Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd op 20-11-2020

Wil je de betrokkenheid met je klanten of partners vergroten? Wil je ze een ruimte bieden om elkaar te ontmoeten en kennis te delen? Een online community platform kan daarbij helpen. We hebben de beste communityplatforms, die allemaal met minimaal 4,4 van de 5 sterren zijn beoordeeld, voor je op een rijtje gezet. 

Met community software kunnen bedrijven contact onderhouden met hun klanten.

Als je online zaken doet, is de kans groot dat je een geografisch verspreide doelgroep hebt. Dat wil zeggen dat je doelgroep zich niet in dezelfde plaats of regio bevindt. Traditioneel worden er dan vaak sociale evenementen en bijeenkomsten gebruikt om de doelgroep bij elkaar te brengen. De technologische ontwikkelingen gaan echter snel en de interesses van doelgroepen veranderen. Dan kan het ook veel voordelen bieden om online activiteiten te hosten. Door je doelgroep bijeen te brengen in een community, kun je als bedrijf voor meer interactie zorgen en de organische groei van je klantenbestand versnellen. 

De 7 beste platforms om een online community op te zetten

Wat is een online community? Hoe kan community software bedrijven helpen?

Een online community is een centrale, gedeelde ruimte waar mensen online met elkaar in contact komen om een gezamenlijke interesse of uitdaging, of een gemeenschappelijk doel te bespreken. Dergelijke groepen gebruiken de community om kennis te delen en relaties op te bouwen. 

Organisaties kunnen community software ook gebruiken om contact te onderhouden met hun klanten of partners door een ruimte beschikbaar te stellen voor het delen van ideeën, het verzamelen van meningen, het opslaan van vragen en antwoorden en het bieden van mogelijkheden voor interactie met andere klanten en vertegenwoordigers van bedrijven.

In dit artikel hebben we de zeven beste communityplatforms op een rijtje gezet. Deze tools zijn geselecteerd op basis van verschillende criteria. Ze moeten bijvoorbeeld door gebruikers met minimaal 4,4 van de 5 sterren zijn beoordeeld en ze moeten in de afgelopen twee jaar meer dan 20 gebruikersreviews hebben gekregen. De volledige methodologie voor het selecteren van deze specifieke tools vind je aan het einde van dit artikel. De tools staan hieronder in alfabetische volgorde. 

1.

Met AlumnForce-software kunnen gebruikers een mentorprogramma implementeren.
Het dashboard van AlumnForce dat laat zien hoe je ideeëngroepen maakt [ ]
  • Algemene beoordeling: 4,6/5
  • Gebruiksgemak: 4,6/5
  • Klantenservice: 4,8/5 
  • Functies: 4,4/5
  • Waar voor je geld: 4,4/5

AlumnForce is community software die studenten, alumni, collega's, leden en de community een centraal platform biedt om met elkaar te communiceren. Deze tool omvat functionaliteit om een loopbaancentrum op te zetten. Hiermee kunnen gebruikers hun leden en hun netwerk promoten, een complete vacaturebank aanbieden, de community relevante content bieden over het werk, en vacatures, bedrijfsbestanden en een cv-bibliotheek beschikbaar stellen. Daarnaast zijn er nuttige functies voor moderatie, contentbeheer, ledenadministratie en ledenlijsten. 

Met deze software kun je een mentorprogramma implementeren en leden mogelijkheden bieden om elkaar te helpen. Je kunt rechtstreeks vanuit het platform van de tool gerichte e-mailcampagnes en nieuwsbrieven naar andere leden van de community sturen. AlumnForce heeft geen gratis versie. Meer informatie over abonnementen en prijzen vind je op de officiële website van de aanbieder. 

2.

Met Brilliant Directories kunnen gebruikers hun eigen website ontwerpen en content publiceren.
Resultaten van een zoekopdracht naar leden in Brilliant Directories [ ]
  • Algemene beoordeling: 4,7/5
  • Gebruiksgemak: 4,5/5
  • Klantenservice: 4,8/5 
  • Functies: 4,7/5
  • Waar voor je geld: 4,7/5

Brilliant Directories is een communityplatform waarmee gebruikers een directory-thema kunnen selecteren om een ledenwebsite te starten voor een sector of regio. Met deze tool kun je via één centraal platform je website ontwerpen, content publiceren en je leden beheren. De software bevat onder andere nuttige functies voor moderatie, ideatie, integratie met andere platforms zoals PayPal en Google Drive, e-mailmarketing, en design en branding.

De tool heeft een doorzoekbare directory, waarmee websitebezoekers leden kunnen zoeken in de professionele online lijst. Verder kun je aanstaande evenementen publiceren en promoten om de ledencommunity te informeren. Ook kun je facturatiegegevens van leden beheren, de betaalgeschiedenis bijhouden en dossiers en gegevens bijwerken. Deze software heeft geen gratis versie en meer informatie over de betaalde versie vind je op de officiële website van de aanbieder. 

3.

Glue Up is een CRM- en community-platform waarmee gebruikers zelf een community kunnen opzetten.
Het contact-dashboard van Glue Up [ ]
  • Algemene beoordeling: 4,6/5
  • Gebruiksgemak: 4,5/5
  • Klantenservice: 4,6/5 
  • Functies: 4,4/5
  • Waar voor je geld: 4,4/5

Glue Up is een CRM- en communityplatform waarmee gebruikers zelf een community kunnen opzetten met evenementen, lidmaatschappen en andere digitale tools. Leden kunnen via een aangepaste hub ideeën delen en relevante onderwerpen bespreken. Ook is er een plek voor sociale interacties. Er zijn nuttige functies voor moderatie, contentbeheer, ledenadministratie en ledenlijsten. 

Je kunt met Glue Up openbare en privégroepen maken, onbeperkt opmerkingen toevoegen, aangepaste reacties maken en profielfilters toepassen. Community's kunnen met de tool digitale visitekaartjes maken en delen, hun contacten beheren en effectief met iedereen netwerken, ongeacht waar mensen zich bevinden. Met de netwerkfunctie kunnen leden een-op-een chatten met de mogelijkheid om visitekaartjes te delen. Deze software heeft geen gratis versie. Meer informatie over de verschillende abonnementen vind je op de officiële website van de aanbieder. 

4.

Met de community-software van Squarespace kunnen leden via virtuele evenementen met elkaar in contact komen.
Afsprakenkalender in Squarespace [ ]
  • Algemene beoordeling: 4,6/5
  • Gebruiksgemak: 4,4/5
  • Klantenservice: 4,4/5 
  • Functies: 4,3/5
  • Waar voor je geld: 4,3/5

Met de community-software van Squarespace kunnen leden met elkaar in contact komen via virtuele evenementen, updates via e-mail, gedeelde evenementenkalenders en groepsworkshops. Je kunt met de tool video's uploaden, e-mails sturen, inzichten krijgen, leden beheren en kiezen waar bezoekers zich aanmelden. Er zijn ook nuttige functies voor moderatie, contentbeheer, ledenadministratie en ledenlijsten. 

Verder zijn er zogenaamde ‘ledengebieden’, ofwel een virtueel clubhuis dat de community kan gebruiken voor wekelijkse content, een virtuele bibliotheek en tools om nieuwe bezoekers en potentiële studenten de weg te wijzen in de community. Via dit platform kun je toegang verkopen tot online cursussen en lessen, video's, betaalde nieuwsbrieven, community's en meer. Squarespace heeft geen gratis versie. Meer informatie over abonnementen en prijzen vind je op de officiële website van de aanbieder. 

5.

Met ToucanTech kunnen gebruikers een eigen website maken om content te publiceren.
Een communitynieuwsbrief in ToucanTech [ ]
  • Algemene beoordeling: 4,9/5
  • Gebruiksgemak: 4,8/5
  • Klantenservice: 4,9/5 
  • Functies: 4,7/5
  • Waar voor je geld: 4,8/5


ToucanTech is een plaform voor communitybeheer waarmee gebruikers hun content, e-mails, evenementen, betalingen en CRM via één centrale plek kunnen delen en beheren. Met deze tool kunnen gebruikers inzicht krijgen in de leden van hun community en hun database updaten naar een CRM-systeem dat automatisch online activiteit vastlegt en interacties registreert, waardoor je toegang krijgt tot recentere informatie. 

De software helpt je ook een aangepaste website te bouwen om content te publiceren en meer interactie te krijgen met je community. Je kunt de branding, siteopmaak, paginalay-out en beheerdersworkflows aanpassen en functies selecteren waaraan jij de voorkeur geeft. Verder zijn er nuttige functies voor moderatie, ideatie, ledenadministratie en ledenlijsten. Deze software heeft geen gratis versie en meer informatie over abonnementen en prijzen vind je op de officiële website van de aanbieder. 

6.

Vaave is een platform voor community- en alumnibeheer.
Beheerpagina in Vaave-software [ ]
  • Algemene beoordeling: 4,7/5
  • Gebruiksgemak: 4,7/5
  • Klantenservice: 4,9/5 
  • Functies: 4,6/5
  • Waar voor je geld: 4,7/5

Vaave is een platform voor community- en alumnibeheer dat gebruikers een centrale plek biedt om hun alumniprogramma's op te zetten en te beheren. Deze software helpt gebruikers hun database te beheren. Ze krijgen de beschikking over een centrale alumnilijst, een systeem voor goedkeuring van leden en functies voor ledenadministratie en profielbeheer. Met Vaave kun je verhalen van alumni publiceren, belangengroepen opzetten, gebruikersprofielen onderhouden en een-op-een- of groepsberichten sturen.

Verder heeft deze software nuttige functies voor contentmoderatie, contentbeheer, e-mailcampagnes, realtime statistieken en toegang met meerdere rollen. De software biedt een alumninetwerk van waaruit gebruikers kandidaten voor vacatures kunnen werven. Daarnaast biedt Vaave werkgeversbranding via diverse evenementen bij hun partnerinstellingen en rechtstreeks toegang tot potentiële kandidaten voor vacatures. Deze software heeft geen gratis versie. Meer informatie over abonnementen en prijzen vind je op de officiële website van de aanbieder. 

7.

Met Zapnito kunnen gebruikers speciale ruimten aanmaken voor aankondigingen, ideatie en feedback.
Communitymanagerrichtlijnen in Zapnito-software [ ]
  • Algemene beoordeling: 4,6/5
  • Gebruiksgemak: 4,6/5
  • Klantenservice: 4,9/5 
  • Functies: 4,2/5
  • Waar voor je geld: 4,5/5

Zapnito is interactie- en communitysoftware die gebruikers een centrale ruimte biedt voor het aanbevelen van content, discussies, cursussen en events, en om te netwerken. Met deze tool kun je de conversie verhogen door potentiële en bestaande klanten bijeen te brengen om kennis te delen en de waarde van je product of dienst te belichten. De software heeft onder andere nuttige functies voor contentmoderatie, ideatie, ledenadministratie en ledenlijsten. 

Bovendien kun je met Zapnito de klanttevredenheid verhogen door speciale ruimten te maken voor aankondigingen, ideatie en feedback. Het uiterlijk van je communityplatform kun je helemaal zelf aanpassen. Je kunt ruimten, kamers, onderwerpen en tags toevoegen, aangepaste groepen maken, machtigingen instellen en aangepaste aanmeldings- en registratieformulieren maken. Deze software heeft geen gratis versie en meer informatie over abonnementen en prijzen vind je op de officiële website van de aanbieder. 

Op zoek naar community software? Bekijk onze catalogus!


Methodologie

Om in deze lijst te worden opgenomen moesten de zeven softwaretools hierboven allemaal voldoen aan de marktdefinitie van communitysoftware en de andere criteria hieronder:

  • De zeven tools in onze lijst voldoen aan de marktdefinitie van communitysoftware: ‘Communitysoftware helpt bedrijven om contact te onderhouden met hun klanten door een ruimte beschikbaar te stellen voor het delen van ideeën, het verzamelen van meningen, het opslaan van vragen en antwoorden en interactie met andere klanten en vertegenwoordigers van bedrijven.’
  • De software biedt de volgende kernfuncties:
    • Discussieborden
    • Groepsbeheer
  • De software heeft in de afgelopen twee jaar (1 mei 2021 tot 1 mei 2023) meer dan 20 gebruikersreviews gekregen.
  • De software heeft in de gebruikersbeoordelingen minimaal 4,4 van de 5 sterren gekregen.
  • Uit de lijst van tools die aan deze criteria voldoen, hebben we de zeven beste tools gekozen die de hoogste gemiddelde algemene beoordeling hebben in vergelijking met andere producten.
  • Deze tools hebben ook allemaal de hoogste beoordeling voor de volgende vier criteria: klantenservice, gebruiksgemak, waar voor je geld en functies.