De 5 beste Wunderlist-alternatieven voor jouw taakmanagement

Gepubliceerd op 4-5-2020 door Ines Bahr en Quirine Storm van Leeuwen

De populaire taakmanager Wunderlist heeft zijn laatste taak bijna afgerond, want de to-do app gaat met pensioen. Tot grote teleurstelling van veel gebruikers, want de zoektocht naar een alternatief is zo makkelijk nog niet. Wij ondersteunen jullie hier graag bij en hebben het brede aanbod aan taakmanagement tools onderzocht, waaruit we 5 uitstekende alternatieven voor jullie hebben gekozen.

De beste Wunderlist-alternatieven

wunderlist alternatieven

Maar eerst nog even over Wunderlist…

Wunderlist wordt stopgezet. Voor Wunderlist gebruikers, die het einde van de app al een tijdje met spijt tegemoetzien, is dit oud nieuws. Al enige tijd geleden werd het einde van de to-do app aangekondigd. In een blogartikel laten ze ons nu weten dat het per 6 mei zover zal zijn.

Sinds de publicatie van de To-Do app van Microsoft in Office 365 is al duidelijk dat de Wunderlist service zal stoppen. De in 2011 gepubliceerde taskmanager app van de Berlijnse start-up 6 Wunderkinder werd in 2015 opgekocht door Microsoft. Microsoft kondigde aan dat de toepassing door een nieuwe app vervangen zou worden, zodra de functionaliteiten van Wunderlist zijn omgezet in Microsoft To-Do. Dat is nu drie jaar geleden.

De migratie van Wunderlist naar andere taakmanagers

Microsoft zou het liefste zien dat alle Wunderlist gebruikers op de Microsoft To-Do app overschakelen. De switch naar To-Do lijkt op het eerste gezicht de makkelijkste weg, aangezien taken binnen enkele seconden gemigreerd kunnen worden. Een aantal andere grote to-do tools stelt echter ook officiële migratietools ter beschikking, waarmee jouw taken net zo makkelijk kunnen worden overgeheveld.

Een migratietool van de fabrikant is weliswaar een groot voordeel bij het switchen, maar geen must. Als het Wunderlist alternatief van jouw voorkeur de migratie niet ondersteunt, hebben wij een mooie workaround voor je. Zapier beschikt over een eigen Wunderlist integratie, waarmee data uit Wunderlist naar duizenden toepassingen kunnen worden geëxporteerd. De integratie is volledig gratis voor de overdracht van 100 taken per maand.

De 5 beste alternatieven voor Wunderlist

Op naar de beste alternatieven voor Wunderlist. Alle voorgestelde takenmanagers voldoen aan de door ons vastgelegde selectiecriteria, die je vindt aan het einde van dit artikel. Laten we onze lijst met tools starten met To-Do. De volgorde van de lijst zegt overigens niets over de rangschikking van de taakmanagers.

1. Microsoft To-Do: de logische switch

Zoals al eerder vermeld, zou Microsoft het liefst zien dat Wunderlist gebruikers omschakelen naar To-Do. De Microsoft app lijkt op Wunderlist qua opbouw en zal gebruikers vertrouwd voorkomen. To-Do kan alles wat Wunderlist ook kan. Bovendien zijn er wat extra’s, zoals een gepersonaliseerde dagagenda en achtergronden voor de lijsten die door de gebruiker kunnen worden gedefinieerd.

Voordelen & bijzonderheden

Het grote voordeel van To-Do is de integratie met het ecosysteem van Microsoft. Taken kunnen bijvoorbeeld gesynchroniseerd worden met Outlook. Verder kunnen gebruikers van Windows taken met Cortana, de virtuele assistent, toevoegen of via invoer in het startmenu. Typ je dus ‘voeg brood toe aan mijn boodschappenlijst’ dan wordt brood toegevoegd aan de lijst met de naam ‘boodschappen’.

Nadelen

Microsoft To-Do is puur een taskmanager. In tegenstelling tot de andere toepassingen in deze lijst is To-Do niet geschikt voor samenwerking in teams of voor projectbeheer.

Kosten

Microsoft To-Do is gratis voor alle Office 365 klanten.

Databescherming en lokale contactpersoon

Jouw taken worden opgeslagen in je Exchange map, waarin zich ook data van andere Exchange modules zoals e-mails, contacten en notities bevinden. Europese data verlaten standaard niet de regio Europa. Bij vragen en problemen kunnen gebruikers terecht bij de Nederlandse Microsoft Support.

alternatief voor wunderlist
Voorbeeld dagagenda van Microsoft To-Do (bron)

2. Trello: het bekendste alternatief

Trello is de bekendste taakbeheertool op deze lijst. Het aantal Trello gebruikers spreekt voor zich. Trello wordt gewaardeerd met 4,5 sterren door 16.234 trotse gebruikers.

In de online toepassing is het mogelijk om op zogeheten boards samen met andere leden lijsten op te stellen. Ze kunnen naar behoefte worden bewerkt en met checklists, databijlagen en deadlines worden aangevuld. Gebruikers kunnen kaarten verschuiven om te laten zien waar hun taak zich bevindt binnen de geplande workflow.

Voordelen & bijzonderheden

Voor bedrijven is het grote voordeel dat veel medewerkers de tool al kennen en vertrouwd zijn met de functionaliteiten. Trello is vooral populair bij IT-teams. Scrum-gebruikers stellen vaak workflows met Trello-boards op en gebruiken bijvoorbeeld de kolommen Product-backlog, Sprint-planning, Actuele sprint, In bewerking en Uitgevoerd.

Nadelen

In de eigenlijk gratis tool moet je voor de meeste functionaliteiten betalen voor de zogeheten Power-Ups. Veel van de Trello functionaliteiten zijn gebaseerd op Power-Ups, die alternatieve weergaven zoals Gantt-diagrammen en extra functies zoals samenwerking, toegangsrechten, tijdregistratie en rapportagemogelijkheden bevatten.

Kosten

Wil je meer dan één van deze Power-Ups gebruiken, dan kost Trello tussen 0 en 9,99 dollar per gebruiker.

Databescherming en lokale contactpersoon

Trello is conform AVG en heeft een Nederlandse klantenservice. Als gebruikers geavanceerde veiligheidsfunctionaliteiten willen zoals Single Sign-On, een tweetraps-authenticatie of de versleuteling van opgeslagen data, dan kunnen deze worden gekocht voor 20,83 dollar per gebruiker in de Enterprise versie.

Migratie van Wunderlist naar Trello

Trello biedt helaas geen migratietool aan. De migratie moet daarom via Zapier plaatsvinden.

to-do-app-trello
Voorbeeld Trello board van een ICT-team (bron)

3. Todoist: de leukste switch

Todoist is een intuïtief te bedienen taskmanager, waarvan de layout doet denken aan die van Gmail. Gebruikers kunnen in Todoist samenwerken met anderen, lijsten delen, herinneringen en subtaken opstellen, data toevoegen en nog veel meer. Taken kunnen met de online toepassing heel makkelijk worden afgerond.

Voordelen & bijzonderheden

Todoist biedt unieke gamification functies, die je niet in andere tools vindt. De tool moedigt gebruikers aan ‘Todoist Karma’ te verdienen om hun productiviteitstrends bij gedane taken bij te houden. Gebruikers hoeven alleen het aantal dagelijkse en wekelijkse taken vast te leggen en ontvangen Karma-punten voor het behalen van hun doelen.

Nadelen

De gratis versie van Todoist biedt alleen zeer beperkte functionaliteiten. Gebruikers kunnen geen filters gebruiken, geen opmerkingen of data-uploads aan hun taken toevoegen en er is geen toegang tot herinneringen.

Kosten

Todoist is gratis voor 5 gebruikers en 80 projecten. In de premium versie (voor 25 gebruikers en tot 300 projecten) kost de tool € 3 per maand en gebruikers krijgen toegang tot extra functies. Voor € 5 is de tool beschikbaar tot 50 gebruikers en 500 projecten.

Databescherming en lokale contactpersoon

Todoist is conform de AVG en biedt een Nederlandse klantenservice aan. Todoist premium- en business gebruikers profiteren van dagelijkse automatische backups binnen de app. Business-klanten krijgen voorrang bij de support.

Migratie van Wunderlist naar Todoist

Todoist stelt een eigen migratietool voor het overnemen van data uit Wunderlist beschikbaar. De migratie is daardoor snel en eenvoudig.

to-do list app Todoist
Voorbeeld Karmapunten in Todoist (bron)

4. MeisterTask: het meest gebruiksvriendelijke alternatief

MeisterTask is een taskmanager van MeisterLabs GmbH in Duitsland, die erin geslaagd is wereldwijd te behoren tot de meest populaire toepassingen voor het plannen van taken. Deze online tool kan worden ingezet als eenvoudige takenlijst of als oplossing voor projectmanagement. MeisterLabs biedt naast MeisterTask het bekende mindmapping programma MindMeister aan. Heb je een tool nodig om ideeën te ontwikkelen, dan vormt de combinatie van beide tools een uitstekende oplossing. Je importeert Mindmaps heel makkelijk en verandert het in MeisterTask in taken.

Voordelen & bijzonderheden

MeisterTask is de meest gebruiksvriendelijke takenmanagement software op deze lijst. De gebruikersvriendelijk van Meistertask wordt met 4,8 van de 5 sterren beoordeeld op Capterra. De tool is snel onder de knie te krijgen en werkt intuïtief.
Het bijzondere aan MeisterTask is de configureerbare taakautomatisering. Hiermee kan een actie in MeisterTask getriggerd worden zodra een bepaalde taak is uitgevoerd of een mijlpaal is bereikt. MeisterTask kan bijvoorbeeld automatisch de tijdregistratie stopzetten zodra een taak is uitgevoerd. Of via Slack een bericht aan collega’s sturen om de taak over te dragen.

Nadelen

In de gratis versie moeten gebruikers het helaas zonder deze bijzonder coole triggerfunctie doen.

Kosten

Er is een gratis versie voor een maximum van 3 projecten. De Pro-versie is er voor € 8,25 en biedt een onbeperkt aantal projecten en extra taken.

Databescherming en lokale contactpersoon

MeisterTask is een onderdeel van MeisterLabs GmbH. Data worden opgeslagen in Duitse datacentra. Volgens Capterra gebruikers is de klantenservice van MeisterTask behulpzaam en antwoordt snel.

Migratie van Wunderlist naar MeisterTask

Ook MeisterTask maakt de migratie van Wunderlist makkelijk en biedt in de toepassing een importfunctie aan.

Altenatief taakmanager wunderlist
Projectboard in MeisterTask (bron)

5. Zenkit: het verrassende alternatief

Deze taskmanager biedt ondernemingen een takenbeheer tool die je kunt aanpassen via het dashboard, dat als Kanbanbord, lijst, kalender, tabel of mindmap gebruikt kan worden. Zenkit wil zich manifesteren als allround oplossing op de markt en biedt naast het takenbeheer ook functionaliteiten uit projectmanagement en CRM’s aan. Op die manier kun je naast taken ook teamwerk, klanten en documenten beheren. Met de takenlijsten add-on kunnen in Zenkit lijsten veranderd worden in takenlijsten.

Voordelen & bijzonderheden

Het voordeel van Zenkit is, dat de toepassing naast het overzichtelijke takenbeheer ook als volledige projectmanagement software kan worden ingezet. En we hebben een verrassing. Zenkit ontwikkeld een gratis to-do list app voor gebruikers die Wunderlist uitschakelen en vervolgens niet naar een omvangrijk projectbeheer zoeken maar naar een eenvoudige takenplanner. Deze app ging live op 6 april. Wij hebben de exclusieve interne versie al voor de publicatie voor jullie getest. De app biedt dezelfde functionaliteiten als Wunderlist, zoals bijvoorbeeld intelligente lijsten, de inbox en herinneringen. Ook het intuïtieve scherm herinnert je aan Wunderlist. Het is in ieder geval de moeite waard om de app even te checken!

Nadelen

Documenten kunnen niet samen worden bewerkt zonder Drive. Bovendien is er geen team chatfunctie.

Kosten

Zenkit is gratis tot 3 gebruikers en 1 GB dataopslag. Voor € 9 heb je een onbeperkt aantal gebruikers en 6 GB dataopslag. In de Business versie voor € 25 vinden gebruikers naast 50 GB dataopslag ook toegang tot verdere functies zoals centraal gebruiksbeheer, priority klantenservice en Single Sign-On.

Databescherming en lokale contactpersoon

Alle data worden opgeslagen in Duitse datacenter en Zenkit biedt in alle prijsklassen (ook de gratis versie) een tweetraps-authenticatie aan. De Zenkit klantenservice antwoordt snel via e-mail, de chat of telefonisch.

Migratie van Wunderlist naar Zenkit

Zowel voor de projectmanagement software Zenkit als voor de nieuwe To-Do toepassingen wordt een migratietool aangeboden voor de eenvoudige import van Wunderlist data.

to-do list app
De nieuwe To-Do app van Zenkit (bron)
Voor nog meer wunderlist-alternatieven kun je de volledige lijst met to-do apps bekijken op Capterra.

Selectiecriteria van de Wunderlist-alternatieven:

  • Alle takenmanagers op onze lijst hebben een algemene beoordeling van ten minste 4,5 van de 5 sterren op Capterra en zijn beoordeeld door meer dan 200 gebruikers.
  • De tools ondersteunen teams op afstand en worden in de cloud aangeboden.
  • Hun kosten zijn vergelijkbaar met die van Wunderlist, d.w.z. dat de aanbieders een gratis basisversie leveren en de upgradekosten minder dan 10 euro per maand en per gebruiker bedragen.
  • De tools bieden integraties en kunnen daarom aan vele bedrijfsoplossingen worden gekoppeld.
  • Ze zijn AVG-conform.

 

In dit artikel wordt er mogelijk naar producten, programma’s of diensten verwezen die niet in uw land beschikbaar zijn, of die misschien niet voldoen aan de wet- of regelgeving van uw land. Wij raden u aan om de softwareleverancier rechtstreeks te benaderen voor informatie over de beschikbaarheid van de producten en overeenstemming met lokale wetgeving.