Maak je je zorgen over COVID-19? Bezoek onze infohub met advies over hoe je je thuiswerkend team het beste kunt ondersteunen om productief te blijven op afstand.

Top 6 enquête tools om een gratis enquête te maken

Gepubliceerd op 26-3-2020 door Quirine Storm van Leeuwen

Was er maar een manier om in het hoofd van je zakelijke klanten te kijken! Of om te peilen hoe het staat met de motivatie van je personeel. Juist nu, ten tijde van het coronavirus wil je inspelen op de actualiteit en weten wat de behoeften van je klanten zijn. 

gratis enquête tool

Gratis enquête maken

De snelste en beste manier om hier achter te komen is door het gewoon te vragen. En dat kan heel gemakkelijk en overzichtelijk met een online enquête of onderzoek.

Maar dat kost toch geld zo’n online onderzoek? Nee, dat hoeft helemaal niet, je kan ook gratis een enquête maken. Er bestaan goede gratis enquête tools waarmee je prima een gratis onderzoek kan uitvoeren.

In dit artikel hebben we de top 6 gratis enquête tools voor je vergeleken. Bovendien maken we je wegwijs in het maken van een online enquête.

Dit is onze top 6 gratis enquête tools:

  1. EnquêteTools
  2. EnquêteMaken.nu
  3. Onderzoekdoen.nl
  4. SurveyMonkey
  5. Survio
  6. Zoho survey

De  enquête tools uit dit artikel voldoen aan de volgende criteria:

  1. Ze hebben een gratis, stand-alone versie van de software (geen proefversie van de software waarvoor u het product na een beperkte tijd moet aanschaffen).
  2. Ze zijn in het Nederlands beschikbaar.
  3. Ze voldoen aan onze marktdefinitie van enquête tools.

Onderaan het artikel lees je meer over onze methodologie en waarom we precies deze 6 enquêtetools hebben gekozen.

gratis enquête maken

Voordat je begint met het maken van je gratis enquête

Denk eerst na over:

  1. De algemene opzet van de enquête
  2. De vragen van de enquête
  3. Het verzenden van je enquête
  4. Beoordeling van de antwoorden van de enquête

Door vooraf na te denken over de opzet en het doel van de enquête voorkom je straks eindeloos analyseren van onbruikbare en vooral niet nuttige antwoorden. Maak het ook vooral niet te lang! Stel maximaal twintig vragen, de meeste respondenten willen maximaal tien minuten voor een vragenlijst uittrekken. Neutrale, simpele, concrete en gesloten vragen geven het beste resultaat.

Soorten enquête vragen

Open vragen moeten apart geanalyseerd worden en de respondent neemt wellicht niet de tijd om een nuttig antwoord te geven. Gesloten vragen werken over het algemeen beter. Bovendien zijn de formulering en de antwoordopties van de vraag heel belangrijk. Probeer vragen zo concreet mogelijk te formuleren zodat je duidelijke conclusies uit je antwoorden kan trekken.

antwoordopties online enquête

Manieren om je enquête te verzenden

Je kunt de enquête op verschillende manieren aan enquêtedeelnemers versturen. Je kunt ze een e-mail sturen of een sms-bericht met een URL link naar je enquête. Als je een CRM hebt dan kan je deze e-maillijst rechtstreeks vanuit je CRM downloaden. Je kunt de link delen op social media of als een pop-up op je website laten zien.

Als je geen eigen lijst met respondenten hebt om uit te nodigen kun je ook van een extern panel gebruik maken. Surveymonkey en Zoho survey beschikken bijvoorbeeld over een eigen panel.  Hier zitten echter wel kosten aan verbonden.

Rapportage en analyse van de enquête 

Bij de beoordeling en weging van de antwoorden kun je gebruik maken van diverse rapportagemogelijkheden en analysetools. Je kunt de antwoorden invoeren in een statistisch programma als excel en zelf draaitabellen en grafieken uitdraaien. Of je kunt de uitkomsten online bekijken als je een gratis online enquête tool hebt gebruikt.

De 6 populairste gratis enquête tools 

Enquêtetools.nl

gratis online onderzoek maken
Voorbeeld enquêtetools interface (Bron)

Met deze gratis Nederlandse enquête tool maak je eenvoudig een klanttevredenheidsonderzoek, medewerkerstevredenheidsonderzoek, merk- of marktonderzoek. Het aantal respondenten én aantal vragen dat je kunt stellen is onbeperkt. De resultaten kun je in de gratis versie tot 3 maanden na het onderzoek downloaden in een CSV-bestand.

Pluspunten

  • Extra respondenten nodig? Enquetetools werkt samen met RespondentenDatabase.nl.
  • Geen advertenties van derden in enquête.

Minpunten

Eenvoudige uitstraling kan zorgen voor minder respons.

Heb je Enquêtetools uitgeprobeerd? Schrijf hier dan een review.

Enquetemaken.nu

enquêtes maken
enquête software van Enquêtemaken.nu (Bron)

Enquetemaken.nu is makkelijk in het gebruik. De antwoorden van respondenten download je in een excel of SPSS. Zo kun je er zelf statistische analyses mee maken. De enquête tool ziet er professioneel uit en is reclamevrij. Je kunt de vragen ook illustreren met beeld en geluid. Enquêtemaken.nu heeft ook een zakelijke versie, SUR-V, waar je wel voor moet betalen.

Pluspunten

  • Geen advertenties.
  • Gebruiksvriendelijk, makkelijk te gebruiken door editor functionaliteit.

Minpunten

Geen analysetools.

Heb je de zakelijke versie SUR-V van Enquetemaken.nu uitgeprobeerd? Schrijf hier een review voor SUR-V.

Onderzoekdoen.nl

Voorbeeld van een vraag in onderzoekdoen.nl (Bron)

Deze gratis enquête tool is gemaakt door een onderzoeksbureau. Je kunt gebruikmaken van vele soorten vraagstellingen en de antwoorden exporteren naar excel of als pdf. Daarnaast biedt de tool zelf ook mogelijkheden voor het bekijken en analyseren van de ontvangen data. Veiligheid van data en voldoen aan privacywetgeving is geregeld. Data wordt opgeslagen in Nederland, standaard wordt gebruik gemaakt van een SSL-verbinding voor de veilige overdracht van data.

Pluspunten

  • Veel vraagtypes, snel en makkelijk in gebruik.
  • Data wordt opgeslagen volgens Nederlandse privacywetgeving.

Minpunten

Zonder licentie beperkte mogelijkheden.

Heb je Onderzoekdoen.nl uitgeprobeerd? Schrijf hier dan een review.

SurveyMonkey

Met de gratis enquêtetool van SurveyMonkey maak je gebruik van de mogelijkheden die de deze uitgebreide enquête software allemaal biedt. De analyses en rapportages zijn realtime en je kunt bijvoorbeeld gebruikmaken van benchmarks zodat je kunt vergelijken met een internationaal gemiddelde.

Pluspunten

  • Snel en eenvoudig in gebruik.
  • Veel mogelijkheden voor data-analyses.

Minpunten

 Voor extra functionaliteit moet je relatief veel betalen

Heb je SurveyMonkey uitgeprobeerd? Schrijf hier dan een review.

Survio

enquête analyse
analyse van onderzoeksvragen in Survio (Bron)

Met Survio maak je gratis gebruik van honderd enquête voorbeelden die deelbaar zijn via e-mail of sociale media. De enquêtes kun je op iedere device invullen, van desktop tot mobiel.

Pluspunten

  • Gebruiksvriendelijk.
  • Layout is makkelijk aan te passen.

Minpunten

  • In gratis versie kun je de resultaten van maximaal 100 mensen zien.
  • Zonder upgrade beperkte mogelijkheden en bijvoorbeeld geen ondersteuning.
Heb je Survio uitgeprobeerd? Schrijf hier dan een review.

Zoho Survey

onbetaalde enquête Zoho
Voorbeeld van Zoho Survey (Bron)

Met Zoho Survey kun je gratis een enquête maken. In de kosteloze variant maak je gebruik van de eenvoudige interface en kun je realtime reacties bekijken. Rapporten download je in pdf-formaat. Delen van enquêtes kan door middel van een pop-up op je website, per e-mail of via social.

Pluspunten

  • De sjablonen voor enquêtes zien er professioneel uit.
  • De interface is eenvoudig in gebruik.

Minpunten

Zonder upgrade beperkte mogelijkheden.

Heb je Zoho Survey uitgeprobeerd? Schrijf hier dan een review.
Als je nog meer enquête tools wilt bekijken, kijk dan op de lijst met enquête software op Capterra voor zowel gratis als betaalde oplossingen.

Onze methodologie was om de meest populaire producten weer te geven. Deze voldoen aan de volgende criteria:

  1. Ze hebben een gratis, stand-alone versie van de software (geen proefversie van de software waarvoor u het product na een beperkte tijd moet aanschaffen)
  2. Ze zijn in het Nederlands beschikbaar
  3. Ze voldoen aan onze marktdefinitie van enquête tools:

Enquête software automatiseert het ontwerpen, plannen, publiceren en uitvoeren van enquêtes en biedt verschillende feedbackformaten voor gebruikers, waaronder keuzerondjes, selectievakjes, vervolgkeuzemenu’s en vrije tekstvelden. Enquête-oplossingen maken ook verschillende methodologische benaderingen mogelijk en bieden hulpmiddelen voor gegevensrapportage.

We hebben de meest populaire producten bepaald door in de week van 5 maart 2020 te kiezen voor de hoogst gerangschikte producten in de Google-zoekresultaten.

Uitgesloten worden: enquetetools voor een specifieke doelgroep (zoals studenten) of die alleen voor interne feedback dienen.

 

 

In dit artikel wordt er mogelijk naar producten, programma’s of diensten verwezen die niet in uw land beschikbaar zijn, of die misschien niet voldoen aan de wet- of regelgeving van uw land. Wij raden u aan om de softwareleverancier rechtstreeks te benaderen voor informatie over de beschikbaarheid van de producten en overeenstemming met lokale wetgeving.