Zou je niet graag al je leads tot klant willen maken? Begin met het koesteren van je leads met deze lead nurturing e-mail voorbeelden.

lead nurturing e-mail voorbeeld

Toen ik vanochtend m’n inbox opende, stonden er 157 mails op me te wachten. Daarvan waren er 4 persoonlijk, 10 waren updates en de overige 143 waren e-mails van verschillende bedrijven die van alles verkochten, van schoenen tot laptops, een dure wasmachine, aanvullende verzekeringen voor mijn auto, enzovoort. Ik scrollde er meteen aan voorbij.

Ze zetten me echter wel aan het denken over hoe cruciaal timing en inhoud van een e-mail zijn bij het converteren van leads naar klanten.

De laatste paar jaar zijn consumenten via lead nurturing bestookt met allerlei vormen van communicatie. Het komt er op neer dat consumenten wereldwijd  zo’n 269 biljoen e-mails per dag ontvangen.

Voor een effectieve nurturingcampagne moet je e-mails maken die voor je leads interessant zijn en hen aanzet contact te zoeken met jouw bedrijf. Het is bijvoorbeeld vreemd om meer airco’s aan te bevelen aan iemand die er pas een heeft aangeschaft. Of, zoals deze tweet naar Amazon laat zien, om een klant meer wc-brillen aan te bevelen.

een verkeerde leadnurturing e-mail
( bron)

Om je te helpen bij het maken van effectieve lead nurturing campagnes, heeft Capterra vijf lead nurturing e-mail voorbeelden geselecteerd waarmee je je eigen succesvolle campagne kunt maken.

Wat je zoal moet weten over het maken van een lead nurturing e-mail template

Het is een vuistregel om de inhoud van de template zo relevant te maken dat je leads de gewenste call-to-action (CTA) ondernemen. Met relevant wordt iets bedoeld waarmee leads geld kunnen besparen, een probleem kunnen oplossen, meer informatie kunnen krijgen of zich aangesproken voelen om iets bij jou te kopen.

En ook al gebruik je een sjabloon, vergeet niet de inhoud van de e-mail te personaliseren. Door  gepersonaliseerde video’s in een e-mailcampagne te gebruiken realiseerde Adidas een toename van 113% voor open ratio’s en een toename in de verkoop van kleding via click-through.

5 essentiële lead nurturing e-mail voorbeelden

1. Inleidende nurturing

Dit is de eerste e-mail die je leads van je ontvangen en die de toon zet voor hun betrokkenheid bij je bedrijf. De e-mail heeft als doel je leads te laten weten dat je hun behoeften kent en dat jij de middelen hebt om aan die behoeften te voldoen.

Hier zie je een voorbeeld van een eerste nurture-e-mail van WealthSimple, een Canadese dienst voor online investeringsbeheer:

e-mal template voor een inleidende lead nurturing

Deze inleidende e-mail van WealthSimple laat zien wat de voordelen zijn om al op jonge leeftijd te gaan sparen voor je pensioen (Bron)

Houd dit in gedachten: Heb je eenmaal de aandacht van leads te pakken met een aantrekkelijk doel of een dreigend probleem, laat ze dan weten hoe jij kunt helpen dat doel te bereiken of dat probleem op te lossen. Wees je bewust van de doelgroep die je wilt bereiken om te voorkomen dat je bericht zijn doel voorbijschiet. Het bericht hierboven werkt bijvoorbeeld voor iemand van rond de 25, maar niet voor iemand die de 40 al gepasseerd is.

Waarom deze template werkt: Wanneer je het gesprek begint door alle kenmerken van je product of service op te sommen, gaat je bericht al gauw verloren vanwege het gebezigde jargon. Vermeld je daarentegen de voordelen, dan laat je zien hoe jouw aanbod zich onderscheidt van de rest.

2. Nurturing op basis van kennis

Dit is een e-mailsjabloon die kan worden gebruikt wanneer een lead al enkele keren met je bedrijf heeft gecommuniceerd. De sjabloon heeft tot doel de lead te informeren over de markt en kennis te laten maken met je domein.

Hier zie je een voorbeeld van een e-mail van Basecamp die de expertise van het bedrijf op het gebied van projectmanagement etaleert:

email-voorbeeld van Basecamp lead nurturing op basis van kennis

De lead nurturing-e-mail van Basecamp nodigt mensen die al met het product van het bedrijf bekend zijn, uit om ook via andere kanalen informatie in te winnen (Bron)

Houd dit in gedachten: Deel artikelen, video’s of blogposts over markttrends en/of verstrek informatie over de laatste ontwikkelingen op jouw gebied. Geef maar een klein stukje weg van de informatie die je wilt delen: op die manier moedig je mensen aan naar je blog of website te gaan voor meer informatie.

Waarom deze template werkt: Leads worden aangemoedigd om opnieuw naar je bedrijf te kijken, verder dan het product of de service die ze al kennen en het geeft aan dat je een goed beeld hebt van de markt als geheel. Communicatie met leads zonder directe reclamedoeleinden helpt bovendien meer vertrouwen op te bouwen en meer (potentiële) klanten te behouden.

3. Nurturing na verlaten van winkelwagen

Dit lead nurturing e-mail voorbeeld kan worden gebruikt wanneer een lead producten op je website heeft geselecteerd, maar is weggegaan zonder iets te kopen. Het doel van deze e-mail is de klant te verleiden om alsnog hun winkelwagen te openen en tot aankoop over te gaan

Hier zie je een voorbeeld van Rudy’s Barbershop, een keten van kapperszaken uit de VS:

template e-mail voor leads die winkelwagentje hebben verlaten

Deze nurturing-e-mail na het verlaten van de winkelwagen probeert de klant terug te halen met een kortingscode (Bron)

Houd dit in gedachten: Wees zo specifiek mogelijk en richt je op de persoon. Geef precies aan welke producten of services er in de winkelwagen op de klant wachten. Bied zo mogelijk gratis verzending of korting in een andere vorm aan om de klant dat laatste zetje te geven om de winkelwagen te openen en tot aankoop over te gaan. Deze kortdurende kortingsacties zijn favoriet bij de consument.

Waarom deze template werkt: Zulke e-mails versterken je band met de lead en laten zien dat je hen belangrijk vindt.  Onderzoek laat zien dat nurturing-e-mails na het verlaten van de winkelwagen die binnen een uur nadat de lead de website heeft verlaten, verzonden worden, de conversie met 6,33% kan vergroten.

4. Nurturing bij een mijlpaal

Dit is een felicitatie-e-mail die wordt verzonden wanneer een lead of bestaande klant jarig is of een mijlpaal heeft bereikt. Deze e-mail heeft tot doel de relatie met je leads een persoonlijk tintje te geven door te laten zien dat je kleine details hebt onthouden.

Hier zie je een voorbeeld van zo’n e-mail van YouTube:

nurturing bij een mijlpaal als een verjaardag

De mijlpaal-e-mail van YouTube refereert aan een mijlpaal die gebruikers van YouTube belangrijk vinden: het aantal abonnees (Bron)

Houd dit in gedachten: Personaliseer de e-mail door de naam van de ontvanger te gebruiken en vermeld de mijlpaal die ze hebben bereikt. Naast mijlpalen als deze kun je ook verwijzen naar mijlpalen die specifiek betrekking hebben op jouw bedrijf, zoals het feit dat iemand al 1 jaar klant van je is. Maak deze e-mail speciaal door iets extra’s aan te bieden zoals een korting, cadeaubon of freebies.

Waarom deze template werkt: Dit is een zeer persoonlijke e-mail die ontvangers het gevoel geeft speciaal te zijn en jouw goede relatie met hen onderstreept.  Onderzoeken hebben aangetoond dat dergelijke e-mails die verzonden worden bij een verjaardag of het bereiken van een mijlpaal, kunnen leiden tot een conversiepercentage van liefst 13% aan klikken die resulteren in een aankoop.

5. Nurturing tijdens de feestdagen of andere gebeurtenissen

Deze e-mail is ideaal om de band met je leads maar ook met bestaande klanten te versterken. De e-mail heeft tot doel de lead aan te zetten tot een aankoop door in te haken op alle plezier rondom de feestdagen en de bijbehorende inkopen.

Hier zie je een voorbeeld van een e-mail voor nurturing tijdens de start van de kerstverkoop (Cyber Monday) van designtool ReadyMag:

E-mail marketing campagne op feestdagen

De Cyber Monday-e-mail van ReadyMag attendeert leads op de voornaamste punten van de jaarlijkse uitverkoop (Bron)

Houd dit in gedachten: Breng je leads op de hoogte van je acties tijdens de feestdagen. Als je geen korting geeft, denk dan eens aan andere voordeeltjes, zoals gratis verzending of levering nog dezelfde dag. Vermeld extra’s zoals cadeauverpakkingen of opties zoals cadeaubonnen die mensen nog op het laatste moment over de streep kunnen trekken.

Waarom deze e-mail template werkt: Wanneer mensen al nadenken over inkopen voor de feestdagen, kunnen lokkertjes zoals kortingen en gratis verzending die rechtstreeks naar hun inbox worden verstuurd, leads overhalen om tot aankoop over te gaan. Op Black Friday zoeken consumenten naar (en “wachten ze op”) nieuwsbrieven met kortingen, waardoor  de open-ratio’s stijgen met 60 procent.

Tools voor het uitvoeren van campagnes met e-mails voor leadnurturing

Nu je over enkele e-mail voorbeelden beschikt voor lead nurturing campagnes, gaan we het hebben over de tools om die campagnes uit te voeren.

Zonder de juiste tools kan het uitvoeren van die campagnes een zware klus worden. Je moet al je leads volgen in de sales funnel en hun gedrag in de gaten houden. Je wilt ook nurturingcampagnes maken en e-mails opstellen die aansluiten bij elke fase van de buyers journey (koperstraject). Bovendien moet je de e-mails op strategisch juiste momenten verzenden.

Hier zijn enkele aan te bevelen acties:

  • Gebruik tools zoals  e-mailmarketingsoftware om je campagnes te automatiseren.
  • Kijk ook eens naar wat geavanceerdere tools zoals  software voor verkoopautomatisering en  software voor marketingautomatisering om diverse aspecten van leadbeheer te automatiseren, waaronder leadscoring, leadsegmentering en verkoopprognoses.
  • Beoordeel de effectiviteit van je leadnurturingcampagnes aan de hand van de gedetailleerde rapporten die door veel van deze tools worden gegenereerd.

In het voorgaande artikel vind je meer voorbeelden van hoe je een B2B sales e-mail schrijft

Wil je meer weten? Bekijk dan onze online catalogus met een uitgebreid aanbod aan e-mail marketing oplossingen.