Wat zijn de beste gratis live chat apps en software?

Gepubliceerd op 9-11-2021 door Quirine Storm van Leeuwen

Gratis live chatten, bestaat dat echt? In dit artikel stellen we twaalf uitstekende gratis live chat apps aan je voor.

Live chat met bel- en videobelondersteuning

Je website vervult veel verschillende taken. Zo wekt deze de nieuwsgierigheid van potentiële klanten, geeft informatie over producten en geeft klanten vaak de mogelijkheid om hun aankoop direct af te ronden. Maar wat als een klant nog niet 100% overtuigd is van je product en vragen heeft die niet op de website worden beantwoord? Hier maakt het een groot verschil of deze persoon direct vragen kan stellen, een duidelijk antwoord krijgt en persoonlijk wordt geadviseerd zonder de website te hoeven verlaten. Dit is precies wat live chat software doet. Klanten nemen binnen enkele minuten contact op met de klantenservice of supportteam, leggen hun probleem uit en gaan direct met een medewerker in gesprek. Dit voorkomt lang heen en weer e-mailen. Zo zijn je klanten tevredener en kunnen je support- en verkoopteams efficiënter werken.

In deze lijst stellen we verschillende opties voor gratis live chat software aan je voor. We hebben tools geselecteerd die op Capterra met minstens 4,5 sterren zijn beoordeeld en minstens 30 gebruikersrecensies hebben gekregen. Alle tools bieden een gratis versie (niet alleen een gratis proefversie, maar überhaupt een gratis versie) en een meertalige live chat.

Onze top 12 live chat apps

1. Chatra

Beoordeling: 4,8 sterren op Capterra

Aantal gebruikersbeoordelingen: 432

Videotutorial voor Chatra

Met Chatra kun je gemakkelijk met gebruikers op je website chatten. Dit kan in realtime, of je beantwoordt hun vragen op je eigen tempo met een messenger via e-mail of app.  Gebruikers kunnen zien of er iemand beschikbaar is om met hen te chatten. Als ze de site hebben verlaten, ontvangen ze het antwoord per e-mail. Je beheert de gesprekken via het dashboard in de browser of in een mobiele- of desktopapp.

Prijzen:

Chatra is gratis beschikbaar voor één persoon. De Essential-versie voor een onbeperkt aantal personen kost €15 per agent per maand bij jaarlijkse betaling. Deze versie biedt basisfuncties als een helpdesk per e-mail, integratie met Facebook Messenger, een chatbot, chatnotities en interne teamchats. De Pro-versie voor €23 per agent per maand biedt onder meer de mogelijkheid om openingstijden voor de chat in te stellen en biedt bovendien agentgroepen, chatbeoordelingen, exportfuncties en andere integratiemogelijkheden aan.

Talen:

De website van Chatra is beschikbaar in het Nederlands. Het dashboard is momenteel alleen beschikbaar in het Engels, maar het is mogelijk om de widget (het chatvenster) in het Nederlands te installeren.

Meer informatie

2. Comm100 Live Chat

Beoordeling: 4,7 sterren op Capterra

Aantal gebruikersbeoordelingen: 103

Videotutorial voor Comm100 Live Chat

De live chat van Comm100 ondersteunt surveys voor zowel voor als na de chat. Zo kom je meer te weten over je klanten en kun je ze vragen hoe tevreden ze waren met de chat. Chats kunnen worden voortgezet als audio- of videogesprekken of worden omgezet in tickets. Comm100 live chat is volledig AVG- en CCPA-conform en kan worden gebruikt met e-mail, sms, Facebook, WhatsApp for Business en WeChat. Het chatvenster kan worden aangepast aan de huisstijl van je website en kan ook via mobiele apparaten worden gebruikt. Bovendien biedt Comm100 een ticketbeheer- en berichtensysteem dat aan de live chat app kan worden gekoppeld.

Prijzen:

De gratis versie van Comm100 Live Chat biedt onbeperkte chats voor een onbeperkt aantal gebruikers. De teamversie voor €29 per agent per maand biedt onder meer realtime monitoring voor bezoekers en agenten, het uploaden van screenshots en bestanden, rapportagefuncties en een jaar gegevensopslag. De businessversie voor €49 per agent per maand biedt daarnaast onder meer meertalige chats, doorstuurmogelijkheden naar verschillende afdelingen en een aanpasbaar bezoekersfilter. De Enterprise-versie (prijs op aanvraag) biedt onder meer ook bezoekerssegmentatie, dynamische chatcampagnes, SSO en uitgebreide analyses.

Talen:

Comm100 biedt 13 ingebouwde talen voor de chatinterface dat de klanten zien, waaronder Engels, Duits, Frans en Spaans. Zo kun je het chatvenster afstemmen op de taal van je website. De tekst van de interface kan precies zo worden ingesteld als jij wil.

Meer informatie

3. Crisp

Beoordeling: 4,5 sterren op Capterra

Aantal gebruikersbeoordelingen: 64

Videotutorial voor Crisp

De teaminbox-oplossing van Crisp maakt het mogelijk om vragen in teamverband te beantwoorden. Crisp Triggers maken het mogelijk om geautomatiseerde berichten naar potentiële leads te sturen in plaats van te wachten tot zij het eerste bericht schrijven. Hierdoor wordt de conversie verhoogd. Met een geïntegreerde helpdesk hebben gebruikers in de chat direct toegang tot de support. Als je niet meteen kunt antwoorden, kunnen ze CrispyBird spelen om de tijd te doden. Je kunt de onboarding van klanten automatiseren met een bot, GIF’s en video’s versturen en de live chat aan sociale netwerken koppelen.

Prijzen:

De gratis basisversie van Crisp biedt een basis live chat met teaminbox en mobiele apps. De Pro-versie voor €25 per maand per site biedt onder meer onbeperkte berichtengeschiedenis, antwoordsnippets, antwoorden vanuit Slack, een interne zoekfunctie en de mogelijkheid om Facebook Messenger, Twitter, Telegram en e-mail te integreren. In de Unlimited-versie voor €95 per maand per website is er een kennisbank, chat reminders, automatische antwoorden, een chatbot, geautomatiseerde campagnes en meer.

Talen:

Je kunt kiezen of de chatbox automatisch moet worden weergegeven in de taal van de browser van de persoon die je website bezoekt (er worden meer dan 50 talen ondersteund) of dat je een bepaalde taal wilt opgeven. Hierdoor kun je Crisp ook in meerdere talen gebruiken.

Meer informatie

4. Customerly

Beoordeling: 4,5 sterren op Capterra

Aantal gebruikersbeoordelingen: 50

Videotutorial voor Customerly

Het dashboard van Customerly combineert berichten uit de live chat, Facebook Messenger en supportmails op één centrale plaats. Je kunt het uiterlijk van de live chat app aanpassen, een kennisbank integreren, automatisch vragen stellen en videochats starten. Met de preview kun je de vragen van je klanten sneller zien en beantwoorden. Customerly biedt apps voor iOS en Android en diverse integraties, bijvoorbeeld voor WordPress, Zapier en Google Analytics.

Prijzen:

De basisversie voor één tot twee personen is gratis en biedt een live chat met toegankelijke kennisdatabank en segmentering op maat. Voor teams tot vijf personen is de Startup-versie beschikbaar voor ongeveer €25 per maand. Deze biedt onder andere een eigen domein, anonieme chats, een preview en doorstuurmogelijkheden per e-mail. De Pro-versie voor tien personen voor (ongeveer €75 per maand) biedt onder meer ook videogesprekken, enquêtes en intelligente toewijzingen. Grotere teams krijgen met de Enterprise-versie extra functies als campagnes en funnels vanaf ongeveer €138 per maand.

Talen:

Customerly wordt automatisch weergegeven in de browsertaal van de websitebezoeker.

Meer informatie

5. Drift

Beoordeling: 4,5 sterren op Capterra

Aantal gebruikersbeoordelingen: 157

Met Drift kun je in realtime chatten met eventuele klanten of direct vanuit de chat een telefoongesprek of videovergadering starten. Als er niemand van je team online is, kun je ook de optie bieden om een vergadering te boeken via een chatbot. Je kunt meerdere inboxen aanmaken op Drift om verschillende soorten oproepen te beheren. Voorbeelden hiervan zijn voor ondersteuning en verkoop of voor verschillende regio’s. Via de interne notities kun je met collega’s communiceren terwijl je nog aan het bellen bent en met de Live View-functie kun je zien wie je website bezoekt.

Prijzen:

Drift is gratis te gebruiken, maar de betaalde versies bieden veel extra functies, zoals aangepaste chatbots, opgeslagen reacties, een branding die op jou is afgestemd, overschakelen naar een telefoongesprek of Zoom-conferentie en aangepaste rolverdelingen en bevoegdheden. De prijzen zijn op aanvraag verkrijgbaar.

Talen:

Het adminpanel en de meeste functies van Drift zijn tot nu toe alleen in het Engels beschikbaar, maar de tool wordt geleidelijk in meer talen beschikbaar gemaakt. De taal van de widget kan worden gewijzigd, zodat je klanten de chat ook in het Nederlands kunnen gebruiken.

Meer informatie

6. LiveAgent

Beoordeling: 4,7 sterren op Capterra

Aantal gebruikersbeoordelingen: 1.028

Videotutorial voor LiveAgent

LiveAgent zet zijn live chat als heel snel in de markt. Huidige websitebezoekers kunnen in een lijst worden weergegeven (met details zoals hun land en de tijd die ze al op een pagina hebben doorgebracht) en automatisch worden uitgenodigd om te chatten. Slimme routing zorgt ervoor dat hun vragen terechtkomen bij de teamleden die ze het best kunnen beantwoorden. Ook LiveAgent biedt een realtime preview.

Prijzen:

In vergelijking met de gratis versie biedt de “Ticket+Chat”-versie, die beschikbaar is voor €29 per agent per maand, onbeperkte chatknoppen (in plaats van één). Bovendien zit hier e-mailticketing voor onbeperkte e-mailadressen (in plaats van één adres), antwoordsnippets, contactpersonen en groepen, tevredenheidsonderzoeken en meer bij inbegrepen. De All-Inclusive-versie voor €39 biedt onder andere ook onbeperkte ticketgeschiedenis en functies voor gespreksbeheer.

Talen:

LiveAgent is momenteel beschikbaar in 43 talen, waaronder in het Nederlands. Als je in verschillende regio’s actief bent, kun je de talen van de widget steeds aanpassen en zo meertalige ondersteuning bieden. De LiveAgent-website is ook beschikbaar in het Nederlands.

Meer informatie

7. Olark

Beoordeling: 4,5 sterren op Capterra

Aantal gebruikersbeoordelingen: 459

Videotutorial voor Olark

Met Olark kun je in realtime chatten met klanten, notities en chatlogs opslaan (in Olark of in je CRM) en klantinformatie opvragen met formulieren voordat je gaat chatten. Je kunt bepaalde gebeurtenissen instellen om het verzenden van een suggestie of aanbieding te activeren. Bovendien kunnen bezoekers altijd berichten achterlaten, zelfs wanneer je offline bent. Dashboards, rapporten en Google Analytics-integratie bieden nuttige statistieken en overzichten.

Prijzen:

De gratis versie staat tot 20 chats per maand toe, waarna het chatvenster overschakelt naar de offline modus. Onbeperkte chats, rapportage en aanpassingsopties zijn beschikbaar in de volledige versie vanaf ongeveer €25 per maand. Bedrijven kunnen de Olark Pro-versie aanvragen, die training voor het ondersteuningsteam, ondersteuning bij compliance, API-toegang, website- en CRM-integraties en priority support bevat.

Talen:

De taal van het chatvenster kan worden aangepast en ook Nederlands wordt ondersteund. Als er meerdere talen moeten worden ondersteund, is een server-sidecode vereist, dus enige programmeerkennis is vereist.

Meer informatie

8. ProProfs Chat

Beoordeling: 4,8 sterren op Capterra

Aantal gebruikersbeoordelingen: 51

Videotutorial voor ProProfs Chat

ProProfs Chat maakt het mogelijk om trafficpatronen en websitebezoekers in realtime te volgen om de gebruikerservaring te verbeteren en gerichte, relevante berichten op het juiste moment te versturen. Het chatvenster en het pictogram kunnen worden aangepast aan het ontwerp van je website en je kan je eigen branding toevoegen via de CSS-opties. Zo pas je bijvoorbeeld de begroetingen en profielen van teamleden aan. Er is callback-ondersteuning en de mogelijkheid om een chatlimiet in te stellen, afhankelijk van de capaciteit van elk personeelslid. Ook mobiele apps en een desktopapplicatie zijn beschikbaar.

Prijzen:

De gratis versie kan door één persoon worden gebruikt en ondersteunt 100 chats per maand zonder chatgeschiedenis. De Essentials-versie voor ongeveer €13 per persoon per maand biedt onbeperkte chats, een chatgeschiedenis van een jaar, een ticketsysteem, beoordelingen en polls en bestandsoverdrachten. Hiermee kun je bovendien drie afdelingen of groepen creëren. De Premium-versie (ca €17) bevat onbeperkte chatgeschiedenis, onbeperkte groepen, gepersonaliseerde begroetingen en aankondigingen en de enquêtetool Survey Maker Premium.

Talen:

Bij de taalinstellingen kun je kiezen uit meer dan 70 talen of instellen dat de taal automatisch wordt bepaald op basis van de locatie van de gebruiker. Zo kun je in verschillende talen communiceren.

Meer informatie

9. Tawk.to

Beoordeling: 4,6 sterren op Capterra

Aantal gebruikersbeoordelingen: 243

Videotutorial voor Tawk.to

De live chat van tawk.to biedt een add-on voor video- en audiogesprekken, functies voor het delen van schermen, gedetailleerde rapporten, bestandsoverdrachten, in-chat betalingen (bèta) en berichtenfilters. Een geïntegreerde kennisbank en berichtsnippets helpen bij het geven van snelle antwoorden. De app is er voor iOS en Android.

Prijzen:

tawk.to is volledig gratis te gebruiken. Voor €16 per maand worden de woorden “Powered by tawk.to” uit het chatvenster verwijderd.

Talen:

tawk.to is in 45 talen te gebruiken.

Meer informatie

10. Tidio

Beoordeling: 4,8 sterren op  Capterra

Aantal gebruikersbeoordelingen: 219

Videotutorial voor Tidio

De live chat app van Tidio kan worden geïntegreerd in verschillende CRM-, e-commerce- en e-mailmarketingplatforms en laat zien wie er op dat moment actief is op de website en waar de bezoekers vandaan komen. De chats kunnen worden geautomatiseerd met AI-ondersteuning en het chatvenster kan op kleur worden aangepast. Tidio kan zowel in de browser als in mobiele apps als op een desktopapplicatie worden gebruikt.

Prijzen:

De gratis versie biedt een basic live chat met maximaal 100 bezoekers per maand, een chatbot en mailingfuncties voor kleine bedrijven. De optie “Chatbots” (vanaf €18 per maand) biedt onder meer onbeperkt actieve chatbots en chatbot-sjablonen, terwijl de optie “Communicator” (ook €18) onder meer een live bezoekerslijst en een preview biedt en door meerdere medewerkers gebruikt kan worden.

Talen:

Je kunt kiezen uit verschillende talen voor het chatvenster en de teksten zo nodig aanpassen. Tidio herkent de taal van de browser van de gebruiker en zelfs de gratis versie kan in verschillende talen worden gebruikt.

Meer informatie

11. Userlike

Beoordeling: 4,6 sterren op Capterra

Aantal gebruikersbeoordelingen: 633

Videotutorial voor Userlike

Userlike is ontwikkeld in Duitsland en wordt daar ook gehost. De servers bevinden zich dan ook in Duitsland. Userlike werkt conform de AVG en er zijn veel opties voor gegevensbescherming beschikbaar. Een link naar het privacybeleid kan bijvoorbeeld rechtstreeks in het chatvenster worden geïntegreerd. Ondersteunend personeel kan desgewenst anoniem verschijnen. Met Userlike kun je centraal antwoorden op berichten die binnenkomen via verschillende kanalen, zoals je website, Facebook of Telegram. Wie extra veiligheid wil, kan communiceren via Threema. Dankzij operatorgroepen kunnen klanten kiezen met welke afdeling ze willen spreken.

Prijzen:

De gratis versie biedt alle kernfuncties en een websitemessenger, evenals een widget en een operator slot. Extra kanalen, widgets en operator seats en (afhankelijk van de versie) tal van andere functies zoals analyses, live vertaling, API-toegang, een chatbot en audiogesprekken worden aangeboden in de betaalde versies. Er is een jaarabonnement voor €90 per maand (teamversie), € 290 per maand (bedrijfsversie) of € 720 per maand (bedrijfsversie inclusief business intelligence).

Talen:

De website en blog van Userlike zijn volledig beschikbaar in het Nederlands. Het gebruiksvriendelijke dashboard en chatvenster kunnen in zeven talen worden gebruikt: Engels, Duits, Nederlands, Spaans, Frans, Italiaans en Portugees. Je kunt je teamleden toewijzen aan verschillende groepen die verantwoordelijk zijn voor bepaalde talen en inkomende berichten naar hen laten doorsturen.

Meer informatie

12. Zoho SalesIQ

Beoordeling: 4,5 sterren op Capterra

Aantal gebruikersbeoordelingen: 73

Videotutorial voor Zoho SalesIQ

Zoho SalesIQ biedt een gepersonaliseerde chat, interactieve e-mailcampagnes en de mogelijkheid om bezoekers op de website te volgen en nieuwe en terugkerende bezoekers te identificeren. Je kunt chats starten op basis van bezoekersactiviteit en via automatische leadscoring prioriteit geven aan welke leads het meest veelbelovend zijn. Chatbots met natuurlijke taalverwerking ondersteunen websitebezoekers wanneer er geen teamleden online zijn en verwijzen de bezoeker naar artikelen met veelgestelde vragen. SalesIQ maakt verbinding met Zoho CRM om meer gedetailleerde analyses te bieden en follow-up acties toe te wijzen.

Prijzen:

De gratis versie ondersteunt één website per portaal, twee operatoren en tot 5.000 bezoekers per maand. Voor grotere bedrijven zijn de betaalde versies geschikt: Basic (€17 per maand voor drie operatoren, plus chatbot en audiogesprekken), Professional (€53 per maand voor vijf operatoren, plus rapporten en Apple TV-apps) en Enterprise (€116 per maand voor tien operatoren, plus chatvertaling).

Talen:

De taal van de live chat is flexibel en kan worden aangepast. Zoho SalesIQ heeft ook een Nederlandstalige website.

Meer informatie

Hoe nu verder? Kijk eens in onze lijst live chat software om de juiste tool voor jou te vinden.

In dit artikel wordt er mogelijk naar producten, programma’s of diensten verwezen die niet in uw land beschikbaar zijn, of die misschien niet voldoen aan de wet- of regelgeving van uw land. Wij raden u aan om de softwareleverancier rechtstreeks te benaderen voor informatie over de beschikbaarheid van de producten en overeenstemming met lokale wetgeving.

Over de auteur

Als Content Analist bij Capterra belicht Quirine de technologische mogelijkheden voor verbetering in het MKB. Ze focust zich op digitalisering, software en technologische trends.

Als Content Analist bij Capterra belicht Quirine de technologische mogelijkheden voor verbetering in het MKB. Ze focust zich op digitalisering, software en technologische trends.