Dit artikel is op 3 mei 2021 bijgewerkt en dateert oorspronkelijk van 8 juli 2019.

Was het openbaar vervoer maar gratis, zoals in Luxemburg , en waren alle fileproblemen daarmee maar in één keer opgelost, dat zou een droom zijn die uitkomt.

gratis en open source crm systeem

Het openbaar vervoer mag dan misschien niet gratis zijn, maar  Customer Relationship Management Software (een relatiebeheersysteem) gelukkig wel! Dat CRM gratis kan zijn komt met name goed uit voor kleinere bedrijven en zzp’ers die geen honderden euro’s over hebben voor software maar wel hun relatiebeheer willen verbeteren. 

In dit artikel vind je de 7 gratis CRM-systemen die gebruikers het afgelopen jaar het best beoordeeld hebben op Capterra, waaronder twee open source CRM-systemen:

Gratis en open source CRM software: wat is het verschil?

Gratis CRM is er in twee categorieën: gratis maar beperkt (ook wel bekend als freemium) en open source.

Freemium-versies stellen een limiet aan het aantal gratis gebruikers en contacten, de hoeveelheid gratis opslag en het aantal extra functies (of een combinatie daarvan).

Open source systemen bieden gebruikers een volledig functioneel CRM-systeem zonder enige beperking. Wat is hier het addertje onder het gras? Je kleinbedrijf heeft een persoon (of team) nodig om het CRM-systeem te installeren en configureren. Open source systemen vereisen veel aanpassingen en de meeste leveranciers van open source CRM bieden tegen betaling een vooraf geconfigureerde versie en/of installatie plus ondersteuning.

Open source CRM-software past perfect bij bedrijven die over de nodige IT-ervaring beschikken en de code van hun software zelf willen aanpassen, en die zich niet zo druk maken om technische ondersteuning en handmatige upgrades.

Maar als je niet de juiste mensen in huis hebt of kunt betalen, en wel een betaalbare oplossing nodig hebt, zou je freemium-software kunnen overwegen.

7 beste gratis en open source CRM-systemen

Waar zijn die magische gratis en open source CRM-systemen te vinden? In deze lijst!

Voor opname in onze lijst moeten de systemen onbeperkt gratis zijn (dus niet alleen een gratis proefversie), mi nimaal 10 gebruikersbeoordelingen hebben tussen maart 2020 en maart 2021 en een algemene productscore van minimaal 4 op 5 sterren. De volledige methodologie staat onderaan het artikel.

Kijk eens naar de vergelijkingstabel hieronder voordat we dieper in elk systeem duiken:

beste gratis open source crm systemen

De systemen staan in alfabetische volgorde.

1. 

Algemene productscore: 4,6

Beoordeling gebaseerd op 116 reviews tussen maart 2020 en 2021

Introduction to Apptivo CRM (bron)

Overzicht

Opgericht in 2009, Apptivo telt inmiddels meer dan 150.000 klanten in 194 landen. Apptivo is een suite, ofwel pakket, van zakelijk applicaties of modules met een accent op de mogelijkheid tot maatwerk.

Het CRM-systeem vormt de kern van het systeem en is grofweg onderverdeeld in 3 functionele onderdelen:

  • Contact management (organiseren en tracken van alle contacten en interacties met contacten)
  • Verkoopautomatisering (faciliteren van de verkoopactiviteiten)
  • Klantenservice (ondersteuning en bevorderen van goede relatie met de klant)

Het contactmanagement gedeelte is het hart van het systeem. Alle andere modules van Apptivo worden hieraan gekoppeld: mails, billing, accounting, projecten, supply chain.

Verder omvat deze CRM functionaliteit voor prospecting (lead tracking), productiviteit (workflows), performance (sales en forecasting), klantenservice (ticketmanagement) en marketing automation (alleen in betaalde versies). Gegevens worden praktisch weergegeven op dashboards.

De software is cloudgebaseerd, dus toegankelijk met een internetverbinding vanaf je Android- of iOS-apparaat. Integraties met Office365, G Suite, Slack, Paypal en meer zijn alleen beschikbaar in de betaalde versies, net als tweefactorauthenticatie of e-mailintegratie.

Pluspunten

Reviewers op Capterra benadrukken de goede klantondersteuning, de hulp bij de implementatie van de software en de mogelijkheden tot maatwerk.

Minpunten

Minpunten die door gebruikers genoemd worden zijn de beperkingen in integratiemogelijkheden in het gratis pakket.

Meer informatie

2.

Algemene productscore: 4,6

Beoordeling gebaseerd op 32 reviews tussen maart 2020 en 2021

Beschrijving van gratis crm-systeem Capsule (bron)

Capsule is gratis voor twee gebruikers met 50 MB opslagruimte en 250 contacten.

Upgraden kost ongeveer £12 (ongeveer €14) per gebruiker/maand, waarmee je beschikt over 10 GB opslag, 50.000 contacten en premium integraties.

Overzicht

Deze CRM van Britse afkomst (Manchester) bestaat sinds 2009 en heeft inmiddels klanten in meer dan 170 landen wereldwijd. Het uitgangspunt bij het ontwerp van deze software was bedrijven helpen met een goede organisatie en het beperken van de input van gebruikers. Gebruikers zijn dan ook te spreken over de intuïtieve interface en het gebruiksgemak van deze crm.

Capsule is geschikt voor zowel kleine, middel- als grote bedrijven en biedt functionaliteit voor contactmanagement, takenbeheer, verkoopbeheer en rapportage met daarnaast uitgebreide features voor gegevensbeveiliging. Tweefactorauthenticatie is ook in de gratis versie standaard beschikbaar.

De CRM kan worden geïntegreerd met ten minste 50 andere softwareprogramma’s. In 2021 staat de integratie met Dynamics 365 ook op de agenda. Het is het vermelden waard dat zogenaamde “premium” integraties als G Suite, Xero, FreshBooks, MailChimp en Wufoo alleen beschikbaar zijn voor gebruikers die een upgrade hebben uitgevoerd.

Pluspunten

Capterra-reviewers vinden Capsule gemakkelijk in gebruik en eenvoudig onder de knie te krijgen. Ook vinden ze de mobiele app eenvoudig te gebruiken.

Minpunten

Vanwege het beperkte aantal contacten en het ontbreken van integraties in de gratis versie, is deze versie handig om het systeem te testen, maar misschien niet als oplossing voor de lange termijn.

3.

Algemene productscore: 4,5

Beoordeling gebaseerd op 240 reviews tussen maart 2020 en 2021

Overzichtsvideo HubSpot CRM (bron:YouTube )

Overzicht

Dit relatiebeheersysteem werd ontworpen door experts in marketingautomatisering (voornamelijk om hun oplossingen beschikbaar te maken voor een groter publiek). De gratis versie van HubSpot CRM bevat contactbeheer, e-mailplanning, live chat en vergaderbeheer. Er zijn geen beperkingen wat betreft het aantal gebruikers of contacten.

HubSpot’s CRM is volledig gratis. Maar het kan zijn dat je andere HubSpot-producten moet aanschaffen, zoals Marketing Hub (voor marketingautomatisering), Sales Hub (voor verkoopautomatisering) en Service Hub (voor automatisering van de klantenservice), om het CRM te ondersteunen. Prijzen beginnen bij €41 per 2 gebruikers per maand.

HubSpot’s onderscheidend vermogen is het bijhouden van contact-activiteiten. Met de gratis versie kun je de activiteit van contacten op je website bijhouden tot zeven dagen nadat ze zijn toegevoegd aan je lijst met contacten.

Belangrijkste kenmerken gratis versie

  • E-mailmarketing: 2000 e-mails per maand
  • 3 dashboards met maximaal 10 reports per dashboard
  • Mobiele app
  • Live chat
  • 200 realtime meldingen voor e-mail openen, klikken en tracking
  • Vijf e-mailsjablonen
  • E-mailtracking
  • Mobiele app voor Android en iOs.

Pluspunten

Klantenreviews Capterra reviewers zeiden dat de Kanban bord functionaliteit hen helpt om deals efficiënt te beheren, omdat het dashboard een momentopname toont van alle deals. Ze merkten ook op dat HubSpot’s integratie met Gmail en Outlook nuttig was bij het mailen van de campagnes.

Minpunten

Sommige kopers vinden dat de functionaliteit voor contactbeheer voor verbetering vatbaar is. HubSpot laat hen bijvoorbeeld niet meerdere twee bedrijven in de database samenvoegen. Gebruikers vonden ook dat HubSpot meer gedetailleerde rapporten in de gratis versie zou kunnen opnemen.

4.

Algemene productscore: 4,2

Beoordeling gebaseerd op 60 reviews tussen maart 2020 en 2021

Het CRM-systeem van Odoo is gratis voor een onbeperkt aantal gebruikers met hosting in de cloud. Voor een on-premise pakket moet er €15 per app per maand worden betaald,  plus €15 per gebruiker.  Nieuwe gebruikers krijgen wel een korting van €2,50 per maand.

Overzicht

Odoo is een open source CRM en dus een zeer flexibele software die aanpasbaar is aan de specifieke behoeften van zowel kleine als grote ondernemingen.  De software biedt een pakket van integreerbare en aanpasbare open source bedrijfsaplicaties waaronder CRM, ERP, e-commerce, accounting, vooraadbeheer, POS en project management, die naar behoefte aangeschaft kunnen worden.

Belangrijkste kenmerken

De gratis CRM app is voorzien van alle functionaliteiten die je van een CRM kunt verwachten:

  • Realtime overzicht van activiteiten en leads
  • Nauwkeurige prognoses op basis van data
  • Automatisering van activiteiten op basis van sales scripts
  • Delen van bestanden en berichten in real time
  • Integratie met andere apps

Naast de Odoo-aps zijn er ook nog velen community-apps beschikbaar die door community-ontwikkleaars zijn gemaakt.  Odoo neemt de daaruit voortkomende verbeteringen jaarlijks mee in zijn updates.

Pluspunten

benadrukken het gemak van het systeem waarin alle data verenigd is, zonder de noodzaak voor up- en downloads.

Minpunten

Zelf de software implementeren zonder ondersteuning  (door een ‘succes pack te kopen of een lokale partner in te schakelen) kost sommige gebruikers moeite.

5.

Algemene productscore: 4,6
Beoordeling gebaseerd op 21 reviews tussen maart 2020 en 2021

Introductievideo van Really Simple systems CRM (bron)

Gratis plan: tot 100 records, onbeperkt aantal contacten en 100 MB opslag voor twee gebruikers. Geen e-mailintegratie in de gratis versie.

Upgrade: vanaf €16 per gebruiker per maand, voor 1000 records en 1 GB opslag.

Overzicht

Deze CRM is geschikt voor zzp’ers, kleine en middelgrote bedrijven.

Really simple Systems is opgericht in 2006, telt meer dan 18.000 klanten wereldwijd en heeft kantoren in het Verenigd Koninkrijk en Australië. De software is GDPR proof omdat alle data in de EU wordt bewaard.

Het systeem biedt functionaliteit voor sales en klantenservice met een ingebouwde marketing suite zodat campagnes direct vanuit de CRM kunnen worden beheerd. Integraties mogelijk met onder andere Xero, Zapier, Kashflow en Microsoft Azure.

Pluspunten

Gebruikers benadrukken de goede ondersteuning en mogelijkheden voor maatwerk.

Minpunten

De integratie met andere systemen, zoals de e-mail of telefoon zou iets gebruiksvriendelijker mogen.

6.

Algemene productscore: 4,5

Beoordeling gebaseerd op 11 reviews tussen maart 2020 en 2021

Open source CRM Vtiger (bron)

Gratis plan: De open source versie is gratis zonder beperkingen. Sinds kort is er ook een gratis beheerde versie in de cloud, voor 10 gebruikers en 3000 records en ondersteuning via e-mail.

Upgrade: $14 (ongeveer €11,75) per gebruiker per maand voor een onbeperkt aantal gebruikers en records.

Overzicht

Vitger is zowel als open source (zelfbeheerd) als cloud (beheerd) beschikbaar.  Het is geschikt voor kleine en middelgrote bedrijven. De software wordt door meer dan 300.000 bedrijven gebruikt om hun verkoopprestaties te verbeteren.

In de nieuwste versie van Vtiger cloud (V9) is een digitale assistent op basis van kunstmatige intelligentie opgenomen, Calculus genaamd. Calculus volgt alle acties en interacties van de gebruiker en geeft handige aanbevelingen. Integraties met meer dan 500 zakelijke applicaties zijn mogelijk.

Andere kenmerken van de gratis cloudversie zijn:

  • Projectbeheer
  • Telefoonintegratie
  • Webformulieren
  • 5 workflows
  • 2 aangepaste velden per module
  • Integraties met Outlook, Office 365, Zoom Meet, Google Calender, Drive (niet met betalingssytemen)
  • Mobiele app voor Android en iOS

Pluspunten

benadrukken de uitgebreide mogelijkheden voor rapportage met veel grafieken.

Minpunten

Minder aandacht voor de open source community sinds de lancering van de cloudversie.

7. 

Algemene productscore: 4,3

Beoordeling gebaseerd op 860 reviews tussen maart 2020 – 2021

Overzichtsvideo ZohoCRM (Bron:Youtube )

Gratis plan: gratis voor 3 gebruikers, lead management en 10 MB gegevensopslag.

Betaalde plannen: Upgrades beginnen bij €18 per gebruiker, per maand en omvatten extra functies zoals lead management, contact management, sales forecasting, en standaard rapportage.

Overzicht

Zoho CRM is geschikt voor grote en kleine ondernemingen en heeft wereldwijd meer dan 150.000 bedrijven als klant in 180 landen. Zoho CRM is los of als onderdeel van een suite aan zakelijke applicaties te gebruiken.

Zoho CRM is een cloudgebaseerde oplossing waarmee je kunt communiceren met klanten en leads via e-mail, sociale media, chat of telefoon.

Op basis van je interacties met klanten op sociale media en hun e-mail open rates en click-through rates, scoort de tool je leads. Met behulp van deze scores kun je een gerichte communicatiestrategie opstellen en de manier waarop je met klanten communiceert verbeteren.De tool heeft mobiele apps voor iOS- en Android-apparaten.

Pluspunten

zijn zeer te spreken over de maatwerkopties, de prijs en de integratie met andere apps uit de suite van Zoho.

Minpunten

De ondersteuning kan soms beter.

Kies het juiste CRM-systeem voor jouw bedrijf

We hebben er hier al heel wat besproken, maar er zijn nog talloze andere gratis en open source CRM tools die in deze lijst hadden kunnen staan. Andere goed beoordeelde CRM’s die net buiten deze lijst vielen zijn bijvoorbeld

of

Andere open source CRM-systemen die niet genoeg reviews hadden om in onze lijst te worden opgenomen waren:

, , , en .

En als je nog meer opties en ook betaalde versies met elkaar wilt vergelijken, kijk dan eens naar ons overzicht van CRM-software. Je kan onze handige filtertool gebruiken om gerichter te zoeken op bepaalde functionaliteiten.

Methodologie

Dit artikel is bijgewerkt op 3 mei 2021. Producten die in aanmerking kwamen voor dit artikel moesten aan de volgende voorwaarden voldoen:

  • Bieden een gratis, stand-alone versie van de software (geen proefversie van de software waarbij u na een beperkte tijd een product moet kopen).
  • Voldoen aan onze definitie van klantenrelatiebeheer: Customer relationship management (CRM)-software stelt bedrijven in staat interacties met klanten, ondersteuning en relaties beter te beheren via betrouwbare systemen en processen. Het integreert ook organisatorische processen voor marketing, verkoop en klantenservice.
  • Software die aan de marktdefinitie voldeed, moest minimaal 10 gebruikersbeoordelingen hebben tussen maart 2020 en maart 2021 en een algemene productscore van minimaal 4 op 5 sterren. 
  • De “top” gratis tools staan in deze lijst. 

Opmerking: De inhoud van dit stuk dat meningen en standpunten van gebruikers weergeeft, vertegenwoordigt niet de standpunten van Capterra.