbewijzen, speciaal gericht op het kleinbedrijf of de zzp’er.

Los van het beperkte aantal productlijnen, biedt de Lite-versie alle functies van zijn grotere broers in de RightControl-serie.

Lightcontrol gratis magazijnbeheer
Hoofddashboard van RightControl Lite (Bron)

Gebruikers kunnen automatische herinneringen voor bijbestellen instellen wanneer de voorraad slinkt, etiketten afdrukken voor voorraadartikelen en de software kan worden geïntegreerd met een streepjescodesysteem.

Als je meer dan tien producten moet verwerken of als je meer gebruikers wilt, kun je upgraden naar RightContol Solo, Pro of Workgroup voor circa €1,10, €6,80 of €27 per maand (het bedrijf geeft de prijzen weer in Britse ponden). Het aantal producten dat kan worden beheerd, loopt op per versie.

Tijd om te beslissen

Al deze systemen zijn geschikt voor de voorraadvereisten van de meeste kleine bedrijven, waarbij het merendeel upgrades te bieden heeft met meer functies en mogelijkheden die handig zijn naarmate je bedrijf groter wordt.

Als je nog meer softwareoplossingen voor voorraadbeheer wilt zien, bekijk dan eens de volledige lijst van Capterra. Ken je nog meer gratis oplossingen voor voorraadbeheer? Laat het ons weten in de opmerkingen!

 

Volg ons