Hoe begin je een podcast voor jouw bedrijf?

Gepubliceerd op 4-5-2022 door Ojasvini en Quirine Storm van Leeuwen

Volgens de Marketeffect Podcast Monitor uit december 2021 – een onderzoeksrapport over de ontwikkeling en populariteit van podcasts in Nederland – luistert 46% van de Nederlanders wel eens naar een podcast. Verder staat in dit rapport dat dit in mei 2021 nog 44% was. Dit kan erop wijzen dat de populariteit van podcasts groeit

Er zijn veel verschillende manieren om de interactie aan te gaan met je klanten, en een podcast is daar één van. Een podcast beginnen voor je bedrijf betekent wel dat je moet investeren in een goede planning en de juiste podcast hosting software.

Podcast maken met behulp van een microfoon en headphones

In dit artikel leggen we uit wat een podcast is, wat de voordelen ervan zijn, welke typen er zijn en welke stappen nodig zijn om een podcast te beginnen voor jouw bedrijf.

Wat is een podcast? Definitie en uitleg

Volgens Gartner is een podcast audiocontent die gebruikers kunnen downloaden op hun computer of mobiele device, of online kunnen streamen om ze makkelijk te beluisteren. Podcasts zijn meestal gratis en omvatten vaak een reeks afleveringen. 

Mensen kunnen podcasts beluisteren op alle devices waarop audio kan worden afgespeeld, zoals een tablet, mobiele telefoon, Bluetooth-muziekspeler en andere MP3-spelers. In elke podcast is een host aan het woord, die rechtstreeks met de luisteraars communiceert. Zakelijk gezien kunnen podcasts worden gebruikt om je band met huidige en potentiële nieuwe klanten te versterken. Je kunt hierin meer informatie geven over de boodschap en het aanbod van jouw merk.

Zijn podcasts goed voor je bedrijf?

Sommige mensen luisteren liever naar een beschrijvende en informatieve podcast dan dat ze een lang artikel lezen of een video bekijken. Als mkb’er kun je in een podcast bijvoorbeeld vertellen over de oprichting en de groei van je bedrijf, en waarom jouw product relevant is voor de luisteraars. Een podcast beginnen kan veel voordelen bieden. Enkele daarvan hebben we hieronder op een rijtje gezet.

Podcasts zijn meestal makkelijk toegankelijk

Je klanten hebben toegang tot podcasts via het podcast hosting platform waaraan jij de voorkeur geeft. Ze kunnen de audiobestanden op hun device downloaden of de podcast online streamen via kanalen zoals Spotify, Apple Podcasts en Google Podcasts, wat vaak nog gemakkelijker is.

Ze kunnen de bekendheid van je merk vergroten

Podcasts kunnen fungeren als een brug tussen jouw bedrijf en potentiële klanten. Een podcast kan je merk een intiemere stem geven, waardoor je makkelijker het vertrouwen van luisteraars wint. Stel je hebt een bakkerij. Dan zou je een podcast kunnen beginnen waarin je mensen professionele baktips geeft. 

Ze maken directe interactie met de doelgroep mogelijk

Net zoals andere vormen van content kunnen podcasts je helpen om op een directere en persoonlijkere manier meer potentiële klanten te bereiken. Je kunt podcasts gebruiken om volgers te krijgen en een vaste groep luisteraars en consumenten aan je te binden.

Welke verschillende typen podcasts zijn er?

Er zijn veel verschillende typen podcasts. Volgens een artikel van Rachel Corbett zijn enkele van de meest gebruikte typen onder andere een interview podcast, een panel podcast en een solo podcast. Een paar van deze typen zie je hieronder.

Verschillende typen podcasts voor bedrijven

Hoe begin je een podcast voor jouw bedrijf? Een 7-stappenplan:

Podcasts kunnen je helpen een band op te bouwen met je doelgroep. Je kunt er zelfs mensen mee bereiken die nog nooit jouw website hebben bezocht om lange content zoals blogartikelen te lezen. Als je een podcast wilt maken voor je bedrijf, moet je dat goed voorbereiden. Daarom hebben we alvast een aantal belangrijke stappen op een rijtje gezet:

1. Ken je doelgroep

Eerst moet je weten wie je wilt bereiken. Wat hebben deze mensen nodig en wat houdt hen bezig? Als je bijvoorbeeld voedingssupplementen verkoopt, is je doelgroep waarschijnlijk geïnteresseerd in gezondheid en fitheid. Het is dan belangrijk om de content van de podcast aan te laten sluiten bij je doelgroep. 

2. Maak een gedetailleerd plan 

Vervolgens maak je een contentplan. In dat plan neem je alle details voor je podcast op, zoals je hieronder ziet:

  • Thema: Bepaal het onderwerp voor je podcast. Probeer elk seizoen een bepaald thema te volgen.
  • Format: Een format kiezen wil zeggen dat je het type podcast kiest waarnaar je mensen wilt laten luisteren. Dit kan een monoloog zijn, een interview of een co-hosted podcast.
  • Lengte: Podcasts kunnen verschillende formats hebben en daardoor ook qua lengte verschillen. De meeste podcasts zijn 30-70 minuten lang, wat ruimte biedt voor uitgebreide gesprekken of interviews. Podcasts waarvan een reeks afleveringen wordt opgenomen, duren meestal echter niet langer dan 15-30 minuten.
  • Naam: De naam van je podcast is belangrijk. Deze moet de aandacht trekken om de kans te vergroten dat mensen erop klikken. De titel moet beschrijvend zijn, vindbaar via een zoekmachine (SEO-vriendelijk) en liefst ook duidelijk aangeven wat de intentie van je podcast is. 
  • Aantal afleveringen: Hiermee kun je experimenteren. Kies voor elk podcastseizoen een ander aantal afleveringen en analyseer dan wat het beste werkt. Om je volgersaantal te vergroten is het belangrijk dat je consistent nieuwe afleveringen uploadt.

3. Schrijf interessante content die goed is onderzocht

Als derde stap schrijf je de content voor je podcast. De tekst die live gaat, moet de marketingintentie van je bedrijf weerspiegelen. Let er ook op dat de podcast SEO-vriendelijk is, met gedetailleerde beschrijvingen waarin keywords centraal staan. Voeg miniaturen en transcripts toe.

4. Investeer in de juiste opnameapparatuur

Om een podcast op te nemen heb je opnameapparatuur nodig. Investeer in apparatuur die de kwaliteit van je audio-opnames verhoogt. Normaal gesproken heb je hiervoor een laptop of tablet, audio-opnamesoftware, een microfoon en audio editing software nodig. De geluidskwaliteit moet goed zijn en de luisteraars moeten de toon en de essentie van wat je probeert over te brengen, duidelijk kunnen horen. 

5. Begin met opnemen en werk aan de postproductiedetails

De volgende stap is het opnemen van de afleveringen. Blijf daarbij je podcastplan en de behoeften van je luisteraars goed in het oog houden. Nadat je aflevering is opgenomen, ga je verder met specifieke postproductiedetails, zoals het kiezen van de inleidende en afsluitende muziek, de coverafbeeldingen voor de podcast en de verschillende afleveringen, en de voice-overs. 

6. Kies het juiste kanaal/platform

Nadat je de afbeeldingen en muziek hebt geselecteerd, kies je het juiste hostingplatform voor je podcast. Houd daarbij rekening met factoren zoals de kosten (niet alle platforms hebben een gratis versie) en de toegankelijkheid van het platform (controleer de gebruiksvriendelijkheid).

Andere zaken waarmee je rekening moet houden, zijn bijvoorbeeld de bandbreedte (controleer of er geen beperking geldt voor het aantal downloads), de opslagcapaciteit (zodat je alle audiobestanden kunt bewaren en ze niet hoeft te verwijderen), de reputatie (controleer of het platform betrouwbaar is) en gratis diensten (soms is er een gratis website specifiek voor de podcast). 

7. Edit en upload de podcast

Je kunt je opnamen editen met behulp van audio editing software. Vervolgens kun je de podcast uploaden naar het hostingplatform dat je hebt gekozen. Sommige hostingplatforms bieden gebruikersdata over je podcast en andere marketingtools. Ze kunnen ook als brug fungeren tussen jou en andere podcastmakers. Na het uploaden van de podcast kan het hostplatform je een link of code sturen die je aan je website kunt toevoegen om de podcast te promoten.

In het kort

Door een podcast te beginnen voor je bedrijf, kun je meer aandacht krijgen van jouw doelgroep. Een belangrijke factor hierbij is consistentie. Probeer consistent te zijn in het opnemen en uploaden van je podcast. Als je eenmaal een sterke relatie hebt opgebouwd met je luisteraars, kun je de podcast ook gebruiken om je website en andere producten te promoten en zo de groei van je bedrijf stimuleren.

Meer weten? Bekijk dan ons online overzicht met podcast hosting software.

In dit artikel wordt er mogelijk naar producten, programma’s of diensten verwezen die niet in uw land beschikbaar zijn, of die misschien niet voldoen aan de wet- of regelgeving van uw land. Wij raden u aan om de softwareleverancier rechtstreeks te benaderen voor informatie over de beschikbaarheid van de producten en overeenstemming met lokale wetgeving.

Over de auteurs

Ojasvini is a Content Analyst for Australia. She shares insights about software technologies critical to SMEs. Inspired by growing tech trends and how these help SMEs to grow.

Ojasvini is a Content Analyst for Australia. She shares insights about software technologies critical to SMEs. Inspired by growing tech trends and how these help SMEs to grow.

Als Content Analist bij Capterra belicht Quirine de technologische mogelijkheden voor verbetering in het MKB. Ze focust zich op digitalisering, software en technologische trends.

Als Content Analist bij Capterra belicht Quirine de technologische mogelijkheden voor verbetering in het MKB. Ze focust zich op digitalisering, software en technologische trends.