Dit artikel dateert oorspronkelijk van 17-9-2019
Personeelsverloop voorkomen, wat ging er mis?
Het is de nachtmerrie van elke teamleider of HR-manager: je beste medewerker – harde werker, nooit te laat, kan met iedereen opschieten en komt altijd met de beste ideeën – vraagt of je even tijd hebt voor een gesprek.
Hij of zij heeft een nieuwe baan gevonden en vertrekt al over twee weken.
De schrik slaat je om het hart. Om deze droomwerknemer met die ongeëvenaarde werkethiek te vervangen, heb je wel drie nieuwe mensen nodig! Je moet snel iemand anders aannemen om de continuïteit te waarborgen, maar die moet eerst worden ingewerkt, waardoor een heleboel ander werk ook vertraging oploopt!
En dan de werving en training nog. Daar komen niet alleen kosten bij kijken, maar ook veel tijd. Als klein bedrijf of kleine trainingsafdeling van een middelgroot bedrijf kun je het je niet permitteren om tijd of geld te verspillen aan personeelsverloop.
Wat is er misgegaan? Had jij iets kunnen doen om dit te voorkomen? Lag het aan je software voor talent management misschien, was daar iets helemaal mis mee? In dit stuk over personeelsverloop door een burn-out zullen we deze en andere vragen beantwoorden.

Waarom stappen goede werknemers op?
Een belangrijke KPI van de medewerkerbeleving is de loyaliteit van de medewerkers. Als een medewerker gelukkig is met zijn werk, is de kans groter dat deze blijft en als merkambassadeur fungeert en de organisatie aanbeveelt. In de huidige arbeidsmarkt hebben veel organisaties echter te maken hebben met een hoog verloop van hun beste mensen. Volgens het rapport Medewerkerbeleving in Nederland 2020 is de eNPS (Employee Net Promotor Score) in Nederland -3%.
Het kan jou ook gebeuren dat medewerkers vertrekken als je de waarschuwingssignalen niet herkent.
In eerste instantie lijkt het misschien alsof je medewerkers zomaar, vanuit het niets, besluiten op te stappen. Maar in werkelijkheid heb je waarschijnlijk de signalen over het hoofd gezien, omdat je het te druk had met andere zaken. Of je hebt de indicatoren misschien wel opgemerkt, maar had geen idee wat de oorzaak van het probleem was. Waar moet je beginnen als je niet precies weet wat er mis is?
In veel gevallen is er voor personeelsverloop één grote boosdoener aan te wijzen, namelijk een burn-out. Dit kan een burn-out zijn op verschillende gebieden: werk, collega’s of verwachtingen.
We zien botsende persoonlijkheden of frustraties op kantoor niet meteen als een vorm van burn-out, maar als je er even over nadenkt, zul je het verband zien.
Als je een burn-out in al zijn facetten herkent, kun je jouw aanpak en je oplossing hierop afstemmen. Laten we eens kijken naar drie belangrijke redenen waarom goede medewerkers ontslag nemen, waarom die redenen als burn-out beschouwd kunnen worden en wat jij hieraan kunt doen (volgende maand, in Burnout-Epidemie Deel 2, gaan we dieper in op het voorkomen van een burn-out onder je personeel)
1. Botsende persoonlijkheden
Vaak wordt gezegd dat mensen niet opstappen vanwege hun baan maar vanwege hun baas. Daar zit een kern van waarheid in. Je kunt je werk nog zo leuk vinden, maar als je niet met je baas of collega’s overweg kunt, kan dat een reden zijn om te vertrekken.
Misschien lag het aan de manager, misschien ook aan de medewerker zelf. Misschien waren het gewoon twee karakters of werkstijlen die niet verenigbaar waren.
Hoe dan ook, als iemand niet met zijn baas door een deur kan, loopt dat meestal niet goed af. De medewerker zal uiteindelijk zelf opstappen, ontslagen of overgeplaatst worden of gaan dwarsliggen op kantoor.
Waarom dat een burn-out is: De meesten van ons kunnen mensen die we niet mogen of waaraan we ronduit een hekel hebben, wel even verdragen. Wanneer we echter 40 uur per week met die persoon te maken hebben, gaan al die kleine ergernissen zich opstapelen. Uiteindelijk bereik je dan een punt waarop je het conflict of de spanning niet langer aankunt. Dan is er sprake van een burn-out en is er geen weg meer terug.
2. In de steek gelaten
Een goed bedrijf zorgt goed voor zijn talentvolle mensen. Het weet dat het succes van het bedrijf staat of valt met zijn medewerkers en dat slimme marketingprogramma’s of flitsende producten nooit een vervanging kunnen zijn voor de mensen die het uiteindelijk allemaal doen.
Helaas voelen mensen zich niet altijd gesteund door hun bedrijf. Door de cultuur, het beleid of de organisatie kunnen medewerkers het gevoel krijgen dat ze in de steek worden gelaten, worden genegeerd of niet gezien worden. Als bedrijven in dit opzicht steken laten vallen, kunnen medewerkers zich tegen hen keren en op zoek gaan naar groenere weiden.
Waarom dat een burn-out is: Over het algemeen gaan werknemers heus niet weg vanwege één grote teleurstelling. Als mensen zich niet gewaardeerd voelen, komt dat meestal door een heleboel kleine teleurstellingen die zich in de loop van de tijd hebben opgestapeld. Stel bijvoorbeeld dat iemand verschillende keren een verzoek heeft ingediend (voor flexibelere uren, aangepaste deadlines, een ander soort werk, veranderingen in de workflow, noem maar op) dat telkens wordt geweigerd. Die frustraties leiden uiteindelijk tot een burn-out en de medewerker stapt op.
3. Overwerkt
Je verwacht veel van je beste mensen, dat spreekt voor zich. Ze zijn niet voor niets de uitblinkers. Misschien liggen ze altijd voor op schema, komen ze keer op keer met vindingrijke ideeën of kunnen ze als geen ander met klanten overweg.
Daarom is het niet vreemd dat je ze net een beetje meer werk toevertrouwt … en dan nog een beetje extra … en dan nog wat, totdat hun agenda overvol staat met projecten en deadlines. Het is helemaal je bedoeling niet om ze te overbelasten, maar er is gewoon niemand anders die dit allemaal aankan.
Dit is dus vragen om moeilijkheden.
En het komt vaker voor dan je denkt. Overbelasting veroorzaakt stress. Uit cijfers over werkstress tot juni 2020 van Arboned blijkt dat 26% van het langdurend verzuim stressgerelateerd is. Overbelasting van je talentvolle medewerkers leidt tot verzuim en op den duur tot een groter personeelsverloop.
Waarom dat een burn-out is: Dit is de burn-out in de gebruikelijke betekenis van het woord. Mensen werken te hard of te veel en raken daardoor uitgeput. Als jij er niet op let dat je medewerkers voldoende pauzes nemen, niet te hard van stapel lopen en niet vastlopen, is burn-out onvermijdelijk.
OK, maar hoe kun je je beste mensen nu vasthouden?
Het aantal werkende dat kampt met burnoutklachten stijgt, blijkt uit de Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden (NEA) van TNO en CBS.
Het is als manager dus heel belangrijk om de signalen te herkennen dat iemand overweegt te vertrekken en dan te veranderen wat nodig is om het tij te keren. Zo kan je het personeelsverloop onder je medewerkers tot een minimum beperken.
En eigenlijk is het helemaal niet zo moeilijk om problemen te identificeren en deze af te wenden voordat een medewerker besluit zijn heil elders te zoeken. Met een beetje kennis en wat opmerkzaamheid kun je kleine ergernissen snel opsporen voordat die uitgroeien tot grote problemen.
Dat is echter voldoende stof om een heel artikel aan te wijden. Lees meer hierover in “Burn-out deel 2: Hoe je een burn-out bij medewerkers van jouw bedrijf kunt voorkomen.”
Daarin leggen we uit hoe je beter communiceert, hoe je de tevredenheid van je medewerkers in de gaten kunt houden en hoe je ervoor kunt zorgen dat je werknemers betrokken en gemotiveerd blijven. Het artikel bevat ook enkele nuttige tools en bronnen. Wordt vervolgd.
Wil je meer lezen over HR-trends en uitdagingen?
Bekijk deze artikelen:
- 3 HR-trends voor 2021 – Covid-19 heeft de toekomst van werk op 3 manieren blijvend veranderd
- Diversiteit en inclusie op de werkvloer – 8 tips om je recruitmentstrategie te verbeteren