De 7 beste platforms voor het opzetten van jouw online community

Gepubliceerd op 20-11-2020 door Quirine Storm van Leeuwen

Wat leeft er onder jouw klanten, leden of medewerkers? Je zou je graag wat meer bij je klanten of partners willen betrekken, ze een ruimte willen geven om als groep of netwerk met elkaar in contact te komen en kennis met elkaar te delen. Zeker in deze coronatijd groeit de behoefte naar contact met ‘peers’. en zoek je als organisatie manieren om de band met relaties levend te houden. Social media is een optie, maar een online community platform kan hiervoor wellicht een betere tool zijn.

Beste 7 online community software

Wat is community software?

Community software stelt organisaties in staat contact te maken met hun klanten of partners door een ruimte te creëren voor het delen van ideeën, het verzamelen van meningen, het opslaan van vraag- en antwoordgegevens en interactie met andere klanten en bedrijfsvertegenwoordigers.

Voordelen van je eigen online community

Jij hebt je eigen doelgroep en wilt die graag op een plek bij elkaar brengen die past bij jouw organisatie en doelgroep.

Community software kun je beschouwen als sociale media specifiek voor jouw organisatie. Een ontmoetingsplek voor je klanten, leden of partners onderling, en een bron van informatie voor jouw organisatie; ‘brand to user’ en ‘peer to peer’.

Een aantal voordelen van community software op een rijtje:

  • Fully branded: je kunt het platform de “look and feel” geven van jouw organisatie.
  • Kies de functionaliteiten die het best bij jouw klanten, producten en organisatie passen.
  • Alle content op één platform: website, forum, tools, data, handleidingen, video’s, afbeeldingen et cetera.
  • Versterk de betrokkenheid van de klant door klanten informatie te laten uitwisselen in een forum.
  • Controle over ­­de data: an­alyse tools maken inzichtelijk wat er leeft binnen jouw klantenkring.
  • Mogelijkheden tot het genereren van inkomsten.

Top 7 online community software

Elke gemeenschap is anders en misschien vind je wel andere opties die beter passen bij jouw specifieke gemeenschap. Maar dit zijn de 7 platforms die gebruikers het best beoordelen op Capterra (van een totaal van 157 tools). Onder best beoordeeld worden alle tools met een sterrenscore van minimaal 4,4 op 5 en minimaal 60 reviews bedoeld. De lijst staat in alfabetische volgorde en de volledige methodologie staat onderaan het artikel.

Top online community platforms

Brilliant Directories

Gebruikers geven deze tool de volgende scores op een maximaal van 5 sterren:

Totaal aantal reviews: 563

sterrenscore reviewsTotaalscore: 4,7
Gebruiksgemak: 4,5
Klantenservice: 4,8
Functies: 4,6

opzetten gemeenschap met platform Brilliant directories
Organiseer evenementen voor jouw klanten via de community in Brilliant Directories (bron)

Een alles-in-één oplossing geschikt voor zowel verenigingen als clubs, non-profit organisaties, B2C en B2B. Met drag-and-drop kan de community snel worden opgezet. Bevat onder andere ledenadministratie, betaalmogelijkheden en een website builder.

Voor en nadelen volgens gebruikers

Gebruikers zijn zeer tevreden over de uitgebreide functionaliteiten en mogelijkheden van het platform. Ook de servicedesk laat niets te wensen over.

Als minpunt noemen gebruikers de (te) extensieve instructievideo’s welke niet altijd aangepast zijn aan de meest recente software releases.

Prijs vanaf $145 per maand voor het volledige pakket.

Meer informatie

Higher Logic Online Community

Gebruikers geven deze tool de volgende scores op een maximaal van 5 sterren:

Totaal aantal reviews: 93

sterrenscore reviews

Totaalscore: 4,4
Gebruiksgemak: 4,1
Klantenservice: 4,1
Functies: 4,2

Klantenbinding via een community pagina in Higher Logic.

Klantenbinding via een community pagina in Higher Logic (bron)Higher Logic Online Community richt zich op het bedrijfsleven: verbeteren van de customer service, experience en engagement. Het platform verwerkt ruim 2,4 miljard community interacties per jaar en biedt ondersteuning bij het opzetten van de community en migratie van data. Meer dan 40 integratiemogelijkheden met andere zakelijke softwaresystemen.

Voor en nadelen volgens gebruikers

Gebruikers vinden het vrij gemakkelijk te implementeren en ook de eenvoud van het customizen van pagina’s is een pluspunt. Er is een zeer actieve Higher Logic User Group (HUG).

Nadeel is dat het platform geen meerdere talen ondersteunt.

Prijs is op aanvraag bij de leverancier.

Meer informatie

Influitive

Gebruikers geven deze tool de volgende scores op een maximaal van 5 sterren:

Totaal aantal reviews: 222

sterrenscore reviewsTotaalscore: 4,7
Gebruiksgemak: 4,5
Klantenservice: 4,8
Functies: 4,5

kennis delen in online gemeenschap Influitive
Customer engagement: uitdagingen voltooien bij Influitive (bron)

Influitive zet in op customer advocacy. Klanten kunnen meedoen aan uitdagingen en een bonus krijgen als de uitdaging voltooid is. De filosofie is om niet enkel klanten, maar ook personeel actief te betrekken in de community. Zo kan de community een smeltkroes worden van innovatieve ideeën. Influitive mag bedrijven als IBM, Oracle en Cisco tot haar klantenkring rekenen.

Voor en nadelen volgens gebruikers

Gebruikers van het platform zijn zeer tevreden over het gebruikersgemak en de service desk. Gebruikers zijn het minst tevreden over de rapporteringsmodule.

De prijs is op aanvraag bij de leverancier.

Meer informatie

Glue Up

Gebruikers geven deze tool de volgende scores op een maximaal van 5 sterren:

Totaal aantal reviews: 73

sterrenscore reviewsTotaalscore: 4,6
Gebruiksgemak: 4,5
Klantenservice: 4,7
Functies: 4,4

Bijhouden activiteit gebruikers community
Voorbeeld van het rapportage dashboard van Glue UP (bron)

Glue Up is is meer dan 50 landen over de hele wereld aanwezig. De spil van de Community Management Suite van Glue Up is een CRM module die integreert met de modules voor community, email en nieuwsbrieven en een module voor facturatie en betalen. Glue Up kan onder andere gekoppeld worden met Salesforce en Zoom en er zijn nog vele andere mogelijkheden.

Voor en nadelen volgens gebruikers

Klanten zijn zeer tevreden over de eenvoud van het opzetten en gebruik. De evenementpagina’s worden vaak geprezen.

Gebruikers melden dat de facturatie- en betalingsfunctionaliteiten niet geheel naar wens zijn.

De prijzen zijn op aanvraag bij de leverancier.

Meer informatie

Tribe

Gebruikers geven deze tool de volgende scores op een maximaal van 5 sterren:

Totaal aantal reviews: 65

sterrenscore reviewsTotaalscore: 4,7
Gebruiksgemak: 4,8
Klantenservice: 4,8
Functies: 4,5

vragen en antwoord in gemeenschap op Tribe
Vraag & antwoord, advies of aanbevelingen onder leden van een gemeenschap op Tribe (bron)

Het cloudgebaseerde communityplatform Tribe is een no-code platform en dus volledig aanpasbaar. Bedrijven als Decathlon en Google Educators Group gebruiken het. Tribe is een white label platform. Gebruikers kunnen er volgen, vragen stellen, discussies en polls starten, stemmen, opmerkingen plaatsen en verschillende soorten content delen.

Voor en nadelen volgens gebruikers

De mogelijkheden voor maatwerk, de grote verscheidenheid aan features en gebruiksvriendelijkheid wordt door vele gebruikers geroemd.

Een minpunt is dat voor totale integratie van de community in de look en feel van de onderneming wel technische it-kennis nodig is.

Tribe heeft een gratis versie en een 14-daagse proefperiode voor de betaalde versies, welke verkrijgbaar zijn vanaf $85 per maand.

Meer informatie

Website Toolbox

Gebruikers geven deze tool de volgende scores op een maximaal van 5 sterren:

Totaal aantal reviews: 104

sterrenscore reviewsTotaalscore: 4,5
Gebruiksgemak: 4,4
Klantenservice: 4,5
Functies: 4,2

Forums en dsicussiegroepen op Website toolbox
Forums en discussiegroepen op Website Toolbox (bron)

Dit is ook een no-code platform voor het creëren van een forum dat gemakkelijk in een website geëmbed kan worden. Website Toolbox mag onder andere Samsung, Whirlpool en Greyhound tot haar klanten rekenen. Het platform bedient ruim 50.000 forums wereldwijd. Het platform is eenvoudig te personaliseren met je eigen logo, kleuren en opmaak.

Voor en nadelen volgens gebruikers

De klantenservice, prijs en het gebruiksgemak worden door gebruikers als pluspunten aangemerkt.

Gebruikers missen echter een app-versie.

Website Toolbox heb je vanaf $39 per maand.

Meer informatie

Vanilla

Gebruikers geven deze tool de volgende scores op een maximaal van 5 sterren:

Totaal aantal reviews: 62

sterrenscore reviewsTotaalscore: 4,4
Gebruiksgemak: 4,3
Klantenservice: 4,8
Functies: 4,2

 

Forums opzetten met online community platform vanilla
Productinformatie beschikbaar via de community pages (bron)

Vanilla heeft 2 versies: een business versie met uitgebreide functionaliteiten als SaaS-oplossing (met meer dan 3 miljard discussies per jaar) en een open source versie, on-premise en geschikt voor kleine ondernemingen. De open source versie heeft enkel ondersteuning van de open source community. De business versie integreert met vele applicaties, waaronder Salesforce, Zendesk en Mailchimp.

Voor en nadelen volgens gebruikers

Gebruikers zijn zeer tevreden over de intuïtieve interface en beschikbare templates.

Minpunt is dat de beschikbare API niet alle gewenste functionaliteit biedt.

Prijs is op aanvraag.

Meer informatie

Wil je meer weten? Bekijk dan onze online catalogus met een uitgebreid aanbod aan community software.

Methodologie

Om deze top 7 te maken hebben we 157 community software producten geanalyseerd op Capterra. Hieruit hebben we de top 5 producten gekozen op basis van de volgende criteria:

  • Het product voldoet aan de volgende definitie van community software: Community software stelt bedrijven in staat contact te maken met hun klanten door het creëren van een ruimte voor het delen van ideeën, het verzamelen van meningen, het opslaan van vraag- en antwoordgegevens en interactie met andere klanten en bedrijfsvertegenwoordigers.
  • Het product heeft functionaliteit voor discussieforums en groepenbeheer.
  • Het product heeft een gebruikersbeoordeling van minimaal 4,4 sterren.
  • Het product heeft ten minste 60 reviews waarvan de laatste 10 niet ouder zijn dan van april 2019.

In dit artikel wordt er mogelijk naar producten, programma’s of diensten verwezen die niet in uw land beschikbaar zijn, of die misschien niet voldoen aan de wet- of regelgeving van uw land. Wij raden u aan om de softwareleverancier rechtstreeks te benaderen voor informatie over de beschikbaarheid van de producten en overeenstemming met lokale wetgeving.