Wat is een mindmap? Een brainstorm hulpmiddel dat de creativiteit bevordert

Gepubliceerd op 15-9-2021 door Amanda Kennedy en Quirine Storm van Leeuwen

Mindmaps kunnen jouw kleine bedrijf een voorsprong geven op de concurrentie als je het over een andere boeg wilt gooien of nieuwe inkomstenstromen wilt genereren.

Drie mensen die meedoen aan een mindmap-opdracht

Mindmapping zou wel eens de brainstormtechniek kunnen zijn die jouw bedrijf in deze pandemie nodig heeft om snel creatieve oplossingen te bedenken. Zo kan het nuttig zijn bij het aanpassen van je businessmodel, het bieden van betere contactloze mogelijkheden aan je klanten of het scheppen van nieuwe inkomstenbronnen om je bedrijf overeind te houden in een economie die steeds digitaler wordt.

Veel ondernemers kunnen profiteren van een boost in creativiteit, zeker in tijden van crisis. Uit eerdere enquêteresultaten blijkt dat veel bedrijven de crisis gebruiken om de digitalisering vooruit te helpen en nieuwe digitale verkoopkanalen op te zetten. Maar liefst 59% van alle kleine en middelgrote bedrijven heeft zijn bedrijfsaanbod volledig (16%) of gedeeltelijk (43%) aangepast zodat het nu virtueel beschikbaar is.

Dat is waar mindmapping, een brainstormtool, goed van pas kan komen. Mindmappen maakt teams creatiever. En wanneer die teams mind mapping software gebruiken om samen te werken, kunnen ze dat ook gewoon vanuit huis doen. In dit artikel leggen we uit wat mind mapping is, hoe het werkt voor kleine bedrijven en hoe software daarbij kan helpen.

Wat is een mindmap?

Een mindmap is een brainstormhulpmiddel waarmee je relaties tussen ideeën kunt visualiseren. De hoofdideeën worden als centrale knooppunten neergezet en van daaruit worden lijnen getekend naar gerelateerde ideeën.

Mindmaps werden al in de jaren 70 van de vorige eeuw populair door Tony Buzan, die de volgende regels voor mindmapping opstelde:

  • Ga uit van één centraal idee, zoals een afbeelding, onderwerp of woord
  • Maak voor elk hoofdidee een eigen vertakking
  • Maak subtakken voor onderliggende ideeën
  • Accentueer en geef relaties aan
  • Gebruik drie of meer kleuren
  • Gebruik één hoofdwoord of afbeelding per regel
  • Geef alle woorden duidelijk weer met hoofdletters of kleine letters
  • Laat ruimte over voor onverwachte onderwerpen of nieuwe ideeën
  • Laat je fantasie de vrije loop
  • Ontwikkel je eigen, persoonlijke stijl voor mindmapping

Hoe maak je een mindmap?

Met de voorafgaande regels kun je eenvoudig een mindmap maken met pen en papier, een whiteboard of software. Ik pak het graag grondig aan, dus voordat ik aan dit artikel begon, maakte ik een mindmap op papier en met software.

Een voorbeeld van een mindmap
Een voorbeeld van een handgeschreven mindmap

Het is natuurlijk makkelijk om een schrijfblok en een pen te pakken en snel wat op papier te zetten. Als je vervolgens echter je mindmap online probeert na te maken met een mindmap tool, ontdek je al snel de voordelen van software.

Met mindmap software kun je dingen snel verplaatsen en eenvoudig fouten corrigeren. Bovendien maakt software het gemakkelijk om digitale mindmaps met collega’s te delen. Je hoeft ze alleen een link te sturen. Veel programma’s bieden een mindmapsjabloon waarmee je eenvoudig verbindingen en knooppunten kunt maken zonder dat je helemaal van voor af aan hoeft te beginnen.

5 voordelen van mindmaps voor kleine bedrijven

Mindmappen is een waardevol hulpmiddel voor kleine bedrijven. Met name als je ergens op vastloopt of hulp nodig hebt bij het bedenken van nieuwe, creatieve oplossingen. Mindmappen hebben de volgende 5 voordelen:

1. Werken goed voor kleine teams 

Brainstormgroepen moeten klein zijn, niet groter dan het aantal mensen dat samen genoeg heeft aan een pizza, aldus Fast Company. Bij een klein bedrijf werk je per definitie al met kleinere teams en dan kan een mindmap de perfecte tool zijn voor je volgende brainstormsessie.

2. Goede tool voor concurrentieonderzoek 

Kleine bedrijven hebben vaak veel concurrenten en mindmaps kunnen je dan helpen te visualiseren wie die concurrenten zijn en welke unique selling points zij bieden die jij ook zou kunnen toevoegen aan jouw producten of diensten.

3. Kunnen rollen duidelijk definiëren 

Medewerkers bij een klein bedrijf hebben vaak verschillende rollen binnen het bedrijf. Met een mindmap kun je samen met je medewerkers hun rollen duidelijk definiëren en afbakenen om prioriteiten te stellen en te focussen op wat echt waarde toevoegt voor jouw bedrijf.

4. Helpen mensen beter te onthouden en te leren

Kleine bedrijven hebben medewerkers nodig die slim en innovatief zijn en die problemen kunnen oplossen. Het personeel draagt er immers vaak verschillende petten of werkt in kleine teams met veel verantwoordelijkheden. Een mindmap is visueel en daardoor makkelijker te onthouden wanneer mensen deze gebruiken om ideeën te verkennen. Zo kunnen de planning en processen verbeterd worden. Je kunt een mindmap dus ook goed toepassen tijdens een nabeschouwing van een project. Door ervoor te zorgen dat je medewerkers leren van fouten uit het verleden en verworven inzichten toepassen op toekomstige problemen, kan jouw bedrijf klanten of cliënten beter van dienst zijn.

5. Kunnen helpen vernieuwende en unieke oplossingen te vinden

Kleine bedrijven zijn vaak extra gevoelig voor grote economische fluctuaties. De coronapandemie heeft dat weer eens extra duidelijk gemaakt. Het is dan ook belangrijk dat je snel kunt omschakelen. Met een mindmap kun je afbeeldingen, pictogrammen of andere visuele elementen gebruiken om op nieuwe ideeën te komen die niet ontstaan als je alleen op basis van tekst brainstormt. Zo kan jouw bedrijf een andere koers inslaan.

In welk opzicht verschilt mindmapping van andere visualisatietechnieken?

Concept map: Een concept map, of conceptueel diagram, kan complexer zijn dan een mindmap. Dit diagram laat de relatie zien tussen de componenten van een specifiek concept (bijvoorbeeld de natuurkundige kant van het koken van eten) en is niet bedoeld om nieuwe ideeën te genereren (zoals nieuwe recepten voor bloemkool bedenken).

Spindiagram: Een mindmap is een bepaald type spindiagram, ook wel spinnenwebdiagram of radardiagram genoemd. Dit is een diagram met één hoofdidee met verschillende vertakkingen, zoals de poten van een spin.

De kracht van creatief denken in onzekere tijden

Mindmaps kunnen een krachtig hulpmiddel zijn om creatief denken te stimuleren en nieuwe patronen tussen ideeën te ontdekken. Toch worden ze vaak nog onderschat. Ze kunnen waarde creëren voor jouw bedrijf, zeker nu bedrijven creatieve oplossingen moeten bedenken om hun klanten een contactloze ervaring te bieden tijdens de huidige pandemie. Het is al gebleken dat bedrijven die zich snel kunnen aanpassen en van koers kunnen veranderen, de grootste kans hebben om te overleven en zelfs te floreren in deze onzekere tijden. Dat geldt nog eens extra voor bedrijven die technisch en digitaal innoveren, zoals dit voorbeeld van de eigenaar van een filmtheater die we hebben geïnterviewd.

Omdat veel bedrijvenop afstand willen blijven werken, is mindmap software cruciaal. In 2019 volstond een whiteboard of een gewoon schrijfblok nog, maar we zullen ons moeten aanpassen aan een wereld die steeds digitaler wordt. Met mindmapsoftware kun je snel ideeën uitwisselen met collega’s. Bovendien kun je hiermee gemakkelijker ideeën verplaatsen of bewerken, zonder dat je moet gaan knoeien in je diagram.

Meer weten? Neem een kijkje in ons overzicht met mindmapping-software om de juiste tool te vinden.

In dit artikel wordt er mogelijk naar producten, programma’s of diensten verwezen die niet in uw land beschikbaar zijn, of die misschien niet voldoen aan de wet- of regelgeving van uw land. Wij raden u aan om de softwareleverancier rechtstreeks te benaderen voor informatie over de beschikbaarheid van de producten en overeenstemming met lokale wetgeving.

Over de auteur

As a Content Analyst at Capterra, Quirine highlights the technological possibilities for improvement in SMEs. She focuses on digitization, software and technological trends.

As a Content Analyst at Capterra, Quirine highlights the technological possibilities for improvement in SMEs. She focuses on digitization, software and technological trends.