8 kassasystemen voor bezorgrestaurants en afhaalrestaurants voor een efficiënte maaltijdbezorging

Gepubliceerd op 29-5-2020 door Quirine Storm van Leeuwen

Ben je op zoek naar een kassasysteem om een bezorgrestaurant en afhaalrestaurant op te zetten, maar je weet niet welk bezorgsysteem je moet kiezen? Of werk je al met meerdere online bestelplatformen maar worden je bestellingen niet automatisch ingevoerd en naar de keuken gestuurd? Of moet je manueel je online bestellingen overtypen? Een delivery tool voor orderbeheer is dan een goede oplossing. Wij hebben 8 kassasystemen met functionaliteiten voor maaltijdbezorging voor je vergeleken zodat jouw horeca-onderneming een weloverwogen keuze kan maken en snel aan de slag kan met eten bezorgen. Dit zijn de top 8 kassasystemen voor bezorgrestaurants om snel een takeaway en delivery op te zetten!  

kassasysteem voor bezorgrestaurants en afhaalrestaurants

De bezorg- en afhaalmarkt groeit momenteel enorm. Nederlanders lieten in 2019 voor 3,8 miljard euro aan eten thuisbezorgen (cijfers van het Food Service Institute). Bezorgdiensten als Thuisbezorgd.nl, Deliveroo of Uber Eats nemen het grootste aandeel in maaltijdbezorging in. Als horeca-onderneming kun je er echter ook voor kiezen je eigen webshop of eten bestel app op te zetten om op commissiekosten te besparen. Daarom gingen wij op zoek naar bezorgsystemen die deze mogelijkheid van een eigen website en app aanbieden, naast een automatische invoer van bestellingen van bestelplatformen.

Alle kassasystemen voor afhaalrestaurants en bezorgrestaurant op deze lijst hebben in ieder geval de volgende functionaliteiten: 

  • Kassasysteem voor orderbeheer van het restaurant.
  • Bezorgsoftware voor orderbeheer van telefonische/online bestellingen.
  • Eigen eten bestelwebsite voor je horeca onderneming die aan het kassasysteem gekoppeld is.
  • Koppeling met op z’n minst één van de belangrijkste bestelplatforms (Thuisbezorgd, Deliveroo, Uber Eats).
  • In de Nederlandse taal en met Nederlandse support

Onderaan het artikel staat de volledige methodologie. De leveranciers verschijnen in alfabetische volgorde en we bespreken alleen de functionaliteiten voor delivery en niet zozeer de functionaliteiten van de kassasoftware. 

kassasystemen voor bezorgrestaurants vergeleken

 

Top 8 kassasystemen voor bezorgrestaurants en afhaalrestaurants

Sommige kassasystemen voor bezorgrestaurants bestaan uit modulaire pakketten waarin je de Point of Sale (POS) kassasoftware en bezorgsoftware, website en andere add-ons apart kunt aanschaffen, zoals Lightspeed, Cashdesk, en iDeliveryPOS. Er zijn ook een aantal totaalpakketten met een vaste prijs. Sommige systemen kunnen niet alleen met hun eigen kassasysteem maar ook met andere gekoppeld worden, zoals Sitedish.

De belangrijkste features van bezorgsoftware die we tegenkwamen zijn orderbeheer, menubeheer, urenregistratie, track & trace van bezorgers, routeoptimalisatie, snelle adresinvoer, telefoonnummerherkenning, klantenbeheer, loyaliteitsprogramma’s, postcodebeheer (voor het combineren van bestelling uit hetzelfde postcodegebied), gebruikersbeheer (toekennen van rollen en toegangsrechten, kasbeheer (overzicht op afstortingen koeriers) en rapportage.

  1. Cashdesk

Cashdeks systeem voor bezorgrestaurant
Cashdesk Dashboard view (bron)

Met het kassa- en bezorgsysteem van Cashdesk kunnen bestellingen worden ingevoerd via een touchscreen of via een PC met toetsenbord en muis, maar ook automatische invoer van orders vanuit bestelsites als Thuisbezorgd.nl, Uber Eats, Deliveroo of een eigen website is mogelijk.  Casdesk importeert ook orders vanuit het bestelplatform voor bedrijven Absoluta. Het uitgangspunt van Cashdesk is dat iedere gebruiker, ongeacht de websiteleverancier op hun API moet kunnen koppelen. Er zijn drie hoofdschermen; het kassa-, keuken- en bezorgscherm waardoor je gemakkelijk kunt zien waar een bestelling zich bevindt. 

Belangrijkste bezorgfunctionaliteiten van Cashdesk

  • Bezorgsysteem met orderbeheer.
  • Eigen responsive website in huisstijl voor online bestellingen met SEO optimalisatie.
  • Live order tracking waarmee klanten hun bestelling kunnen volgen.
  • Google maps integratie waardoor automatisch de snelste bezorgroute op het scherm verschijnt zodat bezorgers tijd besparen.
  • Delivery app: bezorgers ontvangen nieuwe orders automatisch in deze app en vanuit de app krijgen ze meteen het bezorgadres te zien en de beste route. Ook kunnen ze direct met klanten bellen vanuit de app. 
  • Track & trace bezorgers: de restauranthouder kan precies zien waar de bezorgers zich bevinden en wat de status van de bestelling is. 
  • Urenregistratie: automatisch bijhouden van de begin- en eindtijden. Dit is te koppelen aan je loonadminstratie.
  • Klantherkenning via telefoonnummerherkenning.
  • Slimme adresinvoer: bij invoer van nieuwe adressen hoeft alleen de postcode en het huisnummer ingevoerd te worden. De rest van het adres wordt automatisch aangevuld.

Bijzonderheden

Cashdesk heeft een functionaliteit voor QR-code betalen aan de deur via hun delivery app. Zeker handig ten tijde van corona. 

Kosten

Cashdesk brengt een maandelijkse vergoeding in rekening voor de software plus website. Het bedrag is afhankelijk van de modules die je wilt aanschaffen, maar het volledige pakket met kassasoftware en delivery tools komt voor een gemiddeld restaurant neer op ongeveer € 90 per maand. De transactiekosten per bestelling zijn echter een stuk lager wat restaurants met veel besteling per avond ten goede komt. Restaurants kunnen hun eigen hardware gebruiken of hardware van Casdesk aanschaffen.

Meer informatie

2. DoBizzz

Dobizzz kassasysteem met eten bestellen
Bestel app van Dobizzz (bron)

DoBizz is publicdomainsoftware (SQLite) en is gratis beschikbaar. De software werkt op ieder Windows computer (met USB opslag). Er is een Windows- en een Linuxversie. DoBizz biedt DoPOS kassasoftware, een responsive website en een mobiele app aan in eigen huisstijl. Bestellingen kunnen vanaf mobiel, tablet of desktop worden gedaan. De software beschikt over zeer uitgebreide features die klanten kunnen activeren naar behoefte. 

Belangrijkste bezorgfunctionaliteiten van DoBizzz

  • Aanpasbare kassasoftware met bezorgsysteem
  • Responsive website
  • Mobiele app (Android, iPhone en windows)
  • Track & trace om bezorgers te volgen en realtime updates te ontvangen van betalingen en afleveringen.
  • Orderstatus updates aan de klant doorgeven
  • Sms Marketing
  • Vooraadbeheer

Bijzonderheden

Een van de voordelen van deze leverancier is dat ze flexibel zijn in hun aanbod. Als er een bepaalde module mist kunnen de ontwikkelaars van Dobizzz deze op maat ontwikkelen. 

Kosten

Er zijn 3 plannen: Portabel, Business (Windows) en Linux. De software met webshop is gratis, je betaalt alleen €0,50 per bestelling. In de Portabel en Business versie zit geen standaard koppeling met eten bestelsite zoals Thuisbezorgd. Deze koppeling is optioneel aan te vragen.

Meer informatie

3. Foodticket

Rapportage van bestellingen bij Foodticket (bron)

Foodticket biedt kassasoftware, een webshop en een bestel app (voor Apple en Android) op eigen domeinnaam aan. Het systeem werkt op elk apparaat met Windows en kan op meerdere apparaten gebruikt worden. De bezorgsoftware kan gekoppeld worden aan een eigen website en aan bestelplatforms als Thuisbezorgd/Takeaway, UberEats en Deliveroo.

Belangrijkste bezorgfunctionaliteiten van Foodticket

  • Orderbuddy is de beheertool van Foodticket waarmee alle bestellingen op één centrale plek ontvangen en verwerkt worden. Rapportage en integratie met Exact is mogelijk. 
  • DeliveryBuddy: een app voor het aansturen van bezorgers, o.a. het versturen van bestellingen, navigatie, live track & trace via GPS, kas bijhouden en rittenregistratie.
  • Instellingenbeheer: producten en prijzen aanpassen en bezorggebieden, foto’s en openingstijden invoeren. Menubeheer voor verschillende menukaarten voor verschillende dagdelen. 
  • Het klantenbestand slaat klantgegevens op en kan gerichte marketingacties uitvoeren via sms, e-mail en nieuwsbrieven.
  • Puntenspaarsysteem via de app of website en mogelijkheid voor op rekening betalen.
  • QR-code voor afhalen “Skip the line”.

Bijzonderheden

Foodticket verloot elke maand verschillende prijzen onder de klanten die bestelling plaatsen bij de bij hun aangesloten horeca ondernemingen (waaronder een auto!). 

Kosten

Het totaalpakket, d.w.z de kassasoftware, de eigen website, de OrderBuddy en de DeliveryBuddy kost € 1,50 per dag. Verder brengt Foodticket €0,50 in rekening per bestelling via de eigen website (als er met iDeal wordt betaald is dit al inbegrepen in de prijs). De software kan op zoveel apparaten gebruikt worden als nodig zonder extra kosten.

Meer informatie

4. iDeliveryPOS

eten bezorgen tool
google maps integratie iDeliveryPOS (bron)

Met de kassasoftware voor bezorgrestaurants van iDeliveryPOS kunnen horecaondernemingen orders verwerken, afrekenen en betalen. De leverancier biedt de mogelijkheid om een website in huisstijl op te zetten met daarbij een online eten bestelsite en mobiele bestelapp. 

Belangrijkste bezorgfunctionaliteiten van iDeliveryPOS

  • SEO marketing
  • SMS marketing
  • mobiele app (IOS, Android, Windows)
  • Caller ID (nummerherkenning)
  • Google maps integratie voor de snelste bezorgroutes

Kosten

Er zijn 3 prijsplannen, allemaal zonder contractuele verplichtingen en maandelijks opzegbaar: de mobiele bestelapp voor € 10 euro per maand, de horeca kassasoftware voor €20 euro per maand en het full concept dat zowel alle functionaliteiten van het kassaysteem combineert met de mobiel bestelapp voor € 30 per maand. 

Meer informatie

5. Lightspeed

Lightspeed POS
Rapoportage Dashboard in Lightspeed POS (bron)

Lightspeed is een zeer compleet cloudgebaseerd kassasysteem dat synchroniseert met de 3 belangrijkste maaltijdbezorgplatformen Deliveroo, UberEats of Thuisbezorgd of je eigen website. Naaste kassasoftware biedt Lightspeed ook technologie aan voor het bouwen van een eigen webshop, voorraadbeheer en CRM. De delivery module is een aparte add-on die in partnership met Deliverect tot stand wordt gebracht . 

 Belangrijkste bezorgfunctionaliteiten van Lightspeed

  • Rapportage om gerechten met een hoge winstmarge, prestaties van personeel en omzet bij te houden
  • Klantprofielen met bestelgeschiedenis, favoriete menu-items en betaalmethoden
  • Voorraadbeheer
  • Loyalty programma (puntenspaarsysteem)
  • Geautomatiseerde gepersonaliseerde e-mailcampagnes, sms-tools en e-mail builder
  • Training en support (webinars, demo’s)
  • Branding (positieve reviews promoten)
  • Menubeheer
  • Modifier-functie om allergieën, diëten of voorkeuren mee te nemen in de bestelling.
  • Veel integraties (boekhoudsysteem, voorraadmanagement, personeelsplanning)

Bijzonderheden

Gebruikersrechten om de toegangsrechten van gebruikers of groepen gebruikers in te stellen. Lightspeed werkt ook offline voor als de internetverbinding wordt onderbroken. Op het moment dat de verbinding weer hersteld is synchroniseert het systeem automatisch. 

Kosten

Er is op dit moment een aanbieding voor nieuwe klanten met 3 maanden gratis toegang tot de Lightspeed Delivery integratie. De kassasoftware kost € 79 per maand, daarbij moeten de kosten voor de delivery tool nog opgeteld worden. De prijzen hiervoor zijn afhankelijk van het aantal bestellingen en beginnen bij € 49 per maand tot 350 bestellingen. De kosten voor de webshop worden ook apart verrekend.

Meer informatie

6. NTF (Next to Food)

Next to Food bezorgrestaurant software
Dashboard van NTF (bron)

NTF biedt ondernemingen de mogelijkheid om een eigen bestelsite te creëren in hun eigen huisstijl. Het bestelplatform kan geïntegreerd worden met het NTF-kassassysteem en andere modules zoals het planningsprogramma en de e-factuur module. Het is mogelijk om per leverwijze een afwijkend assortiment en een afwijkende prijs aan te bieden en producten kunnen op allergenen en voedingswaarde gefilterd worden in de bestelsite. NTF synchroniseert alleen met het bestelplatform Thuisbezorg.nl en de eigen website. 

Belangrijkste bezorgfunctionaliteiten van NTF

  • Filteren op allergenen en voedingswaarden.
  • e-food bezorgsysteem met algoritme om de hoeveelheid orders af te stemmen op de capaciteit van de onderneming.
  • Kassa-, keuken- en bezorgscherm
  • Bezorgscherm met 3 fasen: bestellingen te bezorgen, bestellingen onderweg en afgehandelde bestellingen.
  • Rapportage en managementinformatie
  • Controle op kasafdracht
  • Bezorgmanagement informatie

Bijzonderheden

Een afbeeldingenbibliotheek om het assortiment af te beelden op de bestelsite of bestelapp. 

Kosten

Geen opstartkosten en geen abonnement, alleen een vast bedrag per geplaatste bestelling op de bestelsite voor € 0,45.

Meer informatie

7. POS4

Google maps integratie
Google maps integratie bij POS4 (bron)

De Delivery Manager van POS4 heeft ook zeer uitgebreide functionaliteiten voor bezorgrestaurants. De interface van dit kassasysteem is inzichtelijk ingedeeld in een dashboard voor verkoop, bezorging, keuken en management, zodat elke gebruiker de informatie ziet die relevant is voor zijn taak. Importeren van bestellingen vanuit Thuisbezorgd.nl, Just-Eat, Bestel.thuis.nl, iFoods en een eigen website is mogelijk. Orders kunnen ook handmatig worden ingevoerd. 

Belangrijkste bezorgfunctionaliteiten van POS4

  • Telefoonnummerherkenning waarmee bestaande klanten worden herkend en hun klantgegevens automatisch op het scherm verschijnen en de bestelgeschiedenis kan worden bekeken.
  • Integratie met Google maps en Bing Maps.
  • Postcodebeheer functionaliteit waardoor het systeem aangeeft welke bestellingen uit hetzelfde postcodegebied komen en dus door dezelfde koerier bezorgd kunnen worden.
  • Bij een bestelling wordt een indicatie gegeven van de afstand en verwachte reistijd. Zo staan de volgende bestellingen op tijd klaar voor de bezorgers.

Bijzonderheden

Je kunt gebruikers rollen toekennen en alleen toegang geven tot de desgewenste gegevens in het systeem. Zo bepaal je zelf welke informatie toegankelijk is voor bezorgers, telefoniste, keukenpersoneel en management. 

Kosten

POS4 levert modulaire Point of Sale (POS) kassasoftware en aanverwante producten en diensten voor horeca ondernemingen. Er is momenteel een aanbieding voor restaurants die over willen stappen van hun huidige kassasysteem op de Delivery Manager van POS4. Dit kan voor € 50 per maand voor één PC en zonder installatiekosten. Voor nieuwe gebruikers is er een gratis proefversie voor een maand zonder installatiekosten. Daarna kost het € 65 per maand voor één pc. De webshop wordt apart in rekening gebracht en kost € 30 per maand. 

Meer informatie

8. Sitedish

bezorgrestaurant en afhlaarstaurant systeem van Sitedish
Bestelling invoeren in SiteDish (bron)

Het totaalpakket voor afhaal- en bezorgrestaurants van Sitedish bestaat uit een kassasysteem, SEO geoptimaliseerde eigen bestelsite, bestelapp en bezorgapp. Het kassasysteem kan apart worden gebruikt of gekoppeld worden aan andere kassasystemen als Tonit (E-cash), YourPos, POS4, Cashdesk, Lightspeed, Until en Bork. Sitedish is op elk windows apparaat te gebruiken, een compleet hardwarepakket kan optioneel worden aangeschaft. Het systeem is gekoppeld aan de belangrijkste bestelplatforms als Thuisbezorgd.nl, UberEats, Deliveroo. 

Belangrijkste functionaliteiten van Sitedish

  • Bezorgapp, live bezorgers en bestellingen beheren 
  • Menukaart, openingstijden en bezorggebied beheren
  • Klantenbestand
  • Statistieken over omzet, bestellingen en klanten
  • Gratis marketingtools zoals nieuwsbrieven en loyalty
  • Spaarkaarten en acties beheren
  • Reviews beheren
  • Gratis support en onderhoud

Bijzonderheden

Tafel QR, waarmee restaurantgasten contactloos vanaf de tafel met hun mobiel een bestelling kunnen plaatsen. BezorgApp, waarmee je bezorgers aan een bestelling koppelt en hun locatie live kunt volgen in het kassasysteem.

Kosten

Het totaalpakket van Sitedish met kassasysteem, bestelsite en bestel app  kost €1 per dag en is maandelijks opzegbaar. Sitedish brengt €0,30 in rekening voor bestellingen via de eigen website via iDeal (niet als er contant of met pin wordt betaald.) Er zijn geen installatiekosten. Hardware kan eventueel apart worden aangeschaft net als bij alle andere leveranciers.

Meer informatie

Wil je meer weten? Bekijk dan onze online catalogus met een uitgebreid aanbod aan bezorgrestaurant software.

Methodologie:

In deze lijst zijn 8 kassasystemen voor afhaalrestaurants en bezorgrestaurant opgenomen die de volgende features hebben en aan de volgende eisen voldoen:

  • Kassasysteem voor orderbeheer van het restaurant.
  • Bezorgsoftware voor orderbeheer van telefonische/online bestellingen.
  • Eigen eten bestelwebsite voor je horeca onderneming die aan het kassasysteem gekoppeld is.
  • Koppeling met op z’n minst één van de belangrijkste bestelplatforms (Thuisbezorgd, Deliveroo, Uber Eats).
  • In de Nederlandse taal en met Nederlandse support .
  • De 8 hoogst gerankte leveranciers in google search op 15 mei 2020 op zoekwoord “kassasysteem afhaal en bezorgrestaurant”. 

In dit artikel wordt er mogelijk naar producten, programma’s of diensten verwezen die niet in uw land beschikbaar zijn, of die misschien niet voldoen aan de wet- of regelgeving van uw land. Wij raden u aan om de softwareleverancier rechtstreeks te benaderen voor informatie over de beschikbaarheid van de producten en overeenstemming met lokale wetgeving.