Maak je je zorgen over COVID-19? Bezoek onze infohub met advies over hoe je je thuiswerkend team het beste kunt ondersteunen om productief te blijven op afstand.

De 4 beste Spiceworks-alternatieven voor IT-helpdesk

Gepubliceerd op 7-5-2020 door Harshit Srivastava en Quirine Storm van Leeuwen

IT-help desk

Spiceworks is niet de enige optie: bekijk eens deze 4 producten voor uw IT-helpdesk.

Spiceworks kan een fantastisch product zijn om uw IT-helpdesk te beheren. Capterra-reviewers geven de software een hoge score: het product is gratis met kosteloze klantenondersteuning en het heeft vele essentiële helpdeskfuncties zoals ticketingbeheer, beheer door e-mailondersteuning en beheer van een knowledge base.

Maar ondanks al deze voordelen is Spiceworks wellicht toch niet de beste keuze voor uw IT-helpdesk. Het product kan zelfs duurder blijken uit te vallen dan sommige betaalde producten.

Hoe kan dat?

  • Spiceworks verdient geld met advertenties, maar juist die advertenties kunnen voor bepaalde zakelijke gebruikers een belemmering vormen. En omdat er geen betaalde versie van het product is, kun je ze ook niet weghalen.
  • Er zijn andere producten met geavanceerde functies die beter aansluiten bij wat je precies nodig hebt. Zo biedt Spiceworks geen SLA-tracking en live chat, waardoor het product niet geschikt is voor bedrijven die juist die functies nodig hebben.
  • Als je dan uiteindelijk naar een ander product moet overschakelen omdat Spiceworks niet aan je behoefte voldoet of bepaalde functies mist, kost je dat tijd, geld en moeite vanwege de bestede uren aan implementatie en training.

Spiceworks is dan wel gratis, maar er zijn alternatieven die meer rendement opleveren.

We hebben zo’n 190 verschillende oplossingen voor helpdesksoftware geanalyseerd voor een overzicht van de beste Spiceworks-alternatieven voor je bedrijf.

Selectiecriteria van IT-helpdesk systemen

Dit zijn de criteria aan de hand waarvan we de alternatieven voor Spiceworks hebben bepaald:

  • Vergelijkbare prijzen: Wat rendement betreft, moet elk alternatief een beginprijs van minder dan $ 20 per agent, per maand hebben.
  • Spiceworks-kernfuncties: Het product moet de kernfuncties van Spiceworks bieden: ticketing, workflowmanagement, incidenten bijhouden en rapportage.
  • Prijzen geschikt voor het mkb: Het product moet minimaal één tarief hebben dat toegespitst is op het mkb.
  • Minimaal 20 gebruikersreviews op de site van Capterra gedurende de afgelopen twee jaar: Dat zorgt ervoor dat er voldoende reviews zijn om de plus- en minpunten van de producten goed te kunnen afwegen.
  • Hoge score voor Functionaliteit: Het product moet op Capterra een score hebben van minimaal 4,2 op een schaal van 1 tot 5.
  • Hoge algemene rating: Het product moet op Capterra een score hebben van minimaal 4 op een schaal van 1 tot 5.

De 4 beste Spiceworks-alternatieven

Op basis van onze analyse zijn dit de beste alternatieven voor Spiceworks (in alfabetische volgorde).

IT-helpdesk alernatieven op Spiceworks

1. Freshservice: Oplossing voor IT-helpdesk (ITSM) en servicedesk

IT-helpdeskBeginprijs: € 26
Score voor Functionaliteit: 4,3/ 5
Reviews: 2.164

Ticketin workflow IT-helpdesk

 

Freshservice is een cloudoplossing voor IT-helpdesks voor bedrijven van elke grootte. De belangrijkste functies zijn bijhouden van incidenten, beheer van knowledge bases, SLA-beheer, rapportage, contractbeheer en gebruik van auditlogboeken.

Het meest onderscheidende kenmerk van Freshservice is dat je regels voor ticktettoewijzing in een visuele workflow kunt maken en de werkbelasting voor elke fase kunt bekijken.

Pluspunten

  • Capterra-reviewersvinden dat het product gemakkelijk is te installeren en implementeren. Bovendien hadden ze de functies snel onder de knie.
  • Gebruikers zijn positief over de rapportage- en dashboardfuncties omdat die een overzichtelijk beeld van agents en tickets geven.

Minpunten

  • Sommige gebruikers geven aan dat ze niet altijd assets konden vinden met behulp van trefwoorden in de zoekfunctie.
  • Enkele gebruikers vinden dat het product met meer systemen voor klantenondersteuning zou moeten kunnen integreren.

Hoeveel kost Freshservice?

Freshservice is verkrijgbaar in vier bonnementsvormen: BlossomGardenEstate en Forest. Prijzen variëren van € 26 tot € 77 per agent, per maand.

Meer informatie

2. Lansweeper: Oplossing voor IT-helpdesks en assetbeheer

SLA in IT-helpdeskBeginprijs: gratis tot 100 assets, € 1 per asset per jaar
Score voor Functionaliteit: 4,6/ 5
Reviews:  43

SLA's in IT-servicedesk Lansweeeper

Lansweeper is een oplossing voor IT-assetbeheer en servicedesks voor bedrijven van elke grootte. Enkele van de erin opgenomen functies zijn e-mailticketing, SLA-beheer, ticketbeheer voor websites, samenwerking tussen agents, rapportage en toegang op basis van rollen.

Het sterke punt van de IT-servicedesk van Lansweeper is de naadloze integratie met systemen voor assetbeheer. Hiermee kunnen agents IT-assets zoeken en beheren vanuit de interface van de helpdesk.

Pluspunten

  • Capterra-reviewers vinden dat de interface en functies van het product gemakkelijk zijn aan te passen aan hun zakelijke behoeften.
  • Volgens gebruikers is de ticketingfunctionaliteit van het product gemakkelijk te leren en eenvoudig in gebruik.

Minpunten

  • Gebruikers melden dat de rapportagefunctionaliteit van het product moeilijk onder de knie te krijgen is en zijn van mening dat de interface eenvoudiger had gekund.
  • Sommige gebruikers zouden graag een functionaliteit als ticketplanning hebben gezien.

Hoeveel kost Lansweeper?

Lansweeper kent vier abonnementsvormen: Free en Enterprise. De software is gratis tot 100 assets, voor meer dan 100 assets betaal je € 1 per asset per jaar bij.

Meer informatie 

3. ServiceDesk Plus: Servicedesksoftware voor het volgen van IT-incidenten

servicedeskplus

Beginprijs: € 0 tot € 50 per technicus per maand
Score voor Functionaliteit: 4,4/ 5
Reviews: 140 +

IT servicedesk plus

ServiceDesk Plus van ManageEngine (onderdeel van Zoho Corporation) is een oplossing voor IT-helpdesks voor bedrijven van elke grootte. Het product is verkrijgbaar in een cloudversie en een lokaal te installeren versie. Belangrijke functies zijn workflows voor IT-servicebeheer, incidentbeheer, probleembeheer, wijzigingsbeheer, assetbeheer en rapportage.

Het onderscheidende kenmerk van de IT-helpdesk van ServiceDesk Plus is de functie voor projectmanagement waarmee gebruikers helpdeskprojecten kunnen maken met behulp van standaardsjablonen en de voortgang kunnen bijhouden in een Gantt-grafiek en met overzichtskaarten van projecten.

Pluspunten*

  • Capterra-reviewers vinden dat de ticketing- en rapportagefuncties van ServiceDesk gemakkelijk zijn aan te passen aan hun zakelijke behoeften.
  • Gebruikers vinden de functie voor contractbeheer handig omdat ze hiermee de status van actieve contracten kunnen volgen en een waarschuwing krijgen kort voordat een contract afloopt.

Minpunten

  • Gebruikers vinden dat de interface van het product eenvoudiger had gekund en dat de navigatie niet zo gemakkelijk is.
  • Sommige gebruikers melden dat er voor bepaalde functies geen handleidingen en trainingsmateriaal voorhanden zijn.

Hoeveel kost ServiceDesk?

ServiceDesk Plus kent drie abonnementsvormen: Standard, Professional en Enterprise. Prijzen variëren van $ 0 tot $ 50 per technicus, per maand.

Meer informatie 

4. Zendesk: IT-helpdesksoftware met krachtige self-service functionaliteit

 

Zendesk

Beginprijs: € 5
Score voor Functionaliteit: 4,3/ 5
Reviews: 2.362+

Ticketing IT-helpdesk Zendesk

Zendesk is een cloudoplossing voor IT-helpdesks voor bedrijven van elke grootte. Het product is bedoeld voor algemeen helpdeskgebruik, maar het biedt ook een oplossing voor ITSM (IT Service Management) voor het bijhouden van incidenten, rapportage, ticketing en ondersteuning via meerdere kanalen.

Het onderscheidende kenmerk van Zendesk is de self-service functionaliteit, waarmee medewerkers tickets kunnen verzenden via e-mail, webforums, chatten of een mobiele telefoon en hun status in een webinterface kunnen bekijken.

 Pluspunten*

  • Capterra-reviewers vinden de ticketingfuncties van Zendesk gemakkelijk te leren en gebruiken.
  • Gebruikers melden dat de zoekfunctionaliteit goed werkt voor het vinden van assets.

 Minpunten

  • Enkele gebruikers melden dat er in Zendesk bepaalde ticketingfuncties ontbreken, zoals het doorsturen van tickets naar een externe service.
  • Sommige gebruikers melden dat het laden van rapporten en dashboards lang kan duren.

Hoeveel kost Zendesk?

Zendesk kent vijf bonnementsvormen: EssentialTeamProfessionalEnterprise en Elite. Prijzen variëren van € 5 tot € 99 per agent, per maand.

Meer informatie 

Maak je keuze: Voor welk Spiceworks-alternatief kies jij?

Nadat je de lijst hierboven hebt doorgewerkt, is de volgende stap het kiezen van het product dat het beste bij de behoeften van jouw bedrijf aansluit. Volg deze stappen om te bepalen welke IT-helpdesk-oplossing het meest geschikt is voor jou:

  • Vergelijk functies: Omdat het ontbreken van bepaalde functies een van de voornaamste redenen is dat je geïnteresseerd bent in alternatieven voor Spiceworks, let er dan ook goed op dat de producten die je uiteindelijk hebt geselecteerd, die functies daadwerkelijk bevatten.
  • Stel een budget in: Stel een jaarbudget in voor een oplossing voor helpdesksoftware. Bereken de total cost of ownership van elk van de producten en beperk je tot de producten die binnen je budget passen.
  • Lees reviews: Nadat je de producten hebt geselecteerd die de door jou vereiste functies hebben en binnen je budget passen, neem dan de gebruikersreviews op Capterra door om te zien wat de ervaringen zijn van collega’s in jouw branche.

Als je op dit moment een IT-helpdeskoplossing hebt die niet goed werkt of als je een ander product in gedachten hebt, laat ons dat dan weten in het gedeelte voor opmerkingen hieronder.

Wil je meer weten? Bekijk dan onze online catalogus met een uitgebreid aanbod aan software voor ICT-beheer.

*Disclaimers

De vermelde plus- en minpunten zijn gebaseerd op functies die worden vermeld op de website van het product en op gebruikersreviews van het product op Capterra, GetApp en Software Advice. Ze vertegenwoordigen niet het standpunt van, en houden geen onderschrijving in door, Capterra of haar dochterondernemingen.

De toepasselijke bedrijfsgrootten zijn bepaald aan de hand van de bedrijfsgrootte van de reviewers.

In dit artikel wordt er mogelijk naar producten, programma’s of diensten verwezen die niet in uw land beschikbaar zijn, of die misschien niet voldoen aan de wet- of regelgeving van uw land. Wij raden u aan om de softwareleverancier rechtstreeks te benaderen voor informatie over de beschikbaarheid van de producten en overeenstemming met lokale wetgeving.