Met e-mailmarketing kunnen bedrijven hun communicatie automatiseren, tijd besparen en consistent contact houden met hun klanten. Bekijk de vijf beste email marketing softwaretools die gratis beschikbaar zijn.

De 5 beste gratis e-mailmarketing software-programma’s voor het mkb

Naar verwachting zullen er tegen 2026 op de hele wereld zo’n 4,73 miljard e-mailgebruikers zijn. Als je echter duizenden e-mailgebruikers wilt bereiken zonder dat je berichten in hun spam-folder belanden, heb je waarschijnlijk niet genoeg aan een standaard e-mailservice. Je hebt dan robuuste email marketing software nodig waarmee je grote aantallen e-mails tegelijk kunt versturen en beheren. Gelukkig zijn er veel platforms voor email automation die je gratis kunt gebruiken en die uiteenlopende functies hebben voor het beheer van je campagnes.

Wat zijn de belangrijkste metrics om bij te houden in e-mailmarketing?

E-mailmarketing is een effectief kanaal voor bedrijven om met hun klanten te communiceren. Je moet echter wel de juiste metrics bijhouden om het succes van een campagne nauwkeurig te meten. 

Tot voor kort was de “opening rate”, oftewel hoeveel van de verzonden emails daadwerkelijk door de ontvangers werden geopend, een van de belangrijkste variabele om de interactie te meten. Maar sinds Apple Privacybescherming in Mail heeft geïntroduceerd, is de betrouwbaarheid daarvan als indicator afgenomen. Je moet nu op andere belangrijke metrics focussen om een goed beeld te krijgen van de impact van je campagne. Met name de volgende zijn cruciaal: 

  • Bounce rate: het percentage e-mails dat niet wordt afgeleverd. Dit is essentieel voor de evaluatie van je e-maillijst.
  • Click-through rate (CTR): het aantal ontvangers dat op links heeft geklikt. Dit geeft rechtstreeks de mate van interactie aan.
  • Conversieratio: het percentage ontvangers dat een gewenste actie heeft uitgevoerd, zoals de aankoop van een product of de aanmelding voor een webinar.
  • Groeiratio van lijst: de uitbreiding van je lijst met abonnees. Dat is belangrijk voor je groei en strategie op de lange termijn.
  • Algemene ROI (investeringsrendement): de verhouding tussen de gegenereerde omzet en het uitgegeven bedrag. Een omzet van € 4 bij een investering van € 1 wijst bijvoorbeeld op een hoge winstgevendheid.
  • Opzegratio: hoeveel abonnees zich hebben afgemeld. Dit is essentieel om de strategie en de relevantie van de content te evalueren.

In dit artikel hebben we de vijf beste gratis e-mail marketing softwaretools op een rijtje gezet op basis van de beoordelingen van gebruikers op Capterra. Deze platforms automatiseren de e-mailcommunicatie met potentiële en bestaande klanten. De tools staan in alfabetische volgorde. Ze zijn in de afgelopen twee jaar op alle onderdelen met gemiddeld minimaal 4,7 van de 5 sterren beoordeeld en hebben in die periode meer dan 20 reviews van klanten gekregen. In het gedeelte over de methodologie aan het einde van dit artikel vind je meer informatie over ons selectieproces.

1.

Formuliereditor van EmailOctopus met verschillende aanpassingsopties
Een abonneeformulier maken met EmailOctopus [bron: ]
  • Algemene beoordeling: 4,7/5
  • Gebruiksgemak: 4,7/5
  • Klantenservice: 4,8/5
  • Functies: 4,5/5
  • Waar voor je geld: 4,8/5

EmailOctopus is een gratis email marketing platform waarmee je e-mails snel kunt aanpassen met een drag-and-drop-functie. De software biedt uiteenlopende e-mail-templates voor verschillende doeleinden. Gebruikers kunnen hiermee zonder kennis van programmeren e-mails, nieuwsbrieven en formulieren maken die er professioneel uitzien. De tool zorgt er ook voor dat gerichte content de juiste doelgroepsegmenten bereikt op basis van gegevens zoals locatie, leeftijd, geslacht of voorkeuren van de abonnee.

Met de rapportage-functies van EmailOctopus krijg je inzicht in je e-mailcampagnes door het aantal opens, clicks en bounces bij te houden. En met de mogelijkheden voor e-mailautomatisering kun je op het juiste moment reeksen e-mails sturen op basis van acties van abonnees, bijvoorbeeld welkomst-e-mails wanneer mensen zich aanmelden of vervolgcontent op basis van specifieke interacties van gebruikers. 

EmailOctopus heeft twee abonnementen. Het Starter-abonnement is gratis. Deze versie ondersteunt maximaal 2500 abonnees en maximaal 10.000 e-mails per maand met EmailOctopus-branding. Als dat niet genoeg is, kun je kiezen voor een Pro-abonnement, waarbij het aantal abonnees en e-mails kan worden aangepast. Deze versie heeft geen branding. 

Je hebt dan zelf de volledige controle over het ontwerp en er zijn andere uitgebreide functies beschikbaar. Bedrijven met meer dan 500.000 abonnees of 5 miljoen e-mails kunnen bij EmailOctopus een aangepaste offerte aanvragen. 

Belangrijkste functies van EmailOctopus

  • Drag-and-drop editor
  • Aanpasbare e-mail-templates
  • Optimalisatie van e-mails voor mobiel 
  • Analyses van e-mailcampagnes 

2.

Dashboard van MailerLite met door AI gegenereerde aanwijzingen
Nieuwsbrief-editor van MailerLite met AI-ondersteuning [bron: ]
  • Algemene beoordeling: 4,7/5
  • Gebruiksgemak: 4,6/5
  • Klantenservice: 4,8/5
  • Functies: 4,6/5
  • Waar voor je geld: 4,7/5 

MailerLite biedt een AI-schrijfassistent op basis van ChatGPT. Gebruikers kunnen hiermee snel e-mails, landingspagina’s en nieuwsbrieven opstellen. De drag-and-drop functionaliteit van het platform in combinatie met een reeks kant-en-klare ontwerpsjablonen is bedoeld om het maken van e-mailreeksen voor verschillende groepen abonnees te vereenvoudigen. 

Deze e-mailreeksen worden bovendien geautomatiseerd op basis van gegevens en activiteiten van abonnees. Zo kun je nieuwe abonnees bijvoorbeeld een welkomst-e-mail sturen of de content specifieker aanpassen, bijvoorbeeld om abonnees te feliciteren met hun verjaardag.

MailerLite is beschikbaar op desktopcomputers en mobiele apparaten. Gebruikers kunnen dus overal en altijd hun e-maillijsten beheren en hun campagneprestaties bekijken. De realtime analytics van de tool geven via visuele dashboards inzicht in de effectiviteit van e-mailcampagnes. 

Voor mensen die hun e-mails liever zelf willen programmeren, biedt MailerLite een HTML-editor met functies zoals snippets en aangepaste variabelen.

MailerLite biedt vier abonnementen, die aansluiten bij verschillende zakelijke behoeften en budgetten. Het gratis abonnement is geschikt voor maximaal 1000 abonnees en 12.000 e-mails per maand. Bij het Growing Business-abonnement zijn deze limieten ruimer. Hierbij krijg je bovendien aanvullende functionaliteit en gebruikerstoegang. Het Advanced-abonnement ondersteunt een onbeperkt aantal e-mails en gebruikers, en biedt uitgebreide opties voor integratie en aanpassing. 

Grotere bedrijven kunnen kiezen voor het Enterprise-abonnement. Dit biedt uitgebreide services zoals een eigen manager en onboardingondersteuning. Deze versie is speciaal ontworpen voor bedrijven met meer dan 100.000 e-mailabonnees.

Belangrijkste functies van MailerLite

  • AI-schrijfassistent 
  • Een miljoen gratis afbeeldingen 
  • Integratie met e-commerceplatform
  • Ingebouwde afbeeldingseditor
  • A/B-tests

3.

Verzameling aanpasbare sjablonen van Selzy voor e-mailcampagnes
Sjabloonbibliotheek van Selzy om verschillende e-mailmarketingcampagnes te maken [bron: ]
  • Algemene beoordeling: 4,8/5
  • Gebruiksgemak: 4,7/5
  • Klantenservice: 4,7/5
  • Functies: 4,7/5
  • Waar voor je geld: 4,8/5

Met de e-mailsjablonen en modulaire bouwfunctie van Selzy kunnen gebruikers zonder kennis van HTML of ontwerpvaardigheden e-mails maken. De tool heeft een drag-and-drop interface waarmee je de e-mailindeling kunt bepalen met kant-en-klare modules en content kunt toevoegen, zoals tekst GIF’s, stickers, stockafbeeldingen en video’s. 

Het platform heeft een bibliotheek van meer dan 140 sjablonen, waarmee je unieke e-mailcampagnes kunt opzetten die zowel op desktopcomputers als mobiele apparaten bekeken kunnen worden. Het ondersteunt bovendien drip email marketingcampagnes, waarbij verschillende typen e-mailcampagnes worden geautomatiseerd, zoals welkomst-e-mails, onboardingreeksen, berichten voor heractivering en herinneringen aan inhoud van het winkelwagentje.

Met Selzy kun je je zakelijke communicatie aanpassen met een e-mailgenerator op basis van AI. Bovendien kun je meer dan 70 segmentatiecriteria gebruiken, zoals de locatie, bepaald gedrag van de gebruiker en aankopen in het verleden. Het platform ondersteunt A/B-tests voor campagneanalyses en biedt een AI-e-mailassistent om verschillende onderwerpregels of call-to-action knoppen te evalueren. Daarnaast kun je via e-mailmarketing dashboards, clickmaps en geaggregeerde rapporten, e-mailconversies en click-through rates bijhouden.

Selzy heeft een gratis abonnement voor maximaal 15.000 e-mails per maand en maximaal 1000 contacten. Met het Lite-abonnement kun je een onbeperkt aantal e-mails sturen aan 1000 contacten, met de mogelijkheid om dit aantal uit te breiden tot 10.000. Deze versie biedt functies zoals A/B-tests en doelgroepsegmentatie. 

Als je daar niet genoeg aan hebt, kun je kiezen voor het Standard-abonnement, dat begint met een onbeperkt aantal e-mails voor 5000 contacten. Dit biedt bovendien aanvullende functionaliteit zoals spamcontroles en e-mailverificatie. Ten slotte is er het Premium-abonnement, dat de uitgebreidste service biedt. Dit is gebaseerd op het Standard-abonnement, maar biedt nog meer ondersteuning voor de aflevering van de e-mails en volledig campagnebeheer.

Belangrijkste functies van Selzy

  • Bulk-e-mails 
  • E-mailanalyses 
  • Abonneeformulieren voor websites 
  • Optimalisatie van de tijd van verzending
  • Opslag van afbeeldingen

4.

Stripo.email-platform met een demo-e-mailsjabloon
Drag-and-drop e-mailbouwer van Stripo.email [bron: ]
  • Algemene beoordeling: 4,9/5
  • Gebruiksgemak: 4,8/5
  • Klantenservice: 4,9/5
  • Functies: 4,8/5
  • Waar voor je geld: 4,9/5

Stripo.email biedt een drag-and-drop e-mailbouwer, die ook als plug-in beschikbaar is voor integratie met websites of applicaties. Met meer dan 1450 e-mailsjablonen is het platform geschikt voor uiteenlopende ontwerpbehoeften. Het maakt gebruik van AMP-technologie (Accelerated Mobile Pages), die ontvangers in staat stelt om vanuit de e-mail acties te ondernemen, zoals aankopen doen of reserveringen plaatsen. Bovendien werkt Stripo.email e-mailcontent, zoals prijzen en afbeeldingen, in real time bij zodra de mail wordt geopend. Ontvangers krijgen dan altijd up-to-date informatie.

Stripo.email biedt uiteenlopende e-mailmarketing tools, zoals onder andere een generator voor e-mailhandtekeningen, een productiekostencalculator voor e-mail en een generator voor agendalinks. Bovendien kunnen gebruikers dankzij uitgebreide tests van e-mailclients voorbeelden van e-mails bekijken op meer dan 80 apparaten en e-mailclients, om er zeker van te zijn dat de mails goed worden weergegeven.

Stripo.email biedt verschillende abonnementen voor verschillende gebruiksniveaus. Met het gratis abonnement kan één gebruiker vier exports per maand uitvoeren, maximaal vijf test-e-mails per dag versturen en maximaal tien e-mails opslaan. Het Basic-abonnement biedt een hogere capaciteit, met vijftig exports en test-e-mails per dag en de mogelijkheid om vijftig e-mails op te slaan. Daarnaast krijg je de beschikking over premium sjablonen en functies om links te delen. 

Het Medium-abonnement is nog iets uitgebreider. Het kan door drie mensen worden gebruikt en biedt 300 exports per maand, 100 test-e-mails per dag en een opslagcapaciteit voor 300 e-mails. Het Pro-abonnement ten slotte is bedoeld voor grotere teams. Dit abonnement biedt aan tien gebruikers onbeperkte exports en e-mailopslag, 300 test-e-mails per dag en een breed scala aan premium sjablonen en deelopties.

Belangrijkste functies van Stripo.email 

  • Modulair e-mailontwerp  
  • AI-schrijfassistent 
  • Linkverkorter 
  • Banner- en sjabloongenerator 
  • Verschillende gebruikersrollen en toegangsniveaus 

5.

Contactlijst en segmentatie TargetBay
Contactlijst en segmentatie TargetBay  [bron: ]
  • Algemene beoordeling: 4,7/5
  • Gebruiksgemak: 4,6/5
  • Klantenservice: 4,7/5
  • Functies: 4,6/5
  • Waar voor je geld: 4,7/5 

BayEngage van TargetBay is een geïntegreerd e-mail- en sms-marketingplatform waarmee je branded abonneeformulieren, websitepop-ups en nieuwsbrieven kunt maken. Het ontwerpen van e-mails en het maken van content is heel eenvoudig met de drag-and-drop editor en de AI-assistent. Bedrijven kunnen hiermee gepersonaliseerde welkomst-e-mails sturen, nieuwe producten aankondigen en exclusieve evenementen promoten. 

Naast BayEngage biedt TargetBay nog andere speciale oplossingen voor het beheren van klantreviews en beloningen voor trouwe klanten. De verschillende oplossingen kunnen worden gecombineerd tot een uitgebreid platform voor interactie met klanten.

BayEngage maakt ook doelgroepsegmentatie mogelijk op basis van aankoopgeschiedenis, demografische kenmerken en interactienivaus, zodat bedrijven hun berichten beter kunnen afstemmen. De tracking- en analysefuncties van de tool geven bedrijven een beter inzicht, zodat ze hun effectiefste campagnes kunnen optimaliseren. 

BayEngage biedt abonnementen op basis van gebruik. De kosten zijn gebaseerd op het aantal e-mailabonnees en de benodigde sms-credits. Er is een gratis proefversie, die toegang biedt tot aanmeldingsformulieren, lijstbeheer en eenvoudige segmentatietools. Door de schaalbare prijsstructuur betaal je als je bedrijf groeit, alleen voor de actieve abonnees en de sms-diensten die je daadwerkelijk gebruikt.

Belangrijkste functies van TargetBay 

  • Meer dan 380 e-mailsjablonen 
  • Aanpasbare e-mail- en sms-campagnes
  • Beheer van e-maillijsten 
  • Data-analyse 
  • A/B-tests 

Hoe selecteer je de beste e-mailmarketing-software?

De beste e-mailmarketing-automation-software moet aan de actuele vereisten van een bedrijf voldoen, maar moet zich ook kunnen aanpassen aan toekomstige technologische ontwikkelingen, marketingtrends en nieuwe regelgeving. Kijk daarom vooral naar deze cruciale aspecten:

  • Gebruiksgemak: Een gebruikersvriendelijke interface bespaart tijd en mensen leren er sneller mee te werken. Met een drag-and-drop editor is het ontwerpen van e-mails bijvoorbeeld heel eenvoudig.
  • Compliance met privacywetgeving: De software moet volledig voldoen aan wetgeving op het gebied van gegevensprivacy, zoals de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en de General Data Protection Regulation (GDPR). Dit betekent dat abonnees om toestemming moet worden gevraagd voordat je hun gegevens mag verzamelen.
  • Hoge afleverratio: De afleverratio moet hoog zijn, bij voorkeur boven de 99%, om te zorgen dat je e-mails ook in het postvak IN van je doelgroep terechtkomen en niet door spamfilters worden tegengehouden.
  • Interactiviteitsfuncties voor e-mail: De software moet interactieve elementen bieden, zoals peilingen, enquêtes, games en content waarop kan worden geklikt, om de open rates en interactie te stimuleren. 
  • Betrouwbare klantenondersteuning: Richt je op email marketing services die 24/7 ondersteuning bieden, een goed onderhouden kennisbank hebben en een actief communityforum hebben voor extra hulp.
Meer weten? Bekijk onze catalogus met e-mailmarketing-software om meer producten te ontdekken.


Methodologie

Om in dit lijstje te worden opgenomen, moesten de vijf softwaretools allemaal aan de volgende criteria voldoen:

  • De tools in onze lijst voldoen aan de definitie van Capterra van email marketing software: “Email marketing software maakt de automatisering van emailcommunicatie met prospects en klanten mogelijk. Organisaties gebruiken deze email marketing tools om de efficiëntie van hun emailmarketinginspanningen te verhogen, mailinglijsten te beheren en de effectiviteit van hun marketingcampagnes te controleren. Deze programma's kunnen ook helpen bij de regelmatige aanmaak van klantgerichte nieuwsbrieven, het beheer van e-mailsjablonen voor meerdere campagnes of marktsegmenten en voor klantrelatiebeheer.”
  • De tools bieden de volgende kernfuncties:
  • Beheer van e-mailcampagnes
  • Lijstbeheer
  • Beheer van abonnees 
  • De tools bieden een gratis versie van de software. 
  • De tools hebben in de afgelopen twee jaar (1 oktober 2021 tot 1 oktober 2023) meer dan 20 gebruikersreviews gekregen.
  • De tools hebben in de afgelopen twee jaar een gemiddelde beoordeling van minimaal 4,7 van de 5 sterren gekregen voor alle onderdelen.

Op basis van deze gegevens hebben we de vijf producten met de hoogste gemiddelde beoordeling geselecteerd voor deze lijst.