Wat is gamification en hoe komt het je marketingstrategie ten goede?

Gepubliceerd op 8-4-2022 door Quirine Storm van Leeuwen en Chiara Casse

Een laptop met iconen als spelelementen van gamification

We leven in een tijd waarin zakelijk succes in grote mate afhangt van de relatie die een bedrijf met zijn klanten kan opbouwen. Het customer experience-proces speelt dan ook een fundamentele rol in het bedrijfsleven.

Dit is het soort ervaring dat je je potentiële klanten kan geven op het moment dat ze interactie hebben met je merk en dat zal mede bepalen of ze terugkeren of niet. Vanaf het eerste moment dat de klant in contact komt met jouw bedrijf tot het moment van conversie is het belangrijk om een zo duurzaam mogelijke relatie op te bouwen.

Potentiële klanten hebben een overvloed aan mogelijkheden om uit te kiezen; als gevolg daarvan is hun aandachtsdrempel bij het online surfen steeds lager geworden. Vandaag de dag is de echte uitdaging om de aandacht van je klanten erbij te houden als ze rondkijken op je websites, e-commerce of apps. Jezelf onderscheiden is de sleutel tot succes. Maar hoe doe je dat?

Veel bedrijven over de hele wereld gebruiken een beproefde techniek om de aandacht van hun gebruikers te trekken: gamification.

Wat is gamification? Betekenis en uitleg

Gamification bestaat uit de toepassing van spelmechanismen en game-ontwerpelementen in contexten die traditioneel niet als spellen worden opgevat.

Gaming is ongetwijfeld een van de krachtigste middelen om je publiek te bereiken en met hen te communiceren. Door bepaalde mechanismen speels te maken voelt de gebruiker zich betrokken tijdens het online navigatieproces.

Door een beroep te doen op natuurlijke behoeften, zoals concurrentie of het gevoel tot een groep te behoren, wordt de consument betrokken bij een ervaring van directe verbondenheid met het merk.

Gamification bestaat bijvoorbeeld uit niveaus die je moet overwinnen, doelstellingen die je moet bereiken en stelt je in staat om te concurreren met andere gebruikers, waarbij je prijzen en beloningen ontvangt op basis van je prestaties.

Het opnemen van gamification in je marketingstrategie kan reële en meetbare voordelen opleveren, zoals een grotere klantbetrokkenheid en zichtbaarheid, een grotere merkbekendheid en het opbouwen van klantloyaliteit.

Gamification in marketing: hoe werkt dat?

We weten nu wat gamification is. Maar hoe kun je dit middel het beste inzetten? Wat helpt is om het klassieke videospelschema in gedachten te houden. Als we spelletjes doen, worden we gestimuleerd om bepaalde acties uit te voeren om beloningen en doelen te bereiken. Het videospel werkt altijd met niveaus die moeten worden overwonnen, het behalen van punten en ranglijsten. Als dit soort spelmechanismen en -dynamieken in niet-spelcontexten worden toegepast, noemen we dit gamification.

Gamification wordt met name gebruikt in marketing en in het bedrijfsleven. In het laatste geval om werknemers en medewerkers te motiveren om doelen te bereiken en taken af te maken. Als we denken aan gamification in marketing, dan wordt het middel voor verschillende doeleinden gebruikt: van gebruikersbetrokkenheid tot loyaliteit van de gebruiker.

Gamification is dus het inzetten van concepten en systemen die typisch zijn voor videospelletjes – zoals quizzen, bonussen, tests en prijzen – naar niet spel-contexten, met als doel een boodschap over te brengen en de producten of diensten van een merk te promoten.

Op deze manier wordt de user experience omgevormd tot “spel”, waardoor de gebruiker de hoofdrolspeler wordt in het universum van het merk en hij of zij te maken krijgt met erkenning en prijzen. Dit maakt het mogelijk om twee essentiële doelstellingen in elke strategie te bereiken: meer betrokkenheid en een betere merkperceptie.

3 succesvolle gamification voorbeelden

Er zijn veel gevallen van gamification toegepast op marketing. Laten we eens kijken naar een paar gamification voorbeelden om beter te begrijpen hoe het werkt.

Zombies, Run! is een wellness app voor iPhone, Android en Apple Watch. Om gebruikers te verleiden om te gaan hardlopen en dus de app te downloaden, hebben de makers een parallelle wereld gecreëerd, versmolten met de realiteit, die tot leven komt tijdens het hardlopen. Het is een mix tussen een fitnesstracker en een videospel. 

Zodra je Zombies, Run! hebt gedownload, komt de gebruiker terecht in een post-apocalyptische wereld. In de hardloopsessies moet hij missies voltooien, voorwerpen verzamelen en ontsnappen aan zombies.

Een ander succesvol voorbeeld van gamification is Duolingo, een platform en app om een nieuwe taal te leren. In dit geval is het element van gamification te vinden in quizzen die moeten worden opgelost om nieuwe niveaus te ontgrendelen en punten en beloningen te verdienen. De gebruiker wordt vanaf het begin betrokken en aangemoedigd om door te gaan met het spel en daardoor te leren. Duolinguo is zeer succesvol, zozeer zelfs dat de app in 2013 door Apple werd uitgeroepen tot “Applicatie van het Jaar”.

Tot slot paste MyTaxi (nu Free Now) gamification toe om klanten te behouden. Met de smartphone-applicatie voor taxireserveringen kunnen gebruikers kortingscodes en promoties krijgen, afhankelijk van de afgelegde afstand. Daarnaast krijg je voordelen door nieuwe vrienden uit te nodigen om de app te downloaden en te gebruiken.

Hoe werkt gamification? Basiselementen en behoeften

Gamification werkt omdat het inwerkt op onze natuurlijke behoeften en deze bevredigt door middel van beloningen en voldoening. Het middel is uniek door een combinatie van de mechanismen – de basiselementen waarop het spel is gebouwd – en de dynamiek – de behoeften en verlangens waaraan wordt voldaan tijdens de verschillende activiteiten.

Laten we er een paar bekijken:

  • Punten, credits en beloningen

Er zijn geen spelletjes zonder doel. Dit is dus nuttig om de gebruiker te stimuleren en vervolgens zijn of haar prestaties te meten. De scores, credits en beloningen mogen dan virtueel zijn, maar zijn essentieel voor dit soort activiteiten.

  • Niveaus

Dit zijn elementen die de etappes van een route aangeven en verschillen naargelang de moeilijkheidsgraad. Door niveaus in het spel op te nemen, kunnen de verschillende gebruikers in een hiërarchische schaal worden ingedeeld. Dit element stimuleert de concurrentie tussen de deelnemers, waardoor ze gemotiveerder zullen zijn om nieuwe activiteiten uit te gaan voeren.

  • Uitdagingen

Dit zijn de verschillende tests die de gebruiker tijdens het “spel” moet doorstaan. Uitdagingen overwinnen kan betekenen dat je een niveau omhoog gaat, een beloning behaalt etc.

  • Ranglijsten

Classificatie van gebruikers moedigt hen aan om te blijven spelen en zichzelf te verbeteren op basis van hun score.

Waarom mkb-bedrijven gamification in hun marketingstrategieën moeten implementeren

We hebben gezien hoe gamification je helpt om een directe en duurzame relatie met je klanten op te bouwen. We raden je aan dit krachtige voordeel snel te gaan gebruiken, door gamification in je marketingstrategie te verwerken en bij je gebruikers te introduceren.

Dit type activiteit is geschikt voor veel verschillende gebieden. Niet alleen voor je website of mobiele app, maar ook voor sociale strategieën en betaalde campagnes.

Door gamification worden meerdere doelen bereikt. Het is vooral belangrijk om de interesse van de gebruiker te wekken en hem of haar te verleiden om weer in contact te komen met je merk. De focus moet liggen op het entertainen van de klant voor, na en tijdens de aankoop.

Gamification vergt veel voorbereiding. Voorbeelden hiervan zijn storytelling, het eventueel maken en ontwikkelen van apps, het vakkundig gebruik van speciale software, merkpositionering en veel creativiteit.

Volgens Daniel H. Pink bevat een marketingstrategie die werkt met gamification drie belangrijke elementen:

  • Motivatie: de gebruiker moet betrokken en gepusht worden om de aangeboden dienst te blijven gebruiken;
  • Leren: gamification-campagnes moeten een einddoel hebben om het concurrentiegevoel te stimuleren;
  • Vrijheid: de gebruiker moet gestimuleerd worden om deel te nemen en moet vooral ook plezier beleven aan de verschillende activiteiten. Het is belangrijk om zijn of haar nieuwsgierigheid te prikkelen. De onzekerheid over wat er na een evenement zal gebeuren, moet hem of haar ertoe aanzetten om door te gaan met surfen.

Door gamification op te nemen in je marketingstrategie kun je de betrokkenheid van je klanten vergroten.

Het is belangrijk dat je je strategie zorgvuldig uitstippelt, zodat deze aansluit bij je ideale klant en het meest geschikte kanaal voor je communicatie. Op deze manier zal de gebruikersinteractie toenemen, evenals het positieve gevoel ten opzichte van je merk.

Het consolideren van naamsbekendheid is een ander voordeel van gamification. Je merk zal worden gezien als een vernieuwer in vergelijking met concurrenten. Bovendien sta je bekend als zorgvuldig in het consolideren en laten groeien van je community. Ook qua loyaliteit zit je goed: je klanten worden aangemoedigd om je merk aan te prijzen en dus terug te komen.

Ten slotte stelt gamification je ook in staat om je klanten beter te profileren, door gegevens over hun gedrag tijdens de online ervaring op te slaan. Door de meest actieve en loyale gebruikers te identificeren, kun je aanbiedingen op maat maken en de diensten en producten voorstellen die het beste bij je doelgroep passen.

Waarom heb je specifieke tools nodig voor gamification?

Voordat je je voor de eerste keer op gamification richt, raden we je aan om specifieke tools te gebruiken, zodat je niet de klassieke beginnersfouten maakt.

Omdat het een zeer technische sector is, vereist het een zorgvuldige planning, ontwerp en studie. Er zijn tegenwoordig talloze tools op de markt voor verschillende gebieden en toepassingen.

Als je gamification in je bedrijfsomgeving wil introduceren, dan is het belangrijk om software te kiezen die middelen bevat om medewerkers op te leiden en die zowel hun betrokkenheid als de gezonde concurrentie tussen teams vergroot.

Als je daarentegen gamification-campagnes voor je marketingstrategie wil ontwerpen, dan is het belangrijk om te vertrouwen op tools die de betrokkenheid van gebruikers stimuleren en nuttig zijn om hun loyaliteit aan je merk te vergroten. In dat geval raden we je aan om software te kiezen die ook het gebruikersgedrag kan monitoren en meten, om zo je doelgroep beter te profileren.

Hoe begin je met het introduceren van gamification in je marketingstrategie? Een 5-stappenplan:

Om gamification in je marketingstrategie te introduceren, moet je een aantal eenvoudige, maar doeltreffende stappen volgen. Laten we eens kijken welke criteria we moeten volgen om te beginnen:

1. Bepaal je doelstellingen

Een goede strategie stelt altijd de te behalen doelstellingen vast. Het definiëren van doelen en metrics (KPI’s) is de eerste stap om te begrijpen wat je met gamification wil bereiken. Aan het einde van de campagne zal het dan gemakkelijker zijn om te begrijpen of je activiteiten succesvol waren of moeten worden herzien.

2. Definieer je doelgroep

Het definiëren van je doelgroep is in dit stadium essentieel. De gamification-strategie moet afgestemd zijn op de gebruiker die je wil bereiken. Houd rekening met alle elementen die je doelgroep onderscheiden: leeftijd, beroep, interesses en online gedrag vallen bijvoorbeeld hieronder.

3. De motivatie

Zodra je je doelgroep hebt vastgesteld, moet je je afvragen wat deze mensen ertoe kan aanzetten om het spel te te gaan spelen. Welke motivaties zouden hen kunnen bewegen? Welke beloningen zouden ze willen krijgen? Stem het doel en de voordelen af op je doelgroep en maak ze vanaf het begin duidelijk en stimulerend. Het stimuleren van het gevoel van uitdaging en participatie is in deze fase erg vooral belangrijk.

4. Spelmechanismen

Ga na welke spelmechanismen de motivatie van je gebruiker kunnen stimuleren. Definieer alles wat het spel uniek maakt: de regels, scores, niveaus, uitdagingen en competities. Wees moedig en vernieuwend. De mogelijkheden die nieuwe technologieën bieden zijn eindeloos. Als je durft, is dit het moment!

5. Monitor de resultaten en bereken de verkregen gegevens door

Aan het einde van je eerste gamification-campagne kan je de behaalde resultaten monitoren en conclusies trekken om de volgende campagnes te verbeteren. Vergeet niet om de gegevens over het gebruikersgedrag op te slaan en in je voordeel te gebruiken.

Meer weten? Bekijk dan ons online overzicht met gamification software.

In dit artikel wordt er mogelijk naar producten, programma’s of diensten verwezen die niet in uw land beschikbaar zijn, of die misschien niet voldoen aan de wet- of regelgeving van uw land. Wij raden u aan om de softwareleverancier rechtstreeks te benaderen voor informatie over de beschikbaarheid van de producten en overeenstemming met lokale wetgeving.

Over de auteurs

Als Content Analist bij Capterra belicht Quirine de technologische mogelijkheden voor verbetering in het MKB. Ze focust zich op digitalisering, software en technologische trends.

Als Content Analist bij Capterra belicht Quirine de technologische mogelijkheden voor verbetering in het MKB. Ze focust zich op digitalisering, software en technologische trends.

Content Analyst bij Capterra. Expert in technologie gericht op onderzoek naar hi-tech en digitalisering voor het MKB. Liefhebber van natuur en de stranden van Barcelona.

Content Analyst bij Capterra. Expert in technologie gericht op onderzoek naar hi-tech en digitalisering voor het MKB. Liefhebber van natuur en de stranden van Barcelona.