TikTok voor bedrijven: een nieuw verkoopkanaal om te verkennen

Gepubliceerd op 22-12-2021 door Emilie Audubert en Quirine Storm van Leeuwen

TikTok voor bedrijven

In dit artikel:

  • Influencer marketing op TikTok via de Creator Marketplace
  • Multichannel selling via TikTok 
  • Livestream shopping via TikTok
  • Tikshop via Shopify
  • Hashtag challenge
  • Branded effects

Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn of Youtube: veel sociale netwerken zijn onderdeel geworden van de verkoop- en marketingkanalen van bedrijven. Sociale netwerken zijn een populair platform voor gebruikers om informatie en ervaringen te delen, maar ook om hun tips en meningen over verschillende onderwerpen te delen: een nieuwe kans voor de digitale strategie van professionals. 

TikTok werd opgericht in 2016 en is – met 1,7 miljoen Nederlandse gebruikers in 2021 en een gemiddeld gebruik van meer dan 50 minuten op de app per dag – een van de meest gebruikte applicaties. De applicatie is gericht op het maken en delen van videocontent en voegt daar gepersonaliseerde soundtracks en interactieve uitdagingen aan toe. TikTok is inmiddels ook een commerciel kanaal geworden, vooral door de hashtag-challenge, waarbij merken met interactieve creatieve campagnes konden communiceren met hun community

Ontdek in dit artikel de specifieke kenmerken van dit platform en hoe de functies van TikTok kunnen helpen kansen te genereren voor de verkoopstrategie van jouw bedrijf.

Het participatieve videoconcept van TikTok

Volgens een rapport van Sensor Tower had de app in maart 2020 bijna 65 miljoen wereldwijde downloads. In de coronatijd groeide het aantal gebruikers van het sociale netwerk vervolgens aanzienlijk, tot bijna een miljard.

De reden voor het succes? Het principe van TikTok, dat zowel Snapchat, Byte (voorheen Vine) als Instagram met elkaar combineert. Het platform is gebaseerd op het maken en delen van miniclips met een duur tussen de 15 en 60 seconden en stelt gebruikers in staat om hun videocontent te bewerken, monteren en publiceren, compleet met een soundtrack en visuele effecten, zonder tussenkomst van extra software en applicaties. 

Video is een van populairste communicatiemiddelen die bedrijven gebruiken om consumenten aan zich te binden. Het gebruik van video voor commerciële doeleinden, bekend als videomarketing, zorgt ervoor dat informatie beter blijft hangen: zeker als het gecombineerd wordt met impactvolle visuele- en audiocontent.

De voordelen van dit soort content zijn vooral het gemak waarmee het kan worden gedeeld, de grote mogelijkheid om viral te gaan, maar ook de mogelijkheid van grootschalige verspreiding via verschillende communicatiekanalen.

Er bestaan al veel video marketing tools om je te helpen dit format in je campagnes te integreren. Toch kan software voor social media management het maken en beheren van je video’s op platformen als TikTok gemakkelijker maken.

Influencer marketing op TikTok via de Creator Marketplace

TikTok voor bedrijven bevat mogelijkheden om de visuele identiteit, de activiteitsbeschrijving van en links naar je bedrijf te integreren in de video’s die je op TikTok maakt. Ook kun je er statistieken in opnemen en kan de applicatie een engagement tool zijn voor het promoten van je organisatie, hoe groot of klein die ook is.

bedrijven tiktok
TikTok Creator Marketplace (bron)

Influencer marketing is een integraal onderdeel van een marketingstrategie op sociale media. Hierbij gaat het om het betrekken van een bepaalde community doordat een bepaald influencer account jouw bedrijf aan hen aanbeveelt. Of het nu gaat om product placement, specifieke promoties of het creëren van challenges: influencers kunnen op meerdere manieren bedrijven aan meer zichtbaarheid en bekendheid helpen. Door informatie of content over een merk te delen, kunnen zij hun boodschap doorgeven aan een bepaalde community en nieuwe kansen voor het bedrijf creëren bij deze doelgroep en potentiële consumenten. 

Om de samenwerking tussen potentiële influencers en bedrijven te vergemakkelijken, heeft TikTok een speciale tool: de Creator Marketplace. Het doel hiervan? Ondersteuning bieden om merken en contentmakers met elkaar in contact te brengen, door bedrijven in staat te stellen influencers te vinden die staan voor het doel dat ze willen bereiken. Bedrijven hebben hierbij ook toegang tot geavanceerde instellingen. Ze kunnen bijvoorbeeld statistieken zien over het publiek dat door de influencer(s) wordt bereikt en kunnen het profiel bepalen dat het beste bij hun behoeften past.

Influencers kunnen je bedrijf niet alleen ondersteunen bij de groei van de verkoop; ze kunnen ook helpen de SEO van je merk te verbeteren. Door externe links naar je site te gebruiken (linkbuilding), die door zoekmachines worden opgepikt, dragen ze eraan bij dat jouw bedrijf op meerdere plekken verschijnt en de community dus automatisch groeit. 

De combinatie van influencer marketing en zoekmachineoptimalisatie kan helpen je e-reputatie en zichtbaarheid te optimaliseren, zowel op sociale netwerken als op zoekmachines. Influencer marketing software, gecombineerd met SEO (Search Engine Optimization) software zijn tools die kunnen helpen bij de uitvoering van je strategie. 

Ontwikkeling van multichannel selling via TikTok

Een populaire verkoopmethode in het digitale tijdperk is multichannel verkoop. Hiermee kan jouw bedrijf de producten aan een breder publiek laten zien via verschillende netwerken: of dat nou via je website, een marktplaats of sociale netwerken is. Net als Facebook en Instagram biedt TikTok ook functies waarmee het commerciële bereik van bedrijven kan worden vergroot.

Live shopping 

live shopping TikTok
Live shopping-ervaring bij Walmart via TikTok (bron)

TikTok heeft samen met Walmart een test gedaan met livestream shopping. Dankzij een live videoformat konden gebruikers zien hoe producten werden gepresenteerd en konden ze de producten direct kopen, zonder het platform te hoeven verlaten. Livestream shopping was al populair in Azië en wordt nu ook door andere markten overgenomen vanwege de voordelen op het gebied van interactie en directe publieksconversie. 

Hoewel in-app aankopen van getagde producten binnen de applicatie en de optie om een winkel en een catalogus te creëren nog moeten komen voor Europese ondernemingen, zijn er nu al elementen die kunnen helpen om de live-functie van de applicatie te gebruiken. Er kan promotionele informatie worden gedeeld die direct tijdens het live-event wordt geschreven en er kunnen links naar een specifiek product via de bio van bijvoorbeeld een influencer worden ingevoegd. Ook kun je de replay-functie gebruiken (90 dagen beschikbaar) om meer zichtbaarheid voor de producten te genereren.

Shopify 

In oktober 2020 ging TikTok een samenwerking aan met Shopify, een software op abonnementsbasis waarmee gebruikers een winkel kunnen creëren en online producten kunnen verkopen. Dankzij dit partnerschap kunnen Europese bedrijven met een Shopify-account bijvoorbeeld hun TikTok-campagne beheren vanuit hun Shopify-dashboard. 

Zakelijke gebruikers beschikken over verschillende functies, zoals:

  • Marketingcampagnes creëren, waardoor bedrijven gerichte native video’s kunnen maken en delen
  • Een link naar de Shopify-winkel invoegen
  • Conversies bijhouden van TikTok naar Shopify 
  • Informatie veilig doorsturen om TikTok-advertenties op maat te maken voor de doelgroep, op basis van conversiepercentages

Een nieuwe stap voor bedrijven die door het platform is aangekondigd, is de integratie van een koopknop in de videoadvertenties. Deze functionaliteit, die door het merk Levi’s getest is en momenteel wordt ontwikkeld, zal het mogelijk maken om producten rechtstreeks vanuit een video te kopen.

Shopping on TikTok
Tikshop met Shopify (bron)

Om de groei van jouw online verkoop te ondersteunen, kun je met een multichannel-verkoopstrategie nieuwe klanten werven via verschillende platforms, waaronder sociale netwerken.

Multichannel e-commerce software kan je helpen bij het beheren en optimaliseren van je verkoop en campagnes op verschillende platforms. Hierbij wordt alle informatie gecentraliseerd.

Reclamefuncties op basis van interactieve promotie

TikTok heeft klassieke promotiefuncties die vergelijkbaar zijn met die van sommige andere sociale mediaplatforms. Zo zijn er native advertising-opties waarmee gebruikers naar een site kunnen worden doorverwezen via een link onderaan de video, of Brand Takeover en Top View-opties, die gerichte inhoud weergeven zodra de publicatie wordt geopend. Het zijn echter vooral de interactieve opties voor contentpromotie waarmee bedrijven echt nieuwe alternatieven kunnen aanbieden.

Hashtag-challenge 

Van de merken Haribo tot Veet: veel bedrijven hebben hun eigen hashtag-challenge campagnes gelanceerd. Deze zijn bijzonder populair en stellen merken in staat om een specifieke hashtag te creëren en gebruikers te betrekken bij een bijbehorende videochallenge. Gebruikers kunnen dan hun eigen inhoud posten als reactie, met gebruikmaking van de hashtag van het bedrijf, en de boodschap op deze manier verspreiden. Het aantal reacties dat de challenge oplevert, kan een nuttige indicator zijn van de betrokkenheid van de gebruikersgemeenschap en ook op een organische manier bijdragen aan de zichtbaarheid van het bedrijf.

Merkeffecten 

Een andere functie is branded effects. Naar het voorbeeld van Snapchat en Instagram heeft TikTok een nieuw interactief format voor bedrijven in zijn aanbod geïntegreerd. Gebaseerd op het principe van augmented reality, stelt het merken in staat om gebruikers nieuwe filters aan te bieden om mee te interageren. Met de verschillende gezichtsuitdrukkingen, houdingen en gecombineerde bewegingen kunnen professionals interactieve en boeiende campagnes maken.

Het analyseren van de prestaties van je campagnes is essentieel om optimaal te profiteren van je aanwezigheid op sociale media. Met deze analysetools voor sociale media kun je de interactie van gebruikers met je content beter begrijpen en statistieken en gegevens verkrijgen om trends in je campagnes aan te pakken.

Marketingstrategie advies via TikTok

Hoewel TikTok een origineel verkoopkanaal kan zijn en bedrijven in staat kan stellen om op een directe en participatieve manier met hun publiek te communiceren, is het belangrijk om over deze punten na te denken voordat je van start gaat:

Wees consistent met je merkimago

Zorg ervoor dat de gepubliceerde content consistent is met de redactionele lijn van je merk en doelgroep. Sommige videoboodschappen vereisen mogelijk meer traditionele kanalen voor bepaalde consumentendoelgroepen.

Interactie met je doelgroep

Bied content aan die het interactieve potentieel van het platform benut: laat het bedrijf achter de schermen zien, presenteer producten in een leuk en humoristisch format, stel challenges voor of neem deel aan challenges om de aandacht van gebruikers te trekken.

Kies samenwerkingen uit op basis van je doelgroep

Als je ervoor kiest om gebruik te maken van influencers, zorg er dan voor dat de community van die influencer ook overeenkomt met je doelgroep. Om de juiste influencer te vinden die bij jouw merk past en een samenwerking met hem of haar aan te gaan, kan influencer marketing software helpen, naast de functies die het TikTok-platform biedt.

Toekomstige mogelijkheden voor bedrijven om te verkennen via TikTok

Hoewel TikTok een ruimte blijft voor bedrijven om de doelgroep van de Generatie Z onder 25 jaar te bereiken, is er ook belangstelling van oudere doelgroepen die op zoek zijn naar creatieve en participatieve content. Met plannen voor functies die gericht zijn op online verkoop, zoals het partnerschap met Shopify, is het platform een belangrijke toekomstige speler in social commerce. TikTok maakt daarmee de weg vrij voor toekomstige mogelijkheden om via sociale netwerken een bredere doelgroep van consumenten aan te spreken.

Meer weten? Bekijk dan ons online overzicht met social media management software.

In dit artikel wordt er mogelijk naar producten, programma’s of diensten verwezen die niet in uw land beschikbaar zijn, of die misschien niet voldoen aan de wet- of regelgeving van uw land. Wij raden u aan om de softwareleverancier rechtstreeks te benaderen voor informatie over de beschikbaarheid van de producten en overeenstemming met lokale wetgeving.

Over de auteurs

Content Analist bij Capterra, op zoek naar de laatste technologische trends voor het MKB. Gespecialiseerd in e-commerce en een passie voor podcasts en mopshonden.

Content Analist bij Capterra, op zoek naar de laatste technologische trends voor het MKB. Gespecialiseerd in e-commerce en een passie voor podcasts en mopshonden.


Als Content Analist bij Capterra belicht Quirine de technologische mogelijkheden voor verbetering in het MKB. Ze focust zich op digitalisering, software en technologische trends.

Als Content Analist bij Capterra belicht Quirine de technologische mogelijkheden voor verbetering in het MKB. Ze focust zich op digitalisering, software en technologische trends.