Wat is het beste gratis boekhoudprogramma voor zzp’ers? We hebben de 3 best beoordeelde programma’s voor je op een rijtje gezet.

de best beoordeelde boekhoudprogramma’s voor zzp’ers

De boekhouding is vaak niet het meest populaire klusje van de gemiddelde freelancer. Je kunt er uiteraard voor kiezen om het volledig uit te besteden, maar daar moet je wel het budget voor hebben. Bovendien heeft je eigen boekhouding bijhouden één groot voordeel: je hebt altijd inzicht in je inkomsten en uitgaven.

Voor een eenmansbedrijf hoeft de boekhouding ook niet ingewikkeld te zijn. Je hoeft alleen facturen aan te maken en een kloppend overzicht hebben van alle onkosten en inkomsten. Voor je btw-aangifte moet je daarnaast je btw opsplitsen.

Er zijn tal van softwareprogramma’s op de markt die je als kleine zelfstandige met de boekhouding kunnen helpen. Een aantal daarvan zijn ook gratis verkrijgbaar. Hieronder hebben we de best beoordeelde gratis boekhoudsoftware voor je op een rijtje gezet. Om opgenomen te worden moest de software de afgelopen twee jaar ten minste 20 beoordelingen hebben gehad op Capterra.nl. De volledige methodologie vind je onderaan dit artikel.

De 3 beste gratis boekhoudprogramma's voor zzp'ers

1.

dashboard Akaunting software met overzicht van de inkomsten en uitgaven
Overzicht inkomsten en uitgaven Akaunting ( )
  • In totaal: 4,0/5
  • Gebruiksgemak: 4,2/5
  • Klantenservice: 2,9/5
  • Functies: 3,7/5
  • Waar voor je geld: 4,2/5

Akaunting boekhoudsoftware is ontworpen voor kleine bedrijven en zzp’ers om hun financiën zelf te kunnen beheren en zodoende zicht te houden op de inkomsten en uitgaven. De gratis versie geeft gebruikers toegang tot een aantal basisfuncties, zoals het beheer van een ongelimiteerd aantal facturen en openstaande rekeningen. Daarnaast kunnen ze gebruik maken van vier apps naar keuze, zoals een app voor een dubbel boekhoudsysteem met een grootboek en een proefbalans.

Ondernemers die toegang tot meer apps willen hebben, kunnen die los aanschaffen of voor één van de drie betaalde versies kiezen, waarmee zo toegang krijgen tot meer apps en functies. Zo is het dubbel boekhoudsysteem in de betaalde versie een standaardonderdeel. Daarnaast krijgen betalende gebruikers ondersteuning via een ticketsysteem of via de chat, afhankelijk van het pakket dat ze kiezen. De prijzen voor de betaalde versies zijn beschikbaar op de website van de verkoper.

Belangrijkste functies van Akaunting:

  • Debiteuren
  • Factuurbeheer
  • Belastingbeheer
  • Onkosten bijhouden
  • Grootboek

2.

overzicht van inkomsten en uitgaven in Odoo
Dashboard met inkomsten en uitgaven Odoo ( )
  • In totaal: 4,1/5
  • Gebruiksgemak: 3,9/5
  • Klantenservice: 3,6/5
  • Functies: 4,1/5
  • Waar voor je geld: 4,0/5

Odoo is een aanpasbaar open-source-pakket dat bedrijven ondersteunt bij de verschillende stappen tijdens het verkoopproces. Het pakket kan worden opgebouwd door de apps voor de verschillende functies te installeren. De boekhoudapplicatie is één van de opties. De eerste app is gratis in gebruik.

Gebruikers hebben zowel via hun smartphone, tablet en laptop toegang tot de applicatie. Met de boekhoudapplicatie kunnen ze alle acties uitvoeren die nodig zijn om een goed overzicht te hebben van de inkomsten en uitgaven. Zo biedt het programma de mogelijkheid  om inkooporder, de leveranciersfactuur en het ontvangstbewijs automatisch te controleren om er zeker van te zijn dat je de juiste factuur betaalt.

Wie toegang wil tot alle apps kan voor één van de twee betaalde versies kiezen. De prijzen voor de betaalde versies zijn beschikbaar op de website van de verkoper.

Belangrijkste functies van Odoo:

  •  Debiteuren
  •  Factuurbeheer 
  •  Onkosten bijhouden
  •  Belastingbeheer
  •  Grootboek

3.

overzicht facturen in Zoho Books
Facturenoverzicht in Zoho Books ( )
  • In totaal: 4,4/5
  • Gebruiksgemak: 4,3/5
  • Klantenservice: 4,2/5
  • Functies: 4,2/5
  • Waar voor je geld: 4,4/5

Zoho Books is een online boekhoudprogramma waarmee gebruikers inkomende en uitgaande geldstromen van hun zaak kunnen beheren. De gratis versie is geldig voor één gebruiker en is bedoeld voor bedrijven die minder dan 50 duizend dollar (rond de 46 duizend euro) winst per jaar maken. 

Het gratis account biedt ondere andere de mogelijkheid om online en offline betalingen te managen, tot 1000 facturen per jaar te beheren, de uitgaven en kilometerregistratie bij te houden. Het programma kan worden gekoppeld aan je bankrekening, waardoor je de overschrijvingen makkelijk kan linken aan facturen en je uitgaven kan opvolgen.

De gratis versie komt daarnaast met emailondesteuning. Ondernemers die ook ondersteuning via de chat of telefoon willen hebben, kunnen kiezen uit één van de vijf betaalde opties. Behalve tot alle basisfuncties krijgen zij dan toegang tot uitgebreidere functies, zoals het beheer van een groter aantal facturen. De prijzen voor de betaalde versie zijn beschikbaar op de website van de verkoper.

Belangrijkste functies van Zoho Books:

  •  Debiteuren
  •  Factuurbeheer
  •  Onkosten bijhouden
  •  Belastingbeheer
  •  Grootboek

Welk boekhoudprogramma sluit het beste aan bij jouw onderneming?

De bovenstaande lijst is slechts een fractie van het aantal boekhoudprogramma’s dat in Nederland verkrijgbaar is. Er zijn nog een groot aantal andere aanbieders, die zowel gratis als betaalde oplossingen aanbieden. Afhankelijk van je budget, je voorkeuren en behoeften kun je een lijst maken van alle softwareprogramma’s die het beste aan je eisen voldoen.

Wil je meer weten? Bekijk ons ​​online overzicht met boekhoudprogramma’s om de juiste keuze te maken.


Methodologie

Om in aanmerking te komen voor deze lijst, voldeden de hierboven vermelde producten bij het samenstellen van de lijst op 30 januari 2023 aan de volgende vereisten:

  • De software moet een gratis versie hebben die de basisfuncties bevat, zoals de boekhouding van de uitgaven, boekhouding van de inkomsten, bankreconciliatie, financiële rapportage en grootboek. Daarnaast moet de software een facturatie-functie hebben en moet je je belasting ermee kunnen beheren;
  • De software moet in Nederland en in het Nederlands beschikbaar zijn;
  • De software heeft de afgelopen 2 jaar (tussen februari 2021 en januari 2023) minimaal 20 geverifieerde reviews op Capterra;
  • De software scoort gemiddeld minimaal 4 van de 5 sterren op basis van gebruikersbeoordelingen. De lijst bestaat uit de drie softwareoplossingen met de hoogste totaalscore op basis van de reviews op Capterra.nl op 30 januari 2023. De totaalscore is de algehele beoordeling van het product;
  • Het is software die, volgens de marktdefinitie, de financiële functies en transacties van een organisatie automatiseert met modules zoals crediteuren, debiteuren, salarisadministratie, facturering en grootboek.